• Anonym (Anonym)

    Herpes, how to break the news

    Hur levererar man informationen om att man har herpes I underlivet? Första tiden är väl chill då man alltid har kondom, men ponera att jag skulle träffa nån som jag faktiskt verkligen gillar och skulle vilja ha oskyddat med. Hur och hur långt in i förhållandet berättar man det?

    Skulle det kunna vara en deal breaker, om hen faktiskt gillar mig tillbaka?

  • Svar på tråden Herpes, how to break the news
  • Anonym (SåÄrDet.)
    Anonym (Herpularus) skrev 2018-03-28 02:48:10 följande:

    Nä fick veta att alla har herpesviruset inbyggt i kroppen redan men det bryter ut i besvär som syns för vissa pga att de varit kompatibla med någon som det redan hade brutit ut för.


    Alla har inte skiten, men många
  • Anonym (könssjukdom)

    Jag berättade innan vi skulle träffas första gången, kom från olika länder så det dröjde ganska länge innan vi hade råd o möjlighet att ses, så vårt förhållande var liksom väldigt stabilt. Finns väl inget enkelt sätt att säga det, jag hade aldrig berättat för någon, men man lär ju berätta o jag ville att han skulle få chansen att avstå.. Men han brydde sig inte nämnvärt. Typ, okej tack för infon, men det ändrar inget. Påpekade att det ju fanns risk att han också skulle få på snoppen men han ba ryckte på axlarna. Inte alls en deal breaker för oss iaf. Minns inte hur länge vi varit tsm innan jag berättade. Gifta nu Cool

  • Anonym (Herpularus)

    Jag har goda nyheter alla! Förhoppningsvis ger detta en vinkel in i hoppet för oss Herpisar.

    Jag träffade spontant en kille för att ha lite skoj och se stan eftersom jag är nyinflyttad. Vi klickade rejält och jag följde hem till honom mot kvällens slut. Han ville ha sex, och jag med, men jag kunde inte utan att han visste om mitt lilla virus. Så jag la fram det i stil med " Jag tycker om dig men det är svårt att slappna av och känna sig omtyckt när man inte vet att man är accepterad för vem man är" vidare kom det "till exempel så har jag herpes, och jag mår fruktansvärt dåligt av det "

    Jag kände att i mitt liv ska min kille / dejt fan acceptera mig som jag är och allt vad det innebär, annars kan det kvitta, jag tänker inte vara falsk ljuga eller likande för att låtsas vara accepterad, det fungerar inte för mig och skammen hade bara matats för då hade jag ju misshandlat denna killen som min förra dejt misshandlade mig. (Han totalljög att han var ren)

    Hur tog denna mannen det då undrar ni kanske?

    Han tyckte jag var MODIG som bara vara rak och kunde säga "såhär är det!" Och han tycker det är konstigt att det är sån tabu att prata om herpes när typ mer än halva befolkningen har det och varannan person vet inte ens om att de har det. Sen hade vi jävligt hett sex med kondom och nu har han köpt typ 300 pack så uppenbarligen verkade han inte tycka att jag var sämre än någon utan herpes , vi dejtar seriöst nu och eftersom vårt sex är så bra så tänker jag inte ens på kondom som avtändande jag tänder snarare på att vi vill ta ansvar och samarbeta för bästa möjliga outcome. (Vi ska för övrigt knulla ikväll, och i övermorgon kväll)

    ;)

  • Anonym (Herpularus)
    Anonym (könssjukdom) skrev 2018-04-29 03:49:03 följande:

    Jag berättade innan vi skulle träffas första gången, kom från olika länder så det dröjde ganska länge innan vi hade råd o möjlighet att ses, så vårt förhållande var liksom väldigt stabilt. Finns väl inget enkelt sätt att säga det, jag hade aldrig berättat för någon, men man lär ju berätta o jag ville att han skulle få chansen att avstå.. Men han brydde sig inte nämnvärt. Typ, okej tack för infon, men det ändrar inget. Påpekade att det ju fanns risk att han också skulle få på snoppen men han ba ryckte på axlarna. Inte alls en deal breaker för oss iaf. Minns inte hur länge vi varit tsm innan jag berättade. Gifta nu 


    Roligt att du delade detta, tycker världen behöver spräcka tabun med lite blåsor! Grattis till er kärlek!

    Gillar man någon då är man inte rädd för alla bagateller med någons brister, allt ingår och en person som vill ha dig vill ha hela paketet och det är ju det alla innerst inne önskar att få vara, accepterade som vi är.
  • Anonym (Herpularus)
    Anonym (SåÄrDet.) skrev 2018-03-28 15:48:16 följande:

    Alla har inte skiten, men många


    Jag är inte avundsjuk på ditt kön , mitt verkar ha det bra ändå ;)
  • Anonym (Smittad och chill)

    Något av det dummaste jag gjorde när jag fick diagnosen herpes för ett par månader sedan var att börja googla. Alla nydiagnistiserade eller folk som antagligen inte var bra på att dejta sedan innan som bara tyckte synd om sig själva och sa att livet var över.

    Jag vill personligen inte ta risken att ha sex utan att berätta. Skulle vara så jobbigt om jag smittade någon om jag vetat om det. Jag har berättat för två killar. Två väldigt sjysta, smarta och attraktiva sådana. Responsen?

    "Men det är väl inget konstigt med det. Herpes har ju nästan alla.".

    Skulle någon reagera väldigt negativt så skulle jag veta att jag då inte hittat rätt.

    Ni som äcklas av människor med herpes, samla ihop typ tio pers ur er krets inklusive er själva och fixa ett blodprov. Nästan hundra procent att någon/några av er är bärare.

  • Anonym (Smittad och chill)

    Glömde berätta hur man berättar! Jo, jag sa "innan vi har sex måste jag berätta att jag bär på ett virus. Som ungefär 25% av befolkningen bär på, de flesta utan att veta. Jag har inga symtom nu, vilket gör att risken att smitta är minimal, men jag föredrar ändå kondom". Och typ låta personen säga vad de tycker om det. Inte göra det till en jättestor grej, inte be om ursäkt eller verka knäckt. Visa att man har en massa information, att man är mån om att skydda andra.

  • Anonym (könssjukdom)
    Anonym (Herpularus) skrev 2018-04-29 07:51:12 följande:
    Roligt att du delade detta, tycker världen behöver spräcka tabun med lite blåsor! Grattis till er kärlek!

    Gillar man någon då är man inte rädd för alla bagateller med någons brister, allt ingår och en person som vill ha dig vill ha hela paketet och det är ju det alla innerst inne önskar att få vara, accepterade som vi är.
    Exakt! Hjärta
  • Anonym (Anonym och rädd)

    Hej!

    Jag har haft (mun) herpes sedan jag var ca 5 år gammal. Förmodligen för att jag fick för mig att använda min mammas vänninas lypsyl. Detta har plågat mig något enormt genom åren, både pga att det gör ont men även psykiskt.

    När jag läser trådarna här så ger det mig en sådan enorm ångest, jag undviker alltid all form av kroppskontakt när jag har utbrott, använder glas, gafflar, handdukar och tandborstar en enda gång sedan byter jag. Nu läser jag att folk tar för givet att man även ska gå runt och oroa sig även när man inte har symtom? Detta kommer förstöra mitt liv!!!

    Sist jag fick utbrott hade jag sex (även oralsex) kvällen innan och nu får jag så jävla ont i magen när jag tänker på det och sådan ångest så att det känns som jag ska spy. Jag hade ingen som helst aning om att jag skulle vakna upp med den helvetesskiten nästa morgon. Det sista jag vill i världen är att smitta någon!!! Nu vågar jag knappt gå på toaletten när jag har blåsor kring munnen och lämnar knappt lägenheten.

    Menar ni alltså att detta är någonting som ska påverka hela mitt liv, även när jag väl slipper denna jävla förbannelse?? Sitter på riktigt och gråter just nu över att aldrig kunna vara intim med någon igen utan att behöva prata om detta jävla virus som jag hatar så mycket. Är 28 år och har haft 2 pojkvänner, de visste såklart om mina munsår och tyckte jag var löjlig när jag blev nästintill manisk vid utbrott. Jag diskar om allt typ 3 gånger, tvättar/byter sängkläder och handdukar och låter ingen så mycket som röra mig. Skulle aldrig någonsin ha sex när jag har mina munblåsor. Nu kommer jag förmodligen inte våga ha det över huvudtaget. :(

    Efter att ha läst allas inlägg så hade jag iofs varit lika rädd även ifall jag inte hade munsår eftersom de allra flesta bär på viruset utan symptom??? Varken killar/tjejer bör alltså ge/få oralsex (eller kyssas?!) med någon över huvud taget eftersom det kan smitta även då det ligger latent i kroppen? Suck, får panik ????

    Förlåt för långt inlägg, blir bara så himla stressad!! :(:(

  • Anonym (Anonym och rädd)

    Tillägg: inser nu att det kanske inte stod supermycket om detta i just denna tråden, ber om ursäkt om det hamnat fel. Läste dock i många andra att ifall du har återkommande munsår så är det även smittsamt när du inte har det (även i sexuella relationer).. Det förvirrade mig då de flesta faktiskt har viruset. Förstår om jag framstår som löjlig men har redan så mycket ångest kring detta så att höra att folk anser att det är precis som en könssjukdom som man ska informera om kändes väldigt jobbigt. Kommer kanske aldrig våga ha sex utan kondom ens i ett långvarigt förhållande efter att ha läst detta pga rädsla att det ska sprida sig, både till mig och/eller min partner..

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym och rädd) skrev 2018-05-03 18:46:00 följande:

    Hej!

    Jag har haft (mun) herpes sedan jag var ca 5 år gammal. Förmodligen för att jag fick för mig att använda min mammas vänninas lypsyl. Detta har plågat mig något enormt genom åren, både pga att det gör ont men även psykiskt.

    När jag läser trådarna här så ger det mig en sådan enorm ångest, jag undviker alltid all form av kroppskontakt när jag har utbrott, använder glas, gafflar, handdukar och tandborstar en enda gång sedan byter jag. Nu läser jag att folk tar för givet att man även ska gå runt och oroa sig även när man inte har symtom? Detta kommer förstöra mitt liv!!!

    Sist jag fick utbrott hade jag sex (även oralsex) kvällen innan och nu får jag så jävla ont i magen när jag tänker på det och sådan ångest så att det känns som jag ska spy. Jag hade ingen som helst aning om att jag skulle vakna upp med den helvetesskiten nästa morgon. Det sista jag vill i världen är att smitta någon!!! Nu vågar jag knappt gå på toaletten när jag har blåsor kring munnen och lämnar knappt lägenheten.

    Menar ni alltså att detta är någonting som ska påverka hela mitt liv, även när jag väl slipper denna jävla förbannelse?? Sitter på riktigt och gråter just nu över att aldrig kunna vara intim med någon igen utan att behöva prata om detta jävla virus som jag hatar så mycket. Är 28 år och har haft 2 pojkvänner, de visste såklart om mina munsår och tyckte jag var löjlig när jag blev nästintill manisk vid utbrott. Jag diskar om allt typ 3 gånger, tvättar/byter sängkläder och handdukar och låter ingen så mycket som röra mig. Skulle aldrig någonsin ha sex när jag har mina munblåsor. Nu kommer jag förmodligen inte våga ha det över huvudtaget. :(

    Efter att ha läst allas inlägg så hade jag iofs varit lika rädd även ifall jag inte hade munsår eftersom de allra flesta bär på viruset utan symptom??? Varken killar/tjejer bör alltså ge/få oralsex (eller kyssas?!) med någon över huvud taget eftersom det kan smitta även då det ligger latent i kroppen? Suck, får panik ????

    Förlåt för långt inlägg, blir bara så himla stressad!! :(:(


    Men kära vännen!
    Du ska inte behöva gråta över det du läst här. Genom att prata om det avdramatiserar man det och tar bort tabun som av nån anledning uppkommit från första början.

    Jag vet inte hur smitta kan smitta än och mina googlingar gör mig inte klokare utan ledsnare. Så jag tycker att du, liksom jag, ska gå till en källa vi litar på, typ personligen till RFSU, och få utrett vad som gäller när och då samla alla frågor vi kan tänkas ha. Munherpes har ju verkligen nästan alla, och jag tycker det är jättetråkigt att höra att det hämmar dig. Det är ju inget "farligt", men jag tyckte ändå att sjukvården var lite väl slappa i sin attityd kring det. Kanske är därför hela sverige springer runt med det sa jag bistert när hon på gyn försökte avdramatisera det. 

    Dina fysiska utbrott är ju nog så jobbiga, mne jag antar att det finns medicin som åtminstone kan lindra dem? Det jag hör är att du tycker att det är mer psykiskt jobbigt. För det rekommenderar jag som sagt att hitta en källa du kan lita på och KBT. Du är bara 28 och det har varit tillräckligt jobbigt för dig!

    Ta hand om dig, don't be sad! Styrkekramar!
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Smittad och chill) skrev 2018-04-29 15:31:32 följande:

    "Jag har inga symtom nu, vilket gör att risken att smitta är minimal


    Åh, jag skulle jättegärna vilja ha din källa på att risken att smitta utan symtom är minimal, har nämligen bara läst överallt att det smittar oavsett (fast mest när man har skov) och det gör mig galen. Jag vill gärna att det ska vara sant.
  • Anonym (.)
    Anonym (Mimmi) skrev 2018-09-07 21:03:11 följande:

    Åh, jag skulle jättegärna vilja ha din källa på att risken att smitta utan symtom är minimal, har nämligen bara läst överallt att det smittar oavsett (fast mest när man har skov) och det gör mig galen. Jag vill gärna att det ska vara sant.


    Det tog ca 2 veckor för mig att smitta min tjej. 0 tecken på herpes, tydligen är jag bärare av viruset men får aldrig några utbrott alls, så jag hade ingen aning om att jag hade det.

    Så riskfritt är det inte i alla fall... Vi hade sex utan kondom
  • Anonym (--)
    Anonym (.) skrev 2018-09-08 01:29:00 följande:
    Det tog ca 2 veckor för mig att smitta min tjej. 0 tecken på herpes, tydligen är jag bärare av viruset men får aldrig några utbrott alls, så jag hade ingen aning om att jag hade det.

    Så riskfritt är det inte i alla fall... Vi hade sex utan kondom
    Då har hon nog varit otrogen, men det kommer hon säkert aldrig erkänna, speciellt inte om hon dessutom blev smittad samtidigt
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (--) skrev 2018-09-11 17:05:42 följande:

    Då har hon nog varit otrogen, men det kommer hon säkert aldrig erkänna, speciellt inte om hon dessutom blev smittad samtidigt


    Sluta kom med dumma kommentater, bara för att du gärna är otrogen behöver inte alla vara det. Är ju mest troligt att hon blivit smittad av sin kille (kondom ger ej 100% skydd).
  • Anonym (Hjälp)

    Jag fick herpes som kvinna och gav inte det till min pojkvän eller så har han fått det utan att veta. Det bekommer han inte. Är man kär så. Jag tar medicin ständigt för att inte få utbrotten som aldrig kommer numera. Men förr kom dom varannan månad.

Svar på tråden Herpes, how to break the news