• Anonym (Anonym)

    Ge studenter semester?

    En sak slog mig. Jag tänker på studenter, som heltidsstuderande. Borde inte de få vara lediga som alla andra några veckor på sommaren och även någon vecka vid jul? Man förväntas ju studera 40 h/vecka, samtidigt som många extrajobbar för att få ekonomin att gå runt. Nu vet jag att den artikeln jag länkar till är från 2017 men jag tycker ändå att skribenten har en poäng. Vad tycker ni? Borde studenter ha rätt till ledighet några veckor per år utan att det blir allt för stora konsekvenser för ekonomin?

    www.ergo.nu/debatt/20170502-okej-med-sex-år-utan-semester

  • Svar på tråden Ge studenter semester?
  • Kjell2
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-18 08:00:34 följande:

    En sak slog mig. Jag tänker på studenter, som heltidsstuderande. Borde inte de få vara lediga som alla andra några veckor på sommaren och även någon vecka vid jul? Man förväntas ju studera 40 h/vecka, samtidigt som många extrajobbar för att få ekonomin att gå runt. Nu vet jag att den artikeln jag länkar till är från 2017 men jag tycker ändå att skribenten har en poäng. Vad tycker ni? Borde studenter ha rätt till ledighet några veckor per år utan att det blir allt för stora konsekvenser för ekonomin?

    www.ergo.nu/debatt/20170502-okej-med-sex-år-utan-semester


    Ledighet har det möjlighet att få.

    Frågan är vem som ska försörja dem.
  • Anonym (Bah!)

    De kan vara lediga hur mycket de vill på sommaren. Det var jag ibland under studietiden också. Jag sparade en del av studielånet så att jag skulle klara sommaren (bor man i studentboende har man oftast 10-månadershyra). Vill man istället ha extrapengar att röra sig med måste man jobba.

  • sextiotalist
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-18 08:00:34 följande:

    En sak slog mig. Jag tänker på studenter, som heltidsstuderande. Borde inte de få vara lediga som alla andra några veckor på sommaren och även någon vecka vid jul? Man förväntas ju studera 40 h/vecka, samtidigt som många extrajobbar för att få ekonomin att gå runt. Nu vet jag att den artikeln jag länkar till är från 2017 men jag tycker ändå att skribenten har en poäng. Vad tycker ni? Borde studenter ha rätt till ledighet några veckor per år utan att det blir allt för stora konsekvenser för ekonomin?

    www.ergo.nu/debatt/20170502-okej-med-sex-år-utan-semester


    De studenter jag känner som studerar heltid är ofta lediga kring jul (under förutsättning att de tagit alla tentor) och hinner vara lediga någon eller ett par veckor under sommaren.
    Men visst, det var först när jag började arbeta efter studierna jag fick min första sammanhängande semester, betald och helt ledig.
  • Anonym (Bah!)

    Studenter är inte anställda. Alltså ingen semester. Att få studera är en FÖRMÅN ingen plikt eller något tvång.

  • LFF

    Man får helt enkelt se till att kunna spara pengar under terminerna så man har råd att vara lite ledig under sommaren om man så önskar.

  • Meriall

    Man är ju väldigt mkt ledig som student. Är man effektiv behöver man inte jobba heltid om man inte har tex praktik. Har aldrig varit så ledig som då. Plus att man kan jobba extra under terminer och då vara ledig på sommaren. Nej tycker inte det behövs.

  • EmberEyes

    Studenter har redan semester över sommaren och runt jul. Att studenter väljer att jobba istället är helt upp till dem. Precis som de som arbetar kan ta "sommarjobb" över sin semester (och det inte bryter mot kollektivavtalet).

  • Anonym (Anonym)

    Jag har hört studenter som aldrig känner att de är lediga. Även om de inte har lektioner inplanerade på schemat, har de självstudier och tentor som ska klaras av. De flesta studenter jag känner har också varit effektiva när de pluggat men kuggat ändå. Så nej utifrån de jag känner är de inte lediga mycket alls.

  • Anonym (Bah!)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-18 11:23:34 följande:

    Jag har hört studenter som aldrig känner att de är lediga. Även om de inte har lektioner inplanerade på schemat, har de självstudier och tentor som ska klaras av. De flesta studenter jag känner har också varit effektiva när de pluggat men kuggat ändå. Så nej utifrån de jag känner är de inte lediga mycket alls.


    Man har väl inte lektioner på universitet utan föreläsningar? Och självstudier är väl en stor del av högre studier, det är ju inte gymnasiestudier vi diskuterar väl? Om man studerar disciplinerat och planerar sina studier väl så kan man vara ledig då och då även under terminerna.
  • Kjell2
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-18 11:23:34 följande:

    Jag har hört studenter som aldrig känner att de är lediga. Även om de inte har lektioner inplanerade på schemat, har de självstudier och tentor som ska klaras av. De flesta studenter jag känner har också varit effektiva när de pluggat men kuggat ändå. Så nej utifrån de jag känner är de inte lediga mycket alls.


    Sista tentorna för temin är vanligtvis slutet av maj, början på juli. Därefter är kurserna slut. Ny kurser börjar i slutet av augusti. Så inga kurser under sommaren. Möjlighet att vara helt ledig om man så vill.


  • sextiotalist
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-18 11:23:34 följande:

    Jag har hört studenter som aldrig känner att de är lediga. Även om de inte har lektioner inplanerade på schemat, har de självstudier och tentor som ska klaras av. De flesta studenter jag känner har också varit effektiva när de pluggat men kuggat ändå. Så nej utifrån de jag känner är de inte lediga mycket alls.


    Det stämmer, speciellt om man har tentor som släpar och beroende på vilken utbildning man väljer, så kan man ha allt från 20-timmarsveckor till 60-timmarsveckor (heltid) och självklart behöver en del lägga mer tid på studierna än vad andra behöver.
    Sonen har inte kuggat en enda tenta och det finns de som lägger ner mer tid än vad han gör och ändå kör (läser till civilingenjör), jodå han har pluggat mycket.
    Han har för övrigt hela sommaren ledig och reser runt i världen nu med ett gäng kompisar.
    Jag har för övrigt själv läst till civilingenjör och tillhörde den gruppen som fick kämpa för varje poäng så jag vet exakt hur slitit det kan vara, men att sommarjobba var en bra avkoppling till studierna, så för mig var det semester, från studierna.
  • nnnnnnnn

    Många saker man gör i livet är personliga val. Tex väljer en del att studera vidare och i Sverige är det något som uppmuntras genom att det är kostnadsfritt och man kan få bidrag + lån.
    En del väljer att skaffa barn och i Sverige är det något som uppmuntras genom att det finns föräldraförsäkring som ger rätt till både föräldraledighet och föräldrapenning.
    En del väljer att inte jobba alls och i vissa länder finns s.k. medborgarlön som betalas ut till alla oavsett om du arbetar eller ej, i Sverige uppmuntras inte detta och därför finns det tydliga regler för när/hur man kan få ut ekonomiskt stöd och att du själv väljer att inte arbeta är inte en anledning som är godkänd.

    Har alla då rätt till betald semester?
    Kan man verkligen ta semester från att vara förälder/föräldraledig? 5 veckor då du inte tar hand om ditt barn, men ändå får semesterersättning?
    Samma med studenter... De flesta studerar inte 52 veckor om året ggr 40 h per vecka. = Borde ha tid att ha semester. Men ska det vara betald semester?

    Däremot obetald semester 5 veckor, det har alla rätt till. Men en del väljer bort detta för att pengarna lockar mer. Och så är det ju även för en del som arbetar i vanliga fall. Det börjar blir ganska vanligt att tex sjuksköterskor, barnmorskor m.fl. passar på att ta några extra veckor under sommaren med ibland 2-3 ggr den normala lönen. Det kan vara det som finansierar deltidsarbete under året eller helt enkelt ger en rejäl extrainkomst.
    5 veckors semester blir bara 2 och vips har man möjlighet att tjäna in 1.5-2 extra månadslöner.

  • Anonym (M)

    Som en som har studerat i sex år på heltid nu och året runt i princip så kan jag verkligen känna att det hade vart riktigt skönt och välbehövligt. Men, problemet blir som sagt hur det ska finansieras. 

    CSN är ju redan till största del ett lån, det är ju inte en lön likt vid ett arbete. Så skulle det finnas den möjligheten att ta ut semesterveckor skulle ju dessa rimligtvis behöva finanserar på samma vis, alltså lån. Och man jobbar ju snarare mot att studenter ska försöka minska sin CSN-skuld så mycket det bara går. Lägg därtill att det finns en hel del av de som läser längre utbildningar vars studieveckor inte räcker till ens till att slutföra utbildningen med att leva på CSN, tror det isåfall blir en prioritering före att kunna ta ut sådana möjliga extraveckor i faktiska studieveckor och inte semesterveckor. 

    Så jovisst, i tanke kan jag hålla med om saken i sig, studenter behöver också få vila. Men har svårt att se hur det skulle fungera i praktiken. 

  • Anonym (A)
    Anonym (M) skrev 2018-06-18 12:11:54 följande:
    Som en som har studerat i sex år på heltid nu och året runt i princip så kan jag verkligen känna att det hade vart riktigt skönt och välbehövligt. Men, problemet blir som sagt hur det ska finansieras. 

    CSN är ju redan till största del ett lån, det är ju inte en lön likt vid ett arbete. Så skulle det finnas den möjligheten att ta ut semesterveckor skulle ju dessa rimligtvis behöva finanserar på samma vis, alltså lån. Och man jobbar ju snarare mot att studenter ska försöka minska sin CSN-skuld så mycket det bara går. Lägg därtill att det finns en hel del av de som läser längre utbildningar vars studieveckor inte räcker till ens till att slutföra utbildningen med att leva på CSN, tror det isåfall blir en prioritering före att kunna ta ut sådana möjliga extraveckor i faktiska studieveckor och inte semesterveckor. 

    Så jovisst, i tanke kan jag hålla med om saken i sig, studenter behöver också få vila. Men har svårt att se hur det skulle fungera i praktiken. 
    Håller med
Svar på tråden Ge studenter semester?