• linasblomma

    Att tappa bort sig själv

    Med en 6 mån bebis och som gift så känner jag mig borttappad.
    Jag har liksom glömt av vad jag gillar och vad som får mig att njuta av livet. Missförstå mig inte, min bebis är det finaste som finns och det bästa som hänt mig. Jag skulle inte vilja byta henne mot något annat. Hon får mig att bli glad och skratta varje dag.

    Men jag har tappat intresse för mat, jag som älskade mat innan. Hinner knappt laga mat, det får bli spagetti och mackor. Jag har inte haft tid att drömma mig bort med en bra bok eller film. Jag är inte intresserad ändå, kan inte koncentrera mig. Lyssnar inte längre på musik, måste ha ett öra öppen för bebisens skull. Och får jag tid, så behöver jag tystnaden för återhämtning. Har inte shoppat på evigheter, får dåligt samvete för jag vill hellre spara till familjen. Har inte varit hos frisör på över ett år, jag klipper mig med kökssaxen, samma sak- för dyrt och svårt att få tid. Kommer på mig själv med att ha super långa tånaglar, har liksom inte hunnit titta ner där och spana in mina fötter. Förr brukade jag ha spakvällar i badrummet i timmar.
    Min man däremot kan koppla av föräldrarlivet och försvinna in i filmer, telefonen, med kompisar. Han spenderar misnt två timmar varje dag på toan, som bara män kan göra, skita eller vad dom gör.

    När jag gnäller om detta till min man, eller när han ser att jag är trött oh nedstämd, så tar han bebisen och säger- vad vill du göra- gör det! Vad vill du äta, jag fixar det? Gå och köp något, här får du pengar!
    Men då blir det bara blankt i huvudet och jag tackar nej till allt...
    Har tappat bort mig själv och blir passiv, väntar bara på att bebisen ska styra min dag. 

    Någon som känner igen sig eller kan komma med peppande ord. Snälla, säg inte, du skulle aldrig skaffat barn eller liknande. Jag älskar att vara mamma och att ha en dotter, men det är inte alltid lätt att vara mamma. Jag tycker att vi har rätt att få uttrycka det, utan att vara dåliga för den sakens skull. Detta ämne är så tabu.

  • Svar på tråden Att tappa bort sig själv
  • äldreochklokare

    Tror bara du får ha lite tålamod. Det ÄR ju körigt med ett så litet barn och man får lägga undan sina behov just som du beskriver. Din man verkar ju ändå vilja stötta dig så ha det i bakhuvudet för rätt vad det är kommer du säkert på något du vill göra Glad

    Känner du andra med barn i samma ålder? Det brukar kunna vara bra att få prata av sig då de vet hur det är

  • Anna1234

    Jag kände precis som du, och jag tror att vi är många! Det är så typiskt kvinnor att bli Mammor (med stort M) och tro att vi måste göra avkall på oss själva för att vara riktigt bra mammor.

    Min man är en superbra pappa men jag var jättefrustrerad på honom många gånger när sonen var liten eftersom han kunde, precis som din, slappna av helt (t ex på bb när jag inte sov en blund och han och sonen sov djupt). Det låter som att du har en bra partner som hör vad du säger men eftersom ni är olika förstår han inte din känsla av frustration.

    Din känsla kommer gå över! Ju äldre ditt barn blir och då också mindre beroende av dig så kommer du sakta hitta tillbaka till dig själv men det kanske tar ett par år till. Mitt råd är ändå att se på din man och försöka agera som honom, inte ta föräldrarollen så allvarligt. Träna på att lämna ditt barn till din man utan att du har kontroll, det hade jag behövt göra.

  • Meriall

    Låt han ta bebisen. Ta pengarna och åk in till stan fast du inte vet vad du ska göra. När du väl är där, hör efter om någon kompis vill fika. Har ingen tid så gå in på en salong och välj något. Ansiktsbehandling, fotvård, manikyr, massage, klippning. Även om inget känns så kul för man kan ju liksom känna sig helt igenom risig så välj ändå något. På väg hem gå in på ett konditori och köp ngt gott till dig och din man och ta med hem.

    När man bortsett från sina egna behov länge finns det ofta ett motstånd att tänka på sig själv men varje gång man gör det även om det bara är något litet så blir det lättare.

    Och du behöver detta och att lära dig tänka på dig själv. Annars kan det bli dåligt längre fram.

    Du blir en ännu bättre mamma genom att göra detta :)

  • Mizzys

    Slappna av du har ju precis fått barn, det är jobbigt i början.

    Ge det tid du kommer hitta dig själv igen. För mig tog det ett par år men jag lovar att allt kommer sakta tillbaka.

    Det är du som fött barn och inte din man, du känner också en förändring i din kropp som säkert bidrar till dessa känslor.

    Börja enkelt, boka tid hos frissan/ansiktsbehandling eller predikyr så kanske det käns lite bättre

  • linasblomma
    äldreochklokare skrev 2018-06-10 08:06:59 följande:

    Tror bara du får ha lite tålamod. Det ÄR ju körigt med ett så litet barn och man får lägga undan sina behov just som du beskriver. Din man verkar ju ändå vilja stötta dig så ha det i bakhuvudet för rätt vad det är kommer du säkert på något du vill göra 

    Känner du andra med barn i samma ålder? Det brukar kunna vara bra att få prata av sig då de vet hur det är


    Tack för dina kloka ord. Jag har sökt kontakt nu via facebook med andra mammor, att vi kan träffas för en kaffe och prata av oss med vara dra. Det blir nog bra:)
  • linasblomma
    Anna1234 skrev 2018-06-10 08:25:04 följande:

    Jag kände precis som du, och jag tror att vi är många! Det är så typiskt kvinnor att bli Mammor (med stort M) och tro att vi måste göra avkall på oss själva för att vara riktigt bra mammor.

    Min man är en superbra pappa men jag var jättefrustrerad på honom många gånger när sonen var liten eftersom han kunde, precis som din, slappna av helt (t ex på bb när jag inte sov en blund och han och sonen sov djupt). Det låter som att du har en bra partner som hör vad du säger men eftersom ni är olika förstår han inte din känsla av frustration.

    Din känsla kommer gå över! Ju äldre ditt barn blir och då också mindre beroende av dig så kommer du sakta hitta tillbaka till dig själv men det kanske tar ett par år till. Mitt råd är ändå att se på din man och försöka agera som honom, inte ta föräldrarollen så allvarligt. Träna på att lämna ditt barn till din man utan att du har kontroll, det hade jag behövt göra.


    Åh min man är så slarvig! Jag tror hon ska dö om han har hand om henne själv:/ När han skulle bada henne tappade han upp kallvatten vilket resulterade i en vääldigt ledsen bebis. Blöjan byts om det verkligen behövs (dom är dyra förstår ni), dvs när det börjar läcka. Och han har en otrevlig vana att låta okända folk få hålla henne, servitriser, cafebesökare, random folk på trottoaren, turister...
  • SI12344
    linasblomma skrev 2018-06-11 12:51:33 följande:

    Åh min man är så slarvig! Jag tror hon ska dö om han har hand om henne själv:/ När han skulle bada henne tappade han upp kallvatten vilket resulterade i en vääldigt ledsen bebis. Blöjan byts om det verkligen behövs (dom är dyra förstår ni), dvs när det börjar läcka. Och han har en otrevlig vana att låta okända folk få hålla henne, servitriser, cafebesökare, random folk på trottoaren, turister...


    Hmm, är det här kanske det riktiga problemet?

    Jag uppskattar att komma bort några timmar i veckan men framförallt att få sova ut på morgonen - det hade aldrig gått om jag inte litade på min man.

    Sen är det inget fel med att skjuta fram sin egentid men det är ju trevligt att få bli klippt, äta brunch, gå på bio oavsett om man är ny mamma eller ny pappa. Eller att få göra ingenting ifred.
Svar på tråden Att tappa bort sig själv