• Anonym (Desperat)

    Gå ner i vikt ENBART genom kost. Ingen träning.

    Jag kan inte träna av olika anledningar. På sin höjd promenader i medeltakt. Ni som gått ner i vikt genom att enbart ändra kosten. Hur har ni gjort?

    Jag har en ganska stillasittande vardag men vill få bort typ 10-12 kg som jag dragit på mig under de senaste tre åren.

  • Svar på tråden Gå ner i vikt ENBART genom kost. Ingen träning.
  • Anonym (äggdieten)

    jag rasade i vikt av att typ ha en äggdiet, jag åt som vanligt till lunch men till middag åt jag ibörjan två ägg plus grönsaker och sedan efter två veckor ett ägg och grönsaker, sen så slutade jag såklart med godis, fika och sådant. 

  • Anonym (Desperat)

    Jag tycker det är så konstigt. Jag har legat på kaloriunderskott nu i ca 1 vecka. Och det händer ingenting. Dricker mycket vatten, äter typ ägg, frukt, kött tex kyckling... sallad. Har blivit nån liten godis här i helgen. Men absolut inga mängder. En liten snickers.

    KAN det bli så att man inte går ner om man äter för lite. Känns ju som man ändå borde göra det. Eller tar det ett tag innan det sätter fart.

    Jag vill se resultat snabbt för att hålla mig motiverad. Är en sån som ger upp lätt om det inte händer nåt.

  • Anonym (Desperat)
    Anonym (äggdieten) skrev 2018-05-21 08:47:33 följande:

    jag rasade i vikt av att typ ha en äggdiet, jag åt som vanligt till lunch men till middag åt jag ibörjan två ägg plus grönsaker och sedan efter två veckor ett ägg och grönsaker, sen så slutade jag såklart med godis, fika och sådant. 


    Hur mycket och hur snabbt gick du ner? Och vad åt du på morgonen?
  • Anonym (äggdieten)
    Anonym (Desperat) skrev 2018-05-21 08:53:30 följande:
    Hur mycket och hur snabbt gick du ner? Och vad åt du på morgonen?
    jag gick nog ner runt 10-12 kg på kanske 2-2,5 månader, jag kommer inte riktigt ihåg när jag började med dieten men snabbt gick det iallafall.

    på frukosten åt jag antingen fil med flingor eller en macka. 
  • Anonym (Räkna)
    Anonym (Desperat) skrev 2018-05-21 08:51:50 följande:

    Jag tycker det är så konstigt. Jag har legat på kaloriunderskott nu i ca 1 vecka. Och det händer ingenting. Dricker mycket vatten, äter typ ägg, frukt, kött tex kyckling... sallad. Har blivit nån liten godis här i helgen. Men absolut inga mängder. En liten snickers.

    KAN det bli så att man inte går ner om man äter för lite. Känns ju som man ändå borde göra det. Eller tar det ett tag innan det sätter fart.

    Jag vill se resultat snabbt för att hålla mig motiverad. Är en sån som ger upp lätt om det inte händer nåt.


    Om du inte är van så är det svårare att räkna kalorier än du tror. Du måste väga allt noggrant, det går inte att väga på ett ungefär. Du måste veta att du har rätt uppgifter om energin i produkten. T ex bröd innehåller ganska olika mkt kalorier beroende på sort. Du kan inte lägga till lite senap eller Ketchup utan att räkna det osv.

    Jag har gått ner i vikt och räknat kalorier och det var petigt men man vande sig.
  • Anonym (långa promenader)
    Anonym (Desperat) skrev 2018-05-21 08:51:50 följande:

    Jag tycker det är så konstigt. Jag har legat på kaloriunderskott nu i ca 1 vecka. Och det händer ingenting. Dricker mycket vatten, äter typ ägg, frukt, kött tex kyckling... sallad. Har blivit nån liten godis här i helgen. Men absolut inga mängder. En liten snickers.

    KAN det bli så att man inte går ner om man äter för lite. Känns ju som man ändå borde göra det. Eller tar det ett tag innan det sätter fart.

    Jag vill se resultat snabbt för att hålla mig motiverad. Är en sån som ger upp lätt om det inte händer nåt.


    Jag tror att du måste lägga till motion, för att öka förbränningen. Det som händer när man äter för lite är att kroppen anpassar sig till det och minskar ämnesomsättningen. Du kanske kan lägga till 30-60 min promenad dagligen? Annars känner jag folk som har gått ner i vikt genom periodisk fasta, antingen 16:8 eller 5:2. Tror inte att det påverkar förbränningen lika mycket som det gör att ligga på ett konstant kaloriunderskott.
  • SysterY
    Anonym (Desperat) skrev 2018-05-21 08:51:50 följande:

    Jag tycker det är så konstigt. Jag har legat på kaloriunderskott nu i ca 1 vecka. Och det händer ingenting. Dricker mycket vatten, äter typ ägg, frukt, kött tex kyckling... sallad. Har blivit nån liten godis här i helgen. Men absolut inga mängder. En liten snickers.

    KAN det bli så att man inte går ner om man äter för lite. Känns ju som man ändå borde göra det. Eller tar det ett tag innan det sätter fart.

    Jag vill se resultat snabbt för att hålla mig motiverad. Är en sån som ger upp lätt om det inte händer nåt.


    Ja, äter man för lite så går man inte ned eftersom kroppen så går in i svältläge och sparar på den energi och näring som finns.
  • SysterY
    Anonym (asta) skrev 2018-05-21 05:55:34 följande:

    Spelar ju ingen roll vad man kallar det. Huvudsaken att man klarar den kolhydratsnåla mathållningen och går ner i vikt. En väninna till mig har en son och sonhustru som äter enl LCHF och hon säger att de äter INGET SOCKER what so ever och jag är imponerad över deras styrka. Inget kaffebröd på släktkalasen.


    Alla som lever enligt LCHF gör inte detta för att gå ner i vikt utan för att ens kropp mår bäst av det.
  • Anonym (asta)
    SysterY skrev 2018-05-21 10:54:34 följande:
    Ja, äter man för lite så går man inte ned eftersom kroppen så går in i svältläge och sparar på den energi och näring som finns.
    Men varför blir då anorektiker smalare och smalare fast de inte äter ngt alls?
  • SysterY
    Anonym (asta) skrev 2018-05-21 15:21:30 följande:

    Men varför blir då anorektiker smalare och smalare fast de inte äter ngt alls?


    Det är lite sanning med modifikation. När kroppen går in i svältläge och man inte äter så tar kroppen av det som finns lagrat.
  • Anonym (långa promenader)
    Anonym (asta) skrev 2018-05-21 15:21:30 följande:
    Men varför blir då anorektiker smalare och smalare fast de inte äter ngt alls?
    Det finns förstås en gräns för allt. Kroppen behöver ett visst mått av energi för att över huvud taget fungera och den som inte äter något alls svälter såklart ihjäl till sist. Men det är väl ingen som menar att ett osunt svältande är en rimlig metod för att bli smalare? Tror att de flesta som vill gå ner i vikt vill göra det på ett hälsosamt sätt.
  • Anonym (asta)
    Anonym (långa promenader) skrev 2018-05-21 15:57:22 följande:
    Det finns förstås en gräns för allt. Kroppen behöver ett visst mått av energi för att över huvud taget fungera och den som inte äter något alls svälter såklart ihjäl till sist. Men det är väl ingen som menar att ett osunt svältande är en rimlig metod för att bli smalare? Tror att de flesta som vill gå ner i vikt vill göra det på ett hälsosamt sätt.
    Jag tror att om man tar in färre kalorier än man förbrukar så går man ner i vikt. Sitter man hela dagen och inte rör sig alls så är behovet av kcal tämligen lågt och det blir svårt att ligga under MEN gör man det så går man ner.
  • Anonym (långa promenader)
    Anonym (asta) skrev 2018-05-21 16:55:57 följande:
    Jag tror att om man tar in färre kalorier än man förbrukar så går man ner i vikt. Sitter man hela dagen och inte rör sig alls så är behovet av kcal tämligen lågt och det blir svårt att ligga under MEN gör man det så går man ner.
    Det är klart att man gör, men förbränningen sjunker och kroppen börjar spara energi om man äter FÖR lite. Det är bland annat därför det kan upplevas svårt att gå ner i vikt, och därför som periodisk fasta är så effektiv (för dem som klarar av det). Svårt att hitta "balansen" helt enkelt, och både bättre och enklare om man både ändrar sin kost och lägger till motion, för en aktiv kropp förbrukar mer än en kropp i vila.
  • Anonym (Rinesari)

    Skulle aldrig kunna tänka mig dra ner vikt genom kost, åtminstone om man inte vill gå i rullator och sitta i rullstolar i tidigare ålder än planerad. 


    När man äter så man blir hungrig så börja ju kroppen fettdepåer börja lagra kategorier, protein, fiber, hela kittet ombildas till fett när kroppen känner att man är hungrig. Man måste helt enkelt träna och vara aktivt för att bränna de man trycker i sig även protein etc. Men går man ner i vikt utan aktiviteter och träning då är de inte bara fettmassa du blir av med utan även muskelmassa, efter 30 börja muskelmassan att automatiskt brytas ner om man inte aktivt tränar och bygger muskelmassa vilket är extremt viktigt för kroppen för kunna bära upp kroppen helt och hållet. 


    Själv försöker jag äta runt 267g proteiner dagligen på 89kg försöker hålla nere fett och kalorier var socker är högt. 


    5-6 måltider om dagen är ju och rekommendera i små mängder och nyttigt, och gör av med det man trycker i sig, för de enda du vill tappa är ju fettmassa, man vill ju inte tappa muskelmassan gör man det så kommer man ju få räkna med gå i rullator och sitta i rullstol mycket tidigare än om man såg till bli av med endast fettmassa men bibehåller muskelmassan.  


    Äter man lite, eller äter man för stora portioner utan någon som helst träning kommer bara leda till ökad fettmassa utan någon som helst muskelmassa. 

Svar på tråden Gå ner i vikt ENBART genom kost. Ingen träning.