• Anzil

    Det har inte dragits någon skatt - Nu är jag rädd att jag har gjort något olagligt fast jag inte vill . .

    Hej!

    Jag har egentligen haft tankar på att besöka skatteverket angående om att min skatt inte verkar ha dragits. Jag såg på min skattedeklaration, och då var det en extrajobb på 500 kronor och ingen skatt hade dragits. Och en annan arbete på ungefär tusen kronor och samma sak där. Ingen skatt hade dragits. Men mina övriga arbeten på deltid och en annan extrajobb som jag drar till ca en gång i månaden har det dragits skatt.

    Jag är nu oerhört rädd för att jag skall råka dit för skattefusk eller vad som helst och hamna i belastningsregistret. Jag har ambitioner i mitt liv, och är väldigt rädd för att hamna i någon sådan register.

    En annan kompis sa att det inte har gjort något fel. Det sa han när deklarationen hade kommit. Då lyssnade jag på honom naivt och gjorde ingenting åt saken. Men nu kom tanken upp och jag borde ändå besöka skatteverket för bekräftelse.

    Men jag har sådan nervositet och rädsla i mig.

  • Svar på tråden Det har inte dragits någon skatt - Nu är jag rädd att jag har gjort något olagligt fast jag inte vill . .
  • EmberEyes

    Om du tjänar ca 18000 eller mindre på ett år behöver du inte betala skatt. Är du orolig ska du absolut kontakta skatteverket, men de summor du nämner ligger långt under vad som är skattepliktigt.

  • Anzil
    EmberEyes skrev 2018-05-26 04:50:11 följande:

    Om du tjänar ca 18000 eller mindre på ett år behöver du inte betala skatt. Är du orolig ska du absolut kontakta skatteverket, men de summor du nämner ligger långt under vad som är skattepliktigt.


    Jag tror du har fel. Det är väl lite så att en arbetsgoivare inte behöver bry sig om arbetsskatt eller något sådant var det. Men en arbetare måste nog alltid betala skatt, tror jag.

    Det här var inte med mening och jag börjar bli väldigt orolig. Jag har skickat ett mejl till skatteverket, jag kommer nog besöka deras kontor på måndag också.

    Men om man råkar göra något sådant här, kan jag ändå bli dömd och hamna i belastningsregistret?

    Jag försöker trots allt göra rätt för mig. Men det kanske inte staten bryr sig om?
  • Loigios

    Du ber om råd, får ett korrekt svar, men du tror inte på det?

    Varför ens be om råd då om du ändå inte tror på det som gäller

  • OlgaElvira
    Anzil skrev 2018-05-26 01:42:46 följande:

    Hej!

    Jag har egentligen haft tankar på att besöka skatteverket angående om att min skatt inte verkar ha dragits. Jag såg på min skattedeklaration, och då var det en extrajobb på 500 kronor och ingen skatt hade dragits. Och en annan arbete på ungefär tusen kronor och samma sak där. Ingen skatt hade dragits. Men mina övriga arbeten på deltid och en annan extrajobb som jag drar till ca en gång i månaden har det dragits skatt.

    Jag är nu oerhört rädd för att jag skall råka dit för skattefusk eller vad som helst och hamna i belastningsregistret. Jag har ambitioner i mitt liv, och är väldigt rädd för att hamna i någon sådan register.

    En annan kompis sa att det inte har gjort något fel. Det sa han när deklarationen hade kommit. Då lyssnade jag på honom naivt och gjorde ingenting åt saken. Men nu kom tanken upp och jag borde ändå besöka skatteverket för bekräftelse.

    Men jag har sådan nervositet och rädsla i mig.


    På måndag kl 8 ringer du till skatteverket på  0771-567 567 det är deras kundtjänst. Där berättar du det du berättat för oss, de är otroligt hjälpsamma och förstår du inte så frågar du bara om. Då får du ett svar du kan lita på. Plocka fram de uppgifter du har på var du jobbat och dina lönespecar från dessa företag så är det lättare för kundtjänsten att hjälpa dig. Det kan vara telefonkö men det brukar inte ta så lång tid att komma fram. Du har inte gjort något fel, kolla bara upp vad som gäller. Om det är någon som gjort fel så här det de företag du jobbat extra hos som inte har dragit skatt. Men i slutänden är det du som ska betala den.
  • Anzil
    OlgaElvira skrev 2018-05-26 12:05:28 följande:
    På måndag kl 8 ringer du till skatteverket på  0771-567 567 det är deras kundtjänst. Där berättar du det du berättat för oss, de är otroligt hjälpsamma och förstår du inte så frågar du bara om. Då får du ett svar du kan lita på. Plocka fram de uppgifter du har på var du jobbat och dina lönespecar från dessa företag så är det lättare för kundtjänsten att hjälpa dig. Det kan vara telefonkö men det brukar inte ta så lång tid att komma fram. Du har inte gjort något fel, kolla bara upp vad som gäller. Om det är någon som gjort fel så här det de företag du jobbat extra hos som inte har dragit skatt. Men i slutänden är det du som ska betala den.
    Jag förstår och är beredd att betala skatten!

    Jag är bara väldigt orolig att jag begått något olagligt utan att jag velat det. SOm sagt har jag ambitioner i livet och vill absolut inte hamna i något brottsregister.


  • complicit

    Du kommer inte åka dit för skattefusk eftersom det inte är ditt jobb att betala in skatten. Det enda som kommer hända om dina arbetsgivare betalar in för lite skatt är att du får restskatt nästa år. Det du kan göra om du är orolig att det blir för lite skatt är att ringa lönekontoret och be dem dra någon % mer. Då kommer du säkert istället få tillbaka på skatten nästa år.

    Men som ovan skrev så får man tjäna upp till en viss summa varje år utan att betala skatt.

  • bojjen

    Man får ha upp till 1000 kr i inkomst från EN arbetsgivare under ett år utan att behöva betala skatt och arbetsgivaravgift.

Svar på tråden Det har inte dragits någon skatt - Nu är jag rädd att jag har gjort något olagligt fast jag inte vill . .