Inlägg från: Anonym (Lång väntan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lång väntan)

    Den stora ROSENROT-tråden

    Dubbeldos Rosenrot var tydligen det vi saknade. Efter ett års försökande provade jag dubbeldos rr i väntan på att utredningen skulle dra igång. Idag blev det positivt på graviditetstestet för första gången någonsin. Och jag har testat många gånger. . Jag var helt säker på att jag har haft äl hela tiden men denna månaden fick jag tydligare tecken så förmodligen har vi försökt i ett år utan äl. 
    Så jäkla skönt att veta att vi kan bli gravida! Solig

  • Anonym (Lång väntan)
    SL185 skrev 2018-06-19 07:33:32 följande:
    Nää va kuuuul!! STORT GRATTIS, vilken kämpe!! <3 gud va kul :)
    Iväntanpåtrean skrev 2018-06-19 10:59:43 följande:
    Åh, så fantastiskt! Stort grattis!
    Tack! Nu ska jag bara förstå det också. Tror inte min hjärna har kopplat än trots att det ligger tre positiva tester i badrummet.  

  • Anonym (Lång väntan)
    Tummelisaa skrev 2018-06-21 19:06:55 följande:

    Är på dag 6 nu i min cykel och ätit rosenrot dessa sex dagar. Mensen var dessutom bara i 4 dagar (brukar alltid vara 5 annars) köpt in äl test så tänkte väl börja testa på måndag (dag 10) men eftersom mensen var så kort så kan jag inte låta bli att noja över att äl ska bli jätte tidig och jag ska missa den. Men den kan väl omöjligt komma innan dag 10???


    Beroende på längden på din cykel kan den komma innan dag 10 men min äl blev sen när jag tog två tabletter Rosenrot. Jag slutade med tabletterna två dagar innan äl eftersom jag trodde att den uteblev. Hade jag varit dig hade jag tagit tabletterna till den dag du brukar få äl och sen gjort uppehåll om du inte märker av att den kommer innan. 
  • Anonym (Lång väntan)
    Trullis82 skrev 2018-06-25 18:27:38 följande:
    Hej!

    Vad gör Rosenrot för något gott?
    Jag har läst att den balanserar hormonerna. Vet inte exakt vilka men det funkade bra för oss eftersom jag fick ägglossning och blev gravid för första gången på över ett år. Däremot blev jag inte piggare vilket jag hade hoppats på. 
  • Anonym (Lång väntan)
    Anonym (JE) skrev 2018-06-26 16:44:31 följande:

    Efter tre cykler med rosenrot så testar jag nu utan. Misstänker nämligen att rosenrot gör mina cykler onödigt långa... De har legat på 40, 46 och 42 dagar. Väldigt lång väntan! Så förra månaden testade vi utan och cykeln blev 27 dagar. Dock hade jag inga ägglossningssymtom alls, vilket jag hade väldigt tydliga med rosenrot... Nu är jag på dag 13 och hoppas att ÄL är på gång. Kör på varannan/vartredjedagsmetoden för att inte missa några chanser


    Jag hoppades på att få tidigare äl med rosenrot så när den inte hade kommit dagen då äl var beräknat enligt appen slutade jag ta tabletterna och då fick jag äl med tydliga tecken.
  • Anonym (Lång väntan)
    Ereya skrev 2018-06-27 07:10:23 följande:
    Min ägglossning kom på cykeldag 10 den här månaden med rosenrot. Jag hade symptom från dag åtta till elva med brobygget dag nio och tio. 25 dagars cykel haha, men då behöver man iaf inte vänta sååå länge mellan gångerna man kan bli gravid ;) När har du bim?
    Jag plussade förra veckan efter ett års försök. Hade också en cykel på 25 dagar och hoppades på att äl skulle komma tidigare och att lutealfasen då kunde bli lite längre. Den låg på 10-12 dagar. 
  • Anonym (Lång väntan)
    Ereya skrev 2018-06-27 21:00:09 följande:
    Men jag ryser, stort stort grattis! Så himla roligt!
    Tack! Hoppas det blir plus för er också nu. {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Lång väntan)
    LB2016 skrev 2018-07-12 20:14:48 följande:

    Hej. Hoppar in här med. Har haft oskyddat i ca 4 år varav 2 år som vi har försökt till och från.

    Har provat rosenrot kosttillskott då när vi försökte intensivt, dock strula den till min menscykeln. Har provat bisolvon och progesterall men har inte hjälpt. Rosenrott och bisolvon prova jag dock bara en gång och progesteronkrämen 2-3 gånger. Efter över 12 månaders försök och längtan så la jag allt på hyllan.. Orkade inte bli besviken mer, tog för mycket krafter. Sen hade jag lätta cellförändringar så ville vänta och se ifall det blir bra, de försvann. Så nu börjar vi snart igen.

    Undrar vart ni köpt er artic rosenrot och hur förpackningen ser ut? Är det den röda med vit i mitten? Lägger in en bild här ifall den syns.


    Jag har använt Friggs Rosenrot energi som jag köpt på ICA. Först provade jag en omgång med 1 tabl dagligen men märkte då ingen skillnad. Struntade sen i tabletterna någon månad. I samband med att vi väntade på att vår utredning skulle dra igång provade jag en omgång med 2 tabl dagligen. Är nu gravid i v 8 efter att ha försökt aktivt i över 1 år.
    Lycka till! Hjärta
  • Anonym (Lång väntan)
    LB2016 skrev 2018-07-16 07:16:08 följande:
    Har också provat med ICAs. Tydligen är det många som använder denna, så vill med testa. Grattis till dig!!
    Tack  
  • Anonym (Lång väntan)
    Annanathalia skrev 2018-08-18 11:52:17 följande:

    Hade också väldigt pms denna månaden, grät typ hela dagen. Hemskt när man känner sig så låg!

    Har nu ätit rosenrot och bidrottningsgele i 9 dagar så skall bli intressant om det påverkar något. Har tyvärr ont i stort sätt hela tiden runt äggledarna så något stämmer inte i min kropp trots att alla tester visar att allt är "normalt".


    Jag hade molvärk till och från oftast mellan äl och mens men ibland även mellan mens och äl. Jag tolkade det som att jag hade äl varje månad, fick tempstegring och ökad molvärk i samband med det. När jag provade att ta 2 tabl rosenrot dagligen så hade jag knappt någon värk alls, tempen var helt ur spel men jag fick sekret och positiva tester. Efter äl kände jag ingenting, ingen molvärk som jag alltid brukade ha. Två veckor senare fick jag plus på graviditetstesterna. Nu efteråt tolkar jag den ständiga molvärken som att min kropp inte har kunnat släppa ägget som den skulle vilket gjorde att vi inte blev gravida på över ett år. 
    Jag vet inte om detta är fallet för dig men det känns som om du har ständig värk så är det något som inte stämmer. För min del visade min kropp tecken på äl men det verkar inte ha gått hela vägen. Det kan ju även vara trångt eller stopp i äggledarna. Har du pratat med gyn om det?
  • Anonym (Lång väntan)
    Anonym (Försök 3) skrev 2018-09-09 13:19:32 följande:
    Jag är på cd13 idag och fortfarande blinkande gubbe (5:e dagen). Min äl stickor tog slut idag och jag skulle tro att jag har äl imorgon om jag ens får någon äl den här månaden. Frågan är om jag ska chansa och sluta med rosenroten idag och bara fortsätta ha sex imorgon och sen varannan dag resten av månaden. Eller är det dumt att sluta med rosenroten om man inte har konstaterat äl på stickorna?

    Känner mig rådvill..
    Jag slutade med Rosenrot några dagar innan äl kom. Tror det dröjde 2-3 dagar innan jag fick positivt på testerna efter att jag har slutat med tabletterna. Blev gravid den månaden så det går bra att sluta innan du har fått positivt på testerna
  • Anonym (Lång väntan)
    Anonym (Försök 3) skrev 2018-09-10 12:09:18 följande:
    Åh tack! Det var lugnande att höra :) Då håller jag tummarna för att äl kommer när som. Känner fortfarande inte av någon äl speciellt mycket så vi får se om det kommer någon den här månaden.
    Jag kände knappt av äl när jag blev gravid. Hade jag inte använt tester så hade jag helt missat det och normalt sätt får jag väldig molvärk som håller i sig fram till mensen. Var symtomfri fram till BIM då jag fick lätt molvärk som sen höll i sig några veckor.
  • Anonym (Lång väntan)
    Anonym (Försök 3) skrev 2018-09-12 11:18:38 följande:
    Intressant! Jag har för mig att jag läste på informationen om rosenrot att den har uppiggande effekt. Men det är en sak vad de säger och vad som egentligen är sant.

    Jag har även läst att vissa har tagit en tablett första månaden och sen två tabletter andra gången de provade.

    Någon som har provat och märkt någon skillnad då?
    Jag provade en månad med en tablett utan att märka några effekter av det. Några månader senare provade jag två tabletter i hopp om att bli piggare. Kände mig inte alls piggare den månaden men blev gravid så jag är hur nöjd som helst med den effekten . Vi försökte över ett år innan vi lyckades så ge inte upp hoppet! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Lång väntan)
    Marialinnea91 skrev 2019-03-05 07:17:53 följande:

    Lång tråd men fortfarande vid liv, fan inte vanligt att stöta på! Slutade med p-piller i höstas och av vad jag märkt (och två mån där jag testat) har jag inte haft någon ägglossning alls.. Jag har inga problem med mensen, den kommer o går som klockan men börjar bli otålig på att aldrig plussa. Trodde det skulle gå mycket snabbare då jag ?bara? är 27.. men så en sömnlös natt stötte jag på denna fantastiska tråd och fick nytt hopp! Så många inlägg om hur det funkar efter bara ett till ett par tre försök.

    En fråga bara om någon fortfarande orkar svara, om man ska ta två tabletter om dagen, tar ni dom samtidigt eller morgon o kväll?


    Jag tog två tabletter på morgonen vilket gav resultat. Hade också problem med ägglossningen (trots regelbunden mens och tempökning) och försökte bli gravid ett år. Två veckor med 2 tabletter så fick jag ägglossning och blev gravid. Kommer prova igen när vår lite krabat har tittat ut för att se om det kan hjälpa mig bli av med de smärtor som jag har i samband med ägglossning och mens. 
  • Anonym (Lång väntan)
    Pastime skrev 2019-03-06 14:41:29 följande:

    HEJ ALLA FINA! Tänk att jag är TS för den här livliga tråden! Så kul att så många möts här och delar erfarenheter och frågor än idag! Älskar er alla! (Haha, jag har mens just nu så är orimligt blödig).

    Mitt första försök med rosenrot fungerade inte. Min rosenrot-burk står orörd i köksskåpet sedan flera månader tillbaka men idag åt jag en tablett igen och tänker göra ett nytt försök! Tänker äta en tablett varje dag den här månaden (200 mg) och två tabletter om dagen nästa månad (400 mg). Är rent allmänt på en bättre plats nu än vad jag var när jag startade den här tråden och gjorde mitt första rosenrot-försök, så jag hoppas att förutsättningar rent generellt är bättre nu!

    Är lite orolig för eventuella mellanblödningar. Har en relativt regelbunden menscykel och vill varken förkorta eller förlänga, är rädd att strula till något. Hur tänker ni kring det?

    Stor kram till er alla och fortsätt att posta solskenshistorier och erfarenheter här i tråden!!!


    Jag fick varken mellanblödning eller ändrad menscykel. Hade en kort cykel och var orolig att den skulle bli ännu kortare men hoppades på att äl skulle komma tidigare. Ingenting förändrades förutom att jag upptäckte att jag troligen inte haft äl tidigare. Tror dock det är individuellt hur man påverkas, min menscykel har aldrig påverkats av p-piller eller extrem stress heller.
  • Anonym (Lång väntan)
    Marialinnea91 skrev 2019-04-20 02:10:47 följande:

    Känner viss besvikelse över RR grejen, inte pos på något ÄL-test efter första gången jag provade. Viss skillnad i flytningarna men det är det enda. Har nån tips på när man ska sluta äta RR när man inte vet om man ens fått ÄL?


    För mig kom inte äl förrän jag slutade med tabletterna och det var när jag tog två tabletter/dag. Testade först 1 cykel med 1 tabl/dag men då hände inget. Har du någorlunda regelbunden mens så sluta ta tabletterna 14 dagar innan du räknar med att mensen ska komma. Det funkar inte för alla men jag har hört fler som fått äl efter att de slutat ta tabletterna.

    Lycka till!
Svar på tråden Den stora ROSENROT-tråden