• Anonym (Svea)

    Vem betalar trasiga byxorna?

    Idag fick min dotter låna ett annat barns byxor på förskolan som tyvärr gick sönder i knäna när hon snubblade. Den andra mamman blev arg och tyckte jag ska ersätta dem (vi hämtade samtidigt).

    Jag är ensamstående till flera barn och vänder redan på kronorna. Detta var såklart olyckligt, men jag ser inte hur detta kan vara mitt ansvar. Man ska helt enkelt inte lämna kläder man är rädd om på förskolan.

    Kan förskolan stå för detta eller vad kommer hända?

  • Svar på tråden Vem betalar trasiga byxorna?
  • Anonym (mor)
    Anonym (Hrmm) skrev 2018-05-24 23:04:02 följande:
    Tyvärr är attityden mammor emellan ganska ofta i tråkig stämning. Så mkt skitsnack bakom ryggarna i div föräldragrupper, på öppna fsk och div babyaktiviteter. Jobbar själv inom en gren av detta, och får ofta höra massa småpikar, skitsnack osv bland mammor...
    Så har det alltid varit och kommer fortsätta vara. Kvinnors sätt att umgås helt enkelt. 
  • Anonym (mor)
    Anonym (*...*) skrev 2018-05-24 23:55:27 följande:

    www.minirodini.com/sv-se/rosa-fancy-leggings-med-hastar Kan förstå om den mamman blev lite ledsen. Själv skulle jag aldrig köpa så dyra leggings eller låta dottern ha dem på förskolan.


    Onödigt dyra om man inte är gjord av pengar men ännu mer onödigt att köpa dem och inte tordas använda dem. Barn växer ju så fort och förskolan är ju där de lever större delen av sin tid.
  • Anonym (m,j)

    Många svar så du har troligen redan fått detta: 

    Ja, det är vanligt på många ställen, Jag har arbetat i vikariepool i flera kommuner och ALLA hade som kutym att låna ur andra barns lådor när något barn råkat använt upp alla sina egna extrakläder. 

    På alla ställen har jag infört att kvarglömda kläder som inte hämtats inom 6 månader (kläderna har så funnits till påseende minst en gång i månaden, ofta längre) ska läggas i en förskolelåda där man kan låna kläder. Dessa märks då med textilpenna, så att det syns utanpå, men inte med megastor text med förskolans/avdelningens namn. 

    Efter ett tag blir det en ganska diger samling i den där lådan, föräldrar har också själva lagt dig urvuxna kläder så efter det har det inte varit några problem med lånekläder. Det största problemet har varit viss personal som inte riktigt gillar förändringar, även om de är till det bättre. 

    Kvarglömda kläder av större typ som är svåra att förvara har skänkts iväg till Röda korset eller liknande. Vi har endast behållit någon overall etc att ha i nödfall. 

  • RoggaB

    Har ett barn på dagis (I Tyskland). Har aldrig hört talas om Mini Rodini kläder.
    Var tvungen att Googla
    - Hur faan kan man köpa sånt dyrt fult skit till ett dagis barn som ändå bara kan använda det I ett halvår innan det är dags för nästa storlek?
    Dessutom som förälder lägga det I sitt barns ombytes kläder. Då är man ju som förälder inte klok utan snarare vårdslös. Vad är vitsen? Visa att man är en idiot och köper dyrt skit? (Som kanske också är ömtåligt)
    Eftersom nu TS(ditt) barn hade sönder kläderna finns det ju en liten orsak att du skall ersätta den trasiga klädes plagget. Men lämpligast genom att erbjuda ett motsvarande plagg som du själv köper till ditt barn och inte en Rodini Mini.
    Trilskas föräldrarna till Rodini Mini, är det bara att hänvisa till dagis personalen och att inte du valde att klä ditt barn med andras sketna fjolliga Lyx.
    Låt inte andra trycka ner dig och undvik att imponeras av andras fjolligheter.
    När/om du skall ersätta plagget kräv också att behålla det skadade.

    Personligen köper jag hellre robusta prisvärda saker även om jag skulle utan problem ha råd med 100gånger dyrare skit. Man är inte klok om man klär sitt dagis barn I dyra märkeskläder.

  • Anonym (Cecilia)

    Hej Svea!

    Jag tycker det är en självklarhet att du ska betala. Det var snällt att din dotter fick låna byxorna och nu gick de tyvärr sönder. Varför ska någon annan bli av med kläder för att din dotter inte har tillräckligt med kläder på dagis? Den andra familjen kanske också vänder på slantarna. Eller så vill de spendera dem på sin egen familj och inte på din dotter.

    För mig hade det varit självklart att gå hem till dem samma dag, tacka för lånet och be så hemskt mycket om ursäkt över att byxorna gick sönder. Och så hade jag räckt över dem pengarna.

    Det finns inga andra sätt att behålla sin värdighet eller sitt goda rykte.

  • SanderR

    Jag hade betalt den andra föräldern för byxorna och sedan pratat med förskolan om att den skada nu skett, om det finns någon kompensation att få? 
    Annars hade jag bara bitit i det sura äpplet och laddat ut med fler byxor på förskolan. 

  • Anonym (Hrmm)

    Fast värdet på ens barns kläder man har på de, både på fsk och hemma ska väl alla andra skita i? Vill man som förälder ha märkeskläder osv för 500-800 kr per plagget så är det väl upp till de att bestämma? Vissa personer har den ekonomin och bryr sig inte om barnen skitar ner fina märkeskläder. Vissa vill tex inte handla från vissa kedjor då de har dåliga arbetsvillkor för arbetarna, vissa prioriterar eko osv... Så bara för man har tights för 400 kr så behöver det inte betyda att familjen badar i pengar... (O hade de gjort de i detta fall så tror jag inte de krävt nya)

    Vi hade tex haft råd att låta vår dotter ha kläder för 3-500 kr på fsk, nu väljer vi dock att inte ha det då vi tycker de är för mkt pengar och hellre lägger pengarna på andra saker. Ja o vissa kläder är fruktansvärt fula i både tryck o passform på barn, men jag skulle aldrig få för mig att ens uttrycka och varför har man FROST kläder till sin unge... Låt varje familj klä sina barn som de vill o lär era barn att alla är lika mkt värda oavsett om de har dyrare märkeskläder eller ngt billigare från h&m..

    Jag står fortfarande fast vid att ts ska förklara sin ekonomiska situation för föräldrarna till andra barnet och kanske få betala en viss summa per mån el ersätta med andra par tights. (Om nu inte fsk ersätter)

  • nihka

    Förskolan får ersätta den andre föräldern för byxorna de valde att sätta på din dotter för du inte hade med tillräckligt med ombyte.

    Uppmana fsk att inte låna ut andra barns kläder. Nästa gång din dotter inte har nog med kläder får hon gå ut och leka i bara trosorna eller stanna inne om det är för kallt medan de andra barnen är ute.

  • Whisp
    Anonym (Cecilia) skrev 2018-05-25 11:27:40 följande:

    Hej Svea!

    Jag tycker det är en självklarhet att du ska betala. Det var snällt att din dotter fick låna byxorna och nu gick de tyvärr sönder. Varför ska någon annan bli av med kläder för att din dotter inte har tillräckligt med kläder på dagis? Den andra familjen kanske också vänder på slantarna. Eller så vill de spendera dem på sin egen familj och inte på din dotter.

    För mig hade det varit självklart att gå hem till dem samma dag, tacka för lånet och be så hemskt mycket om ursäkt över att byxorna gick sönder. Och så hade jag räckt över dem pengarna.

    Det finns inga andra sätt att behålla sin värdighet eller sitt goda rykte.


    SanderR skrev 2018-05-25 11:29:52 följande:

    Jag hade betalt den andra föräldern för byxorna och sedan pratat med förskolan om att den skada nu skett, om det finns någon kompensation att få? 

    Annars hade jag bara bitit i det sura äpplet och laddat ut med fler byxor på förskolan. 


    nihka skrev 2018-05-25 11:41:25 följande:

    Förskolan får ersätta den andre föräldern för byxorna de valde att sätta på din dotter för du inte hade med tillräckligt med ombyte.

    Uppmana fsk att inte låna ut andra barns kläder. Nästa gång din dotter inte har nog med kläder får hon gå ut och leka i bara trosorna eller stanna inne om det är för kallt medan de andra barnen är ute.


    Har ni ens läst tråden? TS hade FEM par ombyten, varav ngt var bara vatten som de då lagt i en påse ist för torkskåp. Som ngn skrev tidigare, ska hon ha hela garderoben på fsk eller?

    Nä jag tycker allt det är förskolans ansvar som lånar ut andra barn kläder utan tillstånd. Och i denna värme som vart hade dottern nog kunnat gå utan tights ute med...
Svar på tråden Vem betalar trasiga byxorna?