• Joben

    Kan jag få högre lån vid husköp än vad huset kommer kosta?

    Hej alla!
    Här kommer eventuellt en dum fråga, men jag kommer ingen vart med google, och köerna varje gång jag ringer banken är fruktansvärt lång och klaffar inte alls med vad jag har för tid över på lunchen. Så tänkte jag testar här.
    Jag och min pojkvän ska köpa hus.
    Vi är intresserade av vinterbonat fritidshus, men i och med det så är det svårt att hitta ett hus som inte kommer med en renovering på köpet.
    Jag undrar nu, rätt och slätt, med dagens nya krav, om man kan få ett högre bolån än vad huset i slutändan kommer kosta?
    Tex om vi hittar ett hus som kostar 1 850 000, kan vi då låna 2 000 000 för att få en pott till renovering, eller måste man ansöka om ett separat renoveringslån?

    Tack på förhand!

    /M

  • Svar på tråden Kan jag få högre lån vid husköp än vad huset kommer kosta?
  • Aliona

    Nu är det ett tag sedan jag köpte bostad, men vad jag vet kan du bara låna max 85% av bostadens marknadsvärde.

  • Joben
    Aliona skrev 2018-06-26 18:38:01 följande:

    Nu är det ett tag sedan jag köpte bostad, men vad jag vet kan du bara låna max 85% av bostadens marknadsvärde.


    Ja precis, bara funderar hur man ska tänka, vi har ju kontantinsats och ett lånelöfte, jag kanske mer undrar, om man kan utnyttja hela lånelöftet även om huset inte kostar den summan?!
  • Friger

    Du kan om banken godkänner det få något som heter blancolån för att rusta men då är det en helt annan ränta och avbetalningsplan på det hela.

  • Aliona
    Joben skrev 2018-06-26 18:43:43 följande:

    Ja precis, bara funderar hur man ska tänka, vi har ju kontantinsats och ett lånelöfte, jag kanske mer undrar, om man kan utnyttja hela lånelöftet även om huset inte kostar den summan?!


    Nej det kan jag inte tänka mig går. Lånelöftet är ju max vad de ger er i lån, men under förutsättning att de får en säkerhet i form av en bostad av det värdet. Det är nog få banker som lånar mer än så. Har de ingen säkerhet så kan ni försöka ta ett inblanco lån.

    Behöver ni inte renovera med en gång så kan ni annars bo där några år, värdera om och låna till. Men risken är så klart att värdet inte har ökat.
  • Piff

    Tror inte att du får göra så, däremot kan ni väl köpa huset och flytta in, sen göra smårenoveringar (typ måla vitt på väggar, måla kakel, sånt som inte kostar mkt men kanske kan göra att det känns fräschare) och ta in en mäklare som värderar om (till högre värde) och sen kan ni ta upp det med banken och låna upp till nya värdet.

  • Joben
    Piff skrev 2018-06-26 19:02:42 följande:

    Tror inte att du får göra så, däremot kan ni väl köpa huset och flytta in, sen göra smårenoveringar (typ måla vitt på väggar, måla kakel, sånt som inte kostar mkt men kanske kan göra att det känns fräschare) och ta in en mäklare som värderar om (till högre värde) och sen kan ni ta upp det med banken och låna upp till nya värdet.


    Grejen är att huset vi just nu fastnat lite för behöver en badrumsrenovering, annars är risk för fuktskador då golvet inte är tätt. Tror att en renovering av badrum skulle öka husets värde, men det är ju inte säkert.
    Tack för alla snabba svar, jag ska nog ändå ringa banken imorgon igen, hoppas på bättre köstatistik och spela lite dum! Fråga kan man ju alltid göra! :)
  • Friger
    Joben skrev 2018-06-26 19:06:58 följande:
    Grejen är att huset vi just nu fastnat lite för behöver en badrumsrenovering, annars är risk för fuktskador då golvet inte är tätt. Tror att en renovering av badrum skulle öka husets värde, men det är ju inte säkert.
    Tack för alla snabba svar, jag ska nog ändå ringa banken imorgon igen, hoppas på bättre köstatistik och spela lite dum! Fråga kan man ju alltid göra! :)
    Spela inte dum hos banken... ett råd i all välmening! :)

    Läcker badrummet i en kåk så är det som du säger klokt att åtgärda denna sak. Säg som det är till din bankman. Du vill köpa huset, huset ser bra ut men att badrummet behöver renoveras för så och så mycket. Går det att lösa?

    Säger dom nej så kan ni chansa och hoppas på att det går att lösa efter köp den eller en annan bank. Men då riskerar ni att hamna i trångmål om badrummet VERKLIGEN behöver åtgärdas.
  • Joben
    Friger skrev 2018-06-26 19:14:05 följande:
    Spela inte dum hos banken... ett råd i all välmening! :)

    Läcker badrummet i en kåk så är det som du säger klokt att åtgärda denna sak. Säg som det är till din bankman. Du vill köpa huset, huset ser bra ut men att badrummet behöver renoveras för så och så mycket. Går det att lösa?

    Säger dom nej så kan ni chansa och hoppas på att det går att lösa efter köp den eller en annan bank. Men då riskerar ni att hamna i trångmål om badrummet VERKLIGEN behöver åtgärdas.
    En renovering är nödvändig och det styrker vårat besiktningsprotokoll, så behöver inte ens ljuga. Tar vara på ditt tips, tack så hemsk mycket!:)
  • Friger
    Joben skrev 2018-06-26 19:20:32 följande:
    En renovering är nödvändig och det styrker vårat besiktningsprotokoll, så behöver inte ens ljuga. Tar vara på ditt tips, tack så hemsk mycket!:)
    Inga problem! Lycka till med husköpet, jag hoppas att allt blir bra för er! :)
Svar på tråden Kan jag få högre lån vid husköp än vad huset kommer kosta?