Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

    Abort första gången.. hjälp!

    Anonym första gångenn skrev 2018-04-05 01:15:54 följande:

    Tack så hemskt mycket för era svar!

    Nu är det bara att vakna imorgonbitti och åka till sjukhuset för att påbörja alltihop. Jag hoppas att det går lika bra som för er.. 


    Det kommer gå bra! Tveka inte på att be om mer smärtlindring om du behöver det, man får ingen medalj för att man står ut med smärtan. Jag är en sån där envis en som ska hålla ut, vilket var hur jag var under min abort förra året. Men tog tillslut extra smärtlindring (lokalbedövning med spruta i livmodershalsen tror jag, kan starkt rekommendera!) och det vsr så skönt då all smärta försvann på mindre än en minut. Så, våga be om/ta emot smärtlindring om du behöver det. Försök vara uppe och gå och röra på dig lite också, det hjälper kroppen i processen. Lycka till!
  • Anonym (M)
    Anonym första gångenn skrev 2018-04-05 10:22:37 följande:
    Tack för ditt svar!

    Jag tog slidtabletterna vid 08:30 och kl är nu 10:20. 
    Har blödit ut klumpar och blod men ingen smärta (?) 
    Jättekonstigt. Hur vet man om man kommer få ont senare? 
    Och det känns som att det finns rester iom att jag inte fått ut så mycket?? 
    Förrvirad tjej. 

    Tack på förhand :)
    Det är inte säkert att du får särskilt ont, för vissa känns det i princip ingenting (smärta alltså), andra lite och andra jätteont. Så om du inte får det är det ju bara bra! :) 

    Blöder du ut klumpar så låter det som att det går som det ska. Du kan försöka vara uppe och gå lite om du känner att det går trögt. Om det faktiskt finns rester kvar går inte att säga förrän om ett par veckor egentligen. Men oftast går det bra och finns inga rester kvar. 
  • Anonym (M)
    Anonym första gångenn skrev 2018-04-05 19:02:00 följande:

    Skönt att man inte är ensam om det. Det gick relativt okej, men efter jag åkte från sjukhuset och var i bilen forsade det blod och klumpar i byxorna.. hoppas det var den sista ''floden''. Det verkar ha varit likadant för dig. Såg du fostret någonsin? För det gjorde jag.. 


    Lite nyfiken på hur du gjorde det... gjorde också min abort i v.7+2/4 och under vecka 7 är fostret mellan 7 och 13 mm, fostret som kommer ut är ju mest en blodklump så att säga.
  • Anonym (M)
    Anonym (Förvirrad.) skrev 2018-04-17 17:02:46 följande:

    Tog första tabletten för precis en vecka sen & de i slidan i torsdags (tisdag) idag. Tog dom hemma, var själv hela dagen tills killen kom hem från jobbet. Tränande sedan under helgen, tyckte inte de var så farlig med blödningen. Men sen igår & idag har jag blödigt som bara den. Känns typ som jag kissar på mig. Blir långa toabesök på jobbet.

    Men nu börjar jag känna mig förvirrad & ångra beslutet, vet att just nu är inget bra läge & vi båda ville göra en abort. Men jag känner mig så ensam. Killen vill inte prata om det, han är för känslig för blod. Samtidigt som jag känner att jag måste prata av mig. Mår skit dåligt. Ingen annan vet om de här heller. Så jag går bara o håller en god min hela dagarna tills jag kommer hem & kan brista ut i gråt. Va gör jag? Är de vanligt att må så här? Känner mig helt begränsad pga av blödningen :(


    Hör av dig till mottagningen där du fick tabletterna utskrivna. De erbjuder dig samtalsstöd, ta vara på det ifall du behöver det! Du kan fråga de om blödningarna också
  • Anonym (M)
    Anonym (B) skrev 2018-04-17 17:15:21 följande:

    Första gången ? Hoppas du får göra redan fler?


    Eller så syftar man bara på att det är något man inte gjort tidigare och därför har frågor och funderingar...
  • Anonym (M)
    Anonym (Förvirrad.) skrev 2018-04-17 17:40:36 följande:

    dom ringde mig under dagen i torsdags & undra hur allt går, hon sa också att någon från barnmorskemottagningen skulle höra av sig för att boka ett återbesök där, hur lång tid brukar de ta innan de hör av sig? Är de jättestor risk för infektion om man använder tampong? Ska nämligen åka bil 30mil tors&fre


    Gjorde min abort på sjukhuset och behövde då inget återbesök utan fick ett grav. test med mig hem att ta efter några veckor. Gjorde återbesök ändå då testet visade svagt positivt för mig (var dock ingen fara, bara lite seglivade hormoner krav). Vad som gäller för hembort kanske är annorlunda, ring och fråga.

    Använd inte tampong, ingenting ska "in" förrän du slutat blöda. Bättre att stanna ofta och byta binda isåfall. Du kan köpa sådana där enorma maxibindor som har vid förlossning. 

    Dock tycker jag att det låter lite konstigt att du inte började blöda särskilt förrän efter ca 4-5 dagar, då brukar man nämligen få fler piller ifall det inte sätter igång. Och de flesta blöder inte så kraftigt mer än de första 1-2 dygnen. Så kanske ring de om fråga om det är normalt med de blödningar du har.
Svar på tråden Abort första gången.. hjälp!