• ELLEoClara

    Hur länge satt ditt barn på bilkudde/bältesstol?

    Lite nyfiken hur andra gjort.

    Är ju lag tills 135 cm men rekommendation till 10-12 år ålder.

    Har en 9 åring på nästan 140 cm som "känner sig som ENDA barnet i hennes ålder som fortfarande sitter på kudde"

    Tänker nog ha kvar den 1 år till iallafall.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge satt ditt barn på bilkudde/bältesstol?
  • nnnnnnnn

    Klickade på "över 10 år" men kan tillägga att barnet var över 10 år när 135 cm-gränsen passerades. Så det var egentligen 135 cm som styrde, men jag är osäker på hur jag hade gjort om barnet varit tex 135 cm och yngre än 10 år. Vissa 10-åringar är nästan lika stora som jag själv!

  • MeandHim

    Har en kille som fyller 11 i December som precis slutat med kudde. Han har passerat 140 i längd. Lillebror på 8 sitter fortfarande i en rejäl stol med sidokrockkuddar osv. Har jobbat med bilbarnstolar och tänker använda så länge som möjligt.

  • magelita80

    Jag står faktiskt och velar om jag ska ta bort den eller inte. Min 8-åring är 145 cm. Vet att gränsen går vid 135 cm men många har sina barn i bältesstol/kudde mycket längre. Vi har 3 barn och vi ska byta bil och därför funderar jag på att ta bort den så slipper vi en stor bil.

  • sextiotalist

    Kom inte ihåg åldern, men det var när säkerhetsbältet satt bra i varje fall. Hade en släkting som ansåg att hennes barn skulle sitta på kuddar trots att de var lika långa som jag var, jag frågade själv efter en kudde eftersom jag var tom kortare än den enda (jag är 161) då såg hon det knäppa (barnen protesterade innan jag hade sagt det)

  • Sisisisi

    Tills de var drygt 150 cm och kunde sitta korrekt utan kudde och inte längre fick plats på kudden. Äldsta barnet var 10,5 år, yngsta var 9,5 år.

    Säkerhetsmässigt så är det säkrare med kudde än utan så det finns ju ingen anledning att ta bort den för tidigt.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • cosinus

    Äldsta var nog 12 när hon slutade vilja ha bältesstolen på långresor (stöd för huvudet när hon somnade) då var hon väl typ 145-150 cm

    Tvåan 11, samma längd.

    Trean 10, anv ff då han är under 135 cm. Dock oftast bara kudde i stan.

    De två äldsta skippade kudden på kortare sträckor ganska direkt efter 135 cm, men sitter ibland ff på en om de inte orkar flytta den. Trångt för framförallt 14-åringen :)

    Trean kommer med glädje avstå kudden till och från skolan så fort han får.

  • Mascaraklumpar

    När han blev 140 cm, eftersom han åkte fram och vi tyckte att det var bättre att koppla in airbagen än att han satt på kudden utan airbag. 

  • Meriall

    11 år, 130 cm. Vi har ingen egen bil och när vi åker taxi fick han sitta på kudde när det fanns men annars inte. Bad specifikt om det tills han fyllde 11, sedan har vi inte gjort det. Tycker han sitter bra med bältet och känns inte för kort. Kanske har lång överkropp.

  • mamma 86

    Min dotter är 10 år (ca 144 cm lång) och jag tänkte att hon skulle använda den åtminstone ett år till. Bältet sitter definitivt fortfarande bättre när hon använder bilkudden. Det är ju bra med hornen som styr ner bältet över låren istället.

  • mamma 86

    Är det någon som vet om viktgränsen är väldigt viktig vid användning av bilkudde? Det står max 36 kg men jag hade gärna använt den till min dotter är äldre (väger ca 34,5 nu)

  • Sisisisi
    mamma 86 skrev 2018-07-30 22:17:22 följande:

    Är det någon som vet om viktgränsen är väldigt viktig vid användning av bilkudde? Det står max 36 kg men jag hade gärna använt den till min dotter är äldre (väger ca 34,5 nu)


    Nej, den är inte viktig, det går bra att överskrida.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • hej2010

    Den stora tösen satt på bältes kudde tills hon var tolv år.
    Lilla tösen satt i bältes stol tills hon var 11 år & sedan ett år på kudde.

  • Kittymama

    Din släkting är klok. Det är inte storleken på kroppen som ska avgöra. Unga barns höfter är inte tillräckligt utvecklade förrän i puberteten, därav rekommendationen bälteskudde/bältesstol till minst 10-12 års ålder. Plus att bältet då dessutom måste sitta bra. Men skelettuvecklingsaspekten är viktigast eftersom man strävar efter att minska risken för allvarliga bukskador.


    sextio­talist
    ÄLDRE 4 JUL 08:21
    +1
    Nyhet! Gilla foruminlägg 

    Nu kan du anonymt gilla och ogilla inlägg i forumet. Du kan bara gilla eller ogilla varje inlägg en gång.


    Kom inte ihåg åldern, men det var när säkerhetsbältet satt bra i varje fall. Hade en släkting som ansåg att hennes barn skulle sitta på kuddar trots att de var lika långa som jag var, jag frågade själv efter en kudde eftersom jag var tom kortare än den enda (jag är 161) då såg hon det knäppa (barnen protesterade innan jag hade sagt det)


Svar på tråden Hur länge satt ditt barn på bilkudde/bältesstol?