Inlägg från: Felizia7 |Visa alla inlägg
  • Felizia7

    Slutpraktik ssk, sista chansen - hjälp!

    På grund av flertal anledningar som gick mig emot failade jag min slut VFU två gånger om detta år (förra terminen). Så jag har en nästan färdig sjuksköterskeexamen OM jag bara klarar slutpraktiken. Skolan har gett mig en sista chans att slutföra denna praktik och det blir sex veckor till hösten. Måtte jag nu fixa detta!

    Är dock redan nu ganska stressad och skärrad över att misslyckas även denna gång med dessa negativa erfarenheter i bagaget vilket gör det lite svårt att se klart på det hela. Så söker tips, råd och vägledning på hur jag sätter detta till hösten om någon känner sig manad att hjälpa mig lite? Hur ska jag tänka, vad behöver jag repetera? Vet inte ännu var placeringen är men det blir inom somatiska slutenvården. Tack på förhand.

  • Svar på tråden Slutpraktik ssk, sista chansen - hjälp!
  • Felizia7
    Meriall skrev 2018-06-16 22:09:56 följande:

    Vad gjorde att du failade de andra gångerna?


    Privata problem som jag inte vill dra här.
  • Felizia7

    Vad problemen bottnade i ser jag inte anledning till att lyfta här men det resulterade i att jag fick svårt med koncentrationen, planering och prioritering sprack och slutligen gick jag till avdelningen med stark ångest och klump i halsen vilket hindrade mig att nå målet.

  • Felizia7

    Började starkt tvivla på att jag är rätt person för yrket, vete sjutton om jag har rätt egenskaper för att vara den spindel i nätet som krävs. Skulle dock vara väldigt bra att ha tagit sin examen i alla fall, även om jag kanske inte jobbar som ssk framöver.

  • Felizia7
    nnnnnnnn skrev 2018-06-16 22:38:10 följande:

    Nu vet du ju vad som krävs för att klara sig, så då får du öva på detta.

    Jag tror att det vore kanon om du kunde sommarjobba eller extrajobba som usk före praktiken. Passa på att bli säker på rutinerna och samtidigt titta noga på ssk vad de gör och hur. Även saker som bemötande är viktigt att iaktta och om du hinner jobba riktigt många timmar på någon avdelning så har du gott om tid att absorbera sådant.

    Om du redan nu vet var du ska göra slutpraktik så försök att få sommarjobb/extrajobb där eller på liknande ställe. Det är säkert stor skillnad på tex äldreboende, hemtjänst eller sjukhusavdelning.


    Jag vet inte ännu var jag ska göra min slutpraktik men får förhoppningsvis reda på detta nästa vecka. Har signat jobb över sommaren redan på en avdelning men det är så hårt belastat och dessutom görs inga traditionella ronder där så lite svårt att följa ssk arbete. Men egentligen vet jag på ett ungefär hur man rondar men får inte låta nervositeten hindra mig nästa gång bara.
  • Felizia7
    JA77 skrev 2018-06-16 23:34:47 följande:

    Det kan väl knappast bara vara det privata som gjorde att du blev underkänd två gånger? Det måste ju vara något i ditt praktiska dagliga jobb på din praktik. Att vara okoncentrerad är en sak, men på vilket sätt gjorde det att det blev fel? Bemötande? Patientsäkerhet? Fumlig? Kunskapsbrist? Vi kan inte ge tips om du inte kommer med konkreta exempel. Gissar att du haft flera handledare (det brukar man ha när man riskerar att underkännas), vad sa de?


    Det var just det privata som påverkade mitt mående och jag pallade inte att hålla masken. Det påverkade mig på så vis att jag blev fumlig, glömsk och fick blockeringar i det praktiska. Jag inser nog nånstans att jag borde öva på att gå in mer i rollen av ssk, med allt vad det innebär. Öva på att planera och prioritera, men min svårighet är i just detta att under stress så rasar mina murar en del, har svårt att göra många saker samtidigt. Det är nog därför jag börjar tvivla på om jag är rätt för detta yrke.
  • Felizia7
    Tiina87 skrev 2018-06-17 00:20:16 följande:

    Jag vet att det är sent, men har du möjlighet att få sommarjobb som usk på sjukhuset inom somatiken?

    Då kan du träna på en mängt olika saker, ex de du inte klarat på praktiken.

    Jag antar att du fått besked om vad det är som gjort att du blivit underkänd.


    Jag har som sagt redan ett jobb inom slutenvården fram till praktikstart men där är det så hårt belastat så jag hinner endast med usk uppgifterna.
  • Felizia7
    Tiina87 skrev 2018-06-17 00:23:19 följande:

    Men då får du ju chans att jobba på att strukturera ditt arbetet och prioritera även om du går som usk. Du kanske även kan be att få gå en dag med en ssk, sk skugga ssk under en dag. Kanske på en av de dagarna du normalt är ledig.


    Ja, även som usk får jag ju planera och strukturera arbetet, hoppas bara att detta räcker till. Det var en bra idé att gå en dag med ssk när jag är ledig, tack för tipset!
  • Felizia7
    Tiina87 skrev 2018-06-17 00:24:51 följande:

    Går att öva på att hålla en rond tillsammans med en kollega. Gå igenom och planera vad som ska tas upp med varje patient och sedan muntligt träna på att detta tillsammans med en kollega.


    Absolut, men tyvärr görs inga traditionella ronder på denna arbetsplats som är inom endoskopin.
  • Felizia7
    Tiina87 skrev 2018-06-17 00:57:39 följande:

    Nej, du sa det. Men du kan fortfarande öva på att ha traditionell rond med en kollega. En låtsasrond helt enkelt.


    Absolut, ska höra med dem.
  • Felizia7
    Tiina87 skrev 2018-06-17 00:58:14 följande:

    Går också att fråga på någon anna avdelning om du kan få hospitera tillsammans med ssk någon dag.


    Det ska jag göra som sagt, får tacka dig för finfina tips!
  • Felizia7

    Först av allt; stort tack för konstruktiva råd!

    Jag har haft kontakt med studenthälsan men fick bara ett samtal med dem där jag iof sig fick tips på bra strategier på hur jag ska ändra mina tankemönster som tenderar att dra åt det negativa hållet. Lite som att jag tänker att jag redan misslyckats i förväg och detta mönster vill jag bryta. Men det är svårt.. självklart har även självförtroendet också fått sig en törn. Jag behöver bara acceptera att det ser ut som det gör och de förutsättningar jag har är som de är och försöka göra det bästa av det. Är jag bara stark nog så ska jag fixa detta. Skolan har dock inte gjort ett smack, som jag ser det, för att hjälpa mig i detta. Bett kursansvarig och studierektor om hjälp men utan gehör. De tycker bara att jag ska vara tacksam för att jag får en chans till. Men ska kolla upp detta med studieteknik med elevrådet, det var en god idé!

    Den tråden du nämner där en student förde anteckningar känner jag inte igen men en god och tydlig kommunikation med handledare är något även jag kan förbättra till nästa tillfälle. Tack återigen för att du tog dig tid, det värmer.


    Fillibom skrev 2018-06-17 09:51:12 följande:

    Hej igen!

    Jag undrar om du har haft kontakt med studenthälsan (den avdelning som arbetar mot studenterna: brukar finnas sjuksköterska, någon kurator etc)? Eftersom du skriver att du tidigare hade svårt att fokusera och strukturera så kanske det var för att du hade en lite extra "jobbig" eller "rörig" period i ditt privatliv som gick ut över praktiken?

    I vilket fall har säkert ditt självförtroende påverkats negativt av det här med den icke-godkända praktiken. Därför tycker jag absolut att du skall kontakta studenthälsovården för att få lite stöttning i att bygga upp ditt självförtroende. Ibland erbjuder de enskilda samtal och ibland finns det mindre grupper som går ut på att stärka studenterna i deras studier. De kan säkert också komma med andra tips.(kanske avslappningsövningar eller liknande som kan hjälpa dig hantera stress).

    Finns det någon enhet/avdelning på din högskola/universitet som arbetar med studieteknik och hjälp till studenter angående detta? Denna enhet/avdelning brukar ofta vara knuten till universitets- eller högskolebiblioteket. Rekommenderar verkligen dig att kolla upp detta. Jag föreställer mig att de kan vara till en stor hjälp när det gäller hjälp när det gäller tips om rent allmänt hur man kan arbeta med att lägga upp en struktur (även rent tankemässigt för en själv), och jag skulle tro att du även skall skriva något om praktiken att lämna in efter denna.

    I övrigt rekommenderar jag att du alltid har ett block i fickan och skriv! Om det är du som för någon/några månader skrev om ett liknande ämne (underkänd ssk-praktik) och att du där fått kritik för att du skrivit upp saker och man uppfattade det som du inte varit närvarande och lyssnat för att du skrev istället. Var tydlig och säg rent öppet i början till din handledare/mentor avdelningssköterska eller liknande att du gärna vill anteckna så mycket som möjligt för att det är ett stort stöd för dig att du inte riskerar att glömma något. Föreställer mig att detta då kan upplevas som att du är ansvarstagande och noggrann och inget negativt. Men kommunicera detta tydligt redan inledningsvis.

    Lycka till ts!! Det kommer att gå bra, förbered dig så mycket som möjligt i förväg, det vinner du mycket på.


  • Felizia7

    Vad tror ni om att berätta för den kommande placeringen och handledaren om att jag failat två gånger sen innan? Eller ska jag hålla tyst?

  • Felizia7
    Fillibom skrev 2018-06-18 12:11:59 följande:

    Nej, det tycker jag inte du skall nämna om du inte får en direkt fråga.

    Skulle tro att de redan vet att det rör sig om en "om-praktik", men det är helt onödigt att berätta att det varit 2 gånger (risken är då kanske att de börjar undra och leta efter tecken på konstigheter).

    Skulle tro att de vet att det rör sig om en "om-praktik" och det kan hända att de frågar om det var något särskilt som du upplevde att du hade svårt med förra gången.

    Då skall du vara helt ärlig och berätta om det här med problem att strukturera arbetet etc du behöver inte prata om fokuseringen, utan var så konkret och tydlig med vad du tyckte var lite knepigt (ex var det svårt att hinna med medicineringen, läsa journalen, hinna kontakta doktorn eller vad som) förra gången.


    Nä det är nog klokt tänkt att inte nämna nåt om det som varit. Hoppas på att få reda på placeringen denna vecka så jag mentalt kan börja förbereda mig.
  • Felizia7

    Tack för input, jag får ta en funderare och känna efter vad som känns bäst att säga och delge när det väl blir aktuellt. Men du har en poäng där med att man inte kanske klarar det på första försöket. För mig har det dock gått åt två försök vilket får mig att dra på att delge detta. 

Svar på tråden Slutpraktik ssk, sista chansen - hjälp!