• Nimzay

    Ickemuslimska barn mobbas för att de inte bär slöja och äter fläsk. Lärare ber om hjälp, står handfallna!

    Anonym (Fy) skrev 2018-05-09 10:47:24 följande:
    Det är sant, skrämmande tanke att muslimska föräldrar uppfostrar barn att hata ickemuslimer med annan kultur, speciellt då de valt att bosätta sig i Sverige när det finns väldigt många muslimska länder..
    Tycker det är så jävla illa att man överhuvudtaget kan tycka att det passar sig att bosätta sig i Sverige och avla fram en massa ungar som man sen uppfostrar i hur fel och osmaklig den svenska kulturen osv är. Låt bli att bo i Sverige om det nu är så jävla illa liksom, kan jag tycka.
  • Nimzay
    Anonym (mp) skrev 2018-05-09 10:52:29 följande:

    Men det är ju inte deras fel att de har en annan kultur? 


    Man kan väl ha en annan kultur och samtidigt respektera andras.
  • Nimzay
    gangstah91 skrev 2018-05-09 10:57:25 följande:

    Lärarna har troligtvis redan tagit tag i problemet och rullar andra klotet för att slå en strike.


    Av egen erfarenhet vet jag att en hel del lärare inte är vare sig särskilt skickliga eller har så värst stort engagemang när det gäller att ta tag i problem med taskig
    behandling och därmed helt enkelt inte är några mästare i att slå strikes vad gäller detta. Så var inte så hoppfull där min vän.
  • Nimzay
    Anonym (xlärare) skrev 2018-05-09 14:04:49 följande:
    Vem f*n orkar vara lärare i dagens skola?

    Elever som inte vill lyssna, föräldrar som inte vill lyssna (utan bara ställer orimliga krav), samt en chef (rektor) som inte orkar lyssna.

    På problemskolorna är många lärare kvar bara för att de inte kan få andra jobb.
    Nej, usch i problemskolor verka ju inge vidare att jobba efter vad man har hört...

    Men nu pratade jag ju inte riktigt enbart om problemskolorna utan även om mina erfarenheter av icke problemskolor - och där kan man verkligen tala om lärare som inte bryr sig om hur eleverna behandlar varandra, om hur andra lärare behandlar eleverna osv och även om rektorn kanske lyssnar så är de andra lärarna sen å sin sida totalt slöa med att verkligen ta tag i problemen med kränkande behandling.
  • Nimzay
    Anonym (mp) skrev 2018-05-09 11:08:23 följande:
    Kanske, men jag skulle nog egentligen skylla på föräldrarna. Tänk vilken jobbig uppväxt de stackarna måste ha för att sedan mobba andra!
    Åååååååh vad synd det är om dem som mobbar andraSkrikandesSkrikandesGråter
  • Nimzay
    lövet2 skrev 2018-05-09 15:47:01 följande:

    På vilket sätt är den här mobbingen värre än annan mobbing?

    I en av mina flickors klass, där frös de ut dem som inte hade fina märkeskläder. Min tjej började i klassen först vid 6 år, men andra föräldrar berättade att det hela försigått sedan 3-årsåldern ungefär.

    Jag har träffat en dagisgrupp där några thailändska barn mobbades, för att de sade L i stället för R när de pratade.

    Barn som dricker havremjölk blir retade för att de inte dricker vanlig mjölk, barn som inte äter fläsk blir retade för det. Aktuellt senaste året har varit att barn med en pappa som jagar, har fått höra att deras pappor är mördare.

    Vad är nytt i den här historien? Vad är det du förfasar dig över, TS? Att barnen kommit på något nytt att retas för?


    Nu vet ju inte jag vad ts tycker är värst osv. Men om jag ska tala för mig själv så anser jag givetvis inte att detta är värre än annan mobbning i sig. Som mobbning tycker jag inte att detta är så farligt egentligen. Finns många väldigt mycket värre former av mobbning. Så det här kan jag personligen tycka att är en mild form av mobbning på ett sätt.

    Men anledningen till att man blir negativt förundrad, ja rentav förfärad, när man läser om detta tror jag kan vara (och så är det iaf för mig) att man blir förundrad, äcklad och förfärad över att vissa människor med invandrarbakgrund lär ut ett sånt synsätt till sina barn till exempel för att man (det gör iaf jag) tycker det verkar helt förjävligt att ha mage att bosätta sig i ett land för att sedan förakta den kultur och det leverne som råder där - ja förakta detta så mycket att man lär sina ungar att förakta och spotta på denna kultur och levnadssätt. Jag tror helt enkelt att det är mycket detta det handlar om när folk blir upprörda av att höra om sånt här, snarare än om att man tycker det är en grym form av mobbning eller så.

    Hur som helst tänker jag för min del så - att detta är illa på grund av den anledningen, samt att jag ser det som ett tydligt tecken på vad som håller på att hända med det svenska samhället. Men någon speciellt grym form av mobbning eller ett grovt exempel på kränkande behandling tycker jag å andra sidan inte att det är, men däremot ser jag detta som en slags tecken på och litegrann symbol typ, för värre saker som utvecklas fram i vårt svenska samhälle.
  • Nimzay
    lövet2 skrev 2018-05-09 16:56:19 följande:
    Kanske det är ytterst få, men de finns definitivt.
    Jag kände en mamma som rökte. Hon hade ett barn i 5-årsåldern och väntade ett till. Det barnet fick höra av andra barn att hans mamma inte tyckte om honom och att mamman ville döda babyn. Barnen hade inte kommit på det där själva, utan det var deras föräldrar som lärt dem.

    Och ja, jag har hört många mammor (enbart mammor, faktiskt!) som förklarat för sina barn vad fetma beror på. De har pekat ut feta personer som lata, äter godis hela tiden, vill inte jobba osv. Många vill nog bara avskräcka sina barn från ett osunt leverne, men väldigt många ser faktiskt ner på dem som är överviktiga eller rökare.
    Där kan jag hålla med dig^^
  • Nimzay
    Lånehajen skrev 2018-05-10 11:28:06 följande:
    Vad trådstarten handlar om är att som förälder lära ut en massa trosföreställningar som helt saknar någon vetenskaplig grund till sina barn samtidigt som man tydligtvis inte förklarar för dem att religion är något individuellt och att de bor i ett land där merparten av befolkningen inte delar deras tro. Det är ytterligare ett bevis på hur många muslimer är ovilliga eller inkapabla till att integrera sig i det svenska samhället vilket är oroväckande. Där har du vad som är nytt i den här historien och hur det skiljer sig från annan mobbning.
  • Nimzay
    Anonym (förskollärare) skrev 2018-05-11 09:05:32 följande:

    Kom inte och säg att mobbing är nåt nytt fenomen, det har funnits i Sverige länge. Boken "Vi kallar honom Anna" av Peter Pohl ger en bra bild av hur de har varit. Visst de här barnen är unga, men hur har de fått det utrymmet att detta klimat skapats? Att förskoleklassbarn stökar på olika sätt är heller inget nytt, de är sex år och mitt i en utvecklingsfas, lilla tonåren. Dessutom har de precis flyttats över från förskolan till skolan.
    Detta är snarare en resursfråga än en invandringsfråga. jag tror knappast inte att detta är enda skolan i Sverige där förskoleklassbarn mobbas, det nya är att innehållet i mobbningen och det gör att det kommer upp i nyhetsflödet. Mobbing åt andra hållet skapar inga rubriker. En skola med rätt förutsättningar har också förutsättningen att stoppa sånt här innan det uppkommer samt att de kan hantera sånt som uppkommer.
    Dessutom behöver ni vakna lite, även små barn har idag tillgång till internet och allt som finns där. Även små barn har kompisar som påverkar dem och som berättar saker för dem. Allt kommer inte från föräldrarna oavsett vilken typ av familj barnet kommer ifrån. Föräldrars frustration över hyss som barnen hittar på är också oberoende av familj. De flesta barn hittar på saker som föräldrarna inte tycker om. Är då barnen i grupp som i skolan och ingen vuxen ingriper, ja då blir det som på den här skolan.


    Det är ingen som påstått att mobbning är ett nytt fenomen. Det är (enligt min tolkning) inte det som är poängen med tråden.
  • Nimzay
    Anonym (förskollärare) skrev 2018-05-11 09:40:47 följande:
    Barn som mår bra i en trygg miljö har inget behov av att hävda sig på det sättet.

    Ja åååååååh det är ju sååå syyynd om barn som behandlar andra barn illa. Det synsättet är ju då helt klart uttjatat vad gäller mobbning. Att tänka i sådana banor är ju definitivt inget nytt fenomen. Kanske inte så konstigt egentligen att man inte får stopp på mobbning när skolpersonal har detta äckliga synsätt.
Svar på tråden Ickemuslimska barn mobbas för att de inte bär slöja och äter fläsk. Lärare ber om hjälp, står handfallna!