• midsommarvägen

    Freddie / Freddy till en tjej

    Jag älskar unisex-namn! Är gravid i vecka 35 och snart föds vår första dotter. Har verkligen fastnat för namnet Freddy (eller Freddie), men det är svårare med våra nära och kära som endast tycker det är ett kill-namn. 

    Vad tycker ni om namnet? 
    Och vilken stavning är finast? 

  • Svar på tråden Freddie / Freddy till en tjej
  • Anonym (Tjorven)

    Hänvisar här till en studie i namnforskning:

    http://www.sprakochfolkminnen.se/om-oss/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/inblicken-2017/2017-10-11-alla-namn-ar-fina-pa-olika-satt.html

    ?Jämför man med befolkningen i stort, så har ungdomarna en mer positiv inställning till könskonträra namn. Det finns också en stor medvetenhet om könskodning av namn och vilka namn som kan bäras av alla oavsett kön?, säger Katharina Leibring.


    Tycker de flesta av er här inne som kommenterar inte heller tänker på barnets bästa för ni har bevisligen dålig koll på hur dagens unga generation tänker och tycker. Ni kill-gissar om mobbing och fördomar så det står härliga till. 

    Läs en mening som denna tex:

    "...På frågan om man ska kunna ta ett könskonträrt namn svarar 45 procent av ungdomarna ja..."



    Så det finns alltså FAKTA. Nästan varannan ungdom i den här studien kan tänka sig heta ett unisex-namn.

    Sen att det förmodligen inte var så när ni växte upp är ju ganska irrelevant. Det är ganska mycket som förändrats sen dess. 

  • Anonym (flickorärflickor)
    Anonym (Tjorven) skrev 2018-06-19 10:06:09 följande:

    Hänvisar här till en studie i namnforskning:

    http://www.sprakochfolkminnen.se/om-oss/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/inblicken-2017/2017-10-11-alla-namn-ar-fina-pa-olika-satt.html

    ?Jämför man med befolkningen i stort, så har ungdomarna en mer positiv inställning till könskonträra namn. Det finns också en stor medvetenhet om könskodning av namn och vilka namn som kan bäras av alla oavsett kön?, säger Katharina Leibring.

    Tycker de flesta av er här inne som kommenterar inte heller tänker på barnets bästa för ni har bevisligen dålig koll på hur dagens unga generation tänker och tycker. Ni kill-gissar om mobbing och fördomar så det står härliga till. 

    Läs en mening som denna tex:

    "...På frågan om man ska kunna ta ett könskonträrt namn svarar 45 procent av ungdomarna ja..."

    Så det finns alltså FAKTA. Nästan varannan ungdom i den här studien kan tänka sig heta ett unisex-namn.

    Sen att det förmodligen inte var så när ni växte upp är ju ganska irrelevant. Det är ganska mycket som förändrats sen dess. 


    Eh, jag tillhör dagens unga generation. Den delen som är så pass unga att vi delvis växt upp med genustrams och insett att det är skit. Och som aldrig skulle använda låtsas ordet "killgissa". 
    Varannan i studien kan också inte tänka sig att heta ett könsneutralt namn..... men den biten ignorerar vi, eller?
  • Kellie13
    Anonym (mor) skrev 2018-06-18 17:47:10 följande:
    Har du tänkt på ditt barns bästa nu eller bara på att du ska få uttrycka din särart? På vilket sätt gynnar det din lilla dotter att ha ett namn som släkten och sannolikt de flesta hon kommer att möta i livet ser som ett killnamn? Varför byter du inte namn själv ist? Då är det bara du som drabbas och du kan välja Kent-arne.
    Men det är väl för fan mamman som bestämmer vad hennes barn ska heta och inte hennes släkt! Om barnet sen skulle vilja byta namn så går ju det att ordna! fan att folk inte kan respektera och vara snälla mot varandra och att skriva såna saker och sen vara anonym, det går bra tydligen! Ge fan i att skriva om ni bara vill kasta skit på folk!
  • Arboga
    Kellie13 skrev 2018-06-19 17:56:41 följande:
    Men det är väl för fan mamman som bestämmer vad hennes barn ska heta och inte hennes släkt! Om barnet sen skulle vilja byta namn så går ju det att ordna! fan att folk inte kan respektera och vara snälla mot varandra och att skriva såna saker och sen vara anonym, det går bra tydligen! Ge fan i att skriva om ni bara vill kasta skit på folk!
    Ja men frågan är ju väldigt relevant, varför byter inte mamman namn till nåt könsneutralt?
    Varför ska hon laborera med barnet?
  • pinoisme

    Coolt namn! Tänker också på Saltkråkan (posivivt). Kör på Freddie så blir det lite mer feminint (men jag gillar egentligen båda).

  • Kellie13
    Arboga skrev 2018-06-24 12:00:14 följande:
    Ja men frågan är ju väldigt relevant, varför byter inte mamman namn till nåt könsneutralt?
    Varför ska hon laborera med barnet?
    Men asså... va? varför ska hon byta namn? Hon är väl nöjd med sitt eget namn och nu tycker hon om namnet till sin  dotter. Vad är problemet? Freddie/Freddy kan både tjejer och killar heta även fast det nog är vanligare att killar heter det. 
  • Kellie13
    pinoisme skrev 2018-06-26 09:34:11 följande:

    Coolt namn! Tänker också på Saltkråkan (posivivt). Kör på Freddie så blir det lite mer feminint (men jag gillar egentligen båda).


    mm håller med!
  • Anonym (Hytt)
    Anonym (Inte Freddie) skrev 2018-06-18 22:13:59 följande:

    Kör inte namn som slutar på vare sig -ie eller -y. Tjejnamn skall sluta på -a annars låter det som en strippa. Men visst, vill du att din dotter skall jobba som strippa så döp henne till Freddie.


    Så namn som inte slutar på "A" är strippnamn, jag kanske inte är ute i svängen så mkt men inte träffat på så många strippor vid namn Esther, Lisbeth, Marie, Josefin, Rut, Louise, Judith, Signe, Sigrid, Edith, Gun, Line, Anne, Estelle, Agnes osv osv...

    Så alla flicknamn ska sluta på A och om det inte slutar på A så är det ett pojknamn eller ett strippnamn, ledsen att jag upprepar mig men har svårt att förstå hur du tänker.

    Gillar som sagt namn som Freddie till både killar och tjejer.

    Det är ju trots allt föräldrarna som namnger sina barn och skulle du (eller någon annan i denna tråden) träffa på en tjej som heter Freddie får Du/Ni hålla era inskränkta åsikter för er själva eller Du/Ni är lika otrevliga och tuffa när ni står öga mot öga med bäraren av namnet...
  • Kellie13
    Anonym (Hytt) skrev 2018-06-27 22:38:21 följande:
    Så namn som inte slutar på "A" är strippnamn, jag kanske inte är ute i svängen så mkt men inte träffat på så många strippor vid namn Esther, Lisbeth, Marie, Josefin, Rut, Louise, Judith, Signe, Sigrid, Edith, Gun, Line, Anne, Estelle, Agnes osv osv...

    Så alla flicknamn ska sluta på A och om det inte slutar på A så är det ett pojknamn eller ett strippnamn, ledsen att jag upprepar mig men har svårt att förstå hur du tänker.

    Gillar som sagt namn som Freddie till både killar och tjejer.

    Det är ju trots allt föräldrarna som namnger sina barn och skulle du (eller någon annan i denna tråden) träffa på en tjej som heter Freddie får Du/Ni hålla era inskränkta åsikter för er själva eller Du/Ni är lika otrevliga och tuffa när ni står öga mot öga med bäraren av namnet...
    Bra skrivet! håller med! Vissa vill bara vara elaka här.
  • Anonym (Inte Freddie)
    Anonym (Hytt) skrev 2018-06-27 22:38:21 följande:
    Så namn som inte slutar på "A" är strippnamn, jag kanske inte är ute i svängen så mkt men inte träffat på så många strippor vid namn Esther, Lisbeth, Marie, Josefin, Rut, Louise, Judith, Signe, Sigrid, Edith, Gun, Line, Anne, Estelle, Agnes osv osv...

    Så alla flicknamn ska sluta på A och om det inte slutar på A så är det ett pojknamn eller ett strippnamn, ledsen att jag upprepar mig men har svårt att förstå hur du tänker.

    Gillar som sagt namn som Freddie till både killar och tjejer.

    Det är ju trots allt föräldrarna som namnger sina barn och skulle du (eller någon annan i denna tråden) träffa på en tjej som heter Freddie får Du/Ni hålla era inskränkta åsikter för er själva eller Du/Ni är lika otrevliga och tuffa när ni står öga mot öga med bäraren av namnet...
    Lisbeth, Marie, Josefin, Judith, Louise, Line, Anne, Estelle och Agnes är definitivt strippnamn. Men du kan ha en poäng med Esther och de övriga du skrev. Då dessa är kanske mer passande till en fd. strippa som numera inte kan försörja sig i yrket. Men de där gamla tantnamnen kommer ju tillbaks, så det blir kanske strippnamn igen de med.
  • Anonym (Heja!)

    Gillar båda men tycker nog att Fredrik skulle vara ännu bättre.

  • Fex
    midsommarvägen skrev 2018-06-16 21:41:47 följande:

    Jag älskar unisex-namn! Är gravid i vecka 35 och snart föds vår första dotter. Har verkligen fastnat för namnet Freddy (eller Freddie), men det är svårare med våra nära och kära som endast tycker det är ett kill-namn. 

    Vad tycker ni om namnet? 
    Och vilken stavning är finast? 


    Freddie i så fall
Svar på tråden Freddie / Freddy till en tjej