• milania

    Hur söka ensam vårdnad om båda är överens?

    Jag har våran dotter på heltid. Jag gör allt gällande henne och han har i stort sett noll koll på tex förskola och ja men allt. Han har henne ibland. Typ varannan helg osv. Han kan inte ha henne mycket mer än så då han mår psykiskt dåligt osv behöver inte gå in på det.

    Vi har alltid trott jag haft ensam vårdnad pga vissa saker som hänt förut o vi hade pratat om redan då att jag ska ha ensam vårdnad.

    Men tydligen inte. Och nu har jag fått dotterns förskola på mig eftersom vi har delad vårdnad så får ju inte hon gå mina tider även fast jag har henne 100% och han inte klarar det.

    Men hur går man tillväga om båda är överens?

    Mvh

  • Svar på tråden Hur söka ensam vårdnad om båda är överens?
  • Anonym (Visst)

    Är det kommunal förskola?

    Vårdnaden är inte detsamma som umgänge. Om du har barnet så får hon gå dina tider. Spelar ingen roll om pappan är ledig, hemma, semester.

  • Anonym (Boendet avgör)
    Anonym (Visst) skrev 2018-06-03 16:11:47 följande:

    Är det kommunal förskola?

    Vårdnaden är inte detsamma som umgänge. Om du har barnet så får hon gå dina tider. Spelar ingen roll om pappan är ledig, hemma, semester.


    Detta är helt korrekt.

    Låter som en fristående förskola som vill spara pengar (fördomar, jag vet).

    Det är endast boendet som avgör. Har du barnet heltid under veckorna är det det som gäller, helgerna spelar ingen roll. Likaså är det var barnet är folkbokfört som avgör avgift för förskola, fritids mm.

    Vårdnaden har alltså inget med saken att göra. Förskolan har fel.
  • milania
    Anonym (Boendet avgör) skrev 2018-06-03 17:37:26 följande:

    Detta är helt korrekt.

    Låter som en fristående förskola som vill spara pengar (fördomar, jag vet).

    Det är endast boendet som avgör. Har du barnet heltid under veckorna är det det som gäller, helgerna spelar ingen roll. Likaså är det var barnet är folkbokfört som avgör avgift för förskola, fritids mm.

    Vårdnaden har alltså inget med saken att göra. Förskolan har fel.


    Min dotter går på ett familjedaghem i stan. Dottern är folkbokförd hos mig och som sagt jag har henne deltid. Men förskolechefen säger att har man delad vårdnad så måste man ta hänsyn till den andra och han är arbetslös och är bara hemma så då får bara dottern gå 15h...

    O så säger hon att det borde jag veta som jobbar i förskola men har inte vart med om det. Bor ett barn hos en förälder så är det väl den föräödern man går efter?
  • milania
    Anonym (Boendet avgör) skrev 2018-06-03 17:37:26 följande:

    Detta är helt korrekt.

    Låter som en fristående förskola som vill spara pengar (fördomar, jag vet).

    Det är endast boendet som avgör. Har du barnet heltid under veckorna är det det som gäller, helgerna spelar ingen roll. Likaså är det var barnet är folkbokfört som avgör avgift för förskola, fritids mm.

    Vårdnaden har alltså inget med saken att göra. Förskolan har fel.


    Min dotter går på ett familjedaghem i stan. Dottern är folkbokförd hos mig och som sagt jag har henne deltid. Men förskolechefen säger att har man delad vårdnad så måste man ta hänsyn till den andra och han är arbetslös och är bara hemma så då får bara dottern gå 15h...

    O så säger hon att det borde jag veta som jobbar i förskola men har inte vart med om det. Bor ett barn hos en förälder så är det väl den föräödern man går efter?
    milania skrev 2018-06-03 19:38:08 följande:

    Min dotter går på ett familjedaghem i stan. Dottern är folkbokförd hos mig och som sagt jag har henne deltid. Men förskolechefen säger att har man delad vårdnad så måste man ta hänsyn till den andra och han är arbetslös och är bara hemma så då får bara dottern gå 15h...

    O så säger hon att det borde jag veta som jobbar i förskola men har inte vart med om det. Bor ett barn hos en förälder så är det väl den föräödern man går efter?


    Heltid* menar jag förstås i mitt svar.
  • Anonym (Boendet avgör)

    Jag citerade "Anonym (Visst)" om att det hen skrev var helt korrekt. Det är enbart boendet som styr, inte vårdnaden. Chefen där har fel.

  • Anonym (Visst)
    milania skrev 2018-06-03 19:38:08 följande:

    Min dotter går på ett familjedaghem i stan. Dottern är folkbokförd hos mig och som sagt jag har henne deltid. Men förskolechefen säger att har man delad vårdnad så måste man ta hänsyn till den andra och han är arbetslös och är bara hemma så då får bara dottern gå 15h...

    O så säger hon att det borde jag veta som jobbar i förskola men har inte vart med om det. Bor ett barn hos en förälder så är det väl den föräödern man går efter?


    Är det kommunal förskola/omsorg så gäller det som skrivits i ovanstående svar. Dvs har pappan umgänge och är hemma så är dottern hemma. Är det du som har dottern går hon dina tider. Fråga henne hur ni ska lösa det om tex pappan flyttar till Kina och ff är arbetslös med delad vårdnad, är det 15 timmar som gäller då och pappan tar snabbflyg och hämtar? Antigen är hon inte medveten om vad som gäller eller så kör hon en fuling för att lätta på trycket i barngruppen. Tala om för henne att när du har dottern enligt umgängesschema så går hon dina tider punkt.
  • Anonym (Visst)

    Det finns ju fall där det är delad vårdnad men den ena föräldern vägrar umgänge men inte heller vill ge upp vårdnaden. Hur skulle det se ut om förskolan vägrar följa boendeföräldrens tider med hänvisning till att pappan minsann är arbetslös/ledig tis, ons. Boendeföräldren kanske inte ens vet var den andre föräldern befinner sig.

  • Anonym (familjerätten)

    Är ni överens, gå till familjerätten och skriv avtal gällande vårdnaden. 

  • Kusin Krakel
    milania skrev 2018-06-03 19:38:08 följande:

    Min dotter går på ett familjedaghem i stan. Dottern är folkbokförd hos mig och som sagt jag har henne deltid. Men förskolechefen säger att har man delad vårdnad så måste man ta hänsyn till den andra och han är arbetslös och är bara hemma så då får bara dottern gå 15h...

    O så säger hon att det borde jag veta som jobbar i förskola men har inte vart med om det. Bor ett barn hos en förälder så är det väl den föräödern man går efter?


    Det vore ju väldigt konsrigt om det vore vårdnadsformen som styr. Säg att den andra föräldern bor i Australien tex, ska du inte kunna jobba varannan vecka på grund av det?

    Jag har försökt söka info men hittar tyvärr inget om detta. Tyvärr används begreppet gemensam vårdnad allt för ofta som liktydigt med växelvis boende. Jag tror att det är det som ställer till det. Om jag vore du skulle jag ringa till barn och ungdomsförvaltningen pch reda ut det. Det måste ju vara barnets boende och den som har det dagliga omvårdnadsansvaret för barnet som styr, inte den juridiska vårdnaden.
  • Anonym (mmm)
    Anonym (familjerätten) skrev 2018-06-03 23:36:08 följande:

    Är ni överens, gå till familjerätten och skriv avtal gällande vårdnaden. 


    Precis. Ring dit, säg att ni vill skriva ett avtal med deras hjälp och att ni är överens. Då kommer de kalla er båda till ett möte och ni talar om vad ni vill ska stå i avtalet. 
  • Kusin Krakel
    Anonym (mmm) skrev 2018-06-04 07:28:02 följande:

    Precis. Ring dit, säg att ni vill skriva ett avtal med deras hjälp och att ni är överens. Då kommer de kalla er båda till ett möte och ni talar om vad ni vill ska stå i avtalet. 


    Man kan inte skriva ett eget avtal om vårdnad, däremot känns ju Fmiljerätten som rätt instns för att få råd.
  • Anonym (fr)

    KOntakta familjerätten så får ni komma dit. De kommer ställa lite frågor om varför osv. så får ni båda skriva på papper så är det färdigt. 


    Vi gjorde det, enkelt och smidigt.

Svar på tråden Hur söka ensam vårdnad om båda är överens?