Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

    Konisering livmoderhalscancer

    Jag fick cancerbesked för nästan exakt 2 år sen. Det var livmoderhalscancer. Läkaren ville att jag skulle komma in, såna besked ger de inte per telefon.

    Hon sa att det är cancer när jag kom dit och att det skulle ta ett tag att få operation. Det är ju inte superakut, det är en långsam cancer.

    Jag fick en planering hem per post som innehöll datum. Man går igenom följande undersökningar innan op. Blodprov, Magnetkamera, Datortomografi och gynundersökning under narkos. Sen får man träffa kirurger och narkosläkare ngr veckor innan operation.

    Hela sommaren gick till undersökningar och operationen blev i början av sept.

  • Anonym (M)

    Man får även veta vilken typ av livmoderhalscancer och ungefärlig stl. Ofta behövs bara en op men om den är ganska stor typ flera cm kan man behöva strålning innan op. Har det spridit sig till livmoder eller körtlar så får man cellgifter.

  • Anonym (M)
    Anonym (Panik) skrev 2018-06-18 12:11:35 följande:

    Nej va tråkigt att höra. Hur mår du idag?

    Hade du cellförändringar som upptäcktes på ett rutinprov eller sökte du för andra symptom?

    Opererade du bort hela livmodern? Behövde du cellgifter och strålning också?

    Svara bara om du orkar.


    Jag mår bra, har bara krävt operation som tur är. Ja, jag tog bort hela livmodern men behöll äggstockar. Det upptäcktes cellförändringar på vanligt cellprov och vid vidare utredning så upptäcktes en cancertumör.

    Det kanske är olika procedurer beroende på sjukhus. På KS i Solna ringer de och berättar om det är ofarligt. Om det är allvarligt så får man komma dit.
  • Anonym (M)
    Anonym (Panik) skrev 2018-06-18 18:47:08 följande:

    Hur är man mentalt förberedd på ett cancerbesked?

    Fy så dåligt jag mår.

    Om man såg cancer med blotta ögat, skulle läkaren berätta det då? Eller inväntar de alltid provsvaren? Hur har era läkare gjort?


    Min läkare sa att ett område såg oroväckande ut. Men de kan aldrig säga cancer innan provsvaren. Det skulle vara oprofessionellt.
  • Anonym (M)
    Dass skrev 2018-06-18 21:11:51 följande:

    Det kanske man inte är, men du verkar ha en hel del frågor. Skriv ner alla funderingar så du inte missar något när du kommer till gyn.

    All cancer är inte heller elakartade.


    Jo, all cancer är elakartad. Därför är det cancer som är elakartade tumörer. Men tumörer kan även vara godartade, då är det dock inte cancer.

    Cancer måste inte vara agressiv, den kan vara långsamtväxande som just livmoderhalscancer brukar vara. Inte alltid, men ofta.
  • Anonym (M)
    Dass skrev 2018-06-20 10:34:48 följande:

    Ditt hår, naglar och tarm är cancerceller, alltså snabbväxande celler.


    Va? Nej, såklart inte. Cancerceller är ju sjukliga eller skadade så de växer okontrollerat. Men vissa växer snabbare än andra.

    Vart får du din info ifrån? Att det finns godartad cancer och att vanliga, snabbväxande celler skulle vara cancer?
  • Anonym (M)
    Anonym (Panik) skrev 2018-06-20 17:12:03 följande:

    Usch, jag mår så dåligt av att inte veta. Väntar fortfarande på svar.,.


    Åh hoppas du får svar idag innan midsommar. Kan du inte ringa? Jag väntade hela midsommarhelgen för 2 år sen, så otroligt jobbigt. Mådde skit.

    De ringer sällar direkt vid provsvar, de får alltså svaret tidigare och kan ha det inne. Be läkaren ringa idag!
  • Anonym (M)
    Anonym (Panik) skrev 2018-06-21 15:04:15 följande:

    Det går inte att få tag på dem. Jag har försökt. Sköterskorna som svarar säger ingenting man måste prata med doktorn och hon har aldrig tid. Jag mår så dåligt av det här så jag håller på att gå sönder. Undrar hur lång tid jag måste vänta på behandling nästa gång om det visar sig vara något farligt.

    Får jag ett hemskt besked så kommer jag inte att klara av att jobba... jag klarar knappt av det nu.


    Det klarar du visst. Jag var stans största hypokondriker som fick cancer. Jag fick sjukskrivning fram till op. Dessutom, vad har du för val?

    Varför skulle det dessutom vara det värsta? Jag hade ju enorm otur. Har du symtom? Har du cellförändringar? Har du hpv?
  • Anonym (M)
    Anonym (Panik) skrev 2018-06-21 20:05:12 följande:

    Jag har högrisk hpv och som de sa ?måttliga cellförändringar?. Är 43 år och inte bytt make sedan 2000. Måste haft hpv i evighet som mitt immunförsvar inte lyckas läka ut.

    NÄR fick du ditt besked? Efter kolposkopin? Eller efter koniseeingen??

    Ja, vad har jag för val??? ...


    Men måttliga cellförändringar och till cancer är lång väg. Tom från svåra till cancer är liten risk. Jag gjorde kolposkopi och vävnadsprov, och sen cancerdiagnos.

    Med inget val menar jag, du måste klara det! Du kan ju inte lägga dig ner och dö. Du har inget val än att ta dig igenom. Man landar i det konstigt nog, man finner sig. Det kommer gå bra!
  • Anonym (M)
    Anonym (Panik) skrev 2018-06-21 22:03:56 följande:

    Tacksam för dina svar. Du får gärna berätta så

    Mycket du orkar å vill om hur allt gick till för dig.

    Vad hände efter diagnosen?

    Blev du snabbt inkallad för nästa besök/undersökning?

    Fick du stöd och hjälp från sjukvården?

    Berätta gärna.


    Man får inom några veckors tid gå igenom olika undersökningar, MR, Datortomografi, Gyn- undersökning etc. Då bestäms om man ska få op direkt eller strålning först. Beror på tumörens stl.

    Sen får man prata med gynkirurgi och få inom kort en tid till op. Jag opererades ngr månader efter diagnos. Jag gjorde robotkirurgi, små snitt bara på magen. Så man läker fort.

    Jag tycker bemötandet har varit väldigt bra! Det jobbiga är att man träffar så många läkare och personal på så kort tid. Det var ju sommar också. Man har ju kontakt med både kvinnokliniken, kirurgin och Onkologin. Alla vill ha samma info, men de har ingen kontakt med varandra.

    De tar även bort körtlar i området om tumören är över 7 mm. Man får vänta på provsvaren från dem i ngr veckor. Det var jobbigt. Om de hittar ngt så får man cellgifter.

    Fråga om det är ngt mer. Och min erfarenhet är ju inte allas.
  • Anonym (M)

    Hur går det TS? Hur har helgen gått? Hoppas läkaren hör av sig idag.

  • Anonym (M)
    Anonym (Panik) skrev 2018-06-25 23:30:31 följande:

    Ja, jag bor i Sthlm.


    KS Solna?
Svar på tråden Konisering livmoderhalscancer