• Helgapelga

    Köttfärssås utan kött - hjälp!

    Jag skulle så gärna vilja börja äta mindre kött, men vet inte hur jag skall göra. Nu har jag fått för mig att jag vill testa att göra en köttfärssås, fast med linser eller bönor istället för kött, men hur går jag tillväga? 

    Om det i mitt recept står 400 gram nötfärs, skall jag då ta 400 gram linser istället? I så fall, skall det vara 400 gram torra eller 400 gram blötlagda? Jag fattar inte. Eller hur skall man omvandla köttinnehållet? Och hur skall jag veta vilken av alla sorters linser och bönor som lämpar sig bäst till en "köttfärssås", när det gäller smak och konsistens? 

    Jag hatar kikärtor, det är som att tugga mjöl, det bara växer i munnen. Jag vill ersätta köttet med något som har ett trevligt tuggmotstånd och som har en så neutral smak som möjligt. Vad skall jag välja? Snälla, hjälp mig!

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Köttfärssås utan kött - hjälp!
  • Anonym (E)
    Helgapelga skrev 2018-04-29 23:51:57 följande:
    Tack för ditt svar! Jag vet att det finns sojafärs och andra "låtsas"-/ersättningsfärser, men jag har fått för mig att det är kemiskt och onaturligt och vill därför inte äta det. 
    Quorn är gjort på svamp som fermenterats för att sedan producera Mycoprotein. Det är inte mer kemiskt än något annat, t.ex. hur man gör jäst av det bröd som inte blir köpt i affärerna. 

    Tips är att testa antingen soja eller quorn, själv föredrar jag quorn då jag är känslig för soja. Tillsätter vatten tills färsen inte vill ha mer. Tillsätter morot som jag hackat i mindre bitar, det ger lite mer tuggmotstånd. 
  • Gryntroll

    Jag är inte heller något fan av substitutprodukterna och tycker att de färdigkokta linserna är ett perfekt alternativ till köttfärs när det vankas ex tacos eller köttfärssås

    Jag byter bara ut köttfärsen mot linserna och gör sedan precis som vanligt. Brukar ta 2 frp kokta linser mot 400-500 gr köttfärs.

  • Anonym (mmmm)

    Min man gör en väldigt god tomatsås som i princip smakar som köttfärssås, jag känner knappt skillnad. Den är från någon gammal traditionell kokbok så det går säkert att spåra upp. Det är nog kryddningen som gör att jag i princip blir lurad men den är som sagt väldigt god. 

  • Anonym (Läs på)
    Helgapelga skrev 2018-04-29 23:34:47 följande:

    Jag skulle så gärna vilja börja äta mindre kött, men vet inte hur jag skall göra. Nu har jag fått för mig att jag vill testa att göra en köttfärssås, fast med linser eller bönor istället för kött, men hur går jag tillväga? 

    Om det i mitt recept står 400 gram nötfärs, skall jag då ta 400 gram linser istället? I så fall, skall det vara 400 gram torra eller 400 gram blötlagda? Jag fattar inte. Eller hur skall man omvandla köttinnehållet? Och hur skall jag veta vilken av alla sorters linser och bönor som lämpar sig bäst till en "köttfärssås", när det gäller smak och konsistens? 

    Jag hatar kikärtor, det är som att tugga mjöl, det bara växer i munnen. Jag vill ersätta köttet med något som har ett trevligt tuggmotstånd och som har en så neutral smak som möjligt. Vad skall jag välja? Snälla, hjälp mig!

    Tack på förhand!


    Det är jättebra att du vill äta mindre kött, heja dig. Men innan du lägger om din kost tror jag du ska läsa på lite om mat och näringsämnen. 

    Du "tror" att du inte gillar en sak.
    Du "tror" att sojaprodukter är kemiskt framställda.

    Jag säger inte att det inte är sant men en kostomläggning kräver ju ändå att du vet vad du stoppar i dig?
  • modsey

    Jag gör ofta vegetarisl köttfärs eller köttförssås med bara lite köttfärs. Då vi har som ambition att minska köttet och inte helt sluta känns det som vi inte behöver vara lika noga eller hur jag ska utrycka mig med att ersätta med ex linser ( som jag tycker är svinäckligt )

    Jag river i alla fall morötter, palsternackor och lök och använder i stället för färsen. Supergott !

  • linani

    Om du vill kunna ersätta kött rakt av, får du använda soja- eller quornfärs. Linser och bönor är en helt annan vara.

    Ett tips är att sluta tänka i kötträtter. Tänk inte "jag vill göra en köttfärssås utan kött". Tänk istället "jag vill göra en god tomatsås med linser". Och släpp inställningen att du "hatar kikärtor" och liknande. Fokusera på hur du kan hitta och tillaga rätter som får kikärtor att smaka bra. Pasta ceci tillexempel, supergott! Men att äta kallade konserverade kikärtor som inte ens tillagats gör ingen glad.

    Du kan använda både torra och blötlagda linser. Linser sväller dock, så 400g torra linser motsvarar inte 400g köttfärs. Det gör däremot redan blötlagda. 

    Jag gör min tomatsås på en förpackning krossade tomater och en generös mängd rödvin. Till detta tar jag c:a 0,75 dl röda torra linser som får sjuda med i tomatsåsen i 20-25 minuter. 

    Om jag gör tacosås använder jag svarta bönor. 

    Du hittar dina egna favoriter bland baljväxterna genom att prova dig fram. 

  • Gryntroll
    modsey skrev 2018-04-30 10:28:08 följande:

    Jag gör ofta vegetarisl köttfärs eller köttförssås med bara lite köttfärs. Då vi har som ambition att minska köttet och inte helt sluta känns det som vi inte behöver vara lika noga eller hur jag ska utrycka mig med att ersätta med ex linser ( som jag tycker är svinäckligt )

    Jag river i alla fall morötter, palsternackor och lök och använder i stället för färsen. Supergott !


    Så gör vi också ibland, kör på köttfärs men bara 1/3 av vad vi i vanliga fall skulle haft och sedan mer av allt annat.

    Vi var helt lakto-ovo en period och jag tycker att det blev trist och svårt i längden. Så nu kör vi på mindre kött och mer grönt. Köttet blir som ett tillbehör eller "smaksättare" till det gröna och det blev genast mycket lättare och roligare att laga mat igen
  • Anonym (Läs på)
    linani skrev 2018-04-30 10:34:38 följande:

    Om du vill kunna ersätta kött rakt av, får du använda soja- eller quornfärs. Linser och bönor är en helt annan vara.

    Ett tips är att sluta tänka i kötträtter. Tänk inte "jag vill göra en köttfärssås utan kött". Tänk istället "jag vill göra en god tomatsås med linser". Och släpp inställningen att du "hatar kikärtor" och liknande. Fokusera på hur du kan hitta och tillaga rätter som får kikärtor att smaka bra. Pasta ceci tillexempel, supergott! Men att äta kallade konserverade kikärtor som inte ens tillagats gör ingen glad.

    Du kan använda både torra och blötlagda linser. Linser sväller dock, så 400g torra linser motsvarar inte 400g köttfärs. Det gör däremot redan blötlagda. 

    Jag gör min tomatsås på en förpackning krossade tomater och en generös mängd rödvin. Till detta tar jag c:a 0,75 dl röda torra linser som får sjuda med i tomatsåsen i 20-25 minuter. 

    Om jag gör tacosås använder jag svarta bönor. 

    Du hittar dina egna favoriter bland baljväxterna genom att prova dig fram. 


    Bra tips!
Svar på tråden Köttfärssås utan kött - hjälp!