Inlägg från: Glinda från Oz |Visa alla inlägg
  • Glinda från Oz

    Snåla vänner

    Jag håller med om att dina vänner har ett tråkigt beteende men du bär lite ansvar själv också. Varför fortsätter du ge och ge när du inte får något tillbaka? Det är ingen som tvingar dig att göra det och eftersom det är du som avviker är det lättaste att du anpassar dig. Om du orkar bråka så säg rent ut flera gånger att du tycker det är viktigt att byta julklappar, födelsedagspresenter mm det kommer inte räcka med att säga till en gång.

    Vad gäller bjudningar bryter dina vänner mot all etikett men återigen det lättaste är att du anpassar dig.

    För att undvika missförstånd tycker jag dina vänners beteende är pisstrist och jag skulle tycka det var jättetråkigt om det var så i min bekantskapskrets.

  • Glinda från Oz
    sextiotalist skrev 2018-06-14 12:24:25 följande:

    Såklart det känns surt, men att kalla ens vänner snåla, för att de inte uppfyller dina förväntningar och har samma ribba som dig, det var det jag reagerade för.

    Ja, det finns absolut folk som är snåla, och det finns nog en och annan som utnyttjar din generositet och ja, såklart det känns surt.

    Men du fortsätter, du köpte en dyr present igen.

    Du verkar vara en väldigt snäll och omtänksam vän, men kanske lite svårt med gränsdragningar kring dig själv (brukar hänga ihop).

    Lös in de presenten du köpt och satsa på en mer rimlig present

    Och en annan sak, kan vara bra att ha med sig.

    När vi hade det som tightast, så fanns det en och annan som mer än gärna stöttade mig (och oss) med guldkant på tillvaron, jag har fortfarande dåligt samvete att jag ännu inte kunnat "betala tillbaka". Jag har självklart försökt att, utifrån de förutsättningar jag har, visa att jag är tacksam. Min dröm är att bjuda henne på en spa-helg, men än så länge har vi inte utrymme för det (vi bygger upp vår ekonomi för fullt just nu). dvs ibland kan det vara väldigt tufft att ta emot dyra gåvor, om man inte har möjligheten att kunna göra något i gengäld. Tacksamhetskuldkontot är även tungt att bära det också


    Ts säger att hon inte behöver dyra gåvor utan bara att de ger något tillbaka. En genomtänkt pressent kan vara nästan gratis (under 100 kronor) ett exempel på det är att ta en mysig skogspromenad, bjuda på picknick och bada i en närliggande sjö. Att bara ägna tid åt varann. Sålänge man inte lever på existensminimum (och det verkar inte ts vänner göra) så har de råd att bjuda på picknick.

    En bra present när man går bort kan vara hemmagjort sylt eller saft (då betalar man bara för sockret och det handlar max om fem kronor) man kan plocka en bukett blommor utomhus, ge ett fint kort, en begagnad bok i bättre skick mm

    Ts säger att hon inte räknar kronor och ören det är gesten som räknas.
Svar på tråden Snåla vänner