Inlägg från: Anonym (Hjärtat brister) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjärtat brister)

    Mata vildkatter

    Det här gäller galet skygga vildkatter. Om man inte kan få in dom i fällor och bara matar dom är det tillräckligt att dom bara får mat ett par gånger om dagen? Frukost och middag är givet och kanske under dagen om omständigheter tillåter. Det går inte att lämna ute mat pga skadedjur så fri tillgång går tyvärr bort. Vet att katter mår bäst av fri tillgång men det går ju inte. Räcker två gånger om dagen i värsta fall och tre gånger om dagen i bästa fall? Vatten har dom alltid.

  • Svar på tråden Mata vildkatter
  • Anonym (Hjärtat brister)

    Det är TNR som är tanken men det gäller att få in dom i fällor också och det är inte det lättaste. Det finns ingen som hjälper att fånga in dom. Ingen kommun eller katthem som ställer upp här. Man får göra sitt bästa bara för att dom ska få mat och förhoppningsvis bli steriliserade så fort dom behagar att gå in i fällor. Det är förjävligt att folk släpper ut katter som inte är steriliserade och sen blir dom hundra stycken plötsligt. Det borde vara lagstadgad sterilisation vid första veterinärsbesöket för katter.

  • Anonym (Hjärtat brister)
    neverpreggo skrev 2018-05-18 16:18:07 följande:
    Långt ifrån alla katter går på fri tillgång så 2 ggr per dag är helt okej.
    Bra. Det går inte att lämna framme mat för då kommer skadedjur och rovdjur som kan vara farliga för katterna och det är inte så kul att mata skadedjuren heller. Skulle kännas bättre om stackarna hade tillgång till mat hela dagen bara.
  • Anonym (Hjärtat brister)
    Dexter dot com skrev 2018-05-20 08:53:42 följande:
    Om du ställer upp fällorna så dom inte kan slå igen och bara matar katterna där i kommer hungern ta över och dom lär sig snabbt gå in i fällorna och när du ordnat det praktiska med kastrering, nya hem mm så fångar du dom i fällan. Mat 2-3 g/dag låter fantastisk för dom och se till att det finns rikligt med färskt vatten. 
    Var bara beredd på att förvildade katter ofta får panik och blir hysteriska i fällan så när du väl fångat in katten måste du ha en snabb plan vart du ska göra av och glöm inte att honkatterna förmodligen har ungar liggandes som du behöver fånga in ihop med honan.

    Lycka till och heder åt dig som hjälper dom !!
    Så man ska inte låta fällan slå igen första gångerna utan låta dom gå ut igen? Man kan lägga en filt runt fällan så att det blir mörkt så ska dom tydligen vara lugnare i bilen. Kommer garanterat inte att kunna hitta hem åt alla Gråter men om dom blir kastrerade så förökar dom sig inte och det är ju alltid något. Det är så ledsamt med alla dessa hemlösa katter över hela världen. Gråter 
  • Anonym (Hjärtat brister)
    Dexter dot com skrev 2018-05-20 17:40:13 följande:
    Det spelar ju egentligen ingen roll om du låter fällan slå igen direkt, det viktigaste är ju att dom går in. Jag har fångat några i fälla och dom var så rädda för fällan i början att dom var på helspänn och kastade sig ut och gick sen inte i närheten på flera dagar så jag matade i fällan längst in några dagar för att vara säker på att dom inte skulle hinna vända.
    Har du tänkt att kastrera och släppa ut dom igen alltså? Hur tänker du runt fästingar, mask, skador mm om dom ska fortsätta "leva hemlösa" ? Hur bor dom nu?
    Jag har tyvärr inga alternativ annat än att släppa ut dom igen efter att dom har fått sprutor, avmaskning, sterilisering och hälsokontroll. Testar även för leukemi, aids och annat samtidigt. Katthemmen hjälper inte hur stor donation jag än är villig att ge. Dom säger att det inte går att adoptera ut vildkatter och skygga katter och dom hjälper inte ens att fånga katterna. Jag har spridit ordet så långt jag kan men har inga napp på nya hem. Så alternativen är TNR, hälsokontroll och sprutor eller avlivning. Dom kommer inte att frysa ihjäl och lever jämförbart med stallkatter. Jag skulle också vilja att alla katter har trygga hem... Gråter 
    Anonym (F) skrev 2018-05-20 18:13:07 följande:
    Människan är på god väg att utrota både sig själv och allt annat levande. Faktiskt till stor del pga den mentaliteten du verkar ha; lystenhet på att bemästra och kontrollera allt och alla. Där makt är själva drivkraften. TS; en eloge till dig som försöker göra någon annans liv lite lättare. (Mat även en gång om dagen duger om det krävs)
    Jag önskar att jag kunde göra mer och att det fanns hem till alla hemlösa katter. Jag kan inte hjälpa alla men jag kan göra några katters liv bättre och förhoppningsvis se till att det inte föds ännu fler vildkatter.

  • Anonym (Hjärtat brister)
    Glinda från Oz skrev 2018-05-22 13:46:16 följande:
    Det går alltid att få in katterna i fällor om man ger det lite tid. Mata inte på 1-2 dagar innan du riggar fällan. Rigga med något gott som luktar mycket (alltså inte torrfoder) du kan ha tonfiskvatten runt fällan också (lite tonfisk som man blandar med vatten i en 1 1/2 liter flaska) meningen är INTE att katterna ska äta av det, det är lukten man vill åt.

    Vissa katter går inte in i fällan om någon tittar på, rigga i så fall en återlkamera vid buren och sitt ett kvarter bort, har du ingen åtelkamera köp en kattringklocka.

    Är det mammor med ungar måste du ta reda på vilken katt som har vilka ungar och hur många de är, ungarna ska fångas in före mammakatt.

    Är det en koloni får du räkna med att ge det 3-4 månader efter du tror att du fångat in alla måste du ha en åtelkamera riggad mot en matskål för att verkligen se att alla katter är borta.

    Ordna med en matningsbur, de flesta använder en gammal transportbur som de klär i plastpåsar (så den tål vatten) och något tyg eller liknande så den smälter in i omgivningen. Ställ den i en buske.

    Du kan inte bara mata, katterna måste kastreras annars förökar de sig. Vill du ha råd kontakta ett katthem, det är inte säkert att de kan hjälp rent praktiskt men de kan ge råd.

    Jag rekommenderar att du kollar vilka katter som ingår i kolonin innan du börjar fånga in, det underlättar massor.
    Bra tips men vad gör jag med kattungarna? Jag har inga hem åt dom, inga katthem tar emot dom och dom kan inte kastreras tills dom är 6 månader. Då hinner dom kanske bli med kattungar innan jag hinner fånga dom och misären fortsätter. Dom äldre katterna kan jag släppa ut igen efter vetbesök men vad gör man med dom yngre? Det här är så frustrerande och överväldigande att man bara vill gråta. Gråter 
  • Anonym (Hjärtat brister)
    Glinda från Oz skrev 2018-05-22 23:30:25 följande:
    Du gör ett jättejobb och det tycker jag du ska vara stolt över!

    Man kan kastrera katter som är tre månader gamla men få veterinärer gör det. Bor du i Stockholm tycker jag du ska höra av dig till Norrtälje katthem deras ungar är alltid kastrerade, deras veterinär kanske kan hjälpa dig eller så vet de vart du ska vända dig. Katthem/organisationer fångar oftast in mammor med ungar först för det blir bara svårare ju äldre ungarna blir. Är det riktigt små ungar är det inga problem att omplacera dem så snart de har åldern inne (de hinner bli tama under tiden)

    Det här kommer kosta massor av pengar, har du den finansiella biten klar? Var i landet bor du?
    Jag vill bara att katterna ska ha det bra och helst få ett hem så jag gör vad jag kan.

    Jag betalar allt själv men det gör inget för det är katterna värda. Har fått tips om en kattförmedling idag som eventuellt skulle kunna ställa upp men jag har inte ringt dom än. Tänkte erbjuda 10 000 kr om dom tar kattungarna. Tror du att det räcker eller borde jag ge mer direkt? Dom äldre katterna tänkte jag göra TNR på då  det inte finns mycket hopp om att dom äldre katterna ska få något hem. Men jag tänker förstås försöka hitta hem åt dom också men viktigast av allt just nu för dom äldre katterna är att sterilisera dom och göra en hälsokontroll samtidigt då dom får ungar oftare än jag hinner blinka.
  • Anonym (Hjärtat brister)
    Dexter dot com skrev 2018-05-23 05:40:29 följande:
    Hur många katter rör det sig om?
    Många. 5 kattungar på 7 veckor och jag tror att en födde nya kattungar igår. Sen är det 7 vuxna katter också fast dom yngsta vuxna är födda förra hösten så jag borde kanske kalla dom tonåringar.
    Glinda från Oz skrev 2018-05-23 08:17:48 följande:
    Det är jättefint av dig. <3

    Jag tycker inte du ska betala något alls till katthemmet, det brukar man inte göra när man lämnar in hemlösa katter.

    Har du pratat med alla katthem/organisationer som finns i trakten? Om inte är det första steget att göra det.
    Jag betalar gärna så att dom kan få en chans att få ett hem och så att katthemmet kan fortsätta sitt jobb. Som du sa så kostar det ju runt 2000-3000 kr per katt med sterilisering, sprutor och blodprover så det är okej med mig om dom får 2000 kr per katt dom tar emot för jag antar att dom får rabatt hos någon veterinär som inte jag får när jag gör allt privat. Jag hoppas bara att dom tar emot kattungarna! Dom äldre tänkte jag ta till en veterinär och det får bli TNR för dom. Inte optimalt på något sätt men den bästa lösningen jag har för dom och dom kommer ju att ha skydd, vatten och mat i framtiden.

    Ni som håller på att tjafsa om vad katter förstör eller inte förstör får skapa en egen tråd och sluta gå OT i min!

Svar på tråden Mata vildkatter