Inlägg från: Anonym (mor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mor)

    Trött på kattens skrikande...!!

    elincharlottee skrev 2018-06-26 11:31:51 följande:

    Jag har en jättegosig kisse, en hona på 5 år. Hon är väldigt pigg, tycker om att leka och är väldigt social MEN! Hon skriker och jamar konstant. Oftast sätter hon sig vid balkongdörren (bor i marklägenhet med inglasad balkong) och sätter igång med jamandet tills jag öppnar så hon kan gå ut. Hon ger sig inte om jag inte öppnar heller utan hon kan sitta i timmar (!!) om jag inte avleder hela tiden med mat/leksaker..

    I början var hon endast innekatt och då fanns inte detta beteende, men förra sommaren började jag ha dörren öppen, och hon kunde då gå in och ut som hon behagade. Men Det är inte bara när hon sitter vid dörren, ibland är det värst på natten då hon ställer sig utanför min sovrumsdörr, jamar och gnäller. När jag ignorerar henne början hon räfsa och riva på dörren och jag blir totalt TOKIG av detta!! Som jag skrev tidigare så är hon inte direkt uttråkad, hon har mycket leksaker och jag leker också MED henne på dagarna.

    Jag vet inte vad jag ska göra åt dethär, det kan nästan aldrig vara tyst här hemma. :( jag blir ju orolig också att skrikandet kan ha att göra med att hon inte mår bra fysiskt... Finns det någon med tips eller med liknande situation??? Kattlucka går inte då jag bor i lägenhet.


    Men du kan väl ha dörren öppen när balkongen är inglasad?....och varför stänger du ute kisse från ditt sovrum på natten? Min katt (innekatt) skulle aldrig acceptera det utan krafsa i timmar.
  • Anonym (mor)
    elincharlottee skrev 2018-06-26 11:58:54 följande:

    Givetvis kan jag ha dörren öppen, men är fönstrena stängda på balkongen sätter hon sig där och jamar.


    Okej ....och nu är det ju försent....men VARFÖR släppte du ut henne öht? Antagligen för att du ville vara snäll? Fullt mänskligt, men nu har ju din katt kanske skaffat sig ett stort revir och självklart vill hon ut och bevaka det. Man fattar inte mkt av det som rör sig i katters huvud.
  • Anonym (mor)
    elincharlottee skrev 2018-06-26 12:11:34 följande:
    Jag vet, hon har vant sig vid att hon får vara ute, men nu vill hon knappt vara inne längre... det jobbigaste med detta är ju att när hon vill sticker ut kan hon vara ute i 1-3 timmar, inte så kul att jag får gå ut på gården och jaga henne om jag vill åka iväg så jag inte stänger ute henne.
    Är väl ändå rätt bra om hon sitter på gården så du har en teoretisk chans att få tag på henne (teoretisk) men de flesta katter sticker nog iväg på längre turer!? Hur gör alla andra med utekatter tänker du? Ringer sig sjuk från jobb/skola för att kisse inte kommit hem och det är 20 grader kallt?
  • Anonym (mor)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-26 12:18:12 följande:
    Är väl ändå rätt bra om hon sitter på gården så du har en teoretisk chans att få tag på henne (teoretisk) men de flesta katter sticker nog iväg på längre turer!? Hur gör alla andra med utekatter tänker du? Ringer sig sjuk från jobb/skola för att kisse inte kommit hem och det är 20 grader kallt?
    Undrar om ngn kattägare som släpper ut lilla kissen kommer svara?
  • Anonym (mor)
    Dexter dot com skrev 2018-06-26 17:31:29 följande:
    Man har självklart kattlucka så katten inte behöver vara inne/ute 10 timmar när man är på jobbet . Väldigt smidigt! 
    Ja om man bor i eget hus på landet så är det ju suveränt.......men hur ser det ut om man bor stadsnära? Har du koll?
  • Anonym (mor)
    Dexter dot com skrev 2018-06-26 18:48:35 följande:
    Tror tyvärr många släpper ut katten och låter den vara ute hela nätter alt hela dagarna. Möter ofta jamandes kärlekstörstande katter i portar och på innergårdar i stan vilket jag antar beror på att dom inte kommer in hemma och då lägger sig i grannarnas utemöbler och barnvagnar i trappuppgången.
    Ja det finns folk till allt! TYVÄRR
  • Anonym (mor)
    nernu skrev 2018-06-26 21:17:58 följande:
    Ja för det naturliga för ett rovdjur är ju att ta skydd i en lägenhet... stadsbor alltså.
    Fast om man bor i stan eller stadsnära så är det ju inte en perfekt miljö för en utekatt? Jag har en innekatt och iom att den aldrig varit ute så står den aldrig och jamar vid ngn dörr. Huvudsaken för den är att alla dörrar är öppna här hemma. MEN jobbar man heltid och är borta hela dagen så ska man inte ha katt ÖHT är min åsikt. Jag är pensionär och har tid nu med ett djur. Skulle gärna bli en "kattKerstin" med lägenheten full men vill inte utsätta min lilla kisse för det
  • Anonym (mor)
    Anonym (Ettett) skrev 2018-06-27 06:52:03 följande:
    Hahahahaha klockren (själv stadsbo)! :)
    Har du katt?
  • Anonym (mor)
    Anonym (.) skrev 2018-06-27 10:40:48 följande:
    Nej så tycker jag också. Men om man nödvändigtvis "måste" ha katt när man bor i stan så är det bästa att ha innekatt som aldrig varit ute och då vet katten heller inget annat så då är det inte lika taskigt som det skulle va ifall katten tidigare varit både inne o utekatt och sen helt plötsligt måste vara bara inne för då är det djurplågeri då tycker jag istället att man ska gå ut med katten i koppel några gånger om dagen som vissa stadsbor gör.
    Instämmer! En katt som aldrig sprungit fritt ute saknar inte det. I den bästa av världar skulle alla katter ströva fritt på landet och lapa mjölk som bonden satt fram men där lever vi inte.
  • Anonym (mor)
    Glinda från Oz skrev 2018-06-27 14:20:40 följande:

    2-3 timmar är ju ingenting, det är klart hon skriker. Är du hemma när hon är ute kan du bara ha ett fönster/balkongdörren öppen så kommer hon in när du vill. Det finns kattringklockor som ringer när katten går förbi den, du kan ha en sån på balkongen.

    Min katt får vara ute på natten, det är mindre trafik och människor ute och jag är alltid hemma. Han har lärt sig att knacka på fönstret när han vill bli insläppt. På balkongen har jag en frigolitlåda, vatten, filtar mm om han nu inte skulle ha kommit hem när jag går till jobbet. Du kanske kan göra något liknande ts?

    Bra att hon är kastrerad. Är hon inte ID märkt är det bra om du fixar det om hon skulle komma bort. Glöm inte att registrera märkningen.


    Vad har du din katt till?
Svar på tråden Trött på kattens skrikande...!!