• Tessou

    Bilstol till 4-åring?

    Hej, jag är lite nyfiken på vad ni andra har för bilstol till era 4-åringar?

    Dottern har just nu en Britax Two-Way, och har alltså inte det vanliga bilbältet. Och hon får så himla ont av det.. Hon gråter och skriker för att det gör så ont i ljumskarna och där man kissar..

    Så vi måste köpa en ny.. Vilka har Ni andra?

    Hon väger 15 kg och är 110 lång (på 4-års kollen i Februari).


    ♥ ELIAS 090326 ♥ LINNEA 140221 ♥
  • Svar på tråden Bilstol till 4-åring?
  • fjanten
    Poppy75 skrev 2018-06-02 15:16:56 följande:

    "Vår rekommendation är att barn ska sitta bakåtvänt till minst fyra års ålder." Hur kan du få den här meningen till att "Experterna anser inte att längre än 4 år är "möjligt"." ???


    Men det står ju så länge som möjligt, till ca 4 års ålder... Inte att det nödvändigtvis blir omöjligt efter det, men inte heller så man behöver känna att man måste klämma in en 5-åring bakåtvänt om denne sitter obekvämt och gnäller liksom.
  • Guldbarb
    Magnefico skrev 2018-06-02 13:54:35 följande:

    Det är väl just definitionen på "möjligt" som skiljer sig åt kanske. Experterna anser inte att längre än 4 år är "möjligt".


    Var har du läst att experter inte anser att det är möjligt? Rekommendationerna är minst 4 år inte högst 4 år.
  • Tessou

    Oj, vad ni skriver..

    Vi ska åka och prova lite imorgon. Min bil är ganska liten och samtidigt så har hon problem med sina knän, hon kan inte sitta med de i 90 grader hur länge som helst för då kan hon nästan inte gå efteråt.. Hon gråter och har jätteont. Vi har varit till läkare för att utesluta barnreumatism.

    Så hur gärna jag än vill att hon sitter bakåt, så klarar hon inte av det.


    ♥ ELIAS 090326 ♥ LINNEA 140221 ♥
  • Guldbarb
    Tessou skrev 2018-06-03 08:25:23 följande:

    Oj, vad ni skriver..

    Vi ska åka och prova lite imorgon. Min bil är ganska liten och samtidigt så har hon problem med sina knän, hon kan inte sitta med de i 90 grader hur länge som helst för då kan hon nästan inte gå efteråt.. Hon gråter och har jätteont. Vi har varit till läkare för att utesluta barnreumatism.

    Så hur gärna jag än vill att hon sitter bakåt, så klarar hon inte av det.


    Var extra noga med hur bältet hamnar vid axel och över ben. Höftbältet ska gå över låren och inte över midjan eftersom barns höftdelar inte klarar kraften vid en olycka. Axeldelen ska hamna mitt på axeln men hellre närmare halsen än för långt ut på axeln eftersom bältet vid en olycka har en tendens att kana ut på axeln vilket riskerar att barnet glider ur med överkroppen
  • Guldbarb

    Sedan finns det bältesstolar med en del i grenen som gör att barnet inte riskerar att glida ner med rumpan (då blir det ett 4 punkt i stället för 3 punkts bälte) men det är inte alltid bältet hamnar bättre i en sån. Har ni isofix är det att föredra då stolen sitter fast utan att man behöver bälta varje gång barnet inte sitter i plus att barnet inte får stolen i ryggen vid en olycka

  • Magnefico
    Poppy75 skrev 2018-06-02 15:16:56 följande:

    "Vår rekommendation är att barn ska sitta bakåtvänt till minst fyra års ålder." Hur kan du få den här meningen till att "Experterna anser inte att längre än 4 år är "möjligt"." ???


    Möjligen lite fel formulerat. Jag menar att exptererna anser att det inte nödvändigtvis är möjligt med längre än 4 år.
  • Magnefico
    Guldbarb skrev 2018-06-02 20:56:17 följande:

    Var har du läst att experter inte anser att det är möjligt? Rekommendationerna är minst 4 år inte högst 4 år.


    Jag har inte sagt att experterna säger att det är omöjligt i alla fall. Däremot att det inte nödvändigtvis är möjligt.

    Kontentan är att man inte ska klaga på någon som vill vända framåt vid 4 år.
  • Magnefico
    Guldbarb skrev 2018-06-03 09:14:53 följande:

    Sedan finns det bältesstolar med en del i grenen som gör att barnet inte riskerar att glida ner med rumpan (då blir det ett 4 punkt i stället för 3 punkts bälte) men det är inte alltid bältet hamnar bättre i en sån. Har ni isofix är det att föredra då stolen sitter fast utan att man behöver bälta varje gång barnet inte sitter i plus att barnet inte får stolen i ryggen vid en olycka


    Betydelsen av att bälta när stolen är tom är nog rätt överdriven.

    Flertalet barnfamiljer har sannolikt massor av andra lösa saker liggandes i bilen ändå.

    Men visst. Är man supernoga och har inga lösa grejer framme i kupén och ser till att ingenting kan flyga fram från bagageutrymmet (genom t.ex. ett lastnät) så är det kanske meningafullt att bälta fast en tom stol eller köpa en med isofix.
  • Guldbarb
    Magnefico skrev 2018-06-03 10:42:16 följande:

    Jag har inte sagt att experterna säger att det är omöjligt i alla fall. Däremot att det inte nödvändigtvis är möjligt.

    Kontentan är att man inte ska klaga på någon som vill vända framåt vid 4 år.


    Jag har dock inte klagat på att "någon" vill vända en 4 åring framåt men anser att det är viktigt att man är medveten om riskerna. Är man det så är det ett beslut man som förälder/vårdnadshavare har gjort. Långt ifrån alla är medvetna om riskerna med att vända barn framåt.
  • Magnefico
    Guldbarb skrev 2018-06-03 11:02:51 följande:

    Jag har dock inte klagat på att "någon" vill vända en 4 åring framåt men anser att det är viktigt att man är medveten om riskerna. Är man det så är det ett beslut man som förälder/vårdnadshavare har gjort. Långt ifrån alla är medvetna om riskerna med att vända barn framåt.


    Kundskap är väl aldrig dåligt. Men när experter i världens mest bakåtvända land säger att det är ok att vända framåt vid 4 år så tycker jag inte att det finns någon anledning att tveka som förälder.

    Om man är så otroligt riskmedveten finns det nog större faror på annat håll som är mer meningsfullt att gräva i.
  • Guldbarb
    Magnefico skrev 2018-06-03 11:22:55 följande:

    Kundskap är väl aldrig dåligt. Men när experter i världens mest bakåtvända land säger att det är ok att vända framåt vid 4 år så tycker jag inte att det finns någon anledning att tveka som förälder.

    Om man är så otroligt riskmedveten finns det nog större faror på annat håll som är mer meningsfullt att gräva i.


    teknikensvarld.se/barn-sitter-ofta-felvanda-i-bilen-skaderisken-okar-avsevart-118528/ finns anledning att tveka som förälder med att vända sitt barn. Det bästa är givetvis om man har en bil med vändbara säten så att även äldre barn kan sitta bakåtvänt men så länge man är medveten om riskerna är det upp till förälder/vårdnadshavare och inget jag anser att verken du eller jag ska försöka avgöra för någon annan.
  • Tessou

    I måndags köpte vi en ny stol till dottern!

    Det blev en ''Britax Adventure'' för 799 kr.
    Sålde den andra vi hade för 500 kr, så det blev inte så dyrt i slutändan.


    ♥ ELIAS 090326 ♥ LINNEA 140221 ♥
  • Magnefico
    Tessou skrev 2018-06-07 07:12:31 följande:

    I måndags köpte vi en ny stol till dottern!

    Det blev en ''Britax Adventure'' för 799 kr.

    Sålde den andra vi hade för 500 kr, så det blev inte så dyrt i slutändan.


    Låter som ett bra val. Hög tid att vända framåt när man passerar 4.
  • Mamma Till 6 underbara barn
    Magnefico skrev 2018-06-25 11:42:03 följande:

    Låter som ett bra val. Hög tid att vända framåt när man passerar 4.


    Att sitta bakåt är säkrast även för vuxna om de hade varit möjligt så hög tid är de absolut inte bäst vore åka bakåt alltid .
  • Magnefico
    Mamma Till 6 underbara barn skrev 2018-06-25 14:40:39 följande:

    Att sitta bakåt är säkrast även för vuxna om de hade varit möjligt så hög tid är de absolut inte bäst vore åka bakåt alltid .


    I den bästa av världar, absolut. Men utrymmesmässigt brukar det vara hög tid att vända vid 4.
Svar på tråden Bilstol till 4-åring?