• Anonym (TtT)

    Är narcissister oförmögna att säga negativa saker om sig själva?

    Kortfattat: Är narcissister oförmögna att säga negativa saker om sig själva? Då menar jag överlag och inkluderar också situationer när de kan gynnas av att tala illa om sig själva och sitt handlande. T.ex. om de manipulerar någon att tro att de är förmögna att ändra sitt beteende eller dylikt och där erkänner sina tidigare misstag.

    Eller har narcissister en spärr som gör att de helt enkelt inte kan kritisera sig själva?

    (För er som undrar varför jag frågar så är det p.g.a. att narcissism fascinerar mig enormt)

  • Svar på tråden Är narcissister oförmögna att säga negativa saker om sig själva?
  • Anonym (Absolut)
    Anonym (N) skrev 2018-04-02 02:05:03 följande:

    En narcissist kan absolut säga negativa saker om sig själv, men enbart om de 'måste' för att det ska gynna dem själva. T ex i en situation som du beskriver ovan.

    Men att de skulle mena det dom säger är ju en helt annan historia!


    Ja, absolut, jag har skilt mig från en med starka narcissistiska drag och jag upplevde många gånger att han "visade sig sårbar" när det gagnade honom. T ex om han skulle flörta in sig hos någon annan kvinna (de är ofta otrogna för att stärka egot), då kunde han leta efter hennes svagheter och bli en själsfrände. Men det han sa hade inget att göra med hans person. Extremt manipulativ, går inte att förstå hur man kan handla så känslokallt.
  • Anonym (Absolut)
    Anonym (TtT) skrev 2018-04-02 22:34:10 följande:
    Men om de ändå gynnas av att erkänna sina misstag så bör det väl ändå vara möjligt för dem. Har hört att narcissister kan varna folk för dem själva för att senare lägga över ansvaret på den andra för att de valde att fortsätta umgås med dem.
    Ja, men absolut , men till skillnad från om du eller jag skulle visa svaghet i form av misstag, så saknar deras "erkännanden", koppling till ett verkligt "jag", en verklighet. Det är den grundläggande skadan hos narcissister, de äger inte ett utvecklat jag, bara en konstruktion. Det är det som är störningen. De gör vad de vill - och känner ej skuld och skam.

    Men de är ofta smarta, skulle inte t ex misshandla fysiskt (vissa gör förstås det) med en baktanke att de inte vill framstå som en "dålig" hustrumisshandlare. Inget får lämna tydliga spår oh brevis som kan sätta krackelera deras värld. Om någon gör det ändå, blir det en stor konflikt som narcissister vägrar ge upp innan de vunnit. På riktigt. De går över lik. Det kan handla om att hävda att himlen är röd istället för blå, de ger sig inte. 
  • Anonym (Absolut)
    Anonym (Man 46) skrev 2018-04-03 00:13:25 följande:

    Tog mig fem år innan jag fattade , en nära familjemedlem som jag lärde känna som utvecklade narcissistiska drag med manipulation som följd.
    Ingen kontakt idag sen 1 1/2 år tillbaka , jag har själv valt att klippa bandet sedan jag har läst och studerat mycket om ämnet.

    Idag vet jag hur den människan fungerar så nu håller jag han på långt avstånd. Och vilken härlig energi jag fick efter ha släppt denna idiot ifrån mig ....fadt det tog över 7-8 månader innan jag helt sluta tänka på alla konstigheter som det varit.


    Tog mig 15 år, jag var helt nedbruten från att ha varit helt normal vanlig framåt glad person med driv och självförtroende. Trodde jag hade hittat den perfekte mannen (och det var ju det han levererade), han var "empatisk" varm, stilfull och världsvan och enligt det klassiska mönstret kände jag mig som att vår förälskelse var speciell, att jag var speciell. Hela min familj gick på hans spel.

    Sedan bar det bara utför och jag har =0-kontakt idag. Har läst på och uppdaterar mig fortfarande för att inte glömma bort att vara vaksam. Har fått tillbaka energin och det mesta av mig själv. Han har en ny kvinna nu, som även hon är helt begeistrad (stackars människa...). Det gör att han låter mig vara ifred. Men vägen bort var smärtfylld och svår.

    Är du nära en person med narcissistiska drag, lämna, 0-kontakt!!
  • Anonym (Man 46)
    Anonym (Absolut) skrev 2018-04-15 09:56:26 följande:

    Tog mig 15 år, jag var helt nedbruten från att ha varit helt normal vanlig framåt glad person med driv och självförtroende. Trodde jag hade hittat den perfekte mannen (och det var ju det han levererade), han var "empatisk" varm, stilfull och världsvan och enligt det klassiska mönstret kände jag mig som att vår förälskelse var speciell, att jag var speciell. Hela min familj gick på hans spel.

    Sedan bar det bara utför och jag har =0-kontakt idag. Har läst på och uppdaterar mig fortfarande för att inte glömma bort att vara vaksam. Har fått tillbaka energin och det mesta av mig själv. Han har en ny kvinna nu, som även hon är helt begeistrad (stackars människa...). Det gör att han låter mig vara ifred. Men vägen bort var smärtfylld och svår.

    Är du nära en person med narcissistiska drag, lämna, 0-kontakt!!


    Skönt för dig ......min sk vän/släkting ska gifta sig om ett år ...han har bjudit alla släktingar och vänner utom mig å min fru ....t o m vår äldsta son är bjuden ...fast vi känner bara "skönt att slippa komma dit" fast själv tror jag att han vill att man ska börja fjäska för att bli bjuden. Så att han kan få känna att han får kontroll över betet igen......han verkar inte förstå vad alla andra släktingar tycker om detta ...men det säger mer om hen själv....
  • Anonym (Absolut)
    Anonym (trollet) skrev 2018-04-02 23:02:34 följande:

    (För er som undrar varför jag frågar så är det p.g.a. att narcissism fascinerar mig enormt)[/quote]

    Mig med. N-störning är lika faschinerande som det är obehagligt. Det är riktigt obehagligt.

    Det är liksom svårt att fatta hur de INTE kan fungera som oss med normalt fungerande känsloliv. De är som tomma skal liksom.


    Det fascinerar mig också, konstigt nog. Även om det nästan tog kål på mig bokstavligen. Jag kan förstå hur kvinnorna dras till honom trots att skönheten börjar dala ordentligt, han drar allting ett steg till hela tiden. Lite modigare än andra, lite mer spännande, lite mer gränsöverskridande - utan ett tecken på ånger eller nervositet. Modig, trevlig både spännande och trygg man med bra självförtroende tror jag man tänker när man träffar honom och han bara visar sina bra sidor.
  • Anonym (trollet)
    Anonym (Absolut) skrev 2018-04-19 20:42:45 följande:

    Det fascinerar mig också, konstigt nog. Även om det nästan tog kål på mig bokstavligen. Jag kan förstå hur kvinnorna dras till honom trots att skönheten börjar dala ordentligt, han drar allting ett steg till hela tiden. Lite modigare än andra, lite mer spännande, lite mer gränsöverskridande - utan ett tecken på ånger eller nervositet. Modig, trevlig både spännande och trygg man med bra självförtroende tror jag man tänker när man träffar honom och han bara visar sina bra sidor.


    Ja, så är det. Dom är väldigt spännande till en början, och har dom dessutom utseendet för sig så.... usch livsfarliga.

    De är ju gränslösa i allt, både i att bekräfta och att nedvärdera, uppvakta och stöta bort. När de själva vill. För allt är på deras villkor, alltid.

    Skönt att du kom bort från ditt ex till slut!
  • Anonym (trollet)
    zdudmwml skrev 2018-04-19 20:44:57 följande:

    Jag hoppas verkligen att det inte är så för i så fall är i princip alla på FL narcissister.


    Vad menar du?
  • Anonym (Mitt)

    Mitt x har narcissistisk personlighetsstörning. Han framhäver sig jämnt. Skryter om hur " kända " han släktingar är inom politik. Till saken hör att jag aldrig hört talas om dom? Han skryter om hur han är oumbärlig på sitt jobb. Hur alla känner han. O vill umgås med han? Hur lätt han har att få kontakter mm mm. Nu vet ju jag att inget av det är sant. Men jag säger inte så mycket.. är glad jag blev av med han, då han var våldsam vid mig. Efter separationen så började han smutskasta mig till hela min omgivning. Skröt om hur han fick över folk på sin sida? Sjuka människa! Jag hade ett helvete i 2 år efteråt, att rentvå mig. Jag såg även vilka som verkligen var mina vänner. Många försvann tyvärr.. så man ska inte leka med en narcissistisk person. Dom är hemska!

  • Anonym (Absolut)
    Anonym (trollet) skrev 2018-04-19 21:20:03 följande:
    Ja, så är det. Dom är väldigt spännande till en början, och har dom dessutom utseendet för sig så.... usch livsfarliga.

    De är ju gränslösa i allt, både i att bekräfta och att nedvärdera, uppvakta och stöta bort. När de själva vill. För allt är på deras villkor, alltid.

    Skönt att du kom bort från ditt ex till slut!
    Ja, det bästa i hela livet jag gjort. Tackar ödmjukt ödet för att han gjorde bort sig så kapitalt till slut att det startskottet för mg att börja ta avsked. Då var allt över. Skadan var så djup.
  • Anonym (Mitt)
    Anonym (Absolut) skrev 2018-04-20 19:32:26 följande:

    Ja, det bästa i hela livet jag gjort. Tackar ödmjukt ödet för att han gjorde bort sig så kapitalt till slut att det startskottet för mg att börja ta avsked. Då var allt över. Skadan var så djup.


    Känner samma. E glad jag insåg att han var sjuk...
Svar på tråden Är narcissister oförmögna att säga negativa saker om sig själva?