• Anonym191

    Ont i magen och kräkningar, mp allergisk..

    Detta lär bli långt men jag hoppas någon orkar läsa och kan ge lite svar och stöd..

    Min dotter är idag 6 veckor gammal. Mitt första barn. När hon föddes började jag amma henne och det gick inte alls bra, hon hade lite svårt med greppet och amningsstunderna blev bara längre och längre. Redan på BB fick de tilläggsmata henne två gånger med ersättning så att jag skulle få sova lite. Det gick jättebra. Sen kom vi hem och amningen fortsatte krångla så jag gav henne ersättning en gång till att börja med och hon blev för första gången helt mätt och sov 4 timmar i sträck. För en nybliven mamma som inte sovit mer än 3h på 2 dygn så var ju det guldvärt. Bestämde då att jag skulle delamma, amma på dagen och ersättning på kväll/natt.

    Nästa gång jag skulle ge henne ersättning så åt hon den, sedan kaskadkräktes efter en kvart, det riktigt sprutade ur henne. Nästa gång samma sak. Matade då mer BabySemp 1. Provade att byta till NAN PRO 1, samma sak fast 3 kaskader inom en timme efter matning. Bytte till NAN sensitive 1, ledde till 7 kaskader inom 1,5h. Hon hade även väldigt ont i magen, gaser och skrik av smärta. Till slut provade vi att ge Althéra, mjölkfri ersättning då bvc sa att hon kunde vara känslig/allergisk mot mjölkprotein. Kräkningarna slutade helt, hon hade inte ont i magen alls lika ofta eller mycket längre och jag andades ut för en sekund. Nu har hon ätit Althéra i 3 veckor och har precis börjat kräkas igen, inte lika ofta men kanske var tredje-fjärde matning slutar i kaskadkräks, och när hon sover så skriker hon ibland av smärta i sömnen. Man riktigt hör på hur hon skriker att hon har riktigt ont, och några fisar kommer, sen somnar hon om oftast. Det gör så ont i hjärtat att höra de där skärande skriken och se henne ha så ont.

    Det jag tycker är konstigt är att symtomen försvann i 2,5 veckor med Althéra, men har kommit tillbaka lite nu de senaste dagarna.. någon som vet varför der blir så? Någon som varit med om liknande? Är hon känslig mot Althéra nu också? Ska vi prova en annan sort mjölkfri ersättning? Blir inte klok på detta..

  • Svar på tråden Ont i magen och kräkningar, mp allergisk..
  • isaswe

    Precis som ovan, behöver ju även du vara noga med att äta mp-fritt.

    Sen kan det absolut vara så att det är en reaktion på Althera. Den är inte helt mjölkfri utan mjölkproteinet är sönderslaget så att kroppen inte skall känna igen det.

    De flesta klara dock Althera, eller Nutramigen som är sönderslaget kasein-protein. (Althera är vassleprotein).

    Helt mjölkfria ersättningar är dyra (ex Neocate) så man provar oftast Althera, Pepticate och/eller Nutramigen först.

    Nu var det ett tag sedan jag var inne i ersättningsdjungeln då dottern är 2,5 år, men hon klarade Althera fram tills hon var ca ett år. Då började hon reagera, men reagerade även på Neocate. Vi orkade dock inte bry oss eftersom hon åt mat och skippade ersättning helt istället.

  • Anonym191

    Kanske var otydlig, slutade amma helt när vi skulle utesluta mjölkprotein ur hennes kost. Så hon får endast i sig Althéra-ersättning sedan ca 3 veckor tillbaka

Svar på tråden Ont i magen och kräkningar, mp allergisk..