• Meme133

    Kan jag skaffa hund?

    Hej hej :) är 21 år och har hela mitt liv velat ha en liten hund. Har tagit studenten nu (2 år sent pga byte) och har i princip all tid i världen nästan, jag jobbar natt på helger, 5 timmars pass. Som sagt jag vill skaffa hund och har tid för en valp NU men jag har lite svårt att förutspå framtiden och detta gör att jag velar och man ska ju självklart tänka framåt då en hund lever länge och den kräver tid såklart. Har kompisar som har hund och har samlat ihop kunskap så mycket jag kan om rasen/raserna jag är intresserad av och även skötsel etc.

    Det jag vet jag vill göra är att ta en distanskurs i homestaging på 1 år då det är mitt drömyrke, tror dock inte jag kommer hamna där direkt och innan det så funderar jag på att jobba i affär, inom inredning då. Vad tror ni som är hundägare, tror ni det är möjligt för mig att skaffa hund? Kan man ha hund som homestager och kan ta med hunden? Är det någon som har hund och jobbar i affär, i så fall hur löser ni det?

    Ska också nämna att jag bor fortfarande hemma så min mamma och min bror är hemma på nätterna. Jag reser aldrig är inte särskilt spontan, gillar att ha min vardag strukturerad och planerad.

    Mvh emelie

  • Svar på tråden Kan jag skaffa hund?
  • Dexter dot com
    Meme133 skrev 2018-06-18 02:02:14 följande:

    Hej hej :) är 21 år och har hela mitt liv velat ha en liten hund. Har tagit studenten nu (2 år sent pga byte) och har i princip all tid i världen nästan, jag jobbar natt på helger, 5 timmars pass. Som sagt jag vill skaffa hund och har tid för en valp NU men jag har lite svårt att förutspå framtiden och detta gör att jag velar och man ska ju självklart tänka framåt då en hund lever länge och den kräver tid såklart. Har kompisar som har hund och har samlat ihop kunskap så mycket jag kan om rasen/raserna jag är intresserad av och även skötsel etc.

    Det jag vet jag vill göra är att ta en distanskurs i homestaging på 1 år då det är mitt drömyrke, tror dock inte jag kommer hamna där direkt och innan det så funderar jag på att jobba i affär, inom inredning då. Vad tror ni som är hundägare, tror ni det är möjligt för mig att skaffa hund? Kan man ha hund som homestager och kan ta med hunden? Är det någon som har hund och jobbar i affär, i så fall hur löser ni det?

    Ska också nämna att jag bor fortfarande hemma så min mamma och min bror är hemma på nätterna. Jag reser aldrig är inte särskilt spontan, gillar att ha min vardag strukturerad och planerad.

    Mvh emelie


    Om du har en större buffert för vetkostnader och har råd med hunddagis/dagmatte om du inte kan ha hunden med på jobbet så visst kan du skaffa hund. Du kan inte räkna med att få ha hund med i butik så du bör ha hundpassningen klar innan du skaffar valp. Är din mamma och bror så intresserade av hundar att dom vill och orkar ta din valp om nätterna med allt det innebär tex att inte få sova och behöva gå upp och ut med den?
  • Videung7634

    Höjer ett varningens finger baserat på egen erfarenhet. Min man skaffade hund innan vi träffades, nu har vi hus och två små barn. Jag önskar att han aldrig skaffat hunden. Det är otroligt tidskrävande, man har ju knappt tid över utan hund. Eller plats i bil, med allt som ska med i form av vagn. Dåligt samvete också över att hunden inte får allt den behöver också.

    Så om du tror att du inom hundens livstid kan tänkas bli förälder, fundera över en liten ras eller ingen alls.

  • Meme133
    Dexter dot com skrev 2018-06-18 05:30:46 följande:

    Om du har en större buffert för vetkostnader och har råd med hunddagis/dagmatte om du inte kan ha hunden med på jobbet så visst kan du skaffa hund. Du kan inte räkna med att få ha hund med i butik så du bör ha hundpassningen klar innan du skaffar valp. Är din mamma och bror så intresserade av hundar att dom vill och orkar ta din valp om nätterna med allt det innebär tex att inte få sova och behöva gå upp och ut med den?


    Jag har pratat med min familj och de är också sugna på hund och de räknar med att den första tiden kräver mycket uppmärksamhet.
  • Meme133
    Videung7634 skrev 2018-06-18 06:21:22 följande:

    Höjer ett varningens finger baserat på egen erfarenhet. Min man skaffade hund innan vi träffades, nu har vi hus och två små barn. Jag önskar att han aldrig skaffat hunden. Det är otroligt tidskrävande, man har ju knappt tid över utan hund. Eller plats i bil, med allt som ska med i form av vagn. Dåligt samvete också över att hunden inte får allt den behöver också.

    Så om du tror att du inom hundens livstid kan tänkas bli förälder, fundera över en liten ras eller ingen alls.


    Vad har ni för hund? Det beror också lite på vilken hundras man har vad den behöver aktiveras med. Sen är jag fullt villig att gå långa promenader och leka mycket med den eftersom jag bor nära skog. Både jag och min pojkvän är inte särskilt sugna på barn, så det lär inte hända. Jag hade tänkt mig en liten sällskaps hund som det kallas. Min "drömhund" Är en pomeranian/papillon.
  • LasseP

    Hej!
    Det skulle vara lätt att ställa sig över för att jag är så mycket äldre och "vet så mycket mer", men jag betvivlar inte för en sekund att du är 21 år och vill mer än bara ha en designad vovve som matchar nyansen den nya handväskan. Ditt intresse för att ha hund låter absolut genuint.

    Du skriver själv en del reflekterande kring att ha hund och att "bara" vara tjugoett. Det känns sunt för när man är så ung, om än vuxen, som du nu faktiskt är, vet man inte alltid vad som döljer sig bakom nästa hörn och du står ju faktiskt i början av..., ja, det mesta.
    Strax efter att vovven har flyttat in och är ditt livs absoluta mest givna kärlek, råkar det en solig dag, händelsevis vara Mr Right som frågar Dig efter vilka bussar som stannar vid just den hållplats där bara ni två står utlämnade till varandra. och väntar.'
    Han är verkligen allt en frisk dam i tjugoårsåldern kan önska sig..., problemet är bara att han är kraftigt pälsdjurallergisk. ...

    Nu var jag inte helt bussig med ovanstående exempel, men detta är bara EN grej av så många som kan göra att din spelplan med Pluto snabbt kan förändras rejält.

    Jag ber verkligen om ursäkt om du tycker att jag målar upp fan på väggen. Jag vill bara, som jag också ser att några andra inlägg också vill, sätta fingret på- och, flagga för, att en hund i allmänhet behöver långt mer tid och uppmärksamhet än vad många hundar får i det här landet, och i synnerhet(men under en begränsad tid av sitt liv) en valp när den kommer,

    Är det bara så att det verkligen är hund du skall ha, vill jag att du skaffar dig en ras av det kön som du ger dig gott om tid att bestämma dig för. Kolla stamtavlor och försök att få träffa mamman som skall paras för din valp och köp din hund på en kennel(såvida du inte har en bra kontakt för en blandras) och, det som faktiskt borde vara bestämt genom lag; sätt upp dig på en valpkurs och följ upp med åtminstone en grundkurs i vardagslydnad. Det kommer du och vovven att tjäna mycket, mycket på, då din hund får chansen att fungera bättre i sociala sammanhang och kan bli en familjeindivid som kan vara med i fler sammanhang tillsammans med dig och de du tycker om.

    Lycka till:)

    P.S. Det finns säkert bra grabbar utan pälsdjursallergi:) D:S.

  • Videung7634
    Meme133 skrev 2018-06-18 13:41:40 följande:

    Vad har ni för hund? Det beror också lite på vilken hundras man har vad den behöver aktiveras med. Sen är jag fullt villig att gå långa promenader och leka mycket med den eftersom jag bor nära skog. Både jag och min pojkvän är inte särskilt sugna på barn, så det lär inte hända. Jag hade tänkt mig en liten sällskaps hund som det kallas. Min "drömhund" Är en pomeranian/papillon.


    Ja han har ju en stor vovve som tar mycket plats och kräver mycket extra som är svårt att få till hela familjen. Jag å barnen är ofta ensamma.

    En liten är förstås lättare men jag tror inte du tänker likadant om barn om 10 år och då har din vovve förmodligen 5 år kvar. Man måste beakta en eventuell svartsjuka då från hunden. Nu är vår stor men vi håller alltid isär dom, vilket även det blir jobbigt i vardagen.
  • LFF

    Så länge du har en plan för hur hundpassning ska kunna lösas om du inte kan ha med hunden på jobb så kommer det gå bra.

  • LFF
    Videung7634 skrev 2018-06-18 06:21:22 följande:

    Höjer ett varningens finger baserat på egen erfarenhet. Min man skaffade hund innan vi träffades, nu har vi hus och två små barn. Jag önskar att han aldrig skaffat hunden. Det är otroligt tidskrävande, man har ju knappt tid över utan hund. Eller plats i bil, med allt som ska med i form av vagn. Dåligt samvete också över att hunden inte får allt den behöver också.

    Så om du tror att du inom hundens livstid kan tänkas bli förälder, fundera över en liten ras eller ingen alls.


    Varför skaffade du familj med en dedikerad hundägare som (gissningsvis) alltid lagt mycket tid på hunden? Du visste ju redan innan vad du gav dig in på.
    Videung7634 skrev 2018-06-19 07:20:21 följande:
    Ja han har ju en stor vovve som tar mycket plats och kräver mycket extra som är svårt att få till hela familjen. Jag å barnen är ofta ensamma.

    En liten är förstås lättare men jag tror inte du tänker likadant om barn om 10 år och då har din vovve förmodligen 5 år kvar. Man måste beakta en eventuell svartsjuka då från hunden. Nu är vår stor men vi håller alltid isär dom, vilket även det blir jobbigt i vardagen.
    Nej, inkluderar man hunden i familjen så kommer den inte bli "svartsjuk". Varför håller ni hunden ifrån barnen? Varför inkluderar ni inte den i er familj? Inte konstigt då att det blir problem när hunden inte får vara med i flocken längre.

  • Deceree1
    LFF skrev 2018-06-19 11:48:48 följande:

    Varför skaffade du familj med en dedikerad hundägare som (gissningsvis) alltid lagt mycket tid på hunden? Du visste ju redan innan vad du gav dig in på.Nej, inkluderar man hunden i familjen så kommer den inte bli "svartsjuk". Varför håller ni hunden ifrån barnen? Varför inkluderar ni inte den i er familj? Inte konstigt då att det blir problem när hunden inte får vara med i flocken längre.


    Bra sagt! Håller med!
  • LFF
    Deceree1 skrev 2018-06-19 11:53:53 följande:
    Bra sagt! Håller med!
    Ja, jag förstår liksom inte. Varför skaffar man familj med en dedikerad hundägare om man har problem med mängden tid som läggs på hunden? På samma vis som jag inte förstår varför man skaffar familj med någon som har något annat stort intresse (tex sport) och sen tror att saker magiskt ska ändra sig när det kommer barn med i bilden.
Svar på tråden Kan jag skaffa hund?