Inlägg från: Anonym (Förtvivlad förälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förtvivlad förälder)

    Lämnad med 1 åring i stor dyr lägenhet-bör han betala?

    Beskriver kort vad som hänt.. Fick ett efterlängtat barn för precis ett år sen. Min sambo gjorde slut och lämnade för 1 månad sen. Krossad såklart och vet inte hur jag ska lösa det ekonomiskt samt om/vad exet bör betala.

    Jag bytte min 3:a jag älskade mot en stor 5:a så att hans två barn sen tidigare skulle kunna bo m oss. Vi flyttade in i den nya lägenheten 15 jan-18. I februari bor hans två barn hos oss varannan vecka i varsitt rum. I slutet av mars lämnar han mig.

    Han har betalat hyra tom siste april. Hyran är 10.600 och jag har föräldrapenning, nu på lägstanivå. Jag får ekonomisk hjälp av min mamma för att klara mig.

    Han säger att han har betalat hyra till siste april och tömmer de två barnens rum då.

    Jag kommer förmodligen tvingas ta in en inneboende för att överhuvudtaget klara mig.

    När han gjorde slut frågar han dagen efter om hans barn ska koma hit nästföljande vecka.. jag var helt krossad och chockad och kunde inte föreställa mig att de dessutom ska komma den veckan då jag är i mycket dåligt mentalt skick och har en 11 månaders som fortfarande vaknar på nätterna.

    Han flyttade ut till sin mamma och har sina barn där varannan vecka.

    (Han blev uppsagd från sin egen lägenhet augusti 17 pga svart kontrakt. Han flyttade då in i min 3:a)

    Jag bytte min lägenhet till nuvarande för att hans barn skulle kunna bo m oss/sin pappa. Nu sitter jag här ensam i en dyr lägenhet jag inte tycker om i ett område jag inte trivs i.

    Han har fullt CSN (14.000kr/mån) och jobbar nästan heltid (12.000 ca)

    Han betalar ingen hyra hos sin mamma.

    Han kommer dagligen och träffar vår son ett par timmar.

    Vår son fyllde 1 år igår och jag har stått för allt, praktiskt och ekonomiskt. Det landade runt 4000kr, han har inte betalat något och kvällen före födelsedagen ville han låna 200 kr, vilket han fick. Jag trodde kanske han skulle köpa blommor och kort eller något men han kom utan present, kort eller blomma på födelsedagen. Dock hade han snickrat en lastbil på natten men den blev inte bra så det blir present när han fått lön sa han. Hans barn hade iaf gjort en tårta som de kom med på morgonen.

    Bör han betala hyra? Bör han betala för kalaset, även om sonen firade med mig den dagen?

    Tacksam för råd och tankar, vet varken in eller ut längre????

  • Svar på tråden Lämnad med 1 åring i stor dyr lägenhet-bör han betala?
  • Anonym (Förtvivlad förälder)

    Han har påverkat allt annat och kalaset ville jag inte skulle påverkas utan bli precis som det var tänkt från början.

    Men tack för din synpunkt Anonym 1, intressant perspektiv att ifrågasätta kalasets kostnad och inte frånvaron av deltagande från fadern.

    Lycka till med barnkalaset! Ska det vara på Mc Donalds?

  • Anonym (Förtvivlad förälder)

    Förtydligar mig då det verkar svårt att hålla sig till fokus i frågan.

    Bör han betala hyra?

  • Anonym (Förtvivlad förälder)

    Anonym 1, jag har råd med hyran, frågan var om HAN bör betala?

  • Anonym (Förtvivlad förälder)

    SysterY, ditt resonemang tecknar en bild av att du kanske har lite svårt för att förstå.

    Oavsett om jag har råd eller inte finns det en fråga här som handlar om ett bör/skall för den andra personen.

    Jag har råd med hyran men är det RÄTT att jag ska betala för smällen då jag flyttade till den här ENDAST för att hans barn skulle kunna bo m honom.

    Om du har råd, ska du även betala grannens semester? Bara för att du har råd.

  • Anonym (Förtvivlad förälder)

    Syster Y, vad du menar med "sk. uppsägningstid" vet bara du. Uppsägningstid för en hyresrätt är i icke avvikande fall tre månader.

  • Anonym (Förtvivlad förälder)

    Anonym 1, på sätt och vis ja.

    Om du inte har fler kommentarer tackar jag för din tid och skarpa analyser.

  • Anonym (Förtvivlad förälder)

    Almina, jag ska se om det går att få tag i en inneboende, det är en studentstad och mycket centralt så det blir nog inga svårigheter. Rummen är dock fyllda med hans saker och jag behöver isf ha en inneboende fr.o.m. 1 maj.

    Bostadsbidrag kommer jag söka.

    Underhåll, ska han betala det även om han har sonen ca 5 timmar/dag. Han sover hemma, mest för att jag vill ha honom hemma på natten och jag tagit alla nätter.

  • Anonym (Förtvivlad förälder)
    Anonym (lite salt) skrev 2018-04-24 16:40:25 följande:

    Fast det är skillnad mellan moralisk rätt och juridisk rätt. Man kan argumentera för att det vore moraliskt rätt av honom att betala, eftersom flytten skedde på hans initiativ. Men det finns ingen juridisk rätt som tvingar honom att betala.


    Precis. Tack för ditt svar
  • Anonym (Förtvivlad förälder)
    Anonym (Nina) skrev 2018-04-24 16:44:45 följande:

    Jag förstår att du är förtvivlad och förbannad på ditt ex och självklart kan du försöka vädja till hans goda vilja för att han ska betala en del av hyran åtminstone ett tag framöver. Men lyckas du inte med detta så måste du förhålla dig till den verklighet som finns och det är att du rent krasst tyvärr inte har något att komma med om han vägrar utan själv får stå för hyran eller byta/säga upp lägenheten.


    Tack för ditt fina och kloka svar.
  • Anonym (Förtvivlad förälder)
    Kjell2 skrev 2018-04-24 16:50:46 följande:

    Ang underhåll - fixa ett umgängeschema som att det blir klart med hur mycket

    Ge honom  ett alternativ - betala hyra eller så åker sakerna ut.

    Ja, det är rätt ojust att med kort varsel dumpa dig med bostad, prylar, kostnader mm och en kortare period till borde han betala enligt mig.

    Men för eller senare kommer du stå med hela kostnaden själv så lika bra att börja planera för det. Inte ens säkert att han kommer betala.

    Tänker du flytta snart kanske det inte är bästa tidpunkten att ta in en inneboende. Var i så fall tydlig med att det är ett korttidskontrakt.


    Tack för ditt svar och kloka konkreta råd.
  • Anonym (Förtvivlad förälder)
    Fiona M skrev 2018-04-24 16:51:02 följande:

    Nej, han ska inte betala hyra (men underhåll).

    Dra inte in kalaset i det hela, att lägga 4000 på att fira en 1-åring gör man för sin egen skull.


    Ja, det har du faktiskt helt rätt i! Tack för ditt svar
  • Anonym (Förtvivlad förälder)
    Anonym (..) skrev 2018-04-24 16:55:37 följande:

    Om han förvarar möbler i bostaden så har han faktiskt inte flyttat alls, du kan absolut kräva hyra för att du inte själv kan nyttja de utrymmena.


    Han har betalat hyra tom siste april. Om han har kvar sakerna 1 maj tycker jag att han ska betala hyra för maj också.
  • Anonym (Förtvivlad förälder)
    Almina skrev 2018-04-24 17:00:41 följande:

    Så länge han inte har tömt rummen känns det ju än mer givet att han ska betala sin del av hyran. Hade han inte lovat att tömma rummen till sista april?

    Försök bestämma så snart som möjligt om du vill bo kvar med inneboende eller satsa på att byta lägenheten mot en billigare (kan du i så fall få hjälp av tex din mamma för att kunna få ett kontrakt trots låg inkomst?)

    Jag kan tyvärr inte hur reglerna ser ut i ert fall gällande underhållsstödet. Men barnet bor ju hos dig och tillbringar den mesta tiden där, så du bör ju ha rätt till något. Kommer du betala barnets kläder osv?


    Han har betalat hyra för april och har sagt att det ska vara tömt siste april. Vilket jsg iofs tvivlar på kommer ske, men vi får se hur han gör.

    Jag söker lägenhetsbyte och hoppas snart kunna hitta mindre bostad. Tänker att jag ändå måste försöka hitta inneboende tills dess då jag inte vet hur länge jag tvingas vänta.

    Ang underhållsstöd, han har redan två som han betalar underhåll för och jag vet att han tycker det är girigt av den mamman. Skuld på underhåll har han också.

    Jag vill och orkar inte bråka med honom. Jag fattar inte egentligen att jag tänker på hans skull efter vad han satt mig i för skit.

    Jag sitter där jag gör delvis för att jag tänkte på andra och flyttade trots att jag eg inte ville.

    Jag hoppas nog fortfarande att han ska ändra sig och flytta tillbaka.
  • Anonym (Förtvivlad förälder)
    Anonym (..) skrev 2018-04-25 11:44:05 följande:

    Precis, men TS skriver att de haft hans två barn från tidigare förhållande varannan vecka och i ett senare inlägg att han redan betalar underhåll för två barn.

    Är detta samma två barn? Eller har han fyra barn sen innan och nu ett femte med TS?

    Det kan ju vara så att vv-boende är såpass nytt att de inte ännu kommit överens om att underhållet ska upphöra.


    Precis, vv-boende helt nytt från feb/mars så då betalade (eller skulle) han fortfarande.

    Han har två barn sen tidigare.
  • Anonym (Förtvivlad förälder)
    AmericanMommy skrev 2018-04-24 23:50:11 följande:

    Usch TS vilken hemsk situation och vilket kräk din sambo är som gör så här. Moraliskt sett så borde han betala åtminstone uppsägningstiden. Hoppas allt går bra för dig. Ni som säger till TS att det är bara att byta lägenhet och börja jobba. Det är inte så himla lätt när det är sådan bostads brist och det är inte så lätt att lämna en 12 månaders heltid på dagis bara sådär. Tycker många här har dålig empati.


    Tack snälla du för dina fina och varma ord.

    Du har helt rätt, det är inte bara att byta lägenhet, få dagisplats och börja jobba. Sånt tar tid att ordna. Håller också med dig om bristen på empati hos flera här. Andra är precis tvärtom??Tack!
  • Anonym (Förtvivlad förälder)
    Anonym (Göran) skrev 2018-04-24 21:53:01 följande:

    Ja du har troligtvis rätt hyresvärden bryr sig förmodligen inte om separationen eller vem som betalar. Ibland begår man misstag, stora sådana som påverkar livet.

    Det finns kanske möjlighet att byta lägenhet internt hos hyresvärden. Försök att vara stark och tänk rationellt. Se möjligheterna. Ibland är det enklare än vad man tror. Det Det kan vara svårt när man får livet förändrat och blir ensam. Bråkar ditt ex så lägg inte tid på tjafs eller förklara saker. Kör ditt eget race. Han är nog inte intresserad av de problem du har fått....sök stöd hos vänner o föräldrar.


    Tack för ditt fina svar!
  • Anonym (Förtvivlad förälder)
    legomum skrev 2018-04-25 13:03:05 följande:

    Med tanke på att lägenheten skaffades till båda så betyder det föga vem som står på kontraktet.

    Tala med bostadsbolaget du bor hos och be om en mindre lägenhet. Brukar vara "enkelt" att bli av med en femma

    Finns många som vill flytta ihop från två lägenheter till en....

    Har du en lokaltidning så efterlys ett byte.

    Kontakta en advokat och rådfråga, kan vara så med tanke på att ni skaffade lägenheten för gemensamt boende att han faktiskt är betalningsskyldig (oavsett om han står på kontraktet eller inte)


    Ja precis, vi flyttade för gemensamt boende. Jag hade ensam aldrig någonsin flyttat dit, vilket han vet.

    Tack för råd om bostadsbolag och advokat!
Svar på tråden Lämnad med 1 åring i stor dyr lägenhet-bör han betala?