• Woopsie

    Det här med att åldersbestämma sitt barn i månader istället för år!

    Jag blir galen på er som håller på och överanvänder månader när man frågar efter ett barns ålder. Fram till ett år är ju helt ok, men när svaret blir: 28 månader slår det slint för mig. Totalt meningslöst och man får räkna efter i huvudet vad det egentligen innebär. Kalla det hellre: drygt 1 år, snart 1,5, drygt 1,5, snart 2 osv. Vi är inte överdrivet intresserade av exakt antal månader efter att barnet passerat ett år! Tack för ordet!

  • Svar på tråden Det här med att åldersbestämma sitt barn i månader istället för år!
  • Woopsie
    CitronTulo skrev 2018-06-19 22:25:58 följande:

    Haha, är beredd att hålla med!

    Själv så är jag 528,5 månader..


    Tack! Vad skönt att det inte bara är jag! Själv har jag precis fyllt 401 månader! Missade totalt min 400-månadersdag! ;)
  • CitronTulo
    Woopsie skrev 2018-06-19 22:33:23 följande:
    Tack! Vad skönt att det inte bara är jag! Själv har jag precis fyllt 401 månader! Missade totalt min 400-månadersdag! ;)
    Hoppas att du firade 401 då i alla fall..?
    Knepigt att behöva plocka fram miniräknaren för att komma fram till hur gammal någon är!

    Undrar hur länge det bedöms vara okej att ange ålder i månader.. 
  • Meriall

    Jag tror der brukar användas till 2 år, sedan börjar man använda år istället. Bvc gör ju också så och kallar tex till 18-månkontroll och inte 1,5-årskontroll.

  • Woopsie
    CitronTulo skrev 2018-06-19 22:43:50 följande:

    Hoppas att du firade 401 då i alla fall..?

    Knepigt att behöva plocka fram miniräknaren för att komma fram till hur gammal någon är!

    Undrar hur länge det bedöms vara okej att ange ålder i månader.. 


    I min värld då som sagt upp till 1 år! :)
  • Woopsie
    Meriall skrev 2018-06-19 22:51:41 följande:

    Jag tror der brukar användas till 2 år, sedan börjar man använda år istället. Bvc gör ju också så och kallar tex till 18-månkontroll och inte 1,5-årskontroll.


    Så är det säkert, men då tycker jag BVC har fel! :) Men jag har definitivt hört folk använda sig av månader även efter två års ålder. Jag får dock ändå tänka efter när nån säger att barnet är 16 månader, 19 månader eller 21 månader så för mig fungerar det dåligt även upp till 2 år. Så ni kan väl tänka på det när ni pratar med nån som inte har barn själva iallafall?
  • fjanten
    Woopsie skrev 2018-06-19 22:58:23 följande:

    Så är det säkert, men då tycker jag BVC har fel! :) Men jag har definitivt hört folk använda sig av månader även efter två års ålder. Jag får dock ändå tänka efter när nån säger att barnet är 16 månader, 19 månader eller 21 månader så för mig fungerar det dåligt även upp till 2 år. Så ni kan väl tänka på det när ni pratar med nån som inte har barn själva iallafall?


    Jag brukar försöka tala i år när jag pratar med personer som inte har barn - eller som inte har haft småbarn på väldigt länge. Dock är det normalt sett månads-snack fram tills 2 år. Det beror på att något som är helt normalt för en 1-åring är väldigt sent för en 1-åring. Ser du att det kan bli lite förvirrande om man säger det på det viset? En 18-månaders (prick 1 och ett halvt år) brukar kunna säga runt 8-10 ord. Ingen förväntar sig dock att en 13-månaders kan det (1 år och 1 månad).

    Men, jag förväntar mig inte att du skulle hänga med om jag började prata i månader, så jag säger år.

    Kan tycka att det börjar låta lite lustigt i vissa föräldragrupper på facebook där jag är medlem, och vissa pratar om sina 36-månaders. Eh..? Där kan man väl kanske börja prata om år istället väl?
  • BossHoss
    Woopsie skrev 2018-06-19 21:59:56 följande:

    Jag blir galen på er som håller på och överanvänder månader när man frågar efter ett barns ålder. Fram till ett år är ju helt ok, men när svaret blir: 28 månader slår det slint för mig. Totalt meningslöst och man får räkna efter i huvudet vad det egentligen innebär. Kalla det hellre: drygt 1 år, snart 1,5, drygt 1,5, snart 2 osv. Vi är inte överdrivet intresserade av exakt antal månader efter att barnet passerat ett år! Tack för ordet!


    Jag tycker det är ganska självklart när barnet är under två år att man använder månader, för varje månad är enormt stor del av bäbisens liv. OCh varje månad händer det massor med saker. (jag brukar dock avrunda till 0,5år nu när han snart är två) eller säger att han fyller två i augusti
  • Iowhannah

    Jag håller med dig, TS. Jag kan tycka att det är okej upp till 18 månader, men helst ser jag att man lägger ner vid ett år. Sedan mitt barn fyllde ett år så har jag sagt att han är ett/två år och X månader, allt annat är bara krångligt.

  • Jill 79

    En vän la här om dagen upp en bild på sin dotter på hennes 22 månaders dag........................................................suck!

  • Glinda från Oz

    Lol Jag ska börja säger min ålder i månader också, jag är snart 385 månader, på min 400 månaders dag väntar jag mig ett ordentligt firande.

Svar på tråden Det här med att åldersbestämma sitt barn i månader istället för år!