Inlägg från: Anonym (Suck o stön) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Suck o stön)

    Hur gör vi med mejladressen nu?

    Han har använt en och samma mejladress till både jobb och privat i 20 år och den är kopplad till ALLT. Nu måste han få över alla som skriver angående jobb till en annan mejladress x@jobb men hur sjutton lyckas man med det? Hur lyckas han få alla jobbkontakter och det är sinnessjukt många att börja skriva på jobbadressen istället så att den andra blir helt privat? Det kommer att rasa in jobbmejl på den gamla adressen under lång tid framöver. Autosvar tvekar jag på att använda då det ju inte kan separera jobb från privata mejl. Hur ska han göra?

  • Svar på tråden Hur gör vi med mejladressen nu?
  • Anonym (Suck o stön)
    LFF skrev 2018-04-20 15:39:32 följande:
    Skulle ändå använda autosvar där det står typ:

    "Gäller det arbetsrelaterade ärenden hänvisar jag till blablabla@blabla.com. På denna mail läses endast de saker som rör privata saker"
    Dum fråga men autosvar svarar även på spam och reklamutskick va?
    Anonym (Tvärtom) skrev 2018-04-20 15:44:34 följande:
    Inte lättare byta tvärtom då?
    Hur då menar du?

  • Anonym (Suck o stön)
    Anonym (Tvärtom) skrev 2018-04-20 15:44:34 följande:
    Inte lättare byta tvärtom då?
    Eller menar du att skaffa en ny privat? Det går inte då denna mejl är kopplad till allt privat och inte ens skulle gå att komma ihåg på hur många ställen man ska ändra den på så därför måste han hålla fast vid den här med näbbar och klor.
  • Anonym (Suck o stön)
    Anonym (???) skrev 2018-04-20 16:21:23 följande:
    Ven är "han"? Varför ordnar han inte detta själv utan du måste fråga? 
    Vad fan spelar det dig för roll vem han är, varför han inte fixar det själv eller vem som frågar?
    Pope Joan II skrev 2018-04-20 16:21:25 följande:
    Jag gissar att människan menar att den det gäller fortsätter använda den redan kända adressen för jobbrelaterade frågor och skapar en ny för privat post.
    Kom på det sekunden efter jag postade frågan. Oskyldig

  • Anonym (Suck o stön)
    Iarwain skrev 2018-04-20 17:42:55 följande:
    Jag kan inte svara för andra, men ja, jag hade en ganska bra förståelse för detta för 20 år sedan (-98), när jag skaffade egen domän.
    Min första mailadress levde mellan -93 till 2004. Men då jag successivt flyttade allt mellan -93 och -98, hade jag inga problem.

    Nu har jag sålt min själ till google och hanterar all min epost hos dom, men har fortfarande kvar mina privata domänadresser kopplade dit.
    Förberedd på att flytta till "the next big hype" när Google blir föråldrat.
    Bra för dig. Har du några förslag på hur vi löser problemet?
  • Anonym (Suck o stön)
    Anonym (???) skrev 2018-04-20 17:48:30 följande:
    För att det verkar så märkligt om en vuxen människa som haft en mailadress i 20 år inte vet hur man byter och ändrar utan du ska ställa den fråga åt personen, på ett forum. Svär inte åt mig!

    Ska han har riktig hjälp, får han väl fråga på sitt jobb? De har säkert en it-enhet. 
    Det verkar mest märkligt att du fortsätter att skriva utan att vilja hjälpa. Du kanske vet att alla inte jobbar på ett multinationellt företag med en egen IT-avdelning?
  • Anonym (Suck o stön)
    Iarwain skrev 2018-04-20 17:55:05 följande:
    Mitt tips:

    Prata med "IT-avdelning"
    Be att dom pekar om ditt mailalias till din nya adress som du håller privat.
    På din privata adress gör auto-respond på alla som är "forwardade".
    Samtidigt håller du koll på vilka mail som kommer in.
    I framtiden separera privatmail från jobbmail.
    Vill du använda en mailbox, gör forward från privat till ditt nya jobb.

    Men är du på ett större företag faller det redan på andra punkten...

    Annars är det bara att bira i det sura äpplet-
    Tack för något konkret men jag fattar inte det här riktigt:

    Be att dom pekar om ditt mailalias till din nya adress som du håller privat.
    På din privata adress gör auto-respond på alla som är "forwardade"

    Han kommer att logga in på båda adresserna separat. Största problemet är väl att få jobbkontakterna att skicka till jobbmejlen from nu och att själv få över jobbkontakterna dit.


  • Anonym (Suck o stön)
    Anonym (IT Guy) skrev 2018-04-20 18:32:53 följande:
    Skicka ut ett massmejl till alla jobbkontakter om adressbytet. Kom ihåg, och det är vansinnigt viktigt, att skriva in mottagarna som Hemlig Kopia/ Blind carbon Copy/BCC så att ingen kan se vilka andra som får mejlet. Det ska inte stå något namn som mottagare eller CC, måste man skriva in en adress som mottagare skriver han sin egen jobbmejl.

    När (jag skriver inte om ;) ) det kommer mejl till den gamla, privata adressen som gäller jobb efter bytet så får han kopiera texten i mejlet och klistra in i ett nytt mejl i nya adressen och svara där. Han ska alltså inte vidarebefordra till jobbmejlen, det signalerar bara att det fungerar att fortsätta skicka till gamla adressen.

    Rent allmänt så är det en bra idé att separera privata och arbetsrelaterade mejl på olika adresser. Jobbmejladressen och de mejl som finns där tillhör företaget.
    Hjärta

    Han har nog minst ett par tusen kontakter så jag vet inte hur vi ska lyckas sortera ut jobbkontakter och privata men det kanske går på något sätt. Tänk om man inte råkar klicka i bcc? OMG! Katastrof!

    Bra förslag av dig att inte vidarebefodra för kontakterna ska inte få veta att gamla mejlen funkar. Skulle du lägga någon header typ "Obs! Använd bara den här adressen from nu!"? Och vilken adress ska man skicka ut massmejlet med nya adressen från- den gamla eller nya? Nya blir svårt för då måste vi manuellt lägga in hundratals adresser men hur görs det normalt?

    Om han skulle börja om idag så skulle han separera från början men han gjorde det inte i starten och sen har det rullat på bara. Du vet hur det är folk blir lata och orkar inte ta tag i jobbiga saker.

    TACK för din hjälpsamhet! Solig 
  • Anonym (Suck o stön)
    Anonym (IT Guy) skrev 2018-04-20 19:16:49 följande:
    Om det blir för jobbigt/mycket att sortera ut jobbadresser från gamla mejllen så får han ta det eftersom - hålla koll i den privata mejlen och så fort det kommer något jobbrelaterat så kopierar han mejltexten till ett nytt mejl i den nya jobbmejlen (så att den som skickat förstår vad han svarar på) och sedan skriva sitt svar. Jag skulle börja med att skriva något om att det numer är denna adress som gäller.

    BCC är av tre anledningar - dels kan alla andra annars se övriga mottagare, kanske inte helt lyckat att sprida kund-/leverantörsregister på det viset. Dels är det stor risk att någon väljer att skicka massutskick/spam till samtliga på listan. Slutligen så är det alltid någon stjärna som klickar i "Svara alla" och skickar sitt svar till alla mottagare annars.

    Om han väljer ett massutskick så blir det klart enklast från gamla adressen. Det är den de haft kontakt med och känner igen, att få från en ny adress kan förvirra. Bäst såklart om han kan göra detta så fort som möjligt.

    Vill han ändå skicka ut från nya adressen så kan han skapa ett mejlutskick i gamla mejlen, kopiera alla mottagarna och lägga in dem i brödtexten/själva mejlet, samt till sist bara sätta sin nya adress som mottagare. Då kommer han att få ett mejl i nya adressen med en lista på mottagare som han sedan kan kopiera till BCC.
    Anonym (IT Guy) skrev 2018-04-20 19:21:30 följande:
    I hans fall, då han ska ha kvar den gamla adressen men bara för privata mejl, Så är det viktigt att han aldrig svarar på jobbrelaterade mejl från den när den nya adressen väl är igång. Inga autosvar, inga hänvisningar inget alls. Inga vidarebefordringar så att den gamla adreesn syns i mejl från hans nya adress.

    All konversation från honom ska gå via jobbmejlen, till slut kommer polletten att trilla ner ;)
    Läst och förstått. Skrattande Tack så oerhört mycket för hjälpen. Solig{#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Hur gör vi med mejladressen nu?