• Beya

    Fler som har 2,5 åring som fortfarande inte pratar?

    Vår tjej är 2,5 år och har länge haft sitt "egna" språk som man inte förstår. Det kommer fler o fler ord som är riktiga, men aldrig meningar eller så. Hade varit skönt o höra om fler har det så?

  • Svar på tråden Fler som har 2,5 åring som fortfarande inte pratar?
  • Fosse

    Min son sa knappt ett ord innan tre års ålder. Sen släppte det på en gång och nu vid fem pratar han helt normalt.

    Vi diskuterade att besöka en logoped på BVC, men de verkade inte överdrivet oroliga och det blev aldrig av innan kan kom igång.

  • Duckan

    Vi har ett syskonbarn som pratade mumbo fram till tre års ålder sen lossande det och orden flödade ur henne.

  • Beya

    Skönt o höra!:) Lite pressande från omgivningen att ofta få höra om hon lärt sig prata mer.

  • Meriall

    "Regeln" brukar vara att om barnet förstår och kan följa uppmaningar typ "hämta bollen", "lägg katten i korgen" så är det ingen fara om talet dröjer lite. Förstår barnet inte är det värre.

  • Beya

    Ok, förstår gör hon tack och lov. Men det" normala för en 2,5åring hade väl varit att hon pratade i meningar eller?

  • Jill 79

    Min två och ett halvt åring pratar oftast ett ord i taget. Men även lite två ords meningar. Typ pappa jobbet eller mamma kolla. Det ska väl prata två eller tre ords meningar men jag hade inte varit orolig så länge barnet förstår vad man säger. Men har ni ingen 2.5 års koll på bvc? Den ska ju vara just om språket.

  • Beya
    Jill 79 skrev 2018-06-13 15:38:07 följande:

    Min två och ett halvt åring pratar oftast ett ord i taget. Men även lite två ords meningar. Typ pappa jobbet eller mamma kolla. Det ska väl prata två eller tre ords meningar men jag hade inte varit orolig så länge barnet förstår vad man säger. Men har ni ingen 2.5 års koll på bvc? Den ska ju vara just om språket.


    Jo vi väntar på den kallelsen men brukar bli förenat nu när det börjar bli semestertider.
  • Jill 79
    Beya skrev 2018-06-13 16:10:45 följande:

    Jo vi väntar på den kallelsen men brukar bli förenat nu när det börjar bli semestertider.


    Ahh. Ja lika för oss. De ringde och kollade läget. Och undrade om vi kunde skippa den kollen. Och när jag sa att han börjat med två ords så hoppade vi den kollen och väntar tills treårs besöket istället.
  • Beya
    Jill 79 skrev 2018-06-13 18:11:44 följande:
    Ahh. Ja lika för oss. De ringde och kollade läget. Och undrade om vi kunde skippa den kollen. Och när jag sa att han börjat med två ords så hoppade vi den kollen och väntar tills treårs besöket istället.
    Ok. Då fick du iaf ett samtal, det är mer än jag fått:)
    Men skönt att det ändå är ok om de använder tvåords meningar. Det gör ju knappt min dotter förstås, men vad ska man göra? Får försöka ha tålamod:)
  • OlgaElvira

    Mitt barnbarn som är i samma ålder talar bara enstaka ord, använder gester men förstår när man pratar med henne. Hon är dock motoriskt tidig och kunde gå själv i en trappa vid 2 år och sparka en boll. Men pratar gör hon inte. Hennes pappa var likadan.

  • milda matilda

    Det är inte ovanligt att barn kommer igång med taket förrän vid 3 års ålder, även om det räknas som sent. Ett besök hos logoped kan ändå vara bra för att utesluta att det inte finns fysiska orsaker i tex mun eller svalg som hindrar talet. Det allra viktigaste är dock att ni märker att barnet kommunicerar, tex pekar, har ögonkontakt, följer uppmaningar, att barnet vill dela er uppmärksamhet (tex tittar på flygplanet och tittat på er för att se om ni också ser flygplanet). Om barnet inte gör det skulle jag kontakta BVC och be om ett extra besök. Ni kan även ringa BVC och be att de förlägger 3 års besöket lite tidigare eftersom taket ännu inte kommit igång.

  • Beya
    OlgaElvira skrev 2018-06-15 05:49:40 följande:

    Mitt barnbarn som är i samma ålder talar bara enstaka ord, använder gester men förstår när man pratar med henne. Hon är dock motoriskt tidig och kunde gå själv i en trappa vid 2 år och sparka en boll. Men pratar gör hon inte. Hennes pappa var likadan.


    Skönt att höra att de finns fler!
  • Beya
    milda matilda skrev 2018-06-15 14:29:32 följande:

    Det är inte ovanligt att barn kommer igång med taket förrän vid 3 års ålder, även om det räknas som sent. Ett besök hos logoped kan ändå vara bra för att utesluta att det inte finns fysiska orsaker i tex mun eller svalg som hindrar talet. Det allra viktigaste är dock att ni märker att barnet kommunicerar, tex pekar, har ögonkontakt, följer uppmaningar, att barnet vill dela er uppmärksamhet (tex tittar på flygplanet och tittat på er för att se om ni också ser flygplanet). Om barnet inte gör det skulle jag kontakta BVC och be om ett extra besök. Ni kan även ringa BVC och be att de förlägger 3 års besöket lite tidigare eftersom taket ännu inte kommit igång.


    Ja kommunicerar på sitt sätt gör hon:) hon har ett väldigt tydligt kroppsspråk. Följer uppmaningar gör hon också. Och är väldigt motorisk av sig.
  • elin1989

    Min son sa bara enstaka ord i den åldern, kanske typ 50 ord och inga meningar. Förstod bara enstaka uppmaningar. Gick hos logoped mellan 2 och 4.5, han har kommit ikapp nu och testar inom normalspannet på deras tester. Men jag upplever fortfarande är att han kan vara lite svårare att förstå än andra barn och att man kanske måste prata lite tydligare med honom än med andra barn. Han är kognitivt inte försenad, har bra minne och bygger lego för äldre barn efter instruktioner till exempel.

  • Modernhemmafru

    Min son på 2 år och 2 månader är jättepratig, men nästan bara sitt eget språk. Jag och min man förstår honom, men inga andra. Är inte speciellt orolig! Han var tidig med allt fysiskt och sen med talet, det känns logiskt. Väldigt ointresserad av ord, typ. Men han förstår allt, så talet kommer när det kommer! Om ni vill läsa mer om min vardag med honom och lillebror så är ni välkomna att kika in på min blogg modernhemmafru.se :)

Svar på tråden Fler som har 2,5 åring som fortfarande inte pratar?