• CrookedTail

    Kötid för IVF på Sahlgrenska?

    Vi står sedan april i kö för IVF på Sahlgrenska. Ni som nyligen fått tid för start där, hur länge stod ni i kö?

    Jag räknar med att få börja runt årsskiftet, men hade varit intressant att höra hur länge andra väntat.

  • Svar på tråden Kötid för IVF på Sahlgrenska?
  • CrookedTail

    Luradggr2, det är till Sahlgrenska vi fått remiss om vi ska få det kostnadsfritt. Vet inte hur det funkar om man vill byta klinik?

  • CrookedTail
    Luradggr2 skrev 2018-06-29 16:22:45 följande:

    PS ert landsting betalar för ett visst antal försök men ni har rätt att söka vård vart ni vill. Drygt att vänta till januari när det går att kanske få bebis i magen i augusti. <3


    Jag visste inte ens att man kunde göra det på distans, men det känner jag mig nog lite för otrygg med.

    Hur kan man få veta kötider för andra närliggande kliniker? Jag vet inte ens var det finns kliniker... Kan jag ringa Sahlgrenska och höra med dom?
  • CrookedTail
    Luradggr2 skrev 2018-06-29 16:22:45 följande:

    PS ert landsting betalar för ett visst antal försök men ni har rätt att söka vård vart ni vill. Drygt att vänta till januari när det går att kanske få bebis i magen i augusti. <3


    Jag visste inte ens att man kunde göra det på distans, men det känner jag mig nog lite för otrygg med.

    Hur kan man få veta kötider för andra närliggande kliniker? Jag vet inte ens var det finns kliniker... Kan jag ringa Sahlgrenska och höra med dom?
  • CrookedTail
    Luradggr2 skrev 2018-06-29 16:22:45 följande:

    PS ert landsting betalar för ett visst antal försök men ni har rätt att söka vård vart ni vill. Drygt att vänta till januari när det går att kanske få bebis i magen i augusti. <3


    Jag visste inte ens att man kunde göra det på distans, men det känner jag mig nog lite för otrygg med.

    Hur kan man få veta kötider för andra närliggande kliniker? Jag vet inte ens var det finns kliniker... Kan jag ringa Sahlgrenska och höra med dom?
  • CrookedTail
    Luradggr2 skrev 2018-06-29 16:22:45 följande:

    PS ert landsting betalar för ett visst antal försök men ni har rätt att söka vård vart ni vill. Drygt att vänta till januari när det går att kanske få bebis i magen i augusti. <3


    Jag visste inte ens att man kunde göra det på distans, men det känner jag mig nog lite för otrygg med.

    Hur kan man få veta kötider för andra närliggande kliniker? Jag vet inte ens var det finns kliniker... Kan jag ringa Sahlgrenska och höra med dom?
  • CrookedTail
    AnnaVera skrev 2018-07-01 20:03:27 följande:

    Hej! Jag står också kö hos Sahlgrenska sen mars. Inte hört något, förutom precis nu när jag kollade in Mina vårdkontakter. Då stod det att jag hade varit på besök där i torsdags, vilket jag inte varit. Så lurar på vad som hänt, inbillar mig att de kanske har skickat en kallelse eller nåt. Önsketänkande :)


    Oj, spännande! Du har inte ringt och kollat?
  • CrookedTail

    Vi fick kallelsen i veckan, ska dit på Lucia. Vet ju inte vilket protokoll jag får, men om det är julstängt lär det ju dröja till efter nyår oavsett.

  • CrookedTail
    AnnaVera skrev 2018-08-14 21:31:38 följande:

    Okej, då kommer vi säkert in ungefär samtidigt :)

    När jag pratade med sahlgrenska förra veckan så var även en av anledningarna till att vi får tid hos livio var att väntetiden är nu längre. Hon jag pratade med sa att vi skulle fått tid i november/december. Tacksam för att det inte verkar bli så :))


    Jag gissar att ni satt igång nu?? Hur har det gått för er?
  • CrookedTail
    LimeLime skrev 2018-08-14 20:17:10 följande:

    I mars/april skickades remissen. När jag pratade med Sahlgrenska innan sommaren trodde de att vi skulle bli kallade i sep-okt så blir nog inte så stor skillnad nu egentligen men man kan ju hoppas att Livio är snabbare när allt väl drar igång ????


    Jag gissar att ni oxå satt igång nu. Hur går det för er?
  • CrookedTail
    AnnaVera skrev 2018-11-25 22:35:50 följande:

    Hej!

    Sitter här och väntar på mensen efter ett MA vecka 8+0, fick reda på det för tre veckor sedan och tog cytotec för två veckor sedan. Det tog sig alltså för oss den första insättningen men det ville sig inte ändå :(

    Jag måste ha positivt ägglossningstest senast den 15/12 om vi ska hinna göra en insättning innan julstängningen. Tror inte vi hinner men en liten förhoppning är att det ska ta sig naturligt...

    Härligt att du fått svar, hoppas att du också hinner innan julstängningen! Hur känns allt nu då? :)


    Åh, vad tråkigt med MA ????När man äntligen fått ett plus på stickan och börjat drömma och längta. Jag fick ett MA innan vi påbörjade utredningen (spontan graviditet), det är ju så fruktansvärt att behöva sörja över ett barn som aldrig fick bli till, samtidigt som man ska kämpa vidare med att bli gravid på nytt. Jag hoppas verkligen att det går bättre för er nästa försök (om ni inte lyckas spontant).
  • CrookedTail
    LimeLime skrev 2018-12-18 21:14:17 följande:

    Plussade på första försöket. Allt såg bra ut på tidigt ultraljud. Ultraljud v12 visade dock att fostret inte utvecklats. Så kallad missed abortion då jag inte fått missfall ännu. Testat cytotec 1gång men inget hände, ska snart göra om cytotecbehandlingen. Just nu känns allt väldigt hopplöst..


    Usch, så hemskt! Jag fick oxå MA i v13 (efter en spontangraviditet innan utredningen). Efter två behandlingar med Cytotec fanns det fortfarande rester kvar, så det slutade med en skrapning. Aldrig mera Cytotec! Jag är så ledsen för eran skull! Alla drömmar man hunnit bygga upp under den tiden, sen känns det bara som bortkastad tid. Sörj så mycket du orkar, men ge inte upp.

    Jag hoppas att den sista Cytotec-kuren hjälpte och att du nu är igång med IVF igen!
  • CrookedTail
    Jojohanna90 skrev 2018-12-28 22:39:52 följande:

    Är det någon som vet hur lång väntetid det är nu? Vi har precis blivit remitterade till Sahlgrenska.


    De sa 8 månader till mig när vi remitterades i maj och det var ungefär precis vad det tog.
  • CrookedTail

    Vi fick som jag nämnde tidigare komma på vårt första besök på lucia efter att ha väntat sedan i maj. Trots att utredningen i maj slutade i ?oförklarligt barnlös?, så misstänkte de att jag har låg äggreserv. Så redan på första besöket började de prata om äggdonation vilket gjorde mig så himla ledsen! Men läkaren tyckte ändå att vi skulle göra ett försök med egna ägg först.

    Nu har jag påbörjat hormonbehandlingen, tredje sprutdagen idag. På fredag ska jag på första UL för att se om det kan bli några ägg. Det känns som domedagen.

  • CrookedTail
    LimeLime skrev 2019-01-15 20:20:28 följande:

    Ja fy missfall är inte kul. Precis som du säger alla drömmar och all planering går i kras på några sekunder. Tyvärr funkade inte cytotec så fick skrapas, dock oklart om de fick ut allt så ska på efterkontroll. Känns så jobbigt att tiden bara går utan att man ens kan börja om :/


    Nä, fy vad tråkigt! Har hört många som tar Cytotec som ändå måste skrapa till slut. Skulle det (men hoppas vi slipper det!!) hända igen så kommer jag begära skrapning med en gång. Tror du inte att de fick ut allt? Så segt att bara vänta. Jag gick inte på någon efterkontroll, men min mens kom som den skulle efter skrapningen.
  • CrookedTail
    LimeLime skrev 2019-01-16 10:20:10 följande:

    Samma här om det händer igen så vill jag skrapas direkt inte vänta en månad och ta tabletter som inte funkar.. Läkaren var osäker på om de fick ut allt därför ska jag på kontroll igen :(


    Jag håller tummarna för att allt är ute så du slipper vänta ännu längre! När ska du på efterkontrollen?
  • CrookedTail
    LimeLime skrev 2019-01-16 10:20:10 följande:

    Samma här om det händer igen så vill jag skrapas direkt inte vänta en månad och ta tabletter som inte funkar.. Läkaren var osäker på om de fick ut allt därför ska jag på kontroll igen :(


    Jag håller tummarna för att allt är ute så du slipper vänta ännu längre! När ska du på efterkontrollen?
  • CrookedTail
    LimeLime skrev 2019-01-16 10:20:10 följande:

    Samma här om det händer igen så vill jag skrapas direkt inte vänta en månad och ta tabletter som inte funkar.. Läkaren var osäker på om de fick ut allt därför ska jag på kontroll igen :(


    Jag håller tummarna för att allt är ute så du slipper vänta ännu längre! När ska du på efterkontrollen?
  • CrookedTail
    LimeLime skrev 2019-01-18 21:14:00 följande:

    Tack, ska dit nästa vecka.


    Då hoppas jag att det går bra och att du kan komma igång igen så fort som möjligt.

    Jag var på UL idag, 3 ägg fanns det bara, men jag är lättad att det fanns några alls. Ägguttag blir på onsdag.
Svar på tråden Kötid för IVF på Sahlgrenska?