Inlägg från: Anonym (Fskl) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fskl)

    Till förskolan eller inte?

    Ja med det tillståndet är det en självklarhet att vara hemma. Hon orkar inte med verksamheten. Men jag förstår dilemmat. Jag har ett barn i min grupp med förstorad polyp och hon mår sådär hela tiden. Förstår att man som förälder inte kan vara hemma från jobbet i flera månader. Vet inte hur man ska lösa det.

  • Anonym (Fskl)
    Anonym (mumin) skrev 2018-03-18 23:11:04 följande:

    Verksamheten ska anpassas efter barnens individuella behov, oavsett vad det handlar om. Så står det i lagen.


    Vad var det för svar? Verksamheten kan knappast anpassa sig efter barn med förstorade polyper. De behöver ju opereras bort för att barnet ska må bra.
  • Anonym (Fskl)
    Anonym (mumin) skrev 2018-03-19 23:19:14 följande:

    Ur skollagen:

    "Verksamheten ska utgå från en helhetssyn på barnet och barnets behov och utformas så att omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet."

    "Barn som av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling ska ges det stöd som deras speciella behov kräver."

    "Om det genom uppgifter från förskolans personal, ett barn eller ett barns vårdnadshavare eller på annat sätt framkommer att ett barn är i behov av särskilt stöd, ska förskolechefen se till att barnet ges sådant stöd."


    Detta är helt irrelevant. Du vet nog inte något om barn med förstorad polyp.
  • Anonym (Fskl)
    Anonym (mumin) skrev 2018-03-19 23:41:01 följande:

    Det står ingenstans att barn med polyper skulle vara ett undantag.


    Barn med polyper? Barn med förstorad polyp handlar det om. Detta är inget som barn mår bra av. Det är ett jobbigt tillstånd som inte förskolan eller någon kan anpassa sig efter. Därför opererar man. Det är enda lösningen. Ettbarn med förstorad polyp blir ofta förkyld, kan inte andas normalt och mår väldigt dålig. Givetvis behöver man vara hemma då.
  • Anonym (Fskl)
    Anonym (mumin) skrev 2018-03-22 00:20:37 följande:

    Inte bra för barn att isoleras så där. Inte heller bra för familjens ekonomi om föräldrarna inte kan jobba. Jo det står faktiskt i lagen att alla barn ska vara välkomna på förskolan.


    Ja självklart är alla välkomna om de är friska och orkar med en dag på förskolan. Det är väldigt ofta som barn med förstorad polyp inte är frisk och inte orkar med.

    Nej det är inte bra för familjens ekonomi om de inte kan arbeta. Det är därför jag säger att det är ett dilemma. Och att isoleras är det inte tal om alls.
  • Anonym (Fskl)
    Anonym (mumin) skrev 2018-03-22 20:41:33 följande:

    Det är inte barnen som ska anpassa sig till förskolan utan tvärtom. Förskolan ska anpassa sin verksamhet individuellt för varje barn oavsett om barnet har sjukdom, funktionsnedsättning, annat hemspråk, matallergi, ja you name it.


    Men vad är det du inte förstår? Detta kan inte förskolan anpassa sig efter!! Barnet mår inte bra. Barn som inte mår bra bör vara hemma. Det finns inget förutom operation som kan göra att barnet mår bättre. Det finns ingenting i skollagen som säger att verksamheten ska anpassas efter sjuka barn med förkylningar.
  • Anonym (Fskl)
    Anonym (mumin) skrev 2018-03-24 07:09:00 följande:

    Vad är det du inte förstår? Skollagen säger att verksamheten ska anpassas efter varje barns individuella behov. Skollagen gör inget undantag för sjuka barn med förkylningar.


    Eh vad menar du? Menar du att man får lämna sjuka barn till förskolan? Menar du att det är ok? Nej skollagen säger inte att sjuka barn får vara i förskolan.
  • Anonym (Fskl)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-03-24 10:33:16 följande:

    Det blev en intressant diskussion men jag kan inflika hur vi valde att göra.

    Barnet får vara hemma när hon är som mest förkyld (vilket är kanske 70% av tiden) men får komma till fsk trots att hon äter och sover dåligt och kräks ibland även när hon är vanligt förkyld eftersom hon alltid är det. Men hon orkar inte vara heldagar så jag har gått ner i tid så att hon bara är där ett kortare tag per dag vilket pedagogerna bedömde att hon orkar och jag har fått anpassningar på jobbet så det blir lättare att vabba med kortare varsel.

    Hon behöver ofta sitta i famnen etc men det är inte bara pga att hon är sjuk utan också för att hon är liten, hon är prematur så är ju lite mindre än sin ålder. Hon går på en småbarnsavdelning där alla barn är 12-24 mån så det är inte bara hon som behöver tid i famnen ofta även fast hon behöver det mest. Vi har valt att ha henne hemma under tider då det är mindre personal pga högtider.


    Det låter som en ok lösning. Hoppas ni får till en operation snart. Vet hur dåligt man kan må av förstorad polyp. Har en i min grupp nu och ett sv mina barn hade det också. Efter op blev han som ett helt annat barn. Mådde så bra efter.
  • Anonym (Fskl)
    Anonym (mumin) skrev 2018-03-24 18:24:32 följande:

    Skollagen säger att ALLA barn får vara på förskolan. Och att det är föräldrarnas behov av barnomsorg som styr hur mycket. Står ingenting i skollagen om att sjuka barn kan nekas barnomsorg.


    Hahaha tror du på det själv? Bara för att det inte står i skollagen betyder det inte att man får lämna ett sjukt barn på förskolan. Det får man verkligen inte.
  • Anonym (Fskl)
    Anonym (mumin) skrev 2018-03-24 20:53:47 följande:

    Bara för att du säger det? Det var inte mycket till argument.


    Nej det var inget argument alls. Jag är förskollärare så jag vet. Slösar inte tid på att argumentera med någon som tolkar skollagen så fel.
  • Anonym (Fskl)
    Anonym (Förskolläraree) skrev 2018-03-25 00:53:49 följande:

    Vi förhåller oss till HYFS-dokumentet. Sjuka barn bör vara hemma. Lämnar man ett sjukt barn får man räkna med att förskolan ringer efter en "30 minuter" senare. Är jobbet viktigare än sitt egna barn så är det något som är fel. Stanna hemma några dagar tills snoret slutat rinna konstant. Lite snor är OK för man kan inte vara hemma varje dag pga det. Men vi kan inte torka näsor stup i kvarten och ett barn som leker och verka pigg hemma behövt inte orka på förskolan!! Barnet ska klara av förskolans rutiner vilket kräver mer energi av barnet än vad det gör att vara hemma med en förälder!


    Ingen idé att diskutera med mumin. Hen anser att man ska lämna sjuka barn i förskolan för det står i skollagen. Lika bra vi köper in alvedon och sängar så vi kan bli vårdinrättning kombinerat med vårt lärande uppdrag.
Svar på tråden Till förskolan eller inte?