• Anonym (Pyret)

    Riskerar jämställdheten att försämras pgfa invandring?

    Jag är stolt över den jämställdhet vi har i Sverige. Om man tittar på WVS kulturkarta är vi ett av de allra mest jämställda länderna i världen. Sverige är ett av de länder där det är bäst att växa upp som kvinna.

    Nu har vi under lång tid haft ett stort inflöde av människor från länder på motsatt sida på kulturkartan. Ju fler människor i ett land med en viss åsikt ju större är risken att hela samhällets värderingar ändras åt det hållet. Hur stor är den risken?

    Det är inte bara män från dessa kulturer som har kvinnofientliga åsikter tyvärr. Även kvinnorna i dessa kulturer bär på dessa värderingar:

    Bassam Al-Baghdady i DN:
    "Andra vanliga förekommande tecken på sekulärfobi är det djupa hatet mot jämställdhet. Idéen om jämställdhet upplevs extra känslig då kvinnor som är uppväxta under patriarkala strukturer upplever sig själva ha lägre status och sämre förstånd än mannen. Därför avfärdar män och kvinnor i denna kultur jämställdhetsidéen som orealistisk och att den strider mot den "naturliga" maktordning som gud har givit oss."

    asikt.dn.se/asikt/debatt/sekularfobi-bland-invandrare-maste-bemotas/

    Saken blir inte bättre av att myndighetspersoner och makthavare ger efter och tummar på jämställdheten när de i stället borde försvara den: separata badtider för pojkar och flickor, flickor behöver inte vara med på sexualundervisning, förskolepersonal kan ha niqab, män slipper hälsa på kvinnor... osv osv.

    Vart är vi på väg?

  • Svar på tråden Riskerar jämställdheten att försämras pgfa invandring?
  • mumiiin
    Anders 386 skrev 2019-01-15 14:15:46 följande:

    Hur kan jämställdhet vara överdriven? Det är väl en självklarhet att det ska vara samma rättigheter och skyldigheter oavsett kön? Rättvisa kan väl knappast överdrivas?


    jämställdheten är väldigt överdriven i sverige. Kolla bara hur samhället ser ut. Här handlar det inte om rättvisa utan om extremist feminism
  • Anonym (A)
    Nimzay skrev 2019-01-15 13:00:17 följande:

    Ja det tror jag absolut, att jämställdheten är i definitiv fara på grund av den massinvandring detta land fått utstå. 

    På gott och ont. Dvs att jag för min del kan tycka att det är både bra och dåligt menar jag.

    Dels positivt eftersom att jag personligen inte är helt och hållet för totalt hundraprocentig jämställdhet egentligen. Samt för att jag i själva verket på många sätt starkt ogillar dagens überfeministiska svenska samhälle och de dåraktiga värderingar man kan finna där. Men samtidigt även fasansfullt och skrämmande negativt eftersom att jag ju samtidigt absolut inte vill att vårt moderna svenska samhälle ska bli extremojämställt och totalt kvinnoförtryckande heller, vilket jag dessvärre befarar att kommer att ske inom en snar framtid till följd av den vettlösa invandringen.


  • Anders 386
    mumiiin skrev 2019-01-15 14:27:41 följande:
    jämställdheten är väldigt överdriven i sverige. Kolla bara hur samhället ser ut. Här handlar det inte om rättvisa utan om extremist feminism
    Extrem feminism är väl inget jag stött på såvitt jag vet... Däremot kan jag lätt hitta stöddiga män som med automatik påtar sig rätten att alltid "veta bäst" när dom möter en kvinna. 

    "Killgissa" är ett bra ord som kom förra året.... Skrattande 

    För att svara på huvudfrågan: Ja - jag tror absolut att jämställdheten kommer att försämras på grund av invandring. Men vi kommer inte att märka det i vårt dagliga liv eftersom vi och många invandrare lever i parallella världar. Bara rent statistiskt. Och i massmedia. 
  • mumiiin
    Anders 386 skrev 2019-01-15 17:42:50 följande:

    Extrem feminism är väl inget jag stött på såvitt jag vet... Däremot kan jag lätt hitta stöddiga män som med automatik påtar sig rätten att alltid "veta bäst" när dom möter en kvinna. 

    "Killgissa" är ett bra ord som kom förra året....  

    För att svara på huvudfrågan: Ja - jag tror absolut att jämställdheten kommer att försämras på grund av invandring. Men vi kommer inte att märka det i vårt dagliga liv eftersom vi och många invandrare lever i parallella världar. Bara rent statistiskt. Och i massmedia. 


    jag är kvinna och ser hur den starka extrem feminismen brett ut sig på många olika sätt
  • Anonym
    mumiiin skrev 2019-01-15 10:51:07 följande:


    varför är det så viktigt med jämställdhet? tycker att det är överdrivet med alla krav på jämställdhet


    Jämställdhet behövs för att motverka feminismen och dess mansförtryck.
  • mumiiin
    Anonym skrev 2019-01-15 19:03:13 följande:

    Jämställdhet behövs för att motverka feminismen och dess mansförtryck.


    på vilket sätt skulle den motverka? feminism bygger på jämställdhet eller så använder dom det i försvar för sina sjuka värderingar
  • Anonym (Pyret)
    mumiiin skrev 2019-01-15 12:44:24 följande:

    jämställdhet är tämligen onödigt i detta överdrivna samhälle. Jämställdhet till viss mån är bra men det är alldeles för överdrivet tyvärr.


    Du tycker inte att män och kvinnor ska ha samma rätt att forma sina liv eller ska vara lika inför lagen, samma lön för samma arbete etc?
  • Anonym (Pyret)
    mumiiin skrev 2019-01-15 14:27:41 följande:

    jämställdheten är väldigt överdriven i sverige. Kolla bara hur samhället ser ut. Här handlar det inte om rättvisa utan om extremist feminism


    Ge 3 relevanta exempel!
  • Anonym (A)
    Vargaflickan skrev 2018-06-15 08:03:28 följande:

    Tyvärr om det fortsätter i den här takten så har vi väl sharialagar snart, och jag som kvinna äcklas att pk-maffian och politikerna försöker försvara och få islamiseringen att vara något positivt. Kan inte för mitt liv förstå hur kvinnor kan stå och försvara den skitreligionen.


  • mumiiin
    Anonym (Pyret) skrev 2019-01-15 22:08:09 följande:

    Ge 3 relevanta exempel!


    det ser du väl själv?
  • Anonym (Pyret)
    mumiiin skrev 2019-01-22 11:24:09 följande:
    det ser du väl själv?
    Uppenbarligen inte så ge 3 exempel!
  • Anonym (ds)
    Anonym (Pyret) skrev 2019-01-15 22:06:23 följande:

    Du tycker inte att män och kvinnor ska ha samma rätt att forma sina liv eller ska vara lika inför lagen, samma lön för samma arbete etc?


    Vi har redan samma rätt att forma våra liv.

    Lika för lagen har kvinnor ofta en fördel. Dels vårdnad och sen brukar kvinnor dömas lindrigare än män för likvärdiga brott. ( Egen uppfattning på det sista men motbevisa det gärna )

    Lika lön för samma arbete ser jag som bra. Fast ur en arbetsgivares syn så får man självklart räkna in hur villig man är till övertid, vabbdagar, sjukdomar. Borta mer = mindre lön, sen hur familjer löser det på hemmaplan är endast upp till familjerna.
  • Anonym (Pyret)
    Anonym (ds) skrev 2019-01-22 11:54:25 följande:

    Vi har redan samma rätt att forma våra liv.

    Lika för lagen har kvinnor ofta en fördel. Dels vårdnad och sen brukar kvinnor dömas lindrigare än män för likvärdiga brott. ( Egen uppfattning på det sista men motbevisa det gärna )

    Lika lön för samma arbete ser jag som bra. Fast ur en arbetsgivares syn så får man självklart räkna in hur villig man är till övertid, vabbdagar, sjukdomar. Borta mer = mindre lön, sen hur familjer löser det på hemmaplan är endast upp till familjerna.


    Vi har samma möjlighet att forma våra liv... på grund av jämställdheten som du tycker har gått för långt.

    När det gäller vårdnad döms det automatiskt till delad vårdnad. Det ska väldigt mycket till för att få ensam vårdnad. Att det nu är så beror på vårt jämställdhetsarbete. Har detta också gått för långt? Hade det varit bättre om det var som förr med moderskapspenning och automatisk vårdnad för mamman vid skilsmässa?

    Historiskt har kvinnor dömts hårdare än män. Kvinnor som begick brott bröt också mot de informella reglerna för hur en kvinna ska bete sig.

    Kvinnor är oftare borta mer från jobbet och detta beror på att män inte tar sin del av ansvaret för hem och barn/alternativt inte släpps in av kvinnorna. Där behövs det jobbas mer.
  • Anonym (Sara)
    mumiiin skrev 2019-01-15 14:27:41 följande:

    jämställdheten är väldigt överdriven i sverige. Kolla bara hur samhället ser ut. Här handlar det inte om rättvisa utan om extremist feminism


  • Anonym (Pyret)

    Det är detta jag är orolig för. Sara Mohammad, SVT Opinion:


    "På samma sätt kan den som vill ta del av svensk nutidshistoria se att även Sverige har blivit betydligt mindre frigjort och öppet än tidigare.


    Ju mer vi uppmanas att dölja oss bakom slöjor, bakom skärmar i SFI-klasserna och på könsuppdelade kommunala bad, desto mera kommer även den infödde svensken att påverkas och se sig själv med den andres ögon.


    Idag är det vi som flytt från förtryck som drabbas. Snart påverkas hela samhället.


    Därför är det viktigt att uppmärksamma kulturrelativism och missriktad välvilja mot de som säger sig vilja leva i enighet med sin ursprungliga kultur och religion."

    www.svt.se/opinion/article3146674.svt

    Ju mer invandrarkvinnors liv blir inskränkt/ju fler kvinnor och män med den synen som kommer till Sverige, desto större risk att den synen spiller över på resten av samhället - att vi ser oss med deras ögon. Jag noterar när jag ser bilderna från modeveckorna i New York och London att det är mycket mer påklätt än det brukar vara.

Svar på tråden Riskerar jämställdheten att försämras pgfa invandring?