• tobione

    För att säkert få ersättning, vad ska man säga till försäkringsbolaget?

    Svärmor har kört in fel bilnyckel i tändningslåset till vår bil och nu är det väääldigt svårt att "få igång" bilen. (Alltså med rätt nyckel)

    Något mekaniskt har pajat men jag har visserligen hittat ett läge då det går att dra runt nyckeln och få igång bilen men det är på tok för mäckigt att hålla på fem minuter innan man ger sig av så jag behöver reparera detta på verkstad.


    Problemet är att det är dyyyrt att byta tändningslås på vår bil då det är ett chip i nyckeln och det finns tyvärr inge billigare sätt att laga det på än på det "korrekta" sättet via märkesvekstad.

    Jag vill inte ha något svar om hur jag kan lösa reparationen billigare eller bättre för det har jag redan kollat.


    Det jag vill ha svar på är vad jag ska säga till försäkringsbolaget för att inte säga "fel" sak. 


    Alt. 1 - Jag säger precis som det är och min svärmor får betala självrisken för hennes hemförsäkring.  (Det negativa kan vara att hemförsäkring inte täcker detta) 

    Alt. 2 - Jag gör en minimal justering i den sanna berättelsen och säger att jag själv eller min fru körde in fel nyckel i tändningslåset. (Det negativa skulle kunna vara att varken vår hemförsäkring med drulle eller bilförsäkring med "plusförsäkring" täcker att vi har klumpat till oss på detta sätt.


    Jag vill inte ha något svar som rör moral, lögnen skulle vara minimal och jag söker svar från en som vet hur man ser på denna skada utifrån alternativen ovan.


    Någon försäkringskunnig i forumet som har svar på detta?  Tacksam för snabbt svar om möjligt. 

  • Svar på tråden För att säkert få ersättning, vad ska man säga till försäkringsbolaget?
  • Anna60
    Salmiakk skrev 2018-04-03 15:13:34 följande:
    Alternativ 1.
    Absolut! Att ljuga mår ingen bättre av, och kommer dom på det så åker ni dit för försäkringsbedrägeri. Rent samvete är den bästa huvudkudden. Man ska aldrig ljuga. Aldrig. Nån vit lögn ibland - men att ljuga och begå bedrägeri är ju allvarligt.
  • riboflavin

    Bara jag som tycker att svärmor ska stå för kostnaden oavsett om försäkringsbolaget godkänner det eller inte?


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Fia 28
    riboflavin skrev 2018-04-04 08:28:22 följande:

    Bara jag som tycker att svärmor ska stå för kostnaden oavsett om försäkringsbolaget godkänner det eller inte?


    Jag håller med. 
  • Anna60
    tobione skrev 2018-04-04 08:19:58 följande:
    Ni kan omöjligt ha läst det jag skrev, tack för inputen dock...
    Jo, men det går inte att bortse ifrån att man i så fall begår ett brott i form av bedrägeri. Så den "fråga" du ställer borde inte ens ha ställts. Säg vad du vill, men ljuger du och blir påkommen - vad gör du då?
Svar på tråden För att säkert få ersättning, vad ska man säga till försäkringsbolaget?