• Ultimat1234

    Hur gör alla?

    Hej!

    Jag och min sambo väntar vårt första barn, och sitter och räknar på ekonomin. Det känns som att hur man än vrider och vänder på det så är det ändå lite ont om pengar. Och nu har min sambo ett bra jobb med bra lön, och jag jobbar inom vården och har ca. 20k innan skatt.

    Hur gör alla är det såhär ont om pengar för alla som har barn? Jag menar man ska betala bil, hus, försäkring, hund, barn, mat, hygienartiklar, underhåll av typ snöskottning osv, sedan dagisavgift och allt vad det nu är.

    Hur är det för er som redan har barn?? ????

  • Svar på tråden Hur gör alla?
  • Meriall

    Det är dyrt att ha hus.

    Dyrt att ha hund.

    Dyrt med barn.

    Dyrt med bil.

    Jag har barn men inget av det andra så blir inte så dyrt då.

  • ALM82

    Jag kan inte säga hur det är i Sverige för jag bor i Frankrike. Men här har man endast 4 månaders betald mammaledighet, varav den första månaden är den sista månaden av graviditeten, så om man, som jag, inte vill lämna sin tre månader gamla bebis på dagis så måste man spara pengar innan man skaffar barn för att ha råd! (därför väldigt vanligt att man skaffar barn efter 30 här). 

    Men vad jag skulle rekommendera är att ni nu börjar se över er ekonomi och vad ni kan spara in på utan att det påverkar ert liv alltför negativt. 
    Annars när det gäller till barnet så finns det ju många som säljer t.ex begagnade bebiskläder som knappt blivit använda eftersom de växer ur dom snabbt. Samma med en massa bebisartiklar :)

  • AndreaBD

    Jag hade då inte hus eller bil eller hund. Bil och hus skaffade vi när vi fick tredje barnet. Ingen hund. ;)

  • Trippelmamma76

    Man har lite högre lön oftast, och kanske inte så mycket utgifter alltid. Samt att man har sett till att ha ett sparkapital innan man planerar för barn. Sedan använder man sig av det för att dryga ut/förlänga föräldraledigheten. Samt köper en del begagnat eller ärver om möjligt. Så tror jag det ser ut för de flesta som får det att gå runt bra under småbarnsåren. För sedan vill man jobba deltid samt att det blir en väldig massa vab de första åren. Och det blir man inte heller direkt rik på.

  • Jw83

    Vi sparade innan vi blev gravida. Först var vi lediga samtidigt, sen var jag föräldraledig själv, sen var min man föräldraledig själv. Innan första var 1,5 så kom barn två. Då var vi lediga samtidigt ett halvår innan vi tog vars en del igen.

    Vi har hästar, gård, hund och diverse andra djur. Behövde inte snåla men tog av sparpengar och sparade knappt alls.

    Fundera hur länge var och en av er vill vara föräldraledig. Ibland lönar det sig att den som tjänar mest är hemma längst

  • trash panda

    Man är inte rik under småbarnsåren, helt enkelt. Men när det är dags för förskoleavgift så har ni ju iaf två inkomster igen. Jag tyckte det var värst under föräldraledigheten. Vi har så vi klarar oss, men köper en hel del barnkläder begagnat eller passar på att handla på rea när det gäller dyra grejer som t.ex. vinterkläder.

  • nnnnnnnn

    Ni vet om att det kan vara smart att den som har högst SGI tar ut flest SGI-dagar?
    Tex genom att ta ut om man är arbetsbefriad 5 dagar eller mer i sträck, om man har röd dag + klämdag + helg + ledig dag (kanske komp-ledig?) = 5 dagar utan arbete => då får man ta ut SGI-dagar även om man inte tar föräldraledigt från jobbet.
    Säg att hans dagar är värda 1000 kr/dag och dina är värda 500 kr/dag. Om han tar ut 5 SGI-dagar och ger dej pengarna så behöver du inte ta ut 10 SGI-dagar, så antingen får ni dubbelt så mycket pengar eller så sparar man dagar och kan vara hemma längre.

    Man kan även kolla med AG hur det blir om man inte tar ut semester utan bara FL ett år. Vissa brukar då betala ut semesterpengarna ändå, som en klumpsumma, så om pappan tex tar 5 veckors FL istället för semester så kan han ta ut 5*7 SGI-dagar (35 000 kr om dagarna är värda 1000 kr för honom) och ändå få ut sina semesterpengar. Precis som jag tidigare skrev - då kan ni få dubbelt så mycket pengar eller spara SGI-dagar så man kan vara hemma längre.

    VIll man ha mer tid tillsammans så är det oftast förmånligt att pappan är hemma 20% = varje måndag och då tar ut SGI-dagar över helgen (lördag + söndag + måndag) och de flesta får då ut mer pengar än om man jobbar 100%. Så man får mer tid tillsammans + mer pengar!

    Du kan ju skriva över väldigt många av dina SGI-dagar på honom, eftersom han har en bra lön och du har en sämre. Ni borde tjäna på att han tar ut SGI-dagarna.

    Tänk på att när barnet fyller 4 år så får man bara ha 96 dagar sparade totalt, så se till att ni har tagit ut alla andra dagar före den födelsedagen! Blir det "kris" så kan man alltid ta ut lågnivådagarna på helgen även om man jobbar heltid, så får man dessa pengar att spara så man kan göra något med barnen eller ta ledigt utan ersättning en annan gång.

  • nnnnnnnn

    Sen är det ett bra tillfälle att gå igenom allt man har hemma.
    * Det som inte används - sälj/släng/skänk.
    * Sådant som kostar varje år eller månad - behövs det? finns billigare alternativ?
    * Avtal - försäkringar mm. har man billigaste/bästa? Gå igenom olika alternativ. Även el-avtal mm.
    * Maten - vad kostar det? Kan man spara in utan att sänka näringsvärdet? Tex laga mer från grunden, skippa hämtmat/äta ute, sluta slänga mat. Vad kan man spara på att baka själv? Ha med kaffe ut istället för att köpa en pappmugg på stan?
    * Begagnat? Vad kan man köpa beg. eller låna/få av vänner och bekanta? Är det någon på jobbet som städar ut alla småbarnsgrejor?
    * slösa/shoppa för nöjes skull. Varför? Vad kan man göra istället? Hur mycket kan man spara?

  • gbgumman

    Vi sparade massor innan Bebis kom och sedan levde vi galet snålt.

  • Trippelmamma76

    Ett annat tips är en bra gravidförsäkring. Så att man får ersättning för komplikationer, tid på neonatal osv... och givetvis sedan motsvarande barnförsäkring.

  • Snuttis2

    Är hemma med första barnet o jag förstår vad du menar. Vi har stort hus, bil, försäkringar, katter , mat ja allt möjligt- o så nu en son på 8 månader. Jag kommer vara hemma första året o min man halvåret därefter. Vi tar ut 5 dagar i veckan i föräldrapenning o sparar inte direkt något nu. Vi drog ner de utlägg vi kunde innan födseln ex sålde vi en bil som vi hade avbetalning på , tog bort hemlarmet o lite filmtjänster vi inte använde . Pausade pensionssparandet. Sålde av med någon möbel o lite verktyg då vi ändå passade på att rensa. Skönt var det för inget hinns med nu för tiden annat än sömn, blöjor, mat o lek : )

  • Seven Costanza

    Fick barn efter 30. Inget hus, inga djur. En ca 15 år gammal bil som jag ärvde efter farmor. Sparade mycket före barnet kom så vi kände inte att vi behövde kunna spara så mycket under föräldraledigheten. Maken hade ganska bra lön då så jag tog inte ut någon FP första året - dagarna räckte därmed till att dryga ut deltidsarbete för att Nu jobbar vi båda 80% och fyller upp med varsin FP-dag. Bor i en hyresrätt med boendekostnad på 4000-någonting så ingen oro för att den utgiften ska skena på någonting s

  • Less is more

    Alltså - vi hade en stor buffert som vi nallade av.

    Men små bebisar - finns mkt bra och billiga kläder på second hand och i bekantas källarförråd. Meddela alla du känner att du gärna tar emot / köper barnprylar. Folk blir glada av att ge bort sånt som annars hade kastats.

    Du behöver inte köpa några dyra presenter när det lilla barnet fyller år. Prasslande papper, snören och ballonger räcker långt :) i det lilla barnets värld.

    Köp inte dyra babysim kurser - onödigt. Du kan bada med bebisen ändå. Bättre att spara pengarna till en riktig simskola med början i 4/5 års åldern.

    Helt enkelt - du behöver inte konsumera en massa onödigt och dyrt under småbarnsåren. Begagnat funkar jättebra !

Svar på tråden Hur gör alla?