• Liiiina

    Kan ja få bo själv med barnen tills försäljning?

    Hej!

    Jag och min före detta sambo ska skiljas. Vi äger en bostadsrätt ihop och har två barn.

    Han har inte bott med oss på ca 1 år och nu när ja vill sälja börjar han självklart krångla o ska komma hit o bo.

    Det kommer ta ett tag tills lägenheten är såld och ja undrar om man har någon rätt att få bo kvar själv med våra barn till den är såld.

    Deras pappa o Ja kan inte bo ihop. Det är ingen tvekan om saken men ja har däremot ingenstans att ta vägen ännu.

    Kan man ansöka på något sätt att få bo själv till säljning?

    Hoppas någon har något klokt svar :)

  • Svar på tråden Kan ja få bo själv med barnen tills försäljning?
  • cb66

    NI äger bostadsrätten tillsammans och båda har rätt att bo där tills ni är skilda alltså fram till bodelning.

  • Maja37
    cb66 skrev 2018-06-28 10:08:42 följande:

    NI äger bostadsrätten tillsammans och båda har rätt att bo där tills ni är skilda alltså fram till bodelning.


    Precis, svårare än så är det inte.

    TS, du lägger fram det som att pappan är boven i det hela. Kan du inte bo med honom och han vill bo där. Då får du flytta helt enkelt!

    Eller anser du att du besitter ensamrätt på lägenheten bara för att du bor där nu?
  • cb66
    Maja37 skrev 2018-06-28 12:11:21 följande:
    Precis, svårare än så är det inte.

    TS, du lägger fram det som att pappan är boven i det hela. Kan du inte bo med honom och han vill bo där. Då får du flytta helt enkelt!

    Eller anser du att du besitter ensamrätt på lägenheten bara för att du bor där nu?
    Nja, nu har han flyttat ut och har därmed avsagt sig rätten att bo där. Vill han ändra på upplägget så får han säga till och inleda en ny förhandling. Har han plötsligt blivit utan bostad är det hans problem inte hennes.
  • Kjell2
    cb66 skrev 2018-06-28 12:56:34 följande:
    Nja, nu har han flyttat ut och har därmed avsagt sig rätten att bo där. Vill han ändra på upplägget så får han säga till och inleda en ny förhandling. Har han plötsligt blivit utan bostad är det hans problem inte hennes.
    Hur påverkar det att han äger halva bostadsrätten?
  • Maja37
    cb66 skrev 2018-06-28 12:56:34 följande:
    Nja, nu har han flyttat ut och har därmed avsagt sig rätten att bo där. Vill han ändra på upplägget så får han säga till och inleda en ny förhandling. Har han plötsligt blivit utan bostad är det hans problem inte hennes.
    Jaså det tror du. Du får nog läsa på lite mer.

    Så om jag äger en bil till hälften och låter person som äger andra hälften nyttja den, då har jag ingen som helst rätt att nyttja bilen senare då menar du bara för att den andre haft bilen först?
  • cb66

    Ta det lugnt, jag menade inte i juridisk mening. Om man skiljer sig och man är överens om att den ena flyttar ut och den andre är kvar med barnen så måste man väl diskutera detta om man vill ändra på det ???

    Jag menar att han flyttade och om han vill flytta tillbaka så kan han inte bara göra det hur som helst, han måste väl säga till och diskutera detta????

  • cb66
    Kjell2 skrev 2018-06-28 13:14:05 följande:
    Hur påverkar det att han äger halva bostadsrätten?
    Jag menade inte i juridisk mening, han drog från lägenheten och hon stannade och tog hand om barnen. Han kan ju inte bara kliva in hursomhelst, tänk om han tar med sig ett ragg och hon är i full fart med sin nye älskare, ska de köra fyrkant då??
  • Kjell2
    cb66 skrev 2018-06-28 13:42:11 följande:

    Ta det lugnt, jag menade inte i juridisk mening. Om man skiljer sig och man är överens om att den ena flyttar ut och den andre är kvar med barnen så måste man väl diskutera detta om man vill ändra på det ???

    Jag menar att han flyttade och om han vill flytta tillbaka så kan han inte bara göra det hur som helst, han måste väl säga till och diskutera detta????


    Och sen då, när hon säger nej efter diskussion?
  • Maja37
    cb66 skrev 2018-06-28 13:43:29 följande:
    Jag menade inte i juridisk mening, han drog från lägenheten och hon stannade och tog hand om barnen. Han kan ju inte bara kliva in hursomhelst, tänk om han tar med sig ett ragg och hon är i full fart med sin nye älskare, ska de köra fyrkant då??
    Ehm, du överdriver samt övertolkar. Hur kom du till: "drog från lägenheten, hon stannade och tog hand om barnen" "Kommer hem full med ragg".

    Du anser ju att pappan rakt av är ett jävla svin. Är det detta vi diskuterar?
  • cb66
    Maja37 skrev 2018-06-28 13:57:13 följande:
    Ehm, du överdriver samt övertolkar. Hur kom du till: "drog från lägenheten, hon stannade och tog hand om barnen" "Kommer hem full med ragg".

    Du anser ju att pappan rakt av är ett jävla svin. Är det detta vi diskuterar?
    Han var inte berusad, hon var i "full" gång. Drog bara ett extremt exempel på vad som kan hända efter en relation där man fortfarande måste dela boende.
  • Maja37

    För att kunna neka honom tillträde till sitt eget hus måste domstolen avgöra detta. Det är inget du kan bestämma på egen hand "jag bor här nu, du får inte bo här"

  • Maja37
    cb66 skrev 2018-06-28 13:59:55 följande:
    Han var inte berusad, hon var i "full" gång. Drog bara ett extremt exempel på vad som kan hända efter en relation där man fortfarande måste dela boende.
    Ja så kan man ju se på det, eller så kanske det kommer monster och äter upp hela huset, vem vet? Anything can happen!
Svar på tråden Kan ja få bo själv med barnen tills försäljning?