• sommar 77

    Skillnad, vanlig förlossning och planerat kejsarsnitt

    Hej!!

    Jag har tre barn sedan tidigare och fött som vanligt. Tre bra förlossningar.

    Nu har jag planerat kejsarsnitt med fyran pga placenta previa.

    Ni som har både fött vanligt och haft kejsarsnitt, vad skulle ni säga? Framför allt hur det blir efteråt?

    /A

  • Svar på tråden Skillnad, vanlig förlossning och planerat kejsarsnitt
  • linnis83

    Jag födde mitt första barn med planerat snitt pga säte för 3 år sedan. Var sjukt nervös innan men allt gick jättebra. Fick ha bebisen hos mig hela tiden (verkar vara olika mellan landstingen) och var uppe på benen samma kväll. Åkte hem efter 2 nätter.

    Klart att det gjorde ont, dom skär ju liksom upp magen, men det var inte värre än att jag klarade mig på Alvedon och Ipren.

    Minns inte exakt hur länge jag hade ont, men kanske 1,5-2 veckor. Lite ömhet i muskulaturen satt i längre, mest vid ansträngning, men gick långa promenader utan problem efter typ 2 månader.

    Andra barnet föddes vaginalt nu i oktober. Gick över tiden med 17 dagar (!) och hade värkar i nästan 3 dygn innan hon var ute. Inte drömförlossningen kanske, men när dom hade tagit vattnet gick det ca 7 h innan hon var ut.

    Fick lite bristningar, grad 1-2 tror jag, och barnmorskan höll på att sy i en timme efteråt.

    När jag jämför mina två förlossningar tycker jag att snittet var bättre. Ont absolut, men det hade jag efter den vaginala också och det var svårare att veta exakt var den smärtan kom från och hur länge den skulle vara. Däremot är jag glad att jag har upplevt även en vaginal förlossning.

    En fördel med den vaginala är attdet amningen har funkat bättre denna gång, men det är ju inte alls säkert att problemen berodde på snittet första gången.

    Tänker att ett planerat snitt ofta går mycket smidigare och har snabbare återhämtning än ett akut. Sen är ju det här med smärta väldigt subjektivt.

    Själv skulle jag inte tveka att göra snitt igen om det blev aktuellt.

    Lycka till och hoppas du får en bra upplevelse!

  • Ina82

    1: vanlig förlossning. Vattenavgång v 38+0 och de hade svårt att få igång förlossningen. Hade jobbiga värkar. Mycket sydd efteråt och förlorade 1 l blod. Babyn mådde bra. Amning fungerade rätt fort.

    2: vanlig förlossning v 39+6. Lätt som en plätt. 1 stygn. Babyn mådde utmärkt. Genast vi kom till avdelningen gick vi och sa hej till en väninna som fått baby dagen innan. Amning fungerade genast.

    3: planerat kejsarsnitt v 37+6. Jag hade fallit på isen v 31 och hade diskbråck på 3 ställen. Hade nästan enbart varit sängliggande i flera veckor, och utgångsläget var inte det bästa + Graviditetsdiabetes. Jag var riktigt borta på förlossningen, allergisk reaktion på något och blodtrycksfall som gjorde mig illamående. Men snittet upplevde jag som en bra sak i sig. Barnet hade mycket vatten i lungorna och var två dygn på övervakning. (Vi kämpade med amning eftersom vi inte kunnat vara tillsammans så mycket de första dygnen men den kom igång, så inom några veckor helammade jag.) Hon tvångsmatades också var tredje timme med 60 ml för hon hade så lågt socker pga min diabetes. Jag menar inte på något vis skrämma er med ks. Som sagt utgångsläget var inte alls brs för oss och jag blev snittad tidigt.

    Lycka till :)

  • sommar 77

    Tack för bra svar!!

    Blöder man lika mycket efter kejsarsnitt som efter en vaginal förlossning?

  • Pr0nographic
    sommar 77 skrev 2018-03-23 19:23:10 följande:

    PrOnographic, ska du gå igenom kejsarsnitt?


    Nej, men jag väntar tvillingar så chansen är ju 50/50 liksom. Vill gärna vara förberedd
  • linnis83
    sommar 77 skrev 2018-03-23 19:21:33 följande:

    Tack för bra svar!!

    Blöder man lika mycket efter kejsarsnitt som efter en vaginal förlossning?


    Blödde längre efter den vaginala än efter snittet.
  • Ina82

    Blödde jätte lite efter ks jämfört med vanliga förlossningarna. Och snittet blev så fint! Syns knappt alls nu när två år har gått! :)

  • Ina82
    sommar 77 skrev 2018-03-23 22:25:12 följande:

    Ina82.... å det lät skönt att höra. Jag är väldigt nervös!


    Jag förstår du är nervös! Inte så lätt alla gånger att göra något man aldrig gjort tidigare. Men personalen är duktig. :) Jag tror mitt ks skulle ha gått bättre också om jag inte varit så slut och min flicka skulle mått bättre om hon fått vara inne lite till. Idag är hon en pigg och glad 2-åring så man ser inte alls att hon skulle haft något problem överhuvudtaget :)
  • Pr0nographic
    sommar 77 skrev 2018-03-23 19:41:33 följande:

    PrOnographic,

    Förstår. Har du barn sedan innan?


    Yes! Två st. Vaginalt båda två
  • Allt upptaget

    Hej!

    Födde mitt första barn vaginalt för fem år sedan. Det tog över tre dygn, dottern fick slitas ut med sugklocka då hon mådde riktigt dåligt och jag gick sönder och samman. Opererades efteråt och blev nästan normal igen efter ca 10 månader. Blödde 3 veckor efteråt.

    För ett halvår sedan snittades jag (planerat då de och jag inte ville få samma skador igen). Tål inte smärtlindring så gick enbart på Alvedon. Gick hur bra som helst! Drömförlossning. Blödde 7 veckor efteråt.

Svar på tråden Skillnad, vanlig förlossning och planerat kejsarsnitt