• Sunshine81

    Vaginalt/ vanligt ultra

    Hej

    Jag undrar om det måste vara vaginalt ultra för att kunna se hjärtat tidigt ?

    Har läst man kan se hjärtat från v 7 ca . Är det bara på vaginalt då ?

    Jag gjorde vanligt ultraen hon hittade inget hjärta. Hon sa det kunde bero på att det var så tidigt . Såg gulesäcken och något annat där men var svårt att se. Mätte den till v 6+2 iaf.

    Om jag hade gjort vaginalt istället , hade man sett hjärtat då eller det är för tidigt för det också ? Eller så har fostret dött i den veckan och inget hjärta kommer hittas på nästa ultra heller .

  • Svar på tråden Vaginalt/ vanligt ultra
  • Anotherone

    Jag tror att det beror på rutiner på kliniken samt kompetens hos den som utför ultraljudet om man väljer vaginalt eller "vanligt" ultraljud samt vad man ser.

    Jag gjorde ultraljud i v 7+3 när jag väntade min son som nu är ett år, för att säkert veta att graviditeten växte där den skulle och inte var ett utomkvedeshavandeskap. Jag var beredd på vaginalt ul men det blev ett vanligt utanpå magen. Och jag både såg och fick höra hjärtat slå.

  • Mittiprick

    Det heter ultraljud. Inte ultra.

    Och ja, oftast måste man göra vaginalt om man ska kunna mäta noga så tidigt. Speciellt om kvinnan har en del fett på buken.


    Tells it the way it is.
Svar på tråden Vaginalt/ vanligt ultra