• Trollkungen
    enola skrev 2018-03-23 15:28:41 följande:

    Det säljs fortfarande i hälsokostbutiker i Sverige.

    Jag har använt det i drygt ett år och tycker det funkar bra. Testade att byta ut det snri-preparat jag åt innan mot det och fick lika bra effekt men slapp biverkningarna.


    Eftersom det är olagligt att sälja 5-HTP i Sverige vore det intressant om du kunde skriva vilka affärer som tillhandahåller substansen.
  • Trollkungen
    enola skrev 2018-03-23 18:14:19 följande:
    Sen när är det olagligt?
    Sen säkert 5 - 10 år tillbaka, kanske mer. Varför det är så handlar troligtvis om att man kan använda det i framställning av olika typer av psykedeliska substanser som riktar sig mot frisättning av serotonin.
  • Trollkungen
    enola skrev 2018-03-23 18:40:19 följande:
    Hade jag faktiskt ingen aning om. Har köpt det både i butik och i svenska nätbutiker.
    Det är inte olagligt för dig att inneha eller använda substansen men eftersom 5-HTP är läkemedelsklassad får den inte säljas av andra än licenserade apotek i Sverige. Köper du via internet är det oftast utländska företag du köper ifrån och då kan tullen ta detta i beslag.

    Sen är 5-HTP inte direkt farlig att inta som människa. Staten sätter därför inte in större resurser att upprätthålla lagen, så vissa väljer att fortsätta sälja substansen utan repressalier.
  • Trollkungen
    Anonym (Hej) skrev 2018-03-23 19:11:45 följande:

    Åt det under en period. Men efter en doshöjning blev jag så dålig att jag fick åka ambulans till sjukhuset.

    Fick vanliga antidepressiva efter det som hjälpte 1000 gånger bättre.


    Hur stor var dosen när du blev dålig?
  • Trollkungen
    enola skrev 2018-03-23 20:20:51 följande:
    Det är som sagt en svensk nätbutik jag köper från. Men det är väl som du säger, att vissa väljer att fortsätta sälja.

    Förekommer 5-htp alltså på svenska apotek? Läkare verkar inte vara bekanta med det. Eller, de läkare jag har träffat på är inte bekanta med det.
    Jag vet inte hur vida läkare förskriver 5-HTP - som i kroppen bildas till serotonin. Det enda möjliga som det skulle kunna förskrivas är för nedstämdhet/depression eller som sömnmedel men oavsett verkar det som att det är ineffektivt just på grund av det måste brytas ned av kroppen innan det omvandlas till serotonin som är stöttepelaren i denna fråga.

    Oftast används återupptagningshämmare vid dessa åkommor och inte frisättare. I det förstnämnda fallet täpper man till avloppet så att det serotonin kroppen självt bildat kan återanvändas. En frisättning innebär att ett okontrollerat inflöde av serotonin attackerar det centrala nervsystemet vilket kan orsaka serotonergt syndrom som kan vara svårt att återhämta sig ifrån. Tänk dig att man inducerar en depression på kemikalisk väg.

    Serotonergt syndrom kan vara en av orsakerna att det är olagligt sälja hur som helst. Det kan vara förödande för personen i fråga och kan i många fall vara svårt att bli frisk ifrån, om det ens går.
  • Trollkungen
    enola skrev 2018-03-23 20:20:51 följande:
    Det är som sagt en svensk nätbutik jag köper från. Men det är väl som du säger, att vissa väljer att fortsätta sälja.

    Förekommer 5-htp alltså på svenska apotek? Läkare verkar inte vara bekanta med det. Eller, de läkare jag har träffat på är inte bekanta med det.
    Om du mår bra av det så fortsätt men ta det försiktigt.
  • Trollkungen
    Anonym (ts) skrev 2018-03-25 11:46:21 följande:
    Jag tror inte läkare skriver ut 5-htp av den enkla anledningen att det inte finns 5-htp att skriva ut. I Sverige finns bara ssri och det är det enda som läkare kan skriva ut. 
    Att man skulle få serotonergt syndrom av 5-htp håller inte som ett argument för det kan du ju få av ssri också. Det beror ju på om du håller dig till rekommenderad dos eller inte. 
    Jag tycker det är anmärkningsvärt att man väljer att klassa ett ämne som läkemedel så att man inte kan köpa det i hälsokostaffärer men att det sedan inte finns att tillgå som läkemedel via apotek och läkare heller.
    Vadå argument? Det är ingen politisk diskussion vi pratar om. Det vi snackar om är påverkan på vårt centrala nervsystem, vilket är väldigt olika från människa till människa.

    När vi spelar roulette på serotonin ligger vi risigt till. Detta ska du som vuxen förstå och inte leka Gud med.
  • Trollkungen
    Anonym (ts) skrev 2018-04-05 22:07:57 följande:
    Jo, det är en politisk diskussion. Om en läkare kan skriva ut ssri och snri, varför kan den inte skriva ut 5-htp? Vem är det som leker gud? Då antar jag att du avstår från substanser av alla slag och som vuxen är det upp till dig att avstå. Jag hade en läkare som utförde påtryckningar om attjag skulle ta ssri. Nån annan hjälp hade han inte att ge. 5-htp har inte alls de massiva biverkningar ssri ger så varför kunde en läkare inte erbjuda mig det istället?
    Varför ska du prompt ha 5-HTP? Varför tror du att det ska hjälpa dig?

    Sen anser jag att det inte är någon poäng att använda SSRI, SNRI eller andra antidepressiva om du inte samtidigt går i terapi - dessa kommer inte mirakulöst bota dina åkommor - detta gäller även 5-HTP, bara för att någon träningsguru håller dem till skyarna så betyder det inte att det är nyttigt att förse kroppen med det.
Svar på tråden 5 htp