• mastress

    Kan förvaltare stoppa mej att gifta mej och flytta till ett annat land

    Jag har en tjej som bor i ett annat land, som jag saka gifta mej med, har känt över ett år, och träffat henne när hon bodde här i Sverige. Min förvaltare vill inte jag ska gifta mej med henne, och flytta till henne. Inte första gången han ingriper  och hindrar mej från att gifta mej med en tjej. Det är som han inte vill jag sak gifta mej med nån tjej, utan han anser jag sak leva ensam. Kan han hindra mej från att gifta mej och kräva att jag sak leva ensam.

  • Svar på tråden Kan förvaltare stoppa mej att gifta mej och flytta till ett annat land
  • mastress

    Hon jag ska gifta mej med har stagad ekonomi, äger hus,  farm fyra bilar och en stor affär, som jag kommer hjälpa henne med, hon bryr sej inte om mina pengar, utan tycker jag ska spara dom och  inte bry mej om dom.  hon oroar sej för min hälsa och att jag inte äter ordentligt, jag oroar mej för henne också. Min förvaltare ser bara dåliga sidor på förhållande, för att han har vänner som har råkat illa ut i förhållande. Jag har sagt till honom att jag känt henne i 3 år. Om du kollar så har min förvaltare ingen rätt att stoppa mej från att gifta mej, det är skatteverket som gör det när hon jag skickar in en hindersprövning.

  • mastress

    Äktenskapsförord bör man ha i  ett äktenskap, ovasett om ena parten har förvaltare eller inte.
    Om jag skulle vara omyndigförklarar skulle jag inte fått röstat, att omyndigförklara en person avskaffades 1 januari 1989 och ersattes av förvaltarskap. God man är inte samma sak som förvaltare, det skiljer sej vad en god man får göra och vad en förvaltare får göra. Jag har ingen juridisk utbildning, men har ändå läst en del om juridik för att kunna hålla något sånär koll vad lagarna säger om olika saker, och för att kunna hitta luckor i lagarna, när myndigheter, bryter mot lagar, som socialtjänsten ofta gör. Jag har inget med socialtjänsten att göra.
    Jag skaffade självmant förvaltare på grund av jag har haft skulder, som jag inte längre har. Jag har inga tankar på att dra på mej skulder igen, man mår inte bra av det. Dom jag känner som ha skulder rekomderar jag ordna skuldsanering eller skaffa förvaltare.

  • mastress

    Min flickvän behöver inte uppehållstillstånd, det har hon redan, hon bor inte i Sverige just nu, för att hon har en farm, hus och affär sköta i sitt hemland. Hon får komma och åka hur hon vill när hon kommer till Sverige, vitsas hur länge som helst. Hon har rätt till pension här i Sverige, Jag kan åka när till henne och stanna i Namibia 90 dagar utan visum. Kraven med Namibia är annorlunda när det gäller att vitsas i varandras länder, det har med samarbete mellan Sverige och Namibia att göra. En som är från Namibia måste ha visum, men inte om dom har vitsas i Sverige under en lång tid,. Namibia är marjoteten kristna, jämnfört med andra religoner.

  • mastress

    Man måste ha läkarintyg, i och med det blev jag stämplad som allvarligt psykisk sjuk, på grund av att jag har haft skulder. Enligt min förvaltare och sjukvården får man inte spendera pengar, på mer än det man behöver för att må bra. Förvaltare kan inte hålla inne pengar idag, en del av pengarna måste sättas in på ett konto som överförmyndaren har kontroll över, för att röra av dom pengarna måste förvaltare prata med överförmyndaren, samma sak gäller en god man. Jag har inga problem med att resa om jag vill, min förvaltare ser till att jag har pengar till outförsedda utgifter, och om jag vill resa nånstans, han ser också till att det inte kostar så mycket för mej att resa, kollar billiga flyg med mera. Har en bror som har skulder upp över öronen, som ville låna pengar av mej, sa till honom nej, att han måste lära sej spara pengar så han har en buffert för saker som kan hända, säger likadant till alla mina syskon.

  • mastress

    Vi tillhör båda Jesu Kristi Kyrka av sista dagars heliga.
    Äktenskapsförord ska undertecknas av både mej och min tjej, av min förvaltare.
    jag och min tjej behöver bara prata med grenspresidenten i kyrkan,  hindersprövning kan jag och min tjej göra via LDS som har tillgång till dom papperna som ska skickas till skatteverket för hindersprövning.
    Ska jag lyssna på min förvaltare när det gäller om jag ska gifta mej, så dra han alla tjejer över samma gräns att det inte finns någon ärlig tjej. Men han kan inte förbjuda mej att gifta mej.

  • mastress

    Mina förvaltare är ingen våldtäktsman, känner han.
    Jag valde han själv att vara förvaltare, vilket man kan göra idag, så man inte får en förvaltare som man inte känner, så väl. Har en del vänner som har förvaltare som håller inne med alla pengarna, och inte ger sin huvudman pengar till mat och något de behöver för att må bra. Min tjej vet om att jag har en förvaltare och hon står på min sida, och är be rädd att vara vid min sida för evigt, och stödja mej när jag gör mej av min förvaltare. Hon är utbildad inom sjukvården, är special utbildad på tropiska sjukdomar. Jag har känt henne i två år, och det tycker inte min förvaltare är tillräkligt, utan han tycker man ska vänta i fem år innan man bestämmer för att gifta sej med en tjej.

  • mastress

    Mormoner får skilja sej, men det är sällan det sker. Gifter man sej i Templet är det för tid och evighet, om man inte gifter sej i templet är det tills döden skiljer en åt. Mormoner följer det tio budorden också.
    Trosartiklarnai Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga


    History of the Church, band 4, s 535–541


    Kapitel 1

    Vi tror på Gud den evige Fadern, på hans Son Jesus Kristus och på den Helige Anden.


    Vi tror att människor kommer att straffas för sina egnasynder och inte för Adams överträdelse.


    Vi tror att hela människosläktet kan frälsas genom Kristi försoning och genom lydnad mot evangeliets lagar och förordningar.


    Vi tror att evangeliets första grundsatser och förordningar är: (1) Tro på Herren Jesus Kristus, (2) omvändelse, (3) dop genom nedsänkning till syndernas förlåtelse, (4) handpåläggning för den Helige Andens gåva.


    Vi tror att en man för att predika evangeliet och betjäna i dess förordningar måste kallas av Gud genom profetia och genom handpåläggning av dem som har myndighet.


    Vi tror på samma organisation som fanns i den ursprungliga kyrkan, nämligen apostlar, profeter, herdar, lärare, evangelister och så vidare.


    Vi tror på tungomålets, profetians, uppenbarelsens, synernas, helbrägdagörelsens, tungomålsuttydningensgåva och så vidare.


    Vi tror att Bibeln är Guds ord i den mån den är rättöversatt. Vi tror också att Mormons bok är Guds ord.


    Vi tror allt vad Gud har uppenbarat och allt vad han nu uppenbarar, och vi tror att han ännu kommer att uppenbara många stora och viktiga ting angående sitt rike.


    10 Vi tror på Israels bokstavliga insamling och på de tiostammarnas återställelse, att Sion (Nya Jerusalem) kommer att grundläggas på det amerikanska fastlandet, att Kristus personligen kommer att regera på jorden samt att jorden kommer att förnyas och få sin paradisiska härlighet.


    11 Vi gör anspråk på förmånen att tillbe Gud den Allsmäktige i enlighet med vårt eget samvetes maningaroch erkänner alla människors rätt till samma förmån, att tillbe hur, var eller vad de vill.


    12 Vi tror på att underordna oss kungar, presidenter, styresmän och överhetspersoner samt att lyda, ära och upprätthålla lagen.


    13 Vi tror på att vara ärliga, sanna, kyska, välvilliga och dygdiga och att göra gott mot alla människor, ja, vi kan verkligen säga att vi följer Paulus uppmaning: Vi tror allting, vi hoppas allting, vi har uthärdat mycket och hoppas kunna uthärda allting. Finns det något som är dygdigt, älskligt eller hedrande eller berömvärt, så söker vi efter detta.


    Joseph Smith


  • mastress
    EnAnonumius skrev 2018-05-07 18:47:22 följande:
    Ursäkta?
    Hur fan skall man kunna veta att du menade detta med äktenskapsförord?
    Du skrev INTE ett enda jävla ord om det.

    Du skrev bara detta jag citerar
    "Eller så är det generellt så hos mormonerna, som de ju tillhör?"
    (slut citat)

    Hur skulle man kunna veta att DU syftade på just detta med äktenskapsförord i sig? Din fråga var ju bara svepande och ospecificerad på vad den syftade på i den formuleringen.
    Jag är ingen tankeläsare, eller skall det var ett krav nu när man läser inlägg på FL?
    Med tanke på att du inte frågade specifikt om äktenskapsförord i sig i din fråga, så tolkade ju jag din fråga om att det hade med huruvida kvinna var hederlig och ärlig som gick med på äktenskapsförord, och det i sin tur hade med att göra att det var typiskt för just mormoner denna hederlighet och ärlighet.

    Men jag kan ju säga så här. Nej det är inte brukligt bland mormonerna.
    Mormonerna får inte skilja sig, och de har inte äktenskapslöftet "till döden skiljer oss åt" som katolikerna och/eller protestanterna och/eller grekortodoska inriktningarna har..
    Utan en mormon, enligt deras religion, så är det gifta även efter deras död när de då hamnar i himlen. Så de kan gå med på äktenskapsförord men det är knappast en mormonsk sed, och när den ena dör i äktenskapet så får inte den andra gifta om sig då hennes/honom make/maka väntar i himlen på sin maka/make.
    Det till och med står i mormonernas bibel. Jag (ateisten) fick en bibel av ett par mormonska missionärer, och vi satt och diskuterade deras religion.


    Ovasett vilken religon man har måste man söka hindersprövning när man ska gifta sej, kolla svensk lag.
  • mastress

    Äktenskaps förord finns det ingen lag på att man ska ha, så man är inte tvungen in gå äktenskapsförord, men man bör ingå äktenskapsförord, när man gifter sej.

  • mastress

    Har träffat henne i verkliga livet i Templet i Stockholm, vi håller kontakten med varandra via messenger.

  • mastress

    Ett äkteskapsförord skyddar båda sina tillgångar och det man äger.
    Skriver vi båda testamente gäller andra lagar, men testamente kan man skriva gemensamt..
    >Men när det gäller testamenten har jag en girig bror som tror han kan få allt han pekar på, bara för han har ADHD och tror att inga lagar gäller, på grund av att han har ADHD, så tror han att han kan göra allt utan att bli dömd för det.

Svar på tråden Kan förvaltare stoppa mej att gifta mej och flytta till ett annat land