• CinnamonGirl

    Bostad i Stockholm - helt omöjligt!

    Jag har ett förstahandskontrakt på en hyrestvåa i utkanterna av Stockholms kommun. Den är okej och var den första lägenheten jag blev erbjuden efter att ha letat lägenhet i Stockholm i 3 år. Men det är ju inte en drömlägenhet, och jag har under de fem år jag nu bott i denna lägenhet fortsatt sökt bostad genom främst Stockholm stads bostadskö, där jag nu har 9 års kötid. Känner mig lite less på den, och har bara fått komma på enstaka visningar, och då har det varit i utkanterna av Stockholms län, d.v.s. Upplands-Bro, Södertälje och Värmdö.

    Har börjat kolla lite på bostadsrätter, trots att jag känner att om jag ska köpa nåt så ska det vara ett hus. Men söker jag på Hemnet så finns knappt nåt som jag har råd med. Det som finns är ettor på 20-30 kvm.

    Vill ju helst hålla mig på det det avstånd från city som jag har nu, gärna lite närmre. Men att betala 2-3 miljoner för en tvåa? Och för att inte tala om villor och radhus? Jag vet att Stockholm är speciellt och att det är utbud och efterfrågan som styr, men hur har folk råd att köpa så dyra bostäder? Alla kan inte vara höginkomsttagare.

    Jag räknade lite för vad som krävs för att få låna, och för att få låna 5 miljoner så kräver bankerna en månadslån på 83.000. Vem tjänar så mycket förutom våra politiker och VD:ar?


    MÅNADSLÖN                     ÅRSLÖN                              LÅN (årslön x5)


    23.000                                    276.000                                  1.380.000


    33.300                                    400.000                                  2.000.000


    50.000                                    600.000                                  3.000.000


    66.700                                    800.000                                  4.000.000


    83.000                                    1.000.000                               5.000.000

    Min inkomst idag är 23.000 för ett heltidsjobb, pluggar till sjuksköterska och lönerna i det yrket är ju inga höjdarlöner. Jag blir lite less att jag nog inte kommer kunna köpa mitt drömboende, i alla fall inte i Stockholm.


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Bostad i Stockholm - helt omöjligt!
  • Carambolan

    Har du försökt byta lägenhet? Jag och mannen bytte varsin etta i söderort mot en trea i solna med några som skulle skiljas. Några år senare bytte vi trean mot en femma ett par kvarter bort, då med ett äldre par där barnen sedan länge flyttat ut och som ville sänka sin hyra för att spendera mer tid utomlands.

  • Carambolan

    Och nä, som ensam är det nog inte särskilt vanligt att tjäna 83 000. Att vara ett par där båda tjänar 40-45 är däremot inte ovanligt, även om det förstås är en bra bit över genomsnittslön även i Stockholm.

  • CinnamonGirl
    Carambolan skrev 2018-04-28 12:40:59 följande:
    Har du försökt byta lägenhet? smile1.gif Jag och mannen bytte varsin etta i söderort mot en trea i solna med några som skulle skiljas. Några år senare bytte vi trean mot en femma ett par kvarter bort, då med ett äldre par där barnen sedan länge flyttat ut och som ville sänka sin hyra för att spendera mer tid utomlands.
    Jo, jag har försökt på bytarsajter, men det är svårt där. Jag har inte fräschaste lägenheten nu, och vill inte gå ner i lägenhetsstorlek heller... hade nog varit lite lättare då, att byta en 2:a mot en 1:a fast närmare stan. Hade jag varit smart hade jag anmält mig på en 3:a här där jag bor, även fast det hade varit för dyrt för mig som singel, men hade varit lättare att byta. Vet flera här ute som bytt till sig lgh här för att de behövt större och flyttan längre ut från stan.

    Nån rekommenderade mig att sätta upp lappar där jag skulle vilja bo, att det kan ge bättre resultat, men har inte kommit mig för det än... Tycker också att sådana här anslagstavlor försvinner mer och mer, förr fanns det ju i många mataffärer. Antar att det mesta flyttat till Facebook.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • CinnamonGirl
    Meriall skrev 2018-04-28 16:05:50 följande:
    Bli tillsammans med någon som bor som du vill bo, är nog enklast :P
    Hehe, ja, eller som har samma bostadsmål.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Less is more

    Många har bott länge i sina hus.

    Sen finns det de par som gjort bostadskarriär var och en för sig eller tillsammans - och har några miljoner att lägga in. Eller så har en del ärvt tillgångar ? Sen borde det finnas lottovinnare och sånt ....

  • FuckGoggleAskMe

    Tyvärr, sådan är verkligheten. Det tillhör tyvärr inte de mänskliga rättigheterna att få sitt drömboende. Hoppas du hittarnågot du gillar.

  • gbgumman

    De flesta köper sina dyrare lägenheter i lägen där det:
    1 gjort bostadskarriär och är kanske lite äldre än du är
    2 är två och köper ihop
    3 jobbat ett tag och fått upp lönerna. Vi är båda över 40 år nu och äntligen har vi löner som funkar med lite högre lån även och ligger långt under 4-5 miljoner som du hade exempel på. Nu tjänar vi ihop 90 000kr i månaden brutto.
    4 väntar tills föräldraledigheten är över så den delen är klar

    5
    1,2,3,4 ihop som vi gjorde

  • Noname00

    Dom pratar om att priserna kommer plana ut, för att sedan öka när folks inkomster ökar.

    Det är mest troligt att priserna kommer backa 20-25% i takt med höjda räntor, redan nu får "vanliga" människor avslag på deras bolån.

    Dock kommer det alltid finnas folk med hög lön och kapital som har råd att köpa.

Svar på tråden Bostad i Stockholm - helt omöjligt!