• Anonym (Rädd)

    Farligt att kolla på tv när det åskar??

    Det åskar som bara den här, åskan är precis ovanför . Har Tv:n igång. Är det farligt att ha det när det åskar??

  • Svar på tråden Farligt att kolla på tv när det åskar??
  • Friger
    Anonym (abel) skrev 2018-06-18 06:42:40 följande:

    De flesta moderna hus har väl åskledare som leder strömmen till en platta i marken. Vet inte om den helt skyddar tv-apparater dock.


    Nej, de flesta hus man bygger idag har inte det. Inte ens i höghus.

    Sannolikheten för nedslag är för liten, och koncekvenserna för små för att motivera kostnaden. I vart fall i Stockholm. Oftast är det om byggnaden har ett kulturhistoriskt värde som man gör det.

    Brukar dock sätta in överspänningsskydd i elsystemet, vet att andra gör likadant. Är visserligen bara klassat för att hantera indirekta nedslag, men det är billigt och förbättrar säkert resultatet betydligt i händelse av direktträff.
  • sextiotalist
    Friger skrev 2018-06-19 03:28:39 följande:

    Nej, de flesta hus man bygger idag har inte det. Inte ens i höghus.

    Sannolikheten för nedslag är för liten, och koncekvenserna för små för att motivera kostnaden. I vart fall i Stockholm. Oftast är det om byggnaden har ett kulturhistoriskt värde som man gör det.

    Brukar dock sätta in överspänningsskydd i elsystemet, vet att andra gör likadant. Är visserligen bara klassat för att hantera indirekta nedslag, men det är billigt och förbättrar säkert resultatet betydligt i händelse av direktträff.


    Vid direktträff gör dessa varken till eller från. Jag har sett hur en ventilavledare ser ut efter en direktträff, eller snarare, det som var kvar. Alltså en ventilavledare som sitter vid större transformatorstation
  • Anonym (H)
    Anonym (hej) skrev 2018-06-18 23:13:13 följande:
    Det är inte farligt för dig men farligt för tv:n.

    Vi drar ut alla sladdar till allt vi är rädda om. Tv, datorer, modem, ev om vi laddar mobiler etc. Detta för att de inte ska gå sönder vid åsknedslag. Det behöver inte ens slå ner i ens eget hus för att det ska hända.
    Vi drar också ur alla sladdar om vi ska åka iväg, ifall det blir åska när vi inte är hemma.
    Samma här
  • Anonym (Lol)

    [quote=78807054][quote-nick]sebbe420 skrev 2018-06-18 01:12:44 följande:[/quote-nick]???

    Jo det bör man. Den officiella rekommendationen är att dra ur kontakter till elektronisk apparatur när det åskar. FÖRE blixten

    Nä den rekommendationen var förr, studier har visat att det är bättre att den slår ner i en apparat än ut i lht

    Bättre en tv flyger i luften än att de börjar brinna. Jag har en kompis som fick ett klot i sitt hus,

  • sextiotalist
    Anonym (Lol) skrev 2018-06-22 08:13:36 följande:

    [quote=78807054][quote-nick]sebbe420 skrev 2018-06-18 01:12:44 följande:[/quote-nick]???

    Jo det bör man. Den officiella rekommendationen är att dra ur kontakter till elektronisk apparatur när det åskar. FÖRE blixten

    Nä den rekommendationen var förr, studier har visat att det är bättre att den slår ner i en apparat än ut i lht

    Bättre en tv flyger i luften än att de börjar brinna. Jag har en kompis som fick ett klot i sitt hus,


    Klot är ett speciellt fenomen, som även existerade innan vi fick el.

    Däremot har jag sett hur det blixtrat ur telefonjacket, inget tog eld.

    Nu råkar jag läst kurser i högspänningsteknik, där det även ingick delar av urladdning, vad en urladdning egentligen är fysikaliskt. Och med de kunskaperna så drar jag ur utrustning jag är rädd om.

    Den energi som en blixt innehåller är så stor, att vid direktnedslag så spelar det ingen roll om man har tv inkopplad eller inte. Det man skyddar sin utrustning mot är de överspänningar som kan uppstå vid ett nedslag längre bort. Dessa överspänningar orsakar sällan bränder, men skadar utrustningar kopplade mot nätet.
  • Friger
    sextiotalist skrev 2018-06-19 06:10:15 följande:
    Vid direktträff gör dessa varken till eller från. Jag har sett hur en ventilavledare ser ut efter en direktträff, eller snarare, det som var kvar. Alltså en ventilavledare som sitter vid större transformatorstation
    En ventilavledare ska hålla för ett blixtnedslag. Det är ju inget konstigt att blixten slår ner i en kraftledning. Men det är inga evighetsprodukter. Den du kollade på var väl antagligen slut.

    Överspänningsskydd av typ grovskydd klarar de flesta direktträffar enligt tillverkarna. Se exempelvis Elrond. Men sen ska man ha i åtanke att en blixt som slår ned i ett hus tar flera vägar ner till jord. Armering, vattenrör, ventilationskanaler, el-ledningar.

    Viktigt liksom med din ventilavledare är att slitagedelarna byts allt eftersom de förbrukas. De flesta överspänningsskydd jag sett brukar ha en liten indikator som anger när det är dags att byta.

    Men absolut, det är inget helsäkert skydd och ersätter inte ett riktigt åskskydd. men ett överspänningsskydd kostar några tusenlappar vilket är nästan gratis i de flesta husbyggarsammanhang. Ett riktigt åskskydd är dyrt och det sätter man bara upp om det finns särskilda skäl till att göra det.
  • sextiotalist
    Friger skrev 2018-06-23 16:33:05 följande:

    En ventilavledare ska hålla för ett blixtnedslag. Det är ju inget konstigt att blixten slår ner i en kraftledning. Men det är inga evighetsprodukter. Den du kollade på var väl antagligen slut.

    Överspänningsskydd av typ grovskydd klarar de flesta direktträffar enligt tillverkarna. Se exempelvis Elrond. Men sen ska man ha i åtanke att en blixt som slår ned i ett hus tar flera vägar ner till jord. Armering, vattenrör, ventilationskanaler, el-ledningar.

    Viktigt liksom med din ventilavledare är att slitagedelarna byts allt eftersom de förbrukas. De flesta överspänningsskydd jag sett brukar ha en liten indikator som anger när det är dags att byta.

    Men absolut, det är inget helsäkert skydd och ersätter inte ett riktigt åskskydd. men ett överspänningsskydd kostar några tusenlappar vilket är nästan gratis i de flesta husbyggarsammanhang. Ett riktigt åskskydd är dyrt och det sätter man bara upp om det finns särskilda skäl till att göra det.


    Tja, jag har ju faktiskt läst (idag 15 poäng) högspänningsteknik, gjort många högspänningslabbar,.varit ute i verkligheten, det jag lärt mig är att ventilavledare har svårt att fixa direktnedslag (en blixturladdning kan ha ungefär 25 000 Ampere, men hanterar de överspänningar som kan uppstå efter ett nedslag.

    Våra elkraftnät har ventilavledare som tar hela smällen, men de små som finns för privatbruk tar inget direktnedslag.
  • Roddarn
    sextiotalist skrev 2018-06-23 20:16:52 följande:
    Tja, jag har ju faktiskt läst (idag 15 poäng) högspänningsteknik, gjort många högspänningslabbar,.varit ute i verkligheten, det jag lärt mig är att ventilavledare har svårt att fixa direktnedslag (en blixturladdning kan ha ungefär 25 000 Ampere, men hanterar de överspänningar som kan uppstå efter ett nedslag.

    Våra elkraftnät har ventilavledare som tar hela smällen, men de små som finns för privatbruk tar inget direktnedslag.
    Håller med sextiotalist här! Ventilavledare fungerar som skydd för de dyra komponenterna (transformatorer, genomföringar m.m) och tar överspänningarna som uppstår av blixtnedslag längre ut på ledningarna. Dom är "billiga" (i sammanhanget!) och klarar några stötar innan dom ska bytas ut. Det går att jämföra lite med de dvärgbrytare vi har i hemmen som finns för att skydda utrustningen efter brytaren (även om dvärgbrytarna bryter för hög ström och inte spänning). Men dom är tillräckligt billiga för att byta ut istället för att byta ut den riktigt dyra transformatorn eller kanske en hel HVDC-ventil. DÅ börjar vi snacka stora pengar och framförallt långa stillestånd för kraftbolagen!

    För att skydda mot direkta nedslag i stationerna sätter dom upp topplinor ovanför utrustningen som "fångar" blixten. 
  • Egon den stora

    Mitt modem, router och dator small en gång undet ADSL tiden, då hörde jag bara att det mullrade väldigt avlägset.

    Har varit med om en ordentlig blixt ur uttagen så jag trodde att jag blev både blind och döv. Så jag undviker i alla fall att ha apparater i vid åska.

  • Anonym (Blixten)

    Var det inte så att i de gamla tv apparaterna, de stora tjocka kub liknande form, hade någonting i sig som kunde flyga ut och döda den som satt framför? 

    Idag har man oftast plattskärmar och man drar ur kabeln för att tv:en inte ska gå sönder. Ser ingen anledning till att låta tv:en gå sönder i onödan. Vad skulle skälet vara till att det skulle vara bättre att låta liten slå ner, som en tidigare skrev? 

    Låter som en idiotisk bluff då man får mer försäljning på tv apparater om den går sönder.

  • Anonym (Besserwisser)
    Anonym (Blixten) skrev 2018-06-24 02:11:46 följande:

    Var det inte så att i de gamla tv apparaterna, de stora tjocka kub liknande form, hade någonting i sig som kunde flyga ut och döda den som satt framför? 

    Idag har man oftast plattskärmar och man drar ur kabeln för att tv:en inte ska gå sönder. Ser ingen anledning till att låta tv:en gå sönder i onödan. Vad skulle skälet vara till att det skulle vara bättre att låta liten slå ner, som en tidigare skrev? 

    Låter som en idiotisk bluff då man får mer försäljning på tv apparater om den går sönder.


    De bildrör som satt i äldre TV.apparater har en elektronkanon längst bak. Om bildröret spricker vid "halsen" kan det hända att elektronkanonen sugs in med hög fart pga vacuumet. På riktigt gamla TV-apparater kunde farten bli så hög att den gick rakt igenom bildrörets framsida. Man satte därför ganska tidigt en extra glasruta framför bildröret. Sedsn vidareutvecklade man bildrören så att glaset på framsidan blev så tjockt och starkt att elektronkanonen inte kunde tränga igenom, och då slutade man med den extra glasrutan längst fram på TV'n.

    Det är inte farligt att se på TV mär det åskar, men sannolikheten att TV-n går sönder är mindre om man drar ur antennkabeln.

    När det gäller strömkabeln kan man dra ur även den, men har man dragit ur antennkabeln så är inte TV'n mer utsatt än någon annan apparat i huset.
  • Friger
    Roddarn skrev 2018-06-23 20:49:29 följande:
    Håller med sextiotalist här! Ventilavledare fungerar som skydd för de dyra komponenterna (transformatorer, genomföringar m.m) och tar överspänningarna som uppstår av blixtnedslag längre ut på ledningarna. Dom är "billiga" (i sammanhanget!) och klarar några stötar innan dom ska bytas ut. Det går att jämföra lite med de dvärgbrytare vi har i hemmen som finns för att skydda utrustningen efter brytaren (även om dvärgbrytarna bryter för hög ström och inte spänning). Men dom är tillräckligt billiga för att byta ut istället för att byta ut den riktigt dyra transformatorn eller kanske en hel HVDC-ventil. DÅ börjar vi snacka stora pengar och framförallt långa stillestånd för kraftbolagen!

    För att skydda mot direkta nedslag i stationerna sätter dom upp topplinor ovanför utrustningen som "fångar" blixten. 
    Vi pratar överspänningsskydd, inte dvärgbrytare. Det är olika produkter med olika användningsområden.

    Liten kort kurs:
    Ventilavledare = Högspänning
    Överspänningsskydd = Lågspänning

    Överspänningsskydd kommer i 3 varianter.
    -Grovskydd Klass 1
    -Mellanskydd Klass 2
    -Finskydd Klass 3

    Sen på senare år har det dykt upp överspänningsskydd för att hantera blixtnedslag i solcellsanläggningar. Gissar att det egentligen är en variant av grovskyddet.

    Överspänningsskydd är konstruerade för att hantera indirekta blixtnedslag. Dvs sådana som slår ner i närheten men leds in i byggnaden. Det är det vanligaste typen av blixtnedslag som den vanliga konsumenten stöter på. Dock så säger en del tillverkare att de grövre överspänningsskydden är så pass dimensionerade att de klarar även de flesta direkta nedslag även om det inte är något löfte.

    Därför är det vettigt att sätta sådana. Dom kommer att ge skydd om det är indirekta nedslag vilket är det vanliga. Men de kommer även att skydda vid direkta nedslag. Dom är nämligen ganska billiga i förhållande till vad det kostar att bygga exempelvis ett hyreshus. Några tusenlappar bara. Du sätter den i Serviscentralen(huvudcentralen) så är det klart.

    Ett riktigt åskskydd som garanterat tar alla direktträffar kostar skjortan. Därför monterar man väldigt sällan sådana.

    Sextitalist påstod att överspänningsskydd vare sig gör till eller från eftersom han hade sett en trasig ventilavledare. Vad det nu har med saken att göra. (olika produkter)
  • Friger
    sextiotalist skrev 2018-06-23 20:16:52 följande:
    Tja, jag har ju faktiskt läst (idag 15 poäng) högspänningsteknik, gjort många högspänningslabbar,.varit ute i verkligheten, det jag lärt mig är att ventilavledare har svårt att fixa direktnedslag (en blixturladdning kan ha ungefär 25 000 Ampere, men hanterar de överspänningar som kan uppstå efter ett nedslag.

    Våra elkraftnät har ventilavledare som tar hela smällen, men de små som finns för privatbruk tar inget direktnedslag.
    Du är student med andra ord?

    "De små som finns för privatbruk". Jag tror du är ute och cyklar. Du tänker säkert på konsumentprodukten med skarvsladd som du köper på teknikhandeln för ett par hundralappar. Nej, de klarar inga direktträffar.

    Jag är lite för präglad av att jag föreskriver professionella produkter utan att tänka på att inte alla vet om att dom existerar. I vart fall finns det häftigare saker än dom du köper med skarvsladd. Till mitt försvar trodde jag du var insatt på området och visste vilka produkter som fanns tillgängliga på marknaden.

    Skulle tro att dom överspänningsskydd du köper med skarvsladd i grunden är ett så kallat "finskydd, klass 3".
  • sextiotalist
    Friger skrev 2018-06-25 00:23:21 följande:

    Du är student med andra ord?

    "De små som finns för privatbruk". Jag tror du är ute och cyklar. Du tänker säkert på konsumentprodukten med skarvsladd som du köper på teknikhandeln för ett par hundralappar. Nej, de klarar inga direktträffar.

    Jag är lite för präglad av att jag föreskriver professionella produkter utan att tänka på att inte alla vet om att dom existerar. I vart fall finns det häftigare saker än dom du köper med skarvsladd. Till mitt försvar trodde jag du var insatt på området och visste vilka produkter som fanns tillgängliga på marknaden.

    Skulle tro att dom överspänningsskydd du köper med skarvsladd i grunden är ett så kallat "finskydd, klass 3".


    Det var många år sedan och arbetar inom en bransch där man dagligen diskuterar överspänningsskydd.
  • sextiotalist
    Friger skrev 2018-06-25 00:23:21 följande:

    Du är student med andra ord?

    "De små som finns för privatbruk". Jag tror du är ute och cyklar. Du tänker säkert på konsumentprodukten med skarvsladd som du köper på teknikhandeln för ett par hundralappar. Nej, de klarar inga direktträffar.

    Jag är lite för präglad av att jag föreskriver professionella produkter utan att tänka på att inte alla vet om att dom existerar. I vart fall finns det häftigare saker än dom du köper med skarvsladd. Till mitt försvar trodde jag du var insatt på området och visste vilka produkter som fanns tillgängliga på marknaden.

    Skulle tro att dom överspänningsskydd du köper med skarvsladd i grunden är ett så kallat "finskydd, klass 3".


    Däremot har jag inte direkt produktkännedom, eftersom jag inte konstruerar själv.

    men som du skriver, det är för indirekt nedslag.
Svar på tråden Farligt att kolla på tv när det åskar??