• Jkw08

    Svärföräldrarna ger pengar men vill att vi ska ljuga för mina föräldrar

    Mina svärföräldrar har det väldigt gott ställt och har alltid gett sin son väldigt mycket. Mina föräldrar har der också bra ekonomiskt men har uppfostrat mig på ett annat sätt, det har aldrig handlat om pengar.

    Nu när vi väntar tillökning behöver vi en ny bil. Mina svärföräldrar har erbjudit sig att betala hela bilen, men att det ska vara em hemlighet mellan oss fyra. Jag blir obekväm att det förväntas att jag ska ljuga inför mina föräldrar samtidigt som jag tycker det är så jobbigt att berätta, vet att de skulle få "mindrevärdeskomplex". Så nu har jag sådana ångest att jag bara vill strunta i hjälpen trots att vi behöver den. Har ni nå kloka råd?

  • Svar på tråden Svärföräldrarna ger pengar men vill att vi ska ljuga för mina föräldrar
  • sugarfree

    Ni kan inte kompromissa och säga att ni fått hjälp med delar? Jag tänker att då är det ingen direkt lögn på det viset, du utelämnar bara summan, även om det självklart också är en lögn.

  • Happy87

    Jag hade inte ljugit, tänk hur dina föräldrar kommer må efter att sanningen kommer fram!

    Och jag hade absolut inte tagit imot en bil från nån annan! Har man inte råd att köpa själv så ska man inte heller ha de har jag alltid i bakhuvudet. Hade känt mig kränkt, att dom står över mig med sina pengar!

    Jag hade tackat nej!

  • nnnnnnnn

    Jag tror att det aldrig kommit på tal hur vi finansierat våra inköp!

    Varför skulle det vara en sak man berättar eller diskuterar i detalj?

    Jag hade tänkt såhär:
    Om någon vill ge oss en bil, så varsågod!

    Sen själva biten med "att det ska vara em hemlighet mellan oss fyra. Jag blir obekväm att det förväntas att jag ska ljuga inför mina föräldrar samtidigt som jag tycker det är så jobbigt att berätta," hade nog aldrig blivit aktuell, eftersom jag inte hade sett behovet av att berätta för mina föräldrar hur vi finansierar saker vi äger.
    Och betyder det verkligen att du förväntas ljuga? Inte bara låta bli att berätta att ni fått den?
    Om någon frågar hur ni har råd att byta bil, så kan man ju svara lite svepande "vi har råd" eller "man får ta sig råd till det som är nödvändigt" eller liknande.

Svar på tråden Svärföräldrarna ger pengar men vill att vi ska ljuga för mina föräldrar