• Tihi

    Vad lägga ut så att dom inte kan parkera där?

    Vi har gräsmatta ut mot vägen där bilar och lastbilar ofta parkerar i väntan på något. Det är vår tomt och irriterande som fan så nu vill jag lägga ut något så att det inte går att parkera där men vad? Tyvärr får vi inte ha staketet ända ut till gatan och gräset behöver klippas med en åkbar gräsklippare där så man måste komma runt hindren på något lätt sätt. Vi får plantera buskar och blommor men vill helst inte skapa mer jobb. Har någon lust att hjälpa mig att komma på vad vi ska lägga ut för att slippa dessa fordon?

  • Svar på tråden Vad lägga ut så att dom inte kan parkera där?
  • Tihi
    Bertram skrev 2018-05-22 23:15:47 följande:
    Spikmatta :)
    Kanske borde hälla ut massor av spik och skruv i gräset och sitta och skratta när dom får kämpa med att byta däck i regnet.  
  • GGN
    Tihi skrev 2018-05-22 22:53:33 följande:

    Parkeringsautomat.

    Tror jag gör en kombo med skylt och stenbumlingar. Fast om det inte blir stenbumlingar vad kan man sätta dit istället? Det får ju gärna se snyggt ut samtidigt.

    Det är uppenbart att det är vår tomt men folk parkerar där ändå vilket är jätteirriterande. Staketet får tyvärr inte gå vid tomtgränsen ute vid vägen utan måste vara 2 meter bakåt från vägen fast det är vår tomt ända till vägen.


    Av säkerhetsskäl alltså? Att folk kan sladda in i det?

    Jag tror skyltar blir bra och effektivast. Eller parkera era cyklar där.
  • cosinus

    Plantera något i krukor som är nog stora för att bilarna ska akta dessa men nog smidiga för att ni ska kunna flytta undan om det behövs vid klippning.

  • Studentpappa

    Fotanglar, vill du inte punka deras däck så ställ dit något ni drar undan när ni ska klippa gräset. Sätt upp blomlådor eller krukor med blommor i så ser det trevligt ut. 


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Poppy75 skrev 2018-05-23 13:02:20 följande:

    Trädgårdstomtar!


    Finns det folk som har det frivilligt fortfarande?
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Tihi
    GGN skrev 2018-05-23 12:18:53 följande:
    Av säkerhetsskäl alltså? Att folk kan sladda in i det?

    Jag tror skyltar blir bra och effektivast. Eller parkera era cyklar där. smile2.gif
    Inte av säkerhetsskäl utan bara för att det kan ta ett tag att få tag i stenbumlingar och jag vill ha något fixat omedelbart. Skylt kan jag ju få upp direkt så det ska jag åka och köpa.
    cosinus skrev 2018-05-23 12:29:52 följande:
    Plantera något i krukor som är nog stora för att bilarna ska akta dessa men nog smidiga för att ni ska kunna flytta undan om det behövs vid klippning.
    Bra idé men det känns som om krukor lätt kan bli stulna. Kan tänka mig plantera något i marken dock men vad skulle det vara? Det behöver ju ta upp lite plats. Det är 2-3 meter mellan gatan och staketet.
    Studentpappa skrev 2018-05-23 13:12:16 följande:
    Fotanglar, vill du inte punka deras däck så ställ dit något ni drar undan när ni ska klippa gräset. Sätt upp blomlådor eller krukor med blommor i så ser det trevligt ut. 
    Krukor är jag rädd för att dom blir stulna för folk verkar ju ta allt idag Obestämd men jag ska se om det finns "fula" blomlådor som ingen skulle vilja stjäla som är tillräckligt snygga för att slippa skämmas över.


  • gamlapappan3

    Varför inte:
    Några skräckinjagande totempålar?
    eller (modeller av) krympta skallar på stör?

    Det låter väldigt konstigt att ni inte har tillåtelse att sätta upp ett staket vid er egen tomtgräns. Jag hade för mig att det alltid är tillåtet, till och med utan bygglov, om det är under en viss höjd.

  • Themis

    En burk surströmmingsspad i luftintaget brukar bota de flesta felparkerare.

    Fast är man snäll så kan man ju införskaffa små trafikkoner med nylonband emellan istället och spara surströmmngen till de som flyttar på konerna för att parkera.


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • EnAnonumius

    Nu kom jag på den bästa lösningen.

    1) Spikmatta.. 2rader

    2)  Parkeringsautomat

    Vill bara tillägga förslag på pris.

    100kr för 10minuter. 
    500kr för 1 timma. (100kr rabatt blir det i praktiken)
    11500kr för 24 timmar. (500kr rabatt blir det i praktiken)
    72 000kr för en vecka (ett dygn i rabatt blir det i praktiken)

    Kan ju ge en pytte liten, rabatt på 1timmas, och 24timmars parkering och en veckas parkering,  för att inte verka för snål.. smile5.gif

    3) Surströmming spad för att hälla in i luftintaget.

    En kombination av alla tre.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Roddarn

    Bara för att jag är nyfiken! Vad är anledningen till att ni inte får bygga staket vid er tomtgräns?
    Enligt Boverket så kräver normala staket inte ens bygglov.

    Det där känns ju som att kommunen vill ha "tillgång" till er tomtyta av någon anledning, finns det nått servitut eller liknande?

    Jag ifrågasätter inte dig alltså, utan är nyfiken av vilken anledning ni inte får bygga! Det finns ju så mycket konstiga regler och påhitt. 

  • nattuw
    Tihi skrev 2018-05-22 14:36:58 följande:

    Vi har gräsmatta ut mot vägen där bilar och lastbilar ofta parkerar i väntan på något. Det är vår tomt och irriterande som fan så nu vill jag lägga ut något så att det inte går att parkera där men vad? Tyvärr får vi inte ha staketet ända ut till gatan och gräset behöver klippas med en åkbar gräsklippare där så man måste komma runt hindren på något lätt sätt. Vi får plantera buskar och blommor men vill helst inte skapa mer jobb. Har någon lust att hjälpa mig att komma på vad vi ska lägga ut för att slippa dessa fordon?


    Ställ dit en gammal cykel eller lite barnleksaker. Då får de välja mellan att kliva ur och flytta sakerna, köra över dem, eller låta bli att parkera. De flesta torde välja det tredje allternativet. Det borde inte heller ställa till allt för stort besvär när ni skall klippa gräset.
  • kemp

    Hade blivit galen om någon parkerade på min tomt... vad står de och väntar på när de parkerar där?? Hur ser det ut? Förstår de inte att det är er tomt?

    Kan ni plantera tuja eller något liknande?

Svar på tråden Vad lägga ut så att dom inte kan parkera där?