• Anzil

    Kvinnor har ni verkligen lättare för att gå vidare med kärleken?

    Man har ju hört det några gånger om att kvinnor kan släppa ut alla sina känslor när kärleken har försvunnit.

    Och hos män, så tar det lite längre tid.

    Kvinnor, om ni har en kärlek som flyttar långt bort för tillfället. Finns inte saknaden där. Eller tja, kärleken och kärleken. Kanske den man är på G med är kanske lättare uttryckt.

    Har ni betydligt enklare att gå vidare om det blir slut mellan er partner.

    Hur fungerar det där med egentligen om någon förflyttas långt bort. Inte partner med den ni var på G med och sedan kommer han tillbaks. Är det inte lika spännande sedan eller blir det bara ''ryck på axlarna''. Eller hur funkar det?

    Jag själv av att vara så här långt borta, så bär jag själv enorm stor sorg. Jag har enbart skickat meddelande till och från men inte mer än så.

    Jag är ledsen och blir bara alltmer nedstämd mer och mer. Och självklart oroligheten av att någon annan kommer in i bilden. Och vad händer när jag kommer tillbaka.

    Så ångest och nedstämdhet. Det har varit så sedan jag kom hit dag 1.

  • Svar på tråden Kvinnor har ni verkligen lättare för att gå vidare med kärleken?
  • äldreochklokare

    Jag vet inte om jag har hört det, på det sättet precis. Det är nog individuellt oavsett kön och det beror förstås på situationen. Om man kämpat i flera år men sen tar det slut så är det kanske ganska lätt att "stänga. dörren" och gå vidare. Är man däremot den som blir lämnad blir det inte så. 

    I ditt fall, med en kärlek som inte riktigt ens startat kan det nog gå olika vägar. 

  • Meriall

    Jag tycker att det verkar tvärtom. Män går vidare när de hittar någon ny och ser inte tillbaka medan kvinnor kan undra och fundera och tänka på exet trots att de har en ny tom. Men män kanske har svårare innan de hittat någon ny medan kvinnor får mer stöd av vänner då.

  • Ggrodan

    "man har ju hört" från dina egna slutsatser ja..

    Det är individuellt på vilket sätt man går vidare och sitter inte mellan benen.

  • Anzil
    Meriall skrev 2018-03-21 08:14:08 följande:

    Jag tycker att det verkar tvärtom. Män går vidare när de hittar någon ny och ser inte tillbaka medan kvinnor kan undra och fundera och tänka på exet trots att de har en ny tom. Men män kanske har svårare innan de hittat någon ny medan kvinnor får mer stöd av vänner då.


    Okej! Intressant, så kanske det är!!
  • Kitty1234

    Metaanalys som har gjorts på forskning över könsskillnader i olika beteenden visar att det egentligen inte finns några könsskillnader att tala om, individuella skillnader är alltid större. Att sakna någon man har eller har haft en relation med beror förmodligen mest på vem du är och hur starka dina känslor för personen är. Jag är kvinna och jag skulle inte klara av att bo på skilda orter från min man, det skulle göra för ont. Att kvinnor lättare går vidare tror jag beror på att kvinnor oftast är helt klara med en relation innan de lämnar den frivilligt, det finns inga känslor kvar och då ingen sorg. Om mannen hade känslor kvar blir det så klart svårare för honom. Att ofrivilligt lämna en relation med starka känslor tror jag inte är lätt för någon.

Svar på tråden Kvinnor har ni verkligen lättare för att gå vidare med kärleken?