Inlägg från: Anonym (Sandra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sandra)

    Ska Sverige ta efter Danmark och införa burkaförbud?

    Absolut inte, vilket sjukt samhällsklimat vi lever i, där kvinnor får betalt för att klä av sig men får betala böter för att täcka sig.

  • Anonym (Sandra)
    AnneSophia skrev 2018-06-13 23:29:18 följande:

    Såklart vi ska stå upp för mäns rätt att förtrycka kvinnor genom att kvinnor ska täcka sig men inte män. Viktiga värderingar att stå fast vid.


    Så att inte förbjuda ett plagg betyder att man passivt tycker att det är ok att män förtrycker kvinnor? Hur är det då med alla kortkorta shorts som ligger så i tiden där kvinnan exploaterar halva sin rumpa då? Är det så vi kvinnor ska klä oss för att inte vara förtryckta i dina ögon?? Gå omkring och se ut som en prostituerad och visa sina privata delar är motsatsen till förtryck?? Är det dom viktiga värderingar du tycker vi ska stå fast vid? Det har varit enstaka reportage om kvinnor som väljer att klä sig i niqab, ja innan dessa valtider fanns det faktiskt dom som lyssnade till DERAS röster, och dom menade på att de frivilligt tog på sig niqaben. Vem är du att föra deras talan?
  • Anonym (Sandra)
    AnneSophia skrev 2018-06-14 19:49:49 följande:

    Vad är det du vill ha sagt? Att det är slampigt eller dåligt om kvinnor vill klä sig lätt? Lägger du samma värderingar i män som är lättklädda? "Gå runt och se ut som en prostituerad". Jag är inte alls förvånad att du och de med sämst kvinnosyn är de som tycker att burkaförbud är dåligt. Du kanske är muslim själv?

    Annars så läs på lite om koranen och islam, prata med muslimer varför de täcker sig.. Så kanske du får en lite annan bild för nu låter det som du bara hittar på saker själv.

    Burka, slöja m.m är till för att kvinnan ska täcka sig dvs öron, hals, hår, bar hud etc. De ska "klä ned sig" så de inte ska väcka begär hos män. Det är alltså kvinnan som ska täcka sig för att inte få män efter sig, och inte tvärtom männen som ska ge fan i tjejer oavsett hur hon är klädd. Vad sänder det här ut för signaler i samhället? Med pojkar/män som växer upp med de föreställningarna? Att alla kvinnor som är lättklädda är bara att ta för sig av!?

    Det är en helt skev bild att man skulle vara mer "värdig" eller liknande för att man täcker sig. Det är värderingar som inte platsar i Sverige.


    Vad jag vill säga är att många lättklädda som du kallar dom ser i mina ögon ut som prostituerade med rumpor som bokstavligen hänger utanför shortsen , jag lägger ingen värdering i det annat än att jag inte skulle vilja förbjuda dessa plagg pga vad sexbranchen gör med dessa stackars sexarbetare. Dom väljer sina plagg precis som kvinnan i niqaben väljer sina, det är du som lägger värderingarna i vad folk väljer att klä sig i. Jag säger det igen, vem är du att avgöra vad en kvinna väljer att ta på sig?

    Och varför inte faktiskt lyssna på vad dom har att säga istället för att föra deras talan?

    Sen undrar jag ifall du tycker samma sak om slöjan? Ska vi förbjuda den med? Den står ju som du säger för ett kvinnoförtryck iom att dom som bär den följer islam, som du anser ha en skev kvinnosyn. Var ska vi dra gränsen?

    Så antingen är jag muslim och då är jag ju hjärntvättad? Eller så har jag ingen som helst kunskap om islam eller muslimer och då är jag okunnig och inte har nån aning om vad jag talar om? Du har en oerhört svartvit bild av verkligheten som jag tror du bör arbeta med. Du ser saker väldigt enkelspårigt och därför är det svårt att överhuvudtaget nå fram till dig.

    Jag känner väldigt många muslimer som bär slöjan och dom har gjort så av egen fri vilja. Det är deras val, och vissa har tom gått emot sin egen familj för att bära den. En del bär den medans mamman eller systrarna inte gör det. Jag säger bara att den som bär slöjan/niqaben i Sverige idag måste ha en stark övertygelse för det stänger många dörrar.

    Vad jag förstår , och jag lägger inte som du värderingar i detta utan detta är vad jag direkt hört av dom som faktiskt bär dessa plagg är att dom gör det för sin gud , det är mellan den och henne. Den är inget man kan tvinga på någon och vi har dessutom lagar som redan skyddar dessa personer som blir förtryckta oavsett religiös bakgrund.

    Du skriver att män ser kvinnor som klär sig lättare som enkla byten pga att det finns kvinnor som täcker sig mera?!?

    Min följdfråga blir så, varför måste kvinnan ändra på sina kläder för att det finns män som inte respekterar kvinnor? Varför inte gå till grundproblemet istället och rikta oss direkt till männen istället ?
  • Anonym (Sandra)
    Slegnirp skrev 2018-06-15 11:25:36 följande:

    Varför skulle det vara ok att bära burka när ingen annan får mask offentligt?


    Du får ha munskydd och keps eller hur? Eller halsduk och mössa? Det finns ingen lag mot detta. Lösskägg och bandana är också fullt lagligt.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Undrande) skrev 2018-06-15 11:31:41 följande:

    Jag vill vända på frågan. Får kvinnor gå topless i muslimska länder? Om inte.

    Varför ska då muslimska kvinnor få bära burka.

    Den dagen muslimerna säger ja ni får gå topless den dagen kommer jag säga ok ni får burka här. Ge och ta principen. Eller så får man tillämpa ta seden dit du kommer.


    Får du klä dig topless i Sverige? På stränderna i Marocko och Tunisien går kvinnor topless men det visste du säkert redan. Så är det ok nu med niqaben i Sverige då?

    Och tycker du själv att muslimska länder är föregångsländer?
  • Anonym (Sandra)
    Slegnirp skrev 2018-06-15 13:27:43 följande:

    Inget av det du nämnde är heltäckande. Det finns lag om maskering på offentliga platser i Sverige. Jag får tex inte gå med rånarluva på stan. Poängen är att det ska gå att identifiera en person. Går jag med halsduk och mössa garn polisen rätt att stoppa mig och begära att jag tar av mig det för identifikation.


    Det blir heltäckande , lika heltäckande som en niqab! Och ja, polisen får stoppa en niqab-klädd kvinna på samma grunder och kräva identifiering.
  • Anonym (Sandra)
    Slegnirp skrev 2018-06-15 13:27:43 följande:

    Inget av det du nämnde är heltäckande. Det finns lag om maskering på offentliga platser i Sverige. Jag får tex inte gå med rånarluva på stan. Poängen är att det ska gå att identifiera en person. Går jag med halsduk och mössa garn polisen rätt att stoppa mig och begära att jag tar av mig det för identifikation.


    Ser nu att du får gå med rånarluva på stan dessutom, endast vid demonstrationer och liknande är det förbjudet.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Undrande) skrev 2018-06-15 13:40:51 följande:

    Är du feminist eller vänster måntro??


    Jag är medmänsklig ,min politiska uppfattning hör inte till denna tråd. Vad är en feminist för dig? Begreppet är så otydligt idag.
  • Anonym (Sandra)
    oanonym skrev 2018-06-15 13:52:23 följande:

    Att vara medmänsklig är bra. Vad anser du om islam och koranen, ur den synpunkten?


    Jag anser att var och en får tro på vad de vill. Det är inte min eller någon annans uppgift att föra andras talan i den frågan. Vill du följa islam och anser att det är rätt väg för dig så varsågod. Vem är jag att säga till henne att hon är förtryckt, och att gå så långt som att förbjuda hennes val av klädsel och göra henne till en kriminell? Fattar inte dubbelmoralen folk har ärligt. Vad betyder frihet för dig i ett sekulärt demokratiskt land som säger sig stå för allas rättigheter?
  • Anonym (Sandra)
    oanonym skrev 2018-06-15 14:10:34 följande:

    Jag vill heller inte ha ett förbud. Men det var inte det jag frågade. Jag anser också att folk får tro vad de vill, men jag får också kritisera vad jag vill. Det ingår i min rättighet att kritisera dåliga åsikter, lika som det ingår att ha dessa dåliga åsikter.


    Ja du har din fulla rätt att kritisera precis vad du vill, det ingår väl i våra bestämmelser och något vi ska värna om. Ska svara på din fråga, jag undrar först och främst vad islam och koranen är så till vida att alla muslimer följer sin egen övertygelse. Om vi tar ex klädseln på kvinnor finns det dom som bekänner sig till islam som bär alltifrån niqab till kort kjol och linne. Hur dom tolkar islam och dess regler är en högst personlig åsikt. Finns muslimer som inte tror på alkoholförbudet, som inte tror homosexualitet är olaglig och i ex Danmark finns kvinnliga imamer som leder bönen och har en moskén riktad till endast kvinnor. Jag tycker det är skam att vi föser ihop alla muslimer i en endaste bunt och tror att alla har samma uppfattningar, samma idéer och tankar och samma tolkning.

    Du svarade inte på min fråga heller:)
  • Anonym (Sandra)
    oanonym skrev 2018-06-15 14:26:19 följande:

    Vilken var din fråga?

    Ja, att bunta ihop alla är fel. Jag brukar adressera det folk skriver, annars frågar jag vad de tycker. Dock visar de flesta undersökningar att det inte är bara ett fåtal muslimer som har dålig kvinnosyn, dålig syn på homosexuella, dålig syn på otroende.m.m.

    Dessutom får inte muslimer tolka koranen,den ska tas bokstavligt. (även om det nästan är omöjligt).

    Hade jag bott i USA hade jag säkert haft denna diskussion, fast om kristna. Om jag nu själv inte varit indoktrinerad ....


    Min fråga står i inlägg #77

    Jag tror inte på undersökningar blint, vad sharia är för vissa är något helt annat för andra och vem man frågar har stor betydelse för vilket svar man får ;) otroende är dessutom ett kristet begrepp, kafir betyder helt enkelt icke-muslim. Visst låter det bättre och dessutom mer rättvist att översätta ordet till dess rätta benämning.

    Får dom inte? Enligt vem? Och vem har då tolkningsföreträde? Och hur kommer det sig då att det är just muslimer som bekänner sig till religionen som har just vitt skilda åsikter i det mesta? Koranen är som jag förstår många gånger skrivet i metaforer, precis som bibeln , och tolkningen är hur bred som helst. Ett ex är just klädseln jag nämnde. Finns många fler , jag hav bara ex på en del i föregående inlägg. En del är helt strikta med att alkohol är förbjuden, dricka sälja osv medans andra dricker i måttliga mängder och anser att ett sådant förbud inte existerar. Dom enda som faktiskt håller med dig om att koranen måste tolkas bokstavligen är just extremister. I alla former då. Kalla dom islamkritiker om du vill ;)

    Åker du till muslimska länder tex Nordafrika , Libanon , Bosnien, Turkiet kommer du se en stor variation av muslimer och deras praktiserande.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Mynona) skrev 2018-06-15 16:01:31 följande:

    Jag har en fråga till dig; du skriver att du känner muslimer - är det från det som du hämtar all din information om muslimer och islam och bygger hela din bild på? Var hämtar du annan kunskap ifrån gällande muslimer och islam? Eller inhämtar du annan kunskap? Hur mycket och hur länge har du läst på om islam och muslimer (i Sverige och utomlands)?

    Det är koranen som lägger värderingar i att lite kläder är oanständigt. Att kvinnan inom islam därför ska täcka sig.

    Jag har också vuxit upp med kompisar som är muslimer och jag kände ett stort behov av att "ta fighten" för muslimer precis som du, innan jag läste på en massa och lärde mig. Du verkar tro att sekulära muslimer hör till majoriteten och är det vanligaste. Att du som, sekulär kvinna (antar jag?) har haft kontakt med muslimer som är sekulära eller som inte är lika bundna till sin religion, säger ju ingenting om alla de som du inte haft kontakt med och som är bundna till religionen. Så din bild blir inte särskilt objektiv.


    Jag är ingen expert på islam eller koranen men genom mina muslimska vänner, artiklar, själv läst koranen och olika föreläsningar om islam har jag ändå fått en ganska bred bild om islam och dess olika former, grupperingar och tolkningar. Har Inte sett din ståndpunkt i frågan så undrar var du står? Bör niqab förbjudas i Sverige? Och var hämtar du själv din information om islam någonstans ?

    Jag är helt övertygad om att de flesta muslimer i Sverige lever efter hur just dom tolkar islam, dvs kvinnan i niqab har själv valt att bära den utifrån sin egna övertygelse, om vi nu ska gå tillbaka till ts frågeställning. Jag har ingen agenda att omvända dessa muslimer till att lämna sin övertygelse, genom att kriminalisera dom och slita av deras kläder med andra ord. Tycker det är fruktansvärt kränkande och i all annan form en brottslig handling som faktiskt inte blir mer legitim i mina ögon bara för att staten gör detta till skillnad från en fysisk person. Fattar inte att folk gömmer sig bakom uttrycken kvinnoförnedrande och kvinnoförakt när dom menar att kvinnan måste frigöras när det är precis dom med dessa yttringar som står för kvinnohatet när man inte lyssnar på de muslimska kvinnornas röster och för deras talan över deras huvuden. Vem är det som avgör vad dessa kläder står för eller vilka värderingar dom sänder ut? Det är väl upp till var och en att själva välja sina egna kläder oavsett.

    I koranen står det inte exakt vad en kvinna bör klä sig i för att behaga gud. Därför finns det tolkningar i frågan. En del menar att anständigt betyder knälånga kjolar och kortärmade toppar medans andra tolkar det som heltäckande niqab. Ser du på imamen i Danmark ex har hon ingen slöja alls på sig. Även här finns det många muslimer som inte tycker slöjan är väsentlig medans andra tycker det. Det är upp till var och en att välja själva utan att någon tar sig den rätten att bestämma åt dom. Det är det jag sätter mig emot. Vad menar du med sekulära muslimer? Och vad är ditt problem med muslimer som är bundna till sin religion menar du?
  • Anonym (Sandra)
    oanonym skrev 2018-06-15 14:56:49 följande:

    Tyckte jag svarade på den frågan när jag påstod att folk får tro vad de vill,men att det även är fritt fram att kritisera det jag tycker är dåligt.

    Som jag förstått det så ska muslimer tro bokstavligt på koranen, inget får tolkas. Det är även därför det påstås att det bästa sättet är att läsa på arabiska. Koranen är Guds sista budskap till mänskligheten. Inget mer kommer. Ett ganska farligt och absolut synsätt. Vem som har bestämt detta vet jag inte, men du får gärna visa att det inte stämmer. Och nej, det är inte endast extremister som anser detta.

    Att det nu finns olika tolkningar är bra och kanske visar att islam är på väg att utvecklas. Framtiden får utvisa hur det blir med detta. Än tycker jag islam i stort är emot mycket av det jag står för, jämlikhet, medmänsklighet m.m.


    Allt tolkas ju i koranen så vad menar du? Det finns exakta förbud ex att inte äta gris , men också inte äta kött som man inte yttrat guds namn före vilket tolkas olika. Vissa menar att det måste yttras vid slakttillfället medans andra yttrar guds namn vid själva intagandet av maten. Det är ju tolkningar,tafsir, som skiljer muslimerna åt och som gör deras praktiserande så olika, precis som kristendomen och judendomens följare. Bästa sättet är att läsa den arabiska versionen för det är på arabiska koranen uppenbarades och mycket av betydelsen i orden försvinner i översättningen. Ex taqwa har en bredare betydelse än endast fruktan ex. Eller ordet deen som felaktigt översätts till att endast betyda religion. Du gav själv exemplet kafir till att betyda otrogen vilket är felaktigt . Det är just detta som bibeln kämpar med. Det finns så många översättningar beroende på vilket år bibeln publicerades och mycket går förlorat i översättningarna.

    Vad är det du vill att jag ska visa? Ditt icke-påstående?
Svar på tråden Ska Sverige ta efter Danmark och införa burkaförbud?