Inlägg från: Anonym (Pm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pm)

    Trivs inte i äktenskapet utan sex

    Har hon ingen lust så har hon ingen lust. Finns det inget som dämpar den lusten (relationsproböem, stress, problem med jobb eller övrig familj, sjukdom osv.) så finns det kanske inte något att göra, det är olika. Därför kan hon inte och bör inte "ställa upp" om så är fallet. Skulle heller inte råda dig att skaffa en kk på sidan om, att vara otrogen alltså. Du riskerar inte bara din relation till din fru (oavsett om ni går isär eller ej), men dessutom relationen till dina barn, ina barns släkt (din frus sida framförallt) och vänner som kan behöva ta ställning. Prata med henne istället om möjmigheten att öppna upp er relation, var ärlig med vad du vill och behöver. Vill hon inte så vill hon inte. Då får du isåfall ta ställning till att leva utan sex med någon annan eller gå isär.

  • Anonym (Pm)
    Anonym (Kille37skbg) skrev 2018-04-22 11:31:51 följande:

    Han som kommer på nåt blir nog rik som ett troll.

    Hoppas väl träffa nån vid sidan av med samma sug och smak! Tjejer som gillar bdsm är inte så många


    Finns rätt många som gillar bdsm. Och rätt många som kan yänka sig hjälpa folk vara otrogna. Men den kombon är väl mer sällsynt däremot.
  • Anonym (Pm)
    Anonym (varit där) skrev 2018-04-22 12:54:41 följande:

    Jag känner igen mig. Levde med en kvinna som var helt ointresserad av sex i flera år. Eftersom hon inte ville ha ett fungerande sexliv utan var nöjd med att leva i celibat tjatade jag inte heller. Efter ett tag stod jag inte ut längre men såg inte älskarinna eller kk som ett alternativ. Istället betalade för sex utomlands. Det finns många seriösa kliniker i Danmark. Altså bara sex utan känslor. För mig funkade det fint och det fick mig att kunna stå ut med situationen så det är mitt råd. Jag tror att de flesta som betalar för sex är just familjefädrar med sexovilliga fruar.


    Fan ännu vidrigare. Betala någon för sex och samtidigt vara otrogen.

    Fattar inte grejen att så många ser otrohet som en lösning. Antingen har man ett öppet förhållande om den andra går med på det, om inte så får man välja på att leva utan sex eller gå isär. Att ens partner inte uppfyller ens secuella behov är ingen ursäkt till otrohet. Man får ta ansvar för sin situation och lämna isåfall.
  • Anonym (Pm)
    Rudbeckius skrev 2018-04-22 15:26:23 följande:

    Oerhört intressant att läsa inlägg ovan. Det ser ju ut som ett samhällsproblem som skulle behöva ha debattinlägg i de stora tidningarna och rejäla undersökningsprogram på TV.

    Mängder av vuxna i Sverige (mest kvinnor) som säger att de minsann inte vill ha sex längre och att de informerat sina partners och att de då minsann får finna sig i det. Annars får de lämna. Vill man inte så vill man inte. Det är inget problem liksom.

    Vilken fantastisk attityd! Så klokt och kärleksfullt. Ska vi som bevarat vår lust och ömhet återgälda med nåt lika befängt i en kärleksrelation

    1) jag kommer att skaffa älskarinna, finn dig i det du!

    2) jag äter alla måltider med andra människor, finn dig i det du! Vill jag inte så vill jag inte...

    3) jag åker på semester med andra roligare vuxna, finn dig i det du!

    4) jag sover ihop med andra för att få ömhet, finn dig i det du!

    5) jag vägrar betala mer till hushållet, finn dug i det du! Vill man inte så vill man inte. Man får aldrig tvinga någon. Jag vill inte diskutera detta. Det är som det är..


    Trivs man inte i sin relation står det alltid en fritt att lämna (utgår nu från att ens partner inte är våldsam och man stannar av rädsla för att bli skadad eller rentav mördad). Diskutera kan och bör man göra om allt som skaver i en relation, TS skriver ju att de redan pratat om det och gått i parterapi och inger har hjälpt. Grejen med detta med sex och lust är att det inte alltid finns en lösning. Ibland försvinner vara lusten, utan orsak. Vad ska den som upplever det göra då? Tvinga sig själv att ställa upp? Det är ju ingen bra lösning på något vis. Och vill man absolut inte öppna upp förhållandet, ptja, då vill man inte. Då kvarstår bara att leva med det eller lämna. Trist som fan, men vad ska man göra?

    Sen är alla dina exempel situationer där man aktivt gör något,det är en viss skillnad. Att vilja avstå måste alltid vägra tyngre, vad det än gäller. En kanske inte vill ha fler barn men den andra vill, inga fler barn väger tyngre. En vill inte flytta till en annan stad/annat land men den andra vill, att inte flytta väger tyngre. En vill inte åka berg- och dalbana men den andra vill, att inte åka väger tyngre. Varför? För den som vill kan alltid lämna och göra det på egen hand, men den som inte vill ska inte behöva tvinga sig göra något som den inte vill. Tycker naturligtvis att man fortfarande kan ta en diskussion, det gör man ju i en hälsosam relation, men i slutändan väger nej tyngre.
  • Anonym (Pm)
    Anonym (mr m) skrev 2018-04-22 23:14:50 följande:

    Håller med. Superegoistiskt att bara vältra över problemet på den andre. Det är ju t.o.m ett tecken på att man inte bryr sig ett skvatt ifall den andre vill lämna.


    Det kan man ju tycka, men faktum kvarstår att det inte går att bestämma hur någon annan ska agera. Och tycker man att ens partners avsaknad av vilja att läsa problemet är så hemskt (och det kan man ju tycka) så är det väl än mer anledning att lämna isåfall.
    Anonym (Man 40+) skrev 2018-04-22 22:41:33 följande:

    Som flera föreslår, öppet förhållande eller lämna. Öppet förhållande blev ju sågat och jag vill inte lämna. Så i stunden fortsätter jag att utsätta mig för denna plågsamma situation.


    Då är det ju så, då gör du ditt val. Men var inte otrogen bara och skaffa dig en kk på sidan om. Konsekvenserna kan bli långt värre än att det ändå slutar i skilsmässa.
  • Anonym (Pm)
    Anonym (Kille37skbg) skrev 2018-04-23 18:22:11 följande:

    [quote=78654177][quote-nick]Anonym (Pm) skrev 2018-04-22 11:55:44 följande:[/quote-nick]Finns rätt många som gillar bdsm. Och rätt många som kan yänka sig hjälpa folk vara otrogna. Men den kombon är väl mer sällsynt däremot.[/quote

    Dom hopar ju sig inte tjejerna direkt


    Nej, som jag sa är nog inte problemet att hitta en tjej som gillar bdsm, det finns det rätt gott om. Men bra mycket färre tjejer som gillar bdsm som vill vara delaktiga i din otrohet.
  • Anonym (Pm)
    Anonym (Ccc) skrev 2018-04-25 21:19:07 följande:

    Du bryr dig så lite om er relation alltså, acceptera eller stick?

    Du föredrar alltså att han lämnar dig än att du låter honom ha sex med någon annan? Vad spelar det för roll om du ändå är asexuell och inte vill ha sex i någon form med honom? Varför unnar du inte honom det? Får inte ihop det.

    Jag har f ö aldrig sagt ett ord om att man ska behöva ställa upp för husfridens skull.


    Du kan ju likväl vända på det då och säga varför vill man ligga med npgon utanför sin relation?

    Man måste skilja på monogami/polygami och sexualitet. Man kan vara monogam eller poly och asexuell. Det viktiga är att man kör med raka rör bara, vara tydlig med sin partner om man är monogam eller poly, om man är assexuell (eller nästintill) eller ej. Vilket personen du citerade är, som säger till sin partner att det är ett monogamt förhållande utan sex som hon vill ha. Partnern kan alltid välja själv hur den förhåller sig till det, alla romantiska relationer är frivilliga - passar man inte ihop så passar man inte ihop. Sen kan man förstås kämpa för det man vill i en relation, men är man/ens partner tydlig med vad man vill/inte vill så får man ju förhålla sig till det. Någon använde exemplet om den ena partnern skulle vägra att göra hushållsarbete, ptja, för min del är det tack och adjö då, för så vill inte jag leva. Jag vill heller inte leva i en relation där min partner aldrig (permanent alltså) vill ha sex och skulle heller inte vara okej med att jag fick ha sex med andra medan vi hade kvar vår relation, för jag är starkt monogam. Jag är väldigt sexuell av mig, men kan inte förstå varför dessa saker är så svårt för så många att greppa.
  • Anonym (Pm)
    Anonym (Ccc) skrev 2018-04-26 06:15:57 följande:

    För att partnern inte längre vill ha sex och är ointresserad av att lösa problemet?

    Är man monogam är det givetvis kört, då kommer bara den i förhållandet som inte vill ha sex att vara nöjd. Är det ok?

    Är man ointresserad av sex kan lösningen vara att man okejar att partnern får ha det med någon annan, då borde väl rimligtvis båda bli nöjda eftersom relationen kan fortsätta, man slipper splittra hus och barn och man kan fortsätta leva tillsammans.

    För den som är ointresserad av sex, varför skiljer inte den sig? Varför resonerar man som att passar det inte så lämna mig, valet är ditt?

    Tycker det är märkligt.


    Men som med absolut allt annat i en relation - är man inte nöjd så har man alltid valet att lämna relationen. Nej, det är inte en lösning för alla att man ska "låta" ens partner ha sex med andra. Du skriver då kan båda bli nöjda, men om man inte vill det då? Tror du personen som inte vill att ens partner ska ligga med andra är nöjd? Klart det inte på något sätt är roligt att separera, framförallt inte om man har barn, men personligen skulle jag hellre välja det än att leva olyckligt.

    För att den fortsätter gärna relationen - utan sex. Bollen ligger då hos den andra, om den går med på det eller inte.

    Tycker ditt resonemang är märkligt. Är inte så komplicerat. Nej väger alltid tyngre (tyvärr kan man säga i vissa fall). Diskussioner är bra och något jag tar för givet i min relation, men är det prompt nej från min partner om något så kan jag enbart välja hur jag ska förhålla mig till det, om jag vill fortsätta vår relation eller inte. Man kan inte förändra någon annan på det viset och att gå bakom ryggen är bara fegt.
  • Anonym (Pm)
    Hustru skrev 2018-04-26 06:33:21 följande:

    Det här har blivit en väldigt egosistisk debatt. Den som inte vill ha sex säger bara Nej, och passar det inte så stick! Den som vill ha sex uppmanas att lämna relationen.

    Det finns fler parametrar i ett förhållande än sex och någonstans måste alla hitta sin balans av hur det ska fungera. Barn, socialt nätverk, ekonomi och allt annat som får livet att fungera.

    Det skrivs bara om få sex eller inte få sex, det är också en härlig sak att ge sex, att ge uppmärksamhet. Den bästa älskarn är inte den som snabbt kommer och sedan är klar utan den som ser till att motparten har det minst lika bra.


    Såvida man inte som "Sexfri!" deklarerat för sin partner att man verkligen inte vill ha sex, så tror jag alla här är överrens om att man självklart kan och bör prata om det, jobba på det på olika vis. De flesta människor vill ju trots allt ha ett välfungerande sexliv. Men nu är det ju så att ts redan skrivit att det pratat om det, försökt jobba på det och gått i terapi till och med - men det blir inte bättre. Så denna debatt du tycker är egoistisk utgår ju från att man redan provat det som går att prova, försökt lösa det som går att lösa. Men ibland räcker det inte till, tyvärr. Och då - ja, då blir det helt enkelt ett läge där det finns tre val som är ärliga: öppna upp för sex med andra om båda är med på det, acceptera att leva i ett sexlöst förhållande eller lämna relationen.

    Ja,sex är härligt att ge också - för den som har lust. Förstår verkligen inte hur det kan vara så svårt för folk att fatta. Jag har personligen aldrig haft några direkta problem med lusten i mitt förhållande (inte kåt 24/7, men varje dag iallafall), men har inga som helst problem att förstå att för någon som helt saknar lust så finns det inga härliga känslor att hämta i att ha sex, vare sig från att ge eller få. Handlar inte om egoism, utan känslor man inte alltid kan påverka.

    Vad ser du som lösningen i en sådan situation? Att partnern som inte vill ska "ställa upp"? Hur kan man ens vilja ligga med någon som man vet inte alls vill, utan bara gör det för att en själv prompt ska ha sex? För båda könen kan sådant "ställa upp"-sex leda till än mer negativa känslor kring sex, för kvinnor risk för kronisk smärta i samband med samlag. Genuint nyfiken på vad du menar är en lösning som du inte anser är egoistisk från något håll?
  • Anonym (Pm)
    Anonym (Ccc) skrev 2018-04-26 06:40:16 följande:

    Visst. Den som är ointresserad av sex är den som sätter ribban och den som längtar efter sex och närhet får ta beslutet att lämna .

    Tycker bara det är märkligt att vara ointresserad av sex och hellre blir lämnad (Man lämpar dock över beslutet på den andra ) men inser att vi alla är olika.

    Om jag var den i relationen som var ointresserad av sex skulle jag föredra att partnern låg med någon annan så blev han fick utlopp för sin sexualitet och jag nöjd som slipper ha sex, relationen kunde rulla på som vanligt.

    Är det så jäkla märkligt alltså???

    Börjar tro att jag är väldigt udda här i samlingen.

    Men det skulle jag ge min partner om jag älskade honom och värderade vår relation.


    Om det är så du känner, great! Bra för dig. Man ska göra det som fungerar för en själv. Men vad är det som är så svårt att förstå att alla inte känner som du gör?

    För dig är det märkligt att vara ointresserad av sex och hellre bli lämnad, för andra är det inte det. Kanske de värdesätter sin egna känsla av att må bra över relationen, inte ser sin relation som "do or die", kanske tänker att då får det vara så - man hellre är ensam än att göra något som man inte mår bra av.
  • Anonym (Pm)
    molly50 skrev 2018-04-26 09:21:26 följande:
    Varför stannar du kvar hos någon du inte längre känner någon attraktion till?
    Någon du "bara" ser som en vän?
    Det tycker jag nästan är mer respektlöst än att du inte vill ha sex med honom.
    Känns som att vi alltför ofta utgår från vad vi själva vill ha ur en relation och applicerar det på andra, vilket inte fungerar för folk är olika. Om man inte är missnöjd med det då? Om man trivs med att leva på det viset, dela sitt lev med en vän snarare än en romantisk partner? Vad är det respektlösa?
  • Anonym (Pm)
    molly50 skrev 2018-04-26 16:38:49 följande:
    Jag menar att det är respektlöst om ens partner inte känner samma sak.
    Kanske går partnern ovetandes om att man har tappat attraktionen. Det tycker jag inte är vidare snällt.
    Det känns egoistiskt.
    Men Sexfri! skirver ju att hon vart helt ärlig och rak med det. Och gjort tydligt för sin partner att hon inte längre vill ha sex alls. Det var det jag inte förstod hur det var respektlöst? Hon är ju ärlig med det, och ärlig med att hon fortfarande älskar honom och vill leva med honom - men att det får vara upp till honom om han vill leva på det viset eller inte. Fem år har gått, så gissar på att han på något vis också vill leva med henne trots det?

    Sen, om jag utgår från vad du skrev här istället, kan fortfarande inte se hur det är respektlöst. Menar du att det skulle vara bättre att lämna (med eller utan ärlig förklaring) och inte ens ge partnern en chans att själv välja? 
  • Anonym (Pm)
    Anonym (Ccc) skrev 2018-04-26 17:01:34 följande:
    Vill bara förtydliga att jag INTE tycker det är märkligt att man inte är intresserad av sex. Utan hur man hanterar det när man är i en relation och där partnern VILL ha sex.

    Hur man löser den obalansen. Det är det jag varit nyfiken på, och reagerat på. Hur BÅDA parter hanterar problemet, för jag anser att det är ett problem när man har så olika behov av något så basalt som sex och närhet.
    Ja, men jag har aldrig påstått att man inte bör försöka lösa den obalansen. Men, det går inte alltid, trots att man försöker - som i ts fall. Eller så går det inte för att personen helt enkelt inte alls vill ha sex längre, alls - som i Sexfri!s fall. Det är då man kommer till ett läge där man som partner som vill ha sex och har lust får lov att göra ett val. Man kan inte bara säga att den andra är egoistisk för att den inte kan eller inte vill möta den andres behov. Sex går liksom inte att kompromissa på på det sättet om man inte vill ha sex, man gör bara våld på sig själv då. 
  • Anonym (Pm)
    Anonym (Ccc) skrev 2018-04-26 18:36:03 följande:
    Ja jag håller med, och inser att det inte är så jäkla lätt. Man får göra ett val helt enkelt, när alla lösningar och möjligheter diskuterats, väga för- och nackdelar med att stanna resp gå.

    Tänker mig in i scenariot att jag inte vill ha sex, jag är helt ointresserad av fysisk kontakt med min partner, men min partner vill, längtar och är frustrerad. Älskar jag då honom och respekterar hans behov och vill behålla honom så skulle jag låta honom ligga med andra hellre än att han lämnade mig eller gick bakom ryggen på mig.

    Vore jag den i relationen som ville ha sex men min partner är ointresserad av sex och att vara fysisk med mig skulle jag antagligen lämna hen om hen inte tillät mig få utlopp för sex och närhet med en tredje part. Är det så himla fel? Kan inte en djup kärlek stå pall för en sån gest?

    Så tänker iaf jag.

    Jag skulle inte förvägra min partner sex bara för att jag själv inte har behovet av sex, då skulle han få ha det med någon annan eftersom jag varken kan eller vill ge honom det, men jag vill ha kvar honom och den kärlek vi känner för varandra.
    Om du känner att du kan göra det, ligga med din partner för dennes skull trots att du själv är helt ointresserad, så får du göra det hur mycket du vill. Jag säger inget om vad individer gör för val för sig själva där och dömer inte om det är vad man vill göra. Men man måste ha det jäkligt klart för sig att för väldigt många skulle det vara extremt olustigt, såpass att det kan kännas som ett övergrepp och konsekvenserna kan bli både mentala och fysiska (och kroniska). Så min "beef" med det hela är när man kallar någon egoistisk eller respektlös för att den inte "ställer upp". Det är åt helvete.

    Nej, jag tycker inte det är så himla fel att lämna om man inte får sina behov tillgodosedda. Om man lämnar någon efter en rätt kort tid av sexbrist, då tycker jag det är lite asigt - oftast finns ju då en orsak till varför och det kan behövas både tid och förståelse för att ta sig igenom det. Men annars, om min partner likt Sexfri! inte ville ha sex längre hade jag nog valt att lämna, för jag vill ha en relation med sex. Ser lika lite fel i att lämna av den anledningen som att "förvägra" sin partner sex om man inte vill. 


  • Anonym (Pm)
    Anonym (Ccc) skrev 2018-04-26 19:18:33 följande:
    Jag skrev aldrig att den som inte vill ha sex ska ligga med sin partner mot sin vilja!!! Blir ju helt omöjligt att diskutera när du inte läser ordentligt, det blir ju helt fel då.

    Ok jag fattar att för vissa är det värre trauma att låta partnern ligga med andra under ärliga former (trots att man själv är helt ointresserad av sex och inte har några sådana behov alls) än att bli helt lämnad.
    Jag påstod aldrig att du skrev det heller?
  • Anonym (Pm)
    Anonym (Ccc) skrev 2018-04-26 21:13:34 följande:
    Så uppfattade jag att du skrev, därför jag länkade ditt citat :

    Om du känner att du kan göra det, ligga med din partner för dennes skull trots att du själv är helt ointresserad, så får du göra det hur mycket du vill.
    Ja? det handlar ju om dig, inte om andra? 
  • Anonym (Pm)
    Hustru skrev 2018-04-26 20:19:03 följande:
    Om jag hade haft facit här skulle jag vara mångmiljonär och själv leva i ett lyckligt äktenskap. Jag lyckas inte göra alla rätt, det som kränker mig mest i mitt förhållande är att min man inte pratar med mig om detta. Denna icke-kommunikation och stoppa huvudet i sanden har lett till att vi båda har varit otrogna utan för den skull ha ett öppet förhållande. Vi lever ihop eftersom vi vore ensamma annars och han fattig som en kyrkråtta.

    Inget bra svar kanske men det är min känsla.
    Att ha en partner som inte är villig att kommunicera är ju ett problem i sig isåfall, som kan leda till så många fler problem - som kasst sexliv. Menar inte att förminska det jobbiga i att ha en partner som inte är på samma nivå sexuellt, jag förstår att det är skitjobbigt rent ut sagt. Och ännu mer så om ens partner inte vill prata om det alls. 

    Min huvudsakliga poäng med hela det här är att man i slutändan ändå får lov att göra sina val och leva med dem. Ni båda valde att vara otrogna istället för att kommunicera eller gå isär. Ni väljer att fortsätta leva ihop (säkert av flera bra anledningar) nu istället för att gå isär. Personligen tycker jag inte det är värt att leva olycklig i en relation för att det är jobbigt att gå isär, praktiskt eller emotionellt. Alla tycker inte det, inga problem. Men man måste fortfarande stå för de val man själv gör och inte lämpa över det på ens partner bara. Det går inte att förändra någon annan eller få de att göra som man vill, man kan bara själv välja hur man ska förhålla sig till saker och ting.
  • Anonym (Pm)
    Anonym (Ccc) skrev 2018-04-27 05:36:20 följande:

    Ja, jag skriver hur jag tänker, och reagerar såklart när du missuppfattar vad jag skrivit.

    Du vill ju missförstå mig och verkar anse att jag är dum i huvet. Snobbig attityd.


    Nej, vad jag menade var att jag skrev ju bara om att om det funkade för dig så kör på det i den meningen, ingenting om att du skulle ha skrivit att att andra ska ställa upp nör de inte vill, som du trodde att jag gjorde.
Svar på tråden Trivs inte i äktenskapet utan sex