• holmbergelin

    Vad vill du läsa?

    Hej!

    Jag är en 2 barnsmamma på snart 25 år.

    Jag går i tanken om att starta upp en blogg.

    Frågan är vad vill NI läsa?

    Jag är legitimerad förskollärare, sambo, har städmani och hund.

    Vad skulle ni tycka var intressant att läsa om?

  • Svar på tråden Vad vill du läsa?
  • Meriall

    Ditt jobb men det är ju svårt att skriva om pga sekretess så städmanin och städtips kanske. Hundbloggar tycker jag är tråkigt.

  • holmbergelin

    Tänkte inte skriva om jobbet på så sätt, tänkte mer ifall det kanske kan vara intressant att läsa hur man balanserar jobbliv och mammaliv. På jobbet har jag vissa värderingar och hemma har jag andra och ibland krockar dessa osv. :) 

  • emmakatta

    En blogg om hur du balanserar jobb/vardag skulle jag aldrig läsa. Nu kanske jag låter lite hård men kombinationen förskolelärare/mamma är ju inte direkt ovanlig? Är själv lärare och halva vår bekantskapskrets har liknande yrken så det kanske är en bidragande orsak till att jag känner så.

    Jag skulle dock tycka att en dedikerad städblogg vore intressant. Med olika dags/veckouppdrag för läsarna, städtips och tester. Tester både av städmaterial och städmetoder som florerar på nätet.

  • emmakatta

    Kollade runt lite snabbt efter städbloggar och tror att detta skulle kunna vara ett segment att slå sig in på. De jag hittade var dåligt uppdaterade, hade en opersonlig ton och bilder tagna från nätet. En snygg blogg med tydliga kategorier, fina egentagna bilder och en personlig ton (så man inte låter som en informationsbroschyr) vore nog en höjdare. På Pinterest finns fina städsheman att skriva ut, de är dock ofta på engelska och allt känns inte helt relevant för det svenska hemmet. Jag skulle älska att ha städsheman att skriva ut på svenska och anpassade för Sverige exempelvis

  • zdudmwml

    Det stora felet folk gör, som är orsaken till att bloggar inte blir annat än patetiska misslyckande är precis det här. Man försöker hitta något som många är intresserade av och sen anpassar man skrivandet efter några subjektiva tyckandet.
    Det har aldrig funkat och kommer aldrig att funka. Ingen läser en sådan blogg.

    Folk läser inte heller bloggar som är precis som miljontals andra. Det vimlar av livspussel-bloggar, matbloggar, städbloggar, barnbloggar, vardagslivsbloggar.
    Folk tror att de är intressanta bara för att de själva tycker att de är himla intressanta. Fel. Andra skiter oftast helt i det och tycker att andras vardagsliv och livspussel är dödstrist.

    För att locka läsare måste man komma med något nytt. Intressera dig för någonting som alla andra inte redan skriver om. Fördjupa dig inom ditt område och skriv om det. Är det tillräckligt intressant kommer du att få läsare.

    Att få ihop livspussel är ett specialområde du skulle kunna fördjupa dig i om du vill såklart. Men innan du startar bör du gå in på de bloggar som har den inriktningen, det finns rätt många som är väldigt bra. Det gemensamma med de bättre är att de är skrivna av människor som har fördjupad kunskap inom psykologi. Läs dem och fundera på vad du kan bidra med i ämnet, vad har ännu inte skrivits?

Svar på tråden Vad vill du läsa?