Inlägg från: Anonym (Häpnar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Häpnar)

    Är det här rimligt? Bygga 10-rums villa till "storfamilj" med 45.600 kr i månadshyra (för skattebetalarna)

    Här är en annan hemlös som inte fick pengar ens till sovsäck till en början då det ansågs för dyrt.

    www.hemhyra.se/nyheter/hemlos-man-fick-ratt-att-hyra-sovsack/

    Här är en annan (svensk) familj som bor i tält unv.is/expressen.se/nyheter/de-tvingas-sova-i-talt

    "Hemlösa sedan den 1 juli. "Jag jobbar mer än heltid men får ingen fast bostad på grund av en gammal hyresskuld", säger Tanja Nordin. Barnen Victoria, 8, Beatrice, 9, och Erik, 7, sover med mamma i ett tält på en camping i Västerhaninge söder om Stockholm. Om inte situationen löst sig till höstterminen så flyttar de tältet till skolgården, skolan har sagt att det är okej.

    Beatrice, 9, Victoria, 8, och Erik, 7, har ingenstans att bo. De sover i ett tält.

    Vi får ingen hjälp av socialen, säger deras mamma Tanja Nordin, 25."

    Här är en hemlös 5 åring med sin pappa i Helsingborg som inte ens har rinnande vatten, jan 2018

    "Femåring bodde i husvagn utan rinnande vatten - socialen har vetat i flera år

    På en ödegård öster om Helsingborg har en femårig pojke och hans pappa bott i en husvagn utan vatten och kyl. Pappan gör allt för att hitta ett tryggt boende åt dem men får inte hjälp av kommunen - trots att socialen känt till situationen i flera år."

    www.hd.se/2018-01-23/femaring-bodde-i-husvagn-utan-rinnande-vatten-socialen-har-vetat-i-flera-ar

    Tydligen skillnad på folk och folk

  • Anonym (Häpnar)
    Anonym (Jonsson) skrev 2018-06-17 12:05:40 följande:

    Över standard? Var står det? Är det för att villan ligger på Limhamn som du antar det?

    Denna familj lever också på existensminimum. Att ställa utsatta grupper emot varandra hjälper ingen, korkat om något...


    Men det är ju just det politikerna gör! Ställer utsatta mot varann och ja det är korkat. Se mitt inlägg här ovan.
  • Anonym (Häpnar)
    Anonym (Roxandra) skrev 2018-06-17 12:13:58 följande:

    Tror du det finns hur mkt pengar som helst? Ska msn inte hjälpa de som bor i landet till att börja med? Nej, du tycker vi ska ta hit ännu fler....

    Mest patetiska kommentar jag sett... Inte konstigt sverige ser ut som det gör med lågbegåvade människor som dig... Så snälla lilla gumman, kunskap är makt, sök till komvux eller läs färdigt gymnasiet. Du är dummare än min dotter som är 4 år.


    Tack för att du tar kampen med oss svenskar som inte vill ha det så här! Det behövs verkligen eftersom det är så många svenskar som förnekar problemen
  • Anonym (Häpnar)
    Teresia0407 skrev 2018-06-17 11:08:10 följande:

    Du tror inte man hjälper hemlösa och andra barnfamiljer här i Sverige? Att de gör såhär för just den här specifika familjen är säkert för att de inte ska splittra en familj, hur många lägenheter har du med tio rum? Hade du vilja splittra din familj? Usch.

    Kolla på dokumentärerna om Pia på SVT play ?. 3 filmer: Det svåra livet, Det nya livet, Leva livet. Kolla får du se vad som görs för hemlösa, men kom ihåg utan vilja funkar ingen hjälp i världen.


    Äh nej se mitt inlägg ovan med exempel så ser du svenskar som inte ens får pengar till tält för det anses för dyrt.. Det går inte att ha ett hus med 50.000 i hyra medan andra inte ens har rinnande vatten. SVERIGE ÄR FULLT!!
  • Anonym (Häpnar)
    EnGladPingvin skrev 2018-06-17 12:09:40 följande:

    Boende i en villa är troligtvis både billigare, trots hög hyra, än vandrarhem och bättre för barnen. Men ett så stort hus borde kunna rymma mer än en familj. Det är väldigt vanligt att barn delar rum. De behöver absolut inte eget rum, speciellt inte om det är någon annan som betalar. Jag vet föräldrar som sover i vardagsrummet eller en inredd garderob. De lever inte i misär för det. Man borde kunna bygga om huset så att det blir flera lägenheter istället.


    Kostar knappast 50.000 per månad att bo i tält, husvagn eller i vandrarhem som andra (svenskar) får bo i som saknar boende.. Eller vad pratar du om? Lyxcamping med lyxstuga med havsutsikt? Såklart är det är bättre för barnen. Alla hade väl velat ha en villa med 10 rum till sina barn.. Frågan är hur bra det är för de andra barnen som inte har rinnande vatten eller sover i sovsäck?
  • Anonym (Häpnar)
    EnGladPingvin skrev 2018-06-17 17:08:33 följande:

    Du har säkert rätt. Men saken är den att när staten ordnar bostad som de gör till nyanlända så är det inte tält eller husvagn. Jag håller med, det är orättvist. Vet bara inte vad alternativet är. Kanske är jag naiv, men om en barnfamilj blir bostadslös i Sverige hamnat de väl inte direkt på gatan

    Det sociala går väl in och hittar en lösning som t.ex. vandrarhem om det inte finns lägenhet? Kommunen själva har sagt att de betalar betydligt mer än så här för vandrarhem för så här stora familjer.

    Min poäng handlade egentligen inte så mycket om det, utan att jag anser att om man inte kan ordna och bekosta boende själv kan man inte kräva ett rum per barn. Barn kan dela rum, föräldrar kan sova i vardagsrummet. Det är jättevanligt. Så huset i fråga borde gå att dela upp i flera bostäder.


    Det är precis det de gör, se mina länkar ovan i inlägg #21 så har du flera exempel tyvärr. De blir nekade helt enkelt. Ja håller med att ett rum per barn låter vansinnigt. Bättre om 5 familjer får dela på det men antagligen rör det sig om en asylfamilj alltså en man med 3 fruar och 10 barn kanske.. Då vill man att de som familj ska bo tillsammans men är ju svårt att hitta en lägenhet som ska rymma 14 personer!? Alternativet är att inte ta in personer när det inte finns bostäder. Är ju inte bra för någon. Att slösa med skattepengar på det här sättet medan andra instanser går back och gapar efter personal och resurser så är det väldigt konstigt prioriterat. Först får man se till att skola, vård och rättsväsende funkar i Sverige och därefter att folk som bor här har tak över huvudet och mat på bordet. Först efter det kan man börja hjälpa andra och hjälp behöver inte ske i Sverige utan man kan hjälpa utanför Sverige..
  • Anonym (Häpnar)
    Anonym (Skam på torra land!) skrev 2018-06-18 10:42:01 följande:

    Jag vill poängtera att jag verkligen INTE tänker rösta på SD och jah vill verkligen INTE att de ska bli större, och då blir jag förbannad när politiker spelar dem rakt i händerna på detta sätt.


    Varför poängterar du det? Genom att göra det så utgår du ju själv ifrån att bara SD är de som kan ha vettiga åsikter. Dessutom hänger du ut SD som pesten på jorden när det är den benämningen nuvarande styrande politiker och partier ska ha.

    Du borde bli förbannad på att de driver en skitpolitik istället. Nuvarande politiker tycker alltså att denna politik är bra och personer som dig ursäktar det med att de inte vet bättre och ger röster till SD. Som att det var det värsta och inte att de faktiskt behandlar Sverige på det här sättet.

    Du och andra kanske ska inse att de (M och S) vill driva den här politiken. De tycker att det här är bra. Och du och andra fortsätter att ge erat samtycke när ni fortsätter rösta på dem.

    Ungefär som en kvinna som blir misshandlad i ett förhållande och inte ser djävulen hon är ihop med utan hela tiden kommer ursäkter och bortförklaringar, hur Fi han är egentligen och bara inte vet bättre ju..
  • Anonym (Häpnar)
    Anonym (Skam på torra land!) skrev 2018-06-18 12:08:30 följande:

    Jag har läst tillräcklig med trådar på FL för att veta att man lätt förknippas med SD om man skriver det jag skrev.

    Jag blir förbannad på de politiker som röstar för denna typ av beslut. Tyvärr är det ju så att denna typ av beslut riskerar att få fler att vilja rösta på SD - trots att de i alla andra frågor sympatiserar med andra partier. Jag ogillar starkt SD:s övriga politik. Nu talar jag inte bara om vad som står i  partiprogrammet utan också hur de röstat i riksdagen.


    Ja men alla de som skriker "rasist" till de som är kritiska till nuvarande politik som förs är ju de som antagligen är mest rasistiska och trångsynta själva. Som inte klarar av att se det brett. Alltså tycker det är dumt anpassa sig efter det. Det är konstigt att politikerna i princip förstör Sverige men att folk ändå tycker det är relevant att lyfta upp att de minsann inte röstar på SD. Att först klaga lite lätt på politikerna som fört denna politik i flera år att de gör dig förbannad men samtidigt ge världens känga till SD att du absolut inte på dem. Hade du sagt "jag röstar absolut inte på S eller Mp som drivit på det här" så hade det varit mer förståeligt och varit mer relevant.

    Du hjälper till att stigmatisera SD, det är min poäng. Det gör att fler fortsätter rösta på S och Mp men även M så att de som sagt får samtycke för denna politik.

    Du och andra kan ju inte gnälla på politikerna men samtidigt rösta för det. De har drivit denna politik med hög invandring och parallellsamhällen sedan 80-talet minst. Det är inget nytt.. Senaste 15 åren har de ju inte ens tagit i migrationsfrågor ens med tång. Ändå som sagt är det SD som är boven i dramat medan nuvarande politiker får en lite näsknäppning.

    Låter destruktivt att fortsätta rösta på samma och sitta och hoppas på en förändring.. Nu vet jag inte vad du röstar på men när du skriver att du absolut inte röstsr SD så är det väl något av andra 7 partierna? Men jag kan ha fel. Isåfall ber jag om ursäkt för förhastade slutsatser. Sett detta fenomen ofta och pratar mer allmänt, är därför jag skriver du/ni (som gör så).
  • Anonym (Häpnar)

    Nuvarande politiker hade bestämt sig för att migrationsfrågor, segregation och utanförskap var irrelevant redan innan SD kom in i bilden. Mona Sahlin struntade ju i hedersrelaterade problem och kallade det rasistiskt innan SD:s tid men insåg flera år senare att hon svek all kvinnor som levde i just den verkligheten.

    Alltså S och övriga partier har fått det här att handla om rasism innan ens SD var med på kartan. Allt kopplat till invandring och att lyfta det har varit rasistiskt. Sen några år senare kom SD in i bilden och då blev alla invandrarfrågor både rasistiskt OCH Sd. Och alla har hängt med på det tåget... "Fy vad rasistiskt, hemska SD". Spelat S, M och övriga partier rakt i händerna så de kan fortsätta med denna skitpolitik.

    Så pga dessa politiker (inte SD) har man inte kunnat nämna något invandrarkritiskt utan att bli kallad rasist (med hjälp av alla "fotsoldater" som hjälpt till att driva på den bilden och springer politikernas ärenden). Det SD gjort är att de skitit i det och ändå lyft dessa frågor tills det idag går att göra det för gemene man utan att vara rasist. Alla pratar om det. SD har fått med sig folket.

    Ändå har vissa mage att fortfarande trycka ned SD trots att det är tack vare SD som de här frågorna ens börjat pratas om och som det nu idag blivit mer neutralt..

    Det är inte SD:s fel att alla de här frågorna klumpas ihop till rasism och polktikerna spelar inte SD i handen utan de fortsätter bara att driva den politik de drivit hela tiden.

    Men vissa är för blinda för att se det..

  • Anonym (Häpnar)
    Anonym (Skam på torra land!) skrev 2018-06-18 12:37:22 följande:

    SD ÄR ett skitparti!


    Ja men tyck det då men vad säger det då om dig som röstat på samma partier, och fortfarande gör det, trots all den skit som drabbat Sverige. För mig är det tydligt vilka som är de riktiga skitarna men visst fortsätt du att flytta fokus över på SD och samtidigt ursäkta mångårigt förfall av bl a Sveriges välfärd.

    S och M och övriga partier VILL HA DET SÅ HÄR. De är tydliga på alla sätt. Men fortsätt du gnäll och smutskasta SD. Det har ju hjälpt så mycket hittills? Du verkar ju så himla nöjd över det Sverige vi har idag..

    Skyll dig själv.
  • Anonym (Häpnar)

    För 5 år sen hade ts i den här tråden blivit sliten i stycken och "nazist", "rasist" och övriga ord hade haglat över ts. Inte en enda person har kallat ts rasist i denna tråd. Tvärtom har nu de som förut skrikit "nazist" insett att de kanske inte är så roligt ändå med brist på lägenhet och försämrad vård.. Så de klagar nu också. Nu kan man ju göra det utan att riskeras att bli dömd för att vara en "rasist". Den smällen har ju alla andra fått ta och speciellt SD. Sakta kryper dessa personer fram från sina trygga gömmor.. Men ännu är de så rädda att se måste påpeka att de "absolut inte röstar SD!!!".

    Skulle jag ut i krig är dessa personer de sista jag skulle vilja ha vid min sida. (ynkryggar)

  • Anonym (Häpnar)
    Anonym (Skam på torra land!) skrev 2018-06-18 14:56:47 följande:

    Nej, de fick det att handla om rasism på grund av att SD kommit in på arenan. Utan dem hade de löst detta långt tidigare. Nu har alla velat fjärma sig så långt från SD som möjligt. Denna beröringsskräck har gjort att så fort någon talat om volymer i migrationen, hedersvåld, klankulturer osv så har det talats om att man "fiskar i bruna vatten". Man har inte kunnat ha två saker i huvudet samtidigt. Man KAN vara emot hedersvåld och klankulturer samtidigt som man är icke-rasist. Man blir inte rasist eller främlingsfientlig bara för att man på ett nyktert sätt diskuterar hur stor procent Sverige klarar att ta emot.


    Nej du har fel och du har ingen kunskap märker man. För oss som såg problemen för 20 år sen då vi bodde i de värst utsatta områdena, vi blev stämplade som rasister redan då och politikerna sket i segregation. Valet runt 2000 så väntade jag och folk med mig på att problemen i förorterna skulle tas upp i debatter men det gjordes inte det. Hur SD var stora då? De fanns i princip inte. 0,37% fick dom då. Valet efter fick de 1,44%.

    Politikerna förnekade och hade beröringsskräck innan SD. Efter SD hade de samma beröringsskräck kvar och enda skillnaden var att den inkluderade SD också.

    Prata inte om saker du inte vet något om..

    "I en artikel på DN Debatt i december 2000 förnekade de socialdemokratiska statsråden Margareta Winberg och Mona Sahlin bestämt att det fanns något som kallas ?hedersmord?. Den senare var då integrationsminister".

    "I dag säger Mona Sahlin att hon senare många gånger beskrivit hur hon djupt ångrar att hon inte såg tidigare hur unga flickor och kvinnor var offer för hedersförtryck och hedersvåld - och att hon inte talade ut tidigare.

    -?Jag var då en del av maktens tystnadskultur. Men aldrig att jag fastnar där igen. Jag hade för få människor runt mej som berättade om den verklighet jag inte såg."

    Bara här på familjeliv blev man kallad rasist för något år sen för man nämnde att vi skulle stänga gränserna eller ha id-kontroller. Desamma var tonerna ute i medielandskapet och bland politiker.

    Du vänder kappan efter vinden och låtsas nu som att du alltid varit en som kunnat att prata om dessa frågor. Det tror jag så mycket jag vill på.. Du klarar ju inte att ens prata om det nu utan din egna beröringsskräck med SD. Livrädd för att någon ska tänka du är rasistisk eftersom du själv förknippar SD med det. Du bara måste säga att "du absolut inte röstar på SD".. Ändå sitter DU och hävdar att man kunnat prata om de här frågorna alltid utan rasiststämpel. När du själv är ett så tydligt exempel på att det inte är eller varit så.

    Du är inte ett dugg trovärdig..
  • Anonym (Häpnar)
    Anonym (Skam på torra land!) skrev 2018-06-18 15:30:05 följande:

    Ja. Det hade kunnat löst det långt innan det var ett problem. det hade de kunnat göra även med SD på spelplanen, men tyvärr är de flesta människor väldigt enkelspåriga och de klarade inte att ha två saker i huvudet samtidigt. Nu har de fattat galoppen, men det är verkligen sent påtänkt. De har alldeles själva orsakat sitt trängda politiska läge.


    De har ju skitit i frågan i minst 20 år och bara sett på medan problemen blivit större och större... Inte bara har de skitit i det utan de har på alla sätt förvärrat det. Men jag förstår att du saknar erfarenhet och bott i din trygga gömma nånstans långt bort från problemen. Är väl kanske först nu du börjat känna av konsekvenserna själv? Men rösta du på samma partier som skitit i det här i så många år... Det har ju funkat bra för dig senaste åren eller? Du verkar ju SÅ himla nöjd med det Sverige vi lever i idag...

    Nyss var det gänguppgörelse mitt i centrala Malmö med en massa personer dödade. Det har tidigare rapporterats att det är familjer som styr områden likt maffian. Tänk att det gått så långt att flera personer blir skjutna mitt i stan.. Allt det här har inte skett över en natt utan byggts upp i många, många år. Men det fattar inte du.

    Så kul att du är den mest sena av dem alla och ändå ska du sitta där och prata om annat folk. Att DE är enkelspåriga. Säger personen som måste skydda sig och säga "obs obs obs jag röstar inte på SD!!!".

    Nu har du börjat (med betoning på börjat) fatta galoppen och ja det är sent påtänkt, framförallt eftersom du fortfarande hänger kvar i det gamla. Du fortsätter att polarisera debatten och du saknar självinsikt för att se det, att Du själv är orsaken till problemet. Du är därför den absolut sista som ska prata om andra...

    Där du är nu befann sig vissa av oss för 10-tals år sedan.. Så inbilla dig inte att du är upplyst och vet så mycket.
  • Anonym (Häpnar)

    Sedan måste jag bara påpeka att denna tråd igår var på "hetaste" diskussioner sida nummer 2. Idag fick jag dels inte ens notis om att jag blivit besvarad här i tråden trots att den varit väldigt aktiv (fått notis om andra trådar). Sen när jag letade i "hetaste" inläggen hittade jag inte denna tråd (slutade leta på sid 10 då det kom upp trådar med 0 svar i).

    Vet inte hur familjelivs algoritm fungerar men tycker det är väldigt märkligt..

    Hänt samma andra gånger med liknande invandringskritiska trådar att de flyttas bort och försvinner bort från sökresultaten. Alltså att de vart på "hetaste" men sedan spårlöst borta trots hög aktivitet.

    Är det att familjeliv byter ut alla trådar för att de ska vara aktuella och nya? Eller är det medveten mörkläggning av vissa ämnen?

  • Anonym (Häpnar)
    Anonym (Skam på torra land!) skrev 2018-06-19 08:14:14 följande:

    Jag vill bara poängtera att detta inte enbart gäller nyanlända/migranter utan till stor del även svenska familjer som inte har tillräckligt bra inkomster för att slå sig in på den stentuffa marknaden. Det är familjer där minst en i familjen är sjukskriven, arbetslös eller sjukförsäkrad. De flesta har inga andra problem än för låg inkomst. För denna grupp skulle det hjälpa om det fanns fler hyresrätter!


    Och här kommer nästa försök till att släcka små eldar..

    Tror inte det var någon som trodde att det bara handla om migranter eftersom det helt enkelt inte står det. Finns ingen som helst anledning för dig att poängtera det, precis som det inte finns någon anledning att poängtera att du "absolut inte röstar SD!"..

    Du verkar livrädd för att förknippas med något som för dig är rasism.. Sorgligt.
  • Anonym (Häpnar)
    Anonym (Skam på torra land!) skrev 2018-06-19 08:23:21 följande:

    Du verkar inte heller kunna hålla flera saker i huvudet samtidigt.


    Du kan inte det nej..
Svar på tråden Är det här rimligt? Bygga 10-rums villa till "storfamilj" med 45.600 kr i månadshyra (för skattebetalarna)