Inlägg från: Mytilio |Visa alla inlägg
  • Mytilio

    Hur hantera och dölja sorg efter abort när andra får barn?

    Jag har varit nästan precis samma sits och min syrra fick barn i våras. 
    När jag fick beskedet spenderade jag en hel kväll i sängen i tårar. Det gick inte att hejda, jag var helt förstörd. Sedan med tiden gick det bättre och bättre. Men kanske för att min egen situation började ordna upp sig, min sambo började ändra inställning till att skaffa barn (till det positiva). När jag kände att det inte längre var en omöjlighet för mig att få barn tillsammans med min partner började jag må bättre och också kunna hantera andras graviditeter. Men det tog lång tid för mig att komma dit. Jag klarade kontakten med min syster mycket pga att jag kan bita ihop och hålla inne på jobbiga känslor - sen tog jag kraschen när jag var ensam hemma igen. Ville ju dela så mkt som möjligt med henne och ville inte att hon skulle känna att hon inte kunde prata med mig. 

    Nu är barnet fött, men eftersom vi bor i olika städer har jag inte träffat det än. Det känns jättekonstigt och det är nästan som att hon håller sig ifrån mig. Har frågat flera gånger om jag kan komma och hälsa på dem, men det passar aldrig och hon kommer aldrig med egna förslag. 

  • Mytilio
    Anonym (Sorg) skrev 2018-06-11 18:02:42 följande:

    Jo det hela var riktigt läskigt och sjukt. Han var nästan manisk i sitt sätt att prata om sin längtan efter fler barn, och sedan när jag inte längre passade blev han rent av elak och lade verkligen över allt ansvar på mig att jag blivit gravid. Lyckades få alla i hans närhet att tro att endast han var offret i detta.

    Just det är nog det mest jobbiga, att det finns människor som nu verkligen tror att jag är en galen kvinna som springer runt och försöker lura män att göra mig med barn. Jag har verkligen bara förlorat i detta medan han troligen kunnat gå vidare i sitt liv utan konsekvenser. Även om jag kanske förstår att situationen blev jobbig för honom också, så kan jag verkligen inte förstå hans beteende. Det är så frustrerande och känns så orättvist. Han och hans familj/vänner har verkligen fått mig att känna mig så värdelös.

    De tog även kontakt med min familj för att få dem att övertala mig till abort (vilket de absolut inte gjorde). Mina föräldrar ville till och med att vi skulle polisanmäla dem för trakasserier, men jag kände inte att jag orkade utan ville bara gå vidare då.

    Så ja, det hela var rätt traumatiskt eller vad man ska kalla det. Det är mycket tankar att hantera och det går inte en dag utan att jag tänker på det.


    Jag möter många våldsutsatta kvinnor i mitt jobb och det du berättar påminner mig så mycket om dem och vad de fått och får utstå. Mannen har ju troligtvis någon form av psykiska problem eller är rent av sociopat, en personlighetstyp vem som helst hade kunnat träffa och hamnat i dun situation. Du och din familj vet vad som är sant, då spelar det ingen roll vad andra tror eller tänker. Förhoppningsvis är det fler än du tror som ser igenom hans falska spel.

    Jag tänker att du faktiskt skulle kunna vända dig till en kvinnojour för samtalsstöd kring just det som hänt i relationen mellan er. De har vana att hantera den här typen av samtal.
  • Mytilio
    Anonym (Sorg) skrev 2018-06-13 14:45:06 följande:

    Ja innan jag bestämt mig för abort, när jag inte visdte vad jag skulle ta mig till, ringde jag till Kvinnofridslinjen och kvinnan jag pratade med sa ungefär samma sak - att denna man nog inte var helt frisk. Hon rekommenderade också att ringa min lokala kvinnojour men tyvärr vågade jag, av någon anledning, aldrig göra det då. Men kan helt klart vara värt att kolla upp igen.


    Du kan ringa din lokala kvinnojour eller vilken som i landet. Vill du hellre kunna gå dit för samtal är det ju så klart lättast att ta den närmsta :) Kvinnojouren ska alltid stå på kvinnans sida och har hört berättelser om alla möjliga slags situationer och män som inte kan bete sig.

    Jag skulle rekommendera dig att våga prova <3
Svar på tråden Hur hantera och dölja sorg efter abort när andra får barn?