• kma

    Hur kan jag bevisa för banken att jag ska få anställning?

    Hej!

    Jag och sambon ska köpa hus och har fått lånelöfte. Jag har dock precis fått vikariatanställning i 1,5 på ett företag och då om 1,5 kommer jag få tillsvidareanställning på ett annat företag där jag hade min praktik för ett tag sen.

    Dom sa att så fort det dyker upp en tjänst hos oss ringer vi dig men det kan ta ca 1 år. Så jag vet att jag kommer få jobb där men hur bevisar jag det för banken att jag kommer ha fast inkomst sen?

    Kan jag vara så fräck att fråga på praktiken om dom kan vara något slags bevis på att jag kommer få anställning där även fast det är så långt fram?

  • Svar på tråden Hur kan jag bevisa för banken att jag ska få anställning?
  • Anonym (Klara)

    Någon typ av skriftligt papper torde rimligen krävas och då av den arbetsgivare som skall ge dig den framtida anställningen. Är inte helt säker på att banken nöjer sig med något annat än ett anställningskontrakt, men om du kan få den arbetsgivare där du gjorde praktiken att skriva ett dokument om att du har en fastanställning som väntar from X månad Y år så kanske banken nöjer sig med det.  (Det kan inte bara stå "om ett år" utan krävs säkert minst år och månad, kanske även datum.)

    Problemet är ju bara att det också ofta handlar om en provanställningsperiod. Och har svårt att tro att någon arbetsgivare vill ge ett sådant här "löfte" på papper så långt i förväg, kanske kan bli problemet med facket längre fram, tänker jag, att de tänker, om de trots allt sedan inte kan anställa dig.

    Men testa vet ja!

  • Studentpappa

    Finns ju ingen garanti att dom håller sitt löfte så det lär ju knappast vara möjligt.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • kma

    Tack för allas svar. Kan det räcka med min sambos inkomst om dom nekar mig? Dom vet ju att jag får in pengar 1,5 år nu i alla fall så att jag kan spara också.

  • Kjell2
    kma skrev 2018-05-26 09:33:47 följande:

    Tack för allas svar. Kan det räcka med min sambos inkomst om dom nekar mig? Dom vet ju att jag får in pengar 1,5 år nu i alla fall så att jag kan spara också.


    Kan gå, prata med banken.
  • Anonym (Y)
    kma skrev 2018-05-26 09:33:47 följande:

    Tack för allas svar. Kan det räcka med min sambos inkomst om dom nekar mig? Dom vet ju att jag får in pengar 1,5 år nu i alla fall så att jag kan spara också.


    Inte om ni ska köpa ett hus för 8 mille och din sambo bara tjänat 16 tusen i månaden. Hur långt är ett snöre liksom?

    Det beror på: hur stort lån ni ska ta, hur stor handpenning ni har, vilken anställningsform sambon har, hur hög lön han har, om han haft några betalningsanmärkningar, var i landet ni ska flytta, vilken bank det är, vilken bransch du jobbar i, om ni har barn, om ni har några andra tillgångar och så vidare i all oändlighet.
  • kma
    Anonym (Y) skrev 2018-05-26 09:44:06 följande:

    Inte om ni ska köpa ett hus för 8 mille och din sambo bara tjänat 16 tusen i månaden. Hur långt är ett snöre liksom?

    Det beror på: hur stort lån ni ska ta, hur stor handpenning ni har, vilken anställningsform sambon har, hur hög lön han har, om han haft några betalningsanmärkningar, var i landet ni ska flytta, vilken bank det är, vilken bransch du jobbar i, om ni har barn, om ni har några andra tillgångar och så vidare i all oändlighet.


    Huset vi kollar på ligger ute för prick 1 000 000 och det är bara en visningsdag så tror inte det kommer så många spekulanter. Det ligger dessutom på en liten ort. Och så är det väldigt litet. Sambon är egen företagare sen 5 år tillbaka med ca 20 anställda och företaget går jättebra. Han får ut 22 000 efter skatt. Vi har fått lånelöfte till 1 425000. Kan dom neka oss trots att vi fått löfte? Så vad tror ni om denna prognos om jag har vikariat just nu bara?
  • TQR735

    Det som kan vara ett problem för dig är att bostaden ligger på en liten ort. Bankerna kan på grund av detta ställa specifika krav.

    Detta skriver en bank om lånelöfte " Lånelöftet förutsätter att de uppgifter du lämnat stämmer och är oförändrade vid lånets utbetalningstidpunkt, samt att vi senare kan godkänna angiven bostad som säkerhet för lånet. "

    Ofta är det kontantinsatsen som är problemen vid köp.

    Såg denna uppställning på ett låneexempel.
    "För att få låna pengar till en bostadsrätt eller villa värd 1,5 miljoner krävs att du uppfyller följande krav:


    Kontantinsats (15 procent): 225 000 kronor



    Kalkylränta (7 procent*): 7 400 kronor / månad



    Amortering (2 procent): 2 100 kronor / månad (ytterligare 1 100 kronor vid skärpt amorteringskrav)



    Minsta inkomst före skatt: 255 000 kronor / år (vid ett skuldkvotstak på fem gånger bruttoinkomsten*)



    Summa: Exklusive månadsavgift förväntas du kunna betala 9 600 kronor i månaden i rena ränte- och amorteringskostnader före ränteavdrag."

  • Anonym (Klara)
    kma skrev 2018-05-26 10:48:13 följande:
    Huset vi kollar på ligger ute för prick 1 000 000 och det är bara en visningsdag så tror inte det kommer så många spekulanter. Det ligger dessutom på en liten ort. Och så är det väldigt litet. Sambon är egen företagare sen 5 år tillbaka med ca 20 anställda och företaget går jättebra. Han får ut 22 000 efter skatt. Vi har fått lånelöfte till 1 425000. Kan dom neka oss trots att vi fått löfte? Så vad tror ni om denna prognos om jag har vikariat just nu bara?
    Förstår inte, har ni redan fått lånelöfte? Då har ni ju det, eller har något förändrats i er ekonomi sedan ni fick löftet? Hade du en tillsvidareanställning när ni fick löftet, men bara vikariat nu?
  • kma
    Anonym (Klara) skrev 2018-05-26 11:28:42 följande:

    Förstår inte, har ni redan fått lånelöfte? Då har ni ju det, eller har något förändrats i er ekonomi sedan ni fick löftet? Hade du en tillsvidareanställning när ni fick löftet, men bara vikariat nu?


    Ja vi har fått lånelöfte på två banker men det står att om ena patern har en visstidsanställning görs en särskild prövning eller vad det stod. Men tycker det är konstigt av bankerna att ge löfte såhär över nätet? Om jag visar det för mäklaren och hon ser att vi kommer få låna och sen säger banken nej kan det bli så?
Svar på tråden Hur kan jag bevisa för banken att jag ska få anställning?