• Litentuff

    18 år och gravid

    Hej! Som det står i titeln så är jag 18 och har precis fått reda på att jag är gravid. Jag går sista terminen på gymnasiet och har inga direkta planer efter mer än att jag vill jobba. Har en pojkvän som bor hos mig och han är 20, fyller 21. Berättade för mina föräldrar idag att jag är gravid, och de tog det helt okej. Men de försöker lite diskret övertala mig till abort, vad jag märker iaf. Vill verkligen behålla barnet, det är det enda jag vet. Men vill samtidigt inte svika mina föräldrar. De sa att de skulle stötta mig oavsett vad jag väljer, men de vill ju verkligen inte att jag ska ha barn nu, det märker man på dem. Hur fan gör jag?

  • Svar på tråden 18 år och gravid
  • Anonym (Ung mamma)

    Det kan bara du avgöra. Gör du abort, kan du inte skylla på dina föräldrar efteråt.

    Jag fick mitt första barn 1 månad innan min 19-årsdag, det har gått hur bra som helst. Idag är hen 40 år.

  • Anonym (Åke Jimmyson)

    Sprack gummit eller sprutade han i dig innan hann dra sig ur?

    Att råka bli gravid är inte hela världen.
    Du ska inte ha barn föra tt du råkade bli gravid utan du ska ha barn för att ni vill.

    Dock är det inte det ultimata att ha barn innan man gått klart sin utbildning eller har arbete.
    Om du väljer att ha barn så byter du bort en tid när du är mellan 20-30 år, en tid då man ofta har roligt med sina vänner, reser ser värdlen och skaffar erfarenhet.
    Och kanske utbildar sig vidare.
    En tid som inte kommer igen ha det i åtanke om du väljer att behålla barnet.

    Bor du i egen bostad, hur betalar du hyran å andra räkningar, räcker pengarna?

  • Anonym (Mamma)

    Hej!

    Hur du ska göra vet bara du! Jag blev oxå gravid på gymnasiet och min dotter föddes 2 mån efter studenten. Hade jag själv fått göra om det så hade jag ju självklart väntat med barn, men kände att då jag hinner gå färdigt gymnasiet så kändes inte abort rätt.

    Idag är jag 30 år och det HAR varit tufft. Jag blev ensamstående och var hemma med barnet och försörjde oss medans mina kompisar bodde hemma, la pengarna på hög och reste, kunde leva ett gott liv och se världen, något jag kan känna att jag är lite ledsen över idag, men man ångrar aldrig sitt barn så väljer du att behålla kommer du å ena sidan få försaka mycket, men du kommer även uppleva det största man kan få

  • Litentuff
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2018-04-01 12:50:20 följande:

    Sprack gummit eller sprutade han i dig innan hann dra sig ur?

    Att råka bli gravid är inte hela världen.

    Du ska inte ha barn föra tt du råkade bli gravid utan du ska ha barn för att ni vill.

    Dock är det inte det ultimata att ha barn innan man gått klart sin utbildning eller har arbete.

    Om du väljer att ha barn så byter du bort en tid när du är mellan 20-30 år, en tid då man ofta har roligt med sina vänner, reser ser värdlen och skaffar erfarenhet.

    Och kanske utbildar sig vidare.

    En tid som inte kommer igen ha det i åtanke om du väljer att behålla barnet.

    Bor du i egen bostad, hur betalar du hyran å andra räkningar, räcker pengarna?


    Ja asså vi vill ju. Jag har egen bostad då jag pluggar på annan ort, men ska flytta till en lägenhet efter studenten som jag själv står på. Mina föräldrar betalar hyran nu och sen får jag från CSN.
  • Purgöka
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2018-04-01 12:50:20 följande:

    Sprack gummit eller sprutade han i dig innan hann dra sig ur?

    Att råka bli gravid är inte hela världen.

    Du ska inte ha barn föra tt du råkade bli gravid utan du ska ha barn för att ni vill.

    Dock är det inte det ultimata att ha barn innan man gått klart sin utbildning eller har arbete.

    Om du väljer att ha barn så byter du bort en tid när du är mellan 20-30 år, en tid då man ofta har roligt med sina vänner, reser ser värdlen och skaffar erfarenhet.

    Och kanske utbildar sig vidare.

    En tid som inte kommer igen ha det i åtanke om du väljer att behålla barnet.

    Bor du i egen bostad, hur betalar du hyran å andra räkningar, räcker pengarna?


    Detta är allt man behöver tänka på. Håller helt med! Man går miste om en otroligt utvecklande tid om man får barn i så ung ålder i dagens samhälle.

    Förr handlade allt om att få barn och det var väldigt vanligt i ung ålder.

    Man får göra som man vill förstås, men om ni är ett par om 5 år vilket statistiskt sett inte är så realistiskt, prova igen då?

    Mvh PG
  • Anonym (Åke Jimmyson)
    Litentuff skrev 2018-04-01 13:31:07 följande:
    Ja asså vi vill ju. Jag har egen bostad då jag pluggar på annan ort, men ska flytta till en lägenhet efter studenten som jag själv står på. Mina föräldrar betalar hyran nu och sen får jag från CSN.
    Kommer dina föräldrar även betala för barnet?
  • Litentuff
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2018-04-01 14:01:02 följande:
    Kommer dina föräldrar även betala för barnet?
    Nej absolut inte, det vill jag inte. Jag och min sambo söker jobb för fullt för att vi vill att detta ska funka
  • Anonym (Unga mamman)

    Jag blev gravid precis när jag fyllde 18 och hann få honom 3 månader innan jag fyllde 19.

    Jag hade hoppat av skolan och livet var väl "sådär" för mig.

    Vi valde att behålla och nu har jag världens bästa 8åring som kutar omkring i köket med sin bästa kompis vid skrivande tillfälle :)

    Oavsett så tror jag dina föräldrar "hintar" till abort för att du är ung, går i skola osv.

    Ett barn är en stor omställning men jag tvivlar inte en sekund på att du skulle sjabbla till det.

    Du kan, bit tag och kämpa dig igenom skolan gravid och plugga järnet tjejen!!

    Vi är många på fl som kommer backa upp dig och jag tror din familj också kommer göra det även om timingen kanske inte blev som den blev.

    Kör hårt! You can do it :)

  • Anonym (A)

    Klart det kan gå, men det kan nog bli tufft.

    Du ska gå klart gymnasium först och främst så du har en utbildning. Tar du studenten nu till sommaren?

    Hoppas du får tag på ett jobb . Du kommer behöva jobba minst 6 månader för att få en hyfsad mammapenning. Annars kommer du få 5000kr i månaden. Självklart kan det gå ihop om din sambo har jobb.

    Varför har inte han nå jobb för om han snart är 21 år?

  • Anonym (Sandra)

    Att vara så pass ung och få barn när ingen av er har jobb kommer ju inte bli en dans på rosor. Det får ni förbereda er på. Tänk igenom saken innan ni tar beslut. Det går att fixa det bara man vill. Jag var 17 år när jag fick min dotter och 13 år senare så är jag 3 barnsmorsa med svenssonliv Glad

Svar på tråden 18 år och gravid