• Anonym (Ingen mästerkock direkt)

    Enkel mat som imponerar?! Ska bjuda mannen och är usel på matlagning

    Min man är jättebra på att laga mat. Hade säkert kunna vinna Årets Mästerkock. Nu har jag lovat honom att bjuda honom på trerätters. Vad kan jag laga som ser imponerande ut och är gott men som är hyfsat enkelt. Han tror att jag antingen kommer att bränna vid något, missa någon ingrediens eller göra allt i fel ordning så att vi får äta vid midnatt.

  • Svar på tråden Enkel mat som imponerar?! Ska bjuda mannen och är usel på matlagning
  • Anonym (Ingen mästerkock direkt)
    Anonym (man?) skrev 2018-03-19 16:45:18 följande:
    Varför ska du imponera på din man genom att låtsas att din trerätters är mer än vad den är?

    Jag är gift med en kock som lagar fantastisk mat. Jag lagar halvdan mat, men har ett antal rätter som blir riktigt bra. Utöver det har vi båda både bra och mindre bra egenskaper och vi uppskattar varandra för de personer vi är. När jag lagar maten blir det halvgott men fullt ätbart och då äter vi den maten. När han lagar blir det supergott och då äter vi den maten.

    Minns när andra barnet var nyfödd och jag skulle laga middag samtidigt som bebisen hade "skrikfest" och tvåringen hade "driva mamma till vansinnesfest". All mat blev bränd och överkokt och äcklig för att jag fick gå ifrån spisen, amma, reda upp tvååringens upptåg etc. Min man sa aldrig ett enda negativt ord om den maten. Bränd köttfärssås med överkokt slemmig spagetti... Han åt, jag åt, tvååringen åt. Och så var det med det. Hade min man fått för sig att klaga på kvaliteten på maten i det läget hade vi nog inte varit tillsammans längre.

    Jag känner inte heller något behov av att imponera på honom med matlagning, inte med nåt egentligen. Vi är rätt avslappnade med varandra vid det här laget. Jag skulle laga ingenting alls om jag hade en sån skitnödig man som sa så om mina färdigheter. 
    Alltså. Jag har aldrig bjudit honom på middag. Eller jo, jag försökte en gång i början av vårt förhållande och det gick sådär. Jag vill för en gångs skulle bjuda honom på något gott. Det är min idé. Jag måste inte och den får gärna vara lika god som den ser ut såklart.
  • Anonym (Ingen mästerkock direkt)
    Alessia skrev 2018-03-19 17:33:35 följande:

    Erkänn glatt di bristande förmåga och köp catering!


    Varför då? Jag vet att jag inte är så bra på att laga mat, men jag vill ändå försöka. Alternativet är inte catering utan att han lagar mat som vanligt. Han gillar det.
  • Anonym (Ingen mästerkock direkt)
    Themis skrev 2018-03-19 17:48:08 följande:

    Denna västerbottenpaj är briljant, på köpt kyld smördeg. Man kan ta en mellanstor rund form också och bara klippa bort kanterna som sticker ut, det är inte så noga, men glöm inte att platta ner degen ordentligt efter förgräddningen- den blir som en ballong. www.ica.se/recept/vasterbottensruta-med-lojrom-713640/

    Biff Bourguignon är i princip omöjligt att misslyckas med om man lägger i rätt saker i grytan och inte bränner den, men vi brukar äta det med jasminris och sallad, inte potatis. Vill man piffa tar man i lite extra vitlök, mer vin, kanske en tesked rödvinsvinäger eller 3-4 droppar Tabasco habanero chiliolja.

    www.arla.se/recept/boeuf-bourguignon/

    Sen har jag en ny favoritdessert som ca 50 gäster dregglat över sen nyår, men den är plättlätt! Häll upp i snygga glas eller skålar minst sex timmar innan eller dagen före, och låt stelna:

    baraenkakatill.se/2012/12/dulce-de-leche-pannacotta-med.html

    Färdigkokt/karamelliserad kondenserad mjölk finns i större mataffärer.

    Karamellisera nötterna kan man strunta i om man tycker det är jobbigt, man kan lägga på lite tinade hallon istället och bara ha några hackade nötter på toppen.
    Servera gärna med starkt kaffe och en avec.


    Tack för tipset! Biff bourgignon är en rätt han skulle älska faktiskt (och jag med) och den verkar också kunna funka bra som matlåda på jobbet sedan om det blir nåt över.
  • Anonym (Ingen mästerkock direkt)

    Efterrätter är jag ganska bra på. Och förrätter. De kan ofta förberedas innan. Det jag har svårt för är att göra saker i rätt ordning och i rätt tid.

  • sextiotalist
    Anonym (Ingen mästerkock direkt) skrev 2018-03-20 08:54:08 följande:
    Tack för tipset! Biff bourgignon är en rätt han skulle älska faktiskt (och jag med) och den verkar också kunna funka bra som matlåda på jobbet sedan om det blir nåt över.
    Det är en rätt som behöver tid, koka den gärna lite längre än kortare. kokar man den tillräckligt länge så smälter köttet i munnen
  • Anonym (Ingen mästerkock direkt)
    sextiotalist skrev 2018-03-20 12:06:30 följande:
    Det är en rätt som behöver tid, koka den gärna lite längre än kortare. kokar man den tillräckligt länge så smälter köttet i munnen
    Jag måste med andra ord se till att börja i tid!
  • Themis
    Anonym (Ingen mästerkock direkt) skrev 2018-03-20 15:35:47 följande:
    Jag måste med andra ord se till att börja i tid!
    Ja alltså jag tycker ju grytan är bäst andra gången man värmer upp den.

    Mat som kan förberedas dagen innan eller några timmar innan är bra, för när gästerna börjar komma har man ju ofta fullt upp med dem.

    Frozen cheesecake är också briljant, kan lagas en hel vecka i förväg om man plastar den ordentligt. Lätt att laga till många också- gör en per kväll under några kvällar istället för att bränna en halv helgdag på det.

    Här är en variant som också använder sig av karamelliserad kondenserad mjölk-fusket:

    www.jennysmatblogg.nu/2014/02/04/daimcheesecake-med-toffeesas/
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Physalis

    Har ingen färdig planerad 3-rätters men en förrått som jag älskar:

    Gröna musslor med vitlökssmör.

    Köp ett paket frysta gröna musslor. De ska vara med halvskal (alltså öppnade)

    Köp eller gör vitlökssmör.

    Placera musslorna på en plåt och lägg en klick vitlökssmör på varje mussla, in i ugnen på angiven tid och värme (står på paketet). Färdigt och supergott!


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (J)
    Anonym (***) skrev 2018-03-19 17:33:55 följande:

    För att? Vad finns för anledning att äta sönderbränd mat, har man inte råd med pizza, orkar man inte göra några smörgåsar?


    Vissa gillar vara illamående kanske?
  • Anonym (Kock)
    Anonym (J) skrev 2018-03-21 08:13:59 följande:

    Vissa gillar vara illamående kanske?


  • Anonym (mc)
    Anonym (Sofie) skrev 2018-03-19 15:58:29 följande:

    Kan bara säga att jag hade haft NOLL lust att bjuda någon på middag som hade de förväntningarna på mig i köket :/


    Precis.

    Jag hade bjudit ut honom på restaurang (och sen låtit honom betala)
  • Anonym (Ingen mästerkock direkt)
    Anonym (mc) skrev 2018-03-21 15:16:49 följande:
    Precis.

    Jag hade bjudit ut honom på restaurang (och sen låtit honom betala)
    Varför det? För att det alltid är han som bjuder mig på jättegod mat hemma ska jag straffa honom för det genom att låta honom dessutom betala för mig på restaurang? Fattar inte. Dessutom blir ofta hans mat godare än restaurangmaten. Jag har bestämt att jag vill laga middag till honom för en gångs skull - som tack för alla goda måltider han lagat till mig genom åren och för att bevisa både för honom och för mig själv att jag inte är så dålig.

    Jag är inte särskilt bra faktiskt, men jag kan bli bättre. När jag bodde själv bjöd jag aldrig hem någon på middag mer än någon enstaka gång och jag åt som vi gjorde hemma, nämligen frukost middag och kvällsmat, dvs ingen lagad mat på kvällen. Alltså har jag fått minimal träning och då blir man inte heller så bra.


  • Anonym (omg)

    Alltså, kvinnor som inte kan laga mat är nog det osexigaste som finns!

  • Anonym (Ingen mästerkock direkt)
    Anonym (omg) skrev 2018-03-26 15:48:06 följande:

    Alltså, kvinnor som inte kan laga mat är nog det osexigaste som finns!


    Jaså. Jag är bra på att baka så jag kompenserar lite där. Jag tycker att det är supersexigt med män som är bra på att laga mat och min man gillar nybakade frukostbullar
  • Anonym (Ingen mästerkock direkt)

    Sås är jag också bra på, men man kan ju inte äta bara sås liksom.

  • Anonym (petimätressen)
    Anonym (omg) skrev 2018-03-26 15:48:06 följande:

    Alltså, kvinnor som inte kan laga mat är nog det osexigaste som finns!


    Män som inte kan uppskatta god mat är också det osexigaste som finns.

    Min svärfar har haft två fruar och ingen av dom kan laga mat. Men jag förstår varför det ändå funkade rätt länge för hans smak i restauranger är verkligen sämst! Så skitjobbigt att äta med honom på semestern då man hamnar på någon sylta med knappt acceptabelt turistkäk, fast det finns underbara ställen bara några gator bort.

    Jag får trauma av dålig mat på semestern, när man vill njuta.
Svar på tråden Enkel mat som imponerar?! Ska bjuda mannen och är usel på matlagning